REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmom trudno oszczędzać na transporcie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Grad

REKLAMA

Wysokie ceny paliw wyraźnie podniosły koszty działania przedsiębiorstw. Tymczasem słabo rozwinięta i relatywnie droga komunikacja publiczna nie stanowi alternatywy dla własnej floty.

Mimo ostatniej korekty cen na stacjach benzynowych ceny paliw w I półroczu w odniesieniu do ubiegłego roku wyraźnie wzrosły. Benzyna zdrożała średnio o nieco ponad 8 proc., LPG o prawie 16 proc., a olej napędowy aż o ponad 18 proc. Tak duże podwyżki, zwłaszcza diesla, podstawowego paliwa transportu, nie pozostały bez wpływu na koszty działania firm, nawet nieposiadających dużej floty pojazdów.

REKLAMA

- Mamy coraz większe problemy z tłumaczeniem klientom, dla których budujemy ekspozycje targowe w kraju i za granicą, że koszty logistyki rosną w tempie lawinowym - mówi Beata Zabiłowicz, dyrektor marketingu Agencji Reklamowej Mirwal Art.

Przedsiębiorstwa, które posiadają flotę bądź specjalizują się w transporcie, są w jeszcze gorszej sytuacji.

- Nasza flota to głównie samochody ciężarowe - chłodnie oraz osobowo ciężarowe. Nie mamy możliwości zmiany środków lokomocji - podkreśla Cecylia Świerad z Zakładu Przetwórstwa Mięsnego Hańderek.

Dodaje, że koszty transportu w I półroczu wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 18 proc. To niemal dokładnie tyle, ile wyniósł wzrost cen oleju napędowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzrosty cen odczuwają też potentaci.

- Przygotowujemy odpowiednie działania, by zmniejszyć ich negatywny wpływ. W tym roku planujemy wdrożenie nowych zasad obsługi transportowej - mówi Agnieszka Rosa z biura prasowego PZU.

Również firmy mniej uzależnione od transportu starają się minimalizować koszty.

- Zaczynamy kalkulować i dochodzimy do wniosku, że jeśli nasza osobista obecność przy odbiorze wykonanego produktu lub usługi nie jest konieczna, to zrobi to za nas kurier - mówi Beata Zabiłowicz.

Sieć pizzerii Dominium ma kilka sposobów na redukcję kosztów związanych ze zużyciem stale drożejącego paliwa.

- Wszystkie auta służące do dostawy pizzy posiadają instalację gazową, a auta dostawcze to oszczędne diesle. Pizza dostarczana jest również na skuterach, które spalają znikome ilości paliwa. Flota jest systematycznie serwisowana - mówi Sebastian Madej, specjalista ds. marketingu.

Przedsiębiorcy podkreślają jednocześnie, że możliwości zastąpienia własnego transportu samochodowego są bardzo ograniczone i często okazują się mało efektywne.

REKLAMA

- Gdybyśmy zaczęli stosować alternatywne rozwiązania, typu PKP, to czas, który poświęcilibyśmy na dojazdy do stacji i ze stacji oraz do celu podróży, byłby znacznie dłuższy niż dojazd własny. Nie mówiąc już o kosztach towarzyszących i ograniczeniach w bagażu pracownika - twierdzi Filip Gronner z odzieżowej firmy Roy.

Przedsiębiorcy korzystający z usług firm logistycznych coraz częściej poszukują tych, które oferują niższe ceny. Z drugiej jednak strony firmy transportowe są zmuszane do podnoszenia cen.

- Ponieważ wzrosty cen paliw trwają od wielu miesięcy, jedynym sposobem utrzymania dotychczasowego poziomu świadczonych usług było wprowadzenie korekty paliwowej i walutowej. Na koniec każdego miesiąca przekazujemy klientom pisemną informację o wysokości współczynników korekty paliwowej i walutowej do zastosowania w miesiącu kolejnym - mówi Piotr Chmielewski, kierownik ds. rozwoju r0ynku w firmie CAT LC Polska.

Koszty paliwa w przedsiębiorstwach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krzysztof Grad

krzysztof.grad@infor.pl

Współpraca: Katarzyna Przybyła, Grzegorz Urbanek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA