REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd podejmuje walkę z fałszerzami żywności

Daria Stojak

REKLAMA

Producenci żywności zapłacą kary nawet do 10 proc. rocznego przychodu za fałszowanie swoich produktów. Nie będą też już mogli bezkarnie uchylać się od kontroli inspektorów jakości handlowej.

Zmiana prawa

REKLAMA

Wczoraj Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa. Nowe przepisy mają ułatwić walkę z fałszerzami żywności oraz zdyscyplinować producentów artykułów spożywczych wprowadzających klienta w błąd.

Autorzy projektu wprowadzają do ustawy definicję zafałszowanego artykułu rolno-spożywczego. Obejmie ona sytuacje, gdy żywność nie będzie posiadała cech gwarantowanych przez producentów w informacji na opakowaniu produktów. Zdaniem resortu rolnictwa są to nieuczciwe praktyki handlowe, które wprowadzają konsumenta w błąd, powodując wybór produktu, który faktycznie nie spełnia oczekiwań kupującego.

Surowe sankcje

Obecnie kary na producentów i sprzedawców żywności może nakładać jedynie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeśli przedsiębiorca utrudnia wykonanie kontroli inspektorowi, może on nałożyć na niego karę w wysokości do 500 zł - tłumaczy Mieczysław Leśniak, zastępca wojewódzkiego inspektora Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Warszawie.

- W stosunku do producentów łamiących obowiązujące prawo stosowane są również inne kary - dodaje.

Projekt zakłada, że producent będzie musiał zapłacić pięciokrotność korzyści majątkowej ze sprzedaży żywności, która nie odpowiada deklarowanej jakości, jednak minimum 500 zł.

Kary w wysokości nawet do 10 proc. przychodów będą też zobowiązani zapłacić przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu żywność zafałszowaną. W przypadku utrudniania lub uniemożliwiania organowi Inspekcji przeprowadzenia kontroli artykułów spożywczych kary mogą wynieść nawet od 26 900 - 40 300 zł (15-krotność lub 20-krotność przeciętnego wynagrodzenia).

Informacje publicznie dostępne

REKLAMA

Jeśli nowelizacja zostanie przyjęta, kontrolerzy będą mogli podać do publicznej wiadomości firmy, które działają nieuczciwie. Przepisy wprowadzają jednak ograniczenia. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy informacje takie byłyby istotne z punktu widzenia rzetelności praktyk rynkowych.

- Obecnie toczy się wiele sporów, do jakiego stopnia można ujawniać informacje wynikające z kontroli jakości żywności. Moim zdaniem powinno się ujawniać wszystkie informacje o nieuczciwych producentach, aby konsumenci mogli podejmować świadome decyzje o kupnie danego towaru - uważa Mieczysław Leśniak.

Projekt zakłada, że w przypadku wykrycia nieprawidłowości inspektorzy będą mogli zakazać sprzedaży nie tylko badanej partii produktu, ale również całego zapasu przechowywanego u przedsiębiorcy.

221 zł wyniosła średnia wysokość mandatu nakładanego przez Inspekcję JHARS w 2007 roku

7 tys. zł wyniesie szacunkowa wysokość mandatów karnych po nowelizacji

Daria Stojak

daria.stojak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA