REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmom trudno oszczędzać na transporcie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Grad

REKLAMA

Wysokie ceny paliw wyraźnie podniosły koszty działania przedsiębiorstw. Tymczasem słabo rozwinięta i relatywnie droga komunikacja publiczna nie stanowi alternatywy dla własnej floty.

Mimo ostatniej korekty cen na stacjach benzynowych ceny paliw w I półroczu w odniesieniu do ubiegłego roku wyraźnie wzrosły. Benzyna zdrożała średnio o nieco ponad 8 proc., LPG o prawie 16 proc., a olej napędowy aż o ponad 18 proc. Tak duże podwyżki, zwłaszcza diesla, podstawowego paliwa transportu, nie pozostały bez wpływu na koszty działania firm, nawet nieposiadających dużej floty pojazdów.

REKLAMA

- Mamy coraz większe problemy z tłumaczeniem klientom, dla których budujemy ekspozycje targowe w kraju i za granicą, że koszty logistyki rosną w tempie lawinowym - mówi Beata Zabiłowicz, dyrektor marketingu Agencji Reklamowej Mirwal Art.

Przedsiębiorstwa, które posiadają flotę bądź specjalizują się w transporcie, są w jeszcze gorszej sytuacji.

- Nasza flota to głównie samochody ciężarowe - chłodnie oraz osobowo ciężarowe. Nie mamy możliwości zmiany środków lokomocji - podkreśla Cecylia Świerad z Zakładu Przetwórstwa Mięsnego Hańderek.

Dodaje, że koszty transportu w I półroczu wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 18 proc. To niemal dokładnie tyle, ile wyniósł wzrost cen oleju napędowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzrosty cen odczuwają też potentaci.

- Przygotowujemy odpowiednie działania, by zmniejszyć ich negatywny wpływ. W tym roku planujemy wdrożenie nowych zasad obsługi transportowej - mówi Agnieszka Rosa z biura prasowego PZU.

Również firmy mniej uzależnione od transportu starają się minimalizować koszty.

- Zaczynamy kalkulować i dochodzimy do wniosku, że jeśli nasza osobista obecność przy odbiorze wykonanego produktu lub usługi nie jest konieczna, to zrobi to za nas kurier - mówi Beata Zabiłowicz.

Sieć pizzerii Dominium ma kilka sposobów na redukcję kosztów związanych ze zużyciem stale drożejącego paliwa.

- Wszystkie auta służące do dostawy pizzy posiadają instalację gazową, a auta dostawcze to oszczędne diesle. Pizza dostarczana jest również na skuterach, które spalają znikome ilości paliwa. Flota jest systematycznie serwisowana - mówi Sebastian Madej, specjalista ds. marketingu.

Przedsiębiorcy podkreślają jednocześnie, że możliwości zastąpienia własnego transportu samochodowego są bardzo ograniczone i często okazują się mało efektywne.

REKLAMA

- Gdybyśmy zaczęli stosować alternatywne rozwiązania, typu PKP, to czas, który poświęcilibyśmy na dojazdy do stacji i ze stacji oraz do celu podróży, byłby znacznie dłuższy niż dojazd własny. Nie mówiąc już o kosztach towarzyszących i ograniczeniach w bagażu pracownika - twierdzi Filip Gronner z odzieżowej firmy Roy.

Przedsiębiorcy korzystający z usług firm logistycznych coraz częściej poszukują tych, które oferują niższe ceny. Z drugiej jednak strony firmy transportowe są zmuszane do podnoszenia cen.

- Ponieważ wzrosty cen paliw trwają od wielu miesięcy, jedynym sposobem utrzymania dotychczasowego poziomu świadczonych usług było wprowadzenie korekty paliwowej i walutowej. Na koniec każdego miesiąca przekazujemy klientom pisemną informację o wysokości współczynników korekty paliwowej i walutowej do zastosowania w miesiącu kolejnym - mówi Piotr Chmielewski, kierownik ds. rozwoju r0ynku w firmie CAT LC Polska.

Koszty paliwa w przedsiębiorstwach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krzysztof Grad

krzysztof.grad@infor.pl

Współpraca: Katarzyna Przybyła, Grzegorz Urbanek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA