REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymagania wobec firm muszą być precyzyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Unieważnienie przetargu wymaga wykazania, że doszło do takiego naruszenia prawa zamówień publicznych, które miało wpływ na wynik postępowania.

Zamawiający 4system Polska unieważnił przetarg na dostawę wyposażenia dla centrów kształcenia na odległość. Firma Comarch oprotestowała decyzję zamawiającego, ale ten oddalił protest. Dowodził, że musiał unieważnić postępowanie, bo popełnione błędy w toku przetargu mogłyby skutkować niemożnością umowy i cofnięciem środków dotacji unijnej. Comarch odwołał się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

REKLAMA

Uwzględnione odwołanie

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie. Podkreśliła, że unieważnienie postępowania jest decyzją powodującą daleko idące skutki zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, dlatego przesłanki unieważnienia powinny być interpretowane wąsko. Unieważnienie przetargu wymaga wykazania, że doszło do takiego naruszenia prawa zamówień publicznych, które miało wpływ na wynik postępowania. Konieczne jest także, aby wada skutkowała niemożnością zawarcia ważnej umowy. Jeśli natomiast błędy w postępowaniu nie miały wpływu na wynik postępowania i nie skutkują niemożnością zawarcia ważnej umowy, to nie można unieważnić przetargu.

Według KIO zamawiający popełnił błędy w postępowaniu. Niedopuszczalny był wymóg dołączenia do oferty konsorcjum certyfikatu typu ISO przez każdego z konsorcjantów oddzielnie. Taki wymóg zamawiający może adresować do konsorcjum, a nie do poszczególnych jego uczestników. Zdaniem Izby, błąd nie miał wpływu na wynik postępowania, gdyż w przetargu nie brało udziału żadne konsorcjum. Nie został więc naruszony żaden interes faktyczny lub prawny żadnej z firm.

Sytuacja finansowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również wymóg znajdowania się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia został określony przez zamawiającego nieprawidłowo. Zamawiający zażądał od firm sprawozdania finansowego i opinii biegłego rewidenta, jednak nie określił, jaka sytuacja ekonomiczna wykonawcy dawałaby gwarancję należytego wykonania zobowiązania. Według Izby ten brak nie wpłynął jednak na wynik postępowania. Wszyscy wykonawcy biorący udział w postępowaniu złożyli stosowne oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu oraz przedstawili sprawozdania finansowe i opinie biegłych rewidentów. Zamawiający nie wykluczył żadnego z nich na tej podstawie. Zatem błąd zamawiającego nie miał wpływu na wynik przetargu. KIO nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności unieważnienia przetargu.

Sygn. akt KIO/UZP 431/08

Więcej: www.gazetaprawna.pl /zamowienia publiczne

OPINIA

KAMILA PODWAPIŃSKA

prawnik z kancelarii Sikorski & Majewski Spółka Adwokacka

Kamila Podwapińska, prawnik z kancelarii Sikorski & Majewski Spółka Adwokacka

Nie ulega wątpliwości, że w przedmiotowym stanie faktycznym doszło do naruszenia przepisów ustawy. Błędy te nie miały jednak w istocie wpływu na wynik postępowania. Nie doprowadziły do naruszenia zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Brak dookreślenia warunku związanego z sytuacją ekonomiczną i finansową rozszerzył de facto krąg potencjalnych wykonawców, natomiast błąd związany z żądaniem ISO od każdego z członków konsorcjum nie został przez potencjalnych wykonawców oprotestowany, przez co wnioskować można, że nie było konsorcjum chętnego do wzięcia udziału w postępowaniu. Błędy zamawiającego nie miały zatem wpływu na wynik postępowania, więc nie było podstaw do unieważnienia postępowaniana podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 1 pkt 6 p.z.p.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA