REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymagania wobec firm muszą być precyzyjne

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Unieważnienie przetargu wymaga wykazania, że doszło do takiego naruszenia prawa zamówień publicznych, które miało wpływ na wynik postępowania.

Zamawiający 4system Polska unieważnił przetarg na dostawę wyposażenia dla centrów kształcenia na odległość. Firma Comarch oprotestowała decyzję zamawiającego, ale ten oddalił protest. Dowodził, że musiał unieważnić postępowanie, bo popełnione błędy w toku przetargu mogłyby skutkować niemożnością umowy i cofnięciem środków dotacji unijnej. Comarch odwołał się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Uwzględnione odwołanie

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie. Podkreśliła, że unieważnienie postępowania jest decyzją powodującą daleko idące skutki zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, dlatego przesłanki unieważnienia powinny być interpretowane wąsko. Unieważnienie przetargu wymaga wykazania, że doszło do takiego naruszenia prawa zamówień publicznych, które miało wpływ na wynik postępowania. Konieczne jest także, aby wada skutkowała niemożnością zawarcia ważnej umowy. Jeśli natomiast błędy w postępowaniu nie miały wpływu na wynik postępowania i nie skutkują niemożnością zawarcia ważnej umowy, to nie można unieważnić przetargu.

Według KIO zamawiający popełnił błędy w postępowaniu. Niedopuszczalny był wymóg dołączenia do oferty konsorcjum certyfikatu typu ISO przez każdego z konsorcjantów oddzielnie. Taki wymóg zamawiający może adresować do konsorcjum, a nie do poszczególnych jego uczestników. Zdaniem Izby, błąd nie miał wpływu na wynik postępowania, gdyż w przetargu nie brało udziału żadne konsorcjum. Nie został więc naruszony żaden interes faktyczny lub prawny żadnej z firm.

REKLAMA

Sytuacja finansowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również wymóg znajdowania się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia został określony przez zamawiającego nieprawidłowo. Zamawiający zażądał od firm sprawozdania finansowego i opinii biegłego rewidenta, jednak nie określił, jaka sytuacja ekonomiczna wykonawcy dawałaby gwarancję należytego wykonania zobowiązania. Według Izby ten brak nie wpłynął jednak na wynik postępowania. Wszyscy wykonawcy biorący udział w postępowaniu złożyli stosowne oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu oraz przedstawili sprawozdania finansowe i opinie biegłych rewidentów. Zamawiający nie wykluczył żadnego z nich na tej podstawie. Zatem błąd zamawiającego nie miał wpływu na wynik przetargu. KIO nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności unieważnienia przetargu.

Sygn. akt KIO/UZP 431/08

Więcej: www.gazetaprawna.pl /zamowienia publiczne

OPINIA

KAMILA PODWAPIŃSKA

prawnik z kancelarii Sikorski & Majewski Spółka Adwokacka

Kamila Podwapińska, prawnik z kancelarii Sikorski & Majewski Spółka Adwokacka

Nie ulega wątpliwości, że w przedmiotowym stanie faktycznym doszło do naruszenia przepisów ustawy. Błędy te nie miały jednak w istocie wpływu na wynik postępowania. Nie doprowadziły do naruszenia zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Brak dookreślenia warunku związanego z sytuacją ekonomiczną i finansową rozszerzył de facto krąg potencjalnych wykonawców, natomiast błąd związany z żądaniem ISO od każdego z członków konsorcjum nie został przez potencjalnych wykonawców oprotestowany, przez co wnioskować można, że nie było konsorcjum chętnego do wzięcia udziału w postępowaniu. Błędy zamawiającego nie miały zatem wpływu na wynik postępowania, więc nie było podstaw do unieważnienia postępowaniana podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 1 pkt 6 p.z.p.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA