REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymagania wobec firm muszą być precyzyjne

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Unieważnienie przetargu wymaga wykazania, że doszło do takiego naruszenia prawa zamówień publicznych, które miało wpływ na wynik postępowania.

Zamawiający 4system Polska unieważnił przetarg na dostawę wyposażenia dla centrów kształcenia na odległość. Firma Comarch oprotestowała decyzję zamawiającego, ale ten oddalił protest. Dowodził, że musiał unieważnić postępowanie, bo popełnione błędy w toku przetargu mogłyby skutkować niemożnością umowy i cofnięciem środków dotacji unijnej. Comarch odwołał się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Uwzględnione odwołanie

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie. Podkreśliła, że unieważnienie postępowania jest decyzją powodującą daleko idące skutki zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, dlatego przesłanki unieważnienia powinny być interpretowane wąsko. Unieważnienie przetargu wymaga wykazania, że doszło do takiego naruszenia prawa zamówień publicznych, które miało wpływ na wynik postępowania. Konieczne jest także, aby wada skutkowała niemożnością zawarcia ważnej umowy. Jeśli natomiast błędy w postępowaniu nie miały wpływu na wynik postępowania i nie skutkują niemożnością zawarcia ważnej umowy, to nie można unieważnić przetargu.

Według KIO zamawiający popełnił błędy w postępowaniu. Niedopuszczalny był wymóg dołączenia do oferty konsorcjum certyfikatu typu ISO przez każdego z konsorcjantów oddzielnie. Taki wymóg zamawiający może adresować do konsorcjum, a nie do poszczególnych jego uczestników. Zdaniem Izby, błąd nie miał wpływu na wynik postępowania, gdyż w przetargu nie brało udziału żadne konsorcjum. Nie został więc naruszony żaden interes faktyczny lub prawny żadnej z firm.

REKLAMA

Sytuacja finansowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również wymóg znajdowania się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia został określony przez zamawiającego nieprawidłowo. Zamawiający zażądał od firm sprawozdania finansowego i opinii biegłego rewidenta, jednak nie określił, jaka sytuacja ekonomiczna wykonawcy dawałaby gwarancję należytego wykonania zobowiązania. Według Izby ten brak nie wpłynął jednak na wynik postępowania. Wszyscy wykonawcy biorący udział w postępowaniu złożyli stosowne oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu oraz przedstawili sprawozdania finansowe i opinie biegłych rewidentów. Zamawiający nie wykluczył żadnego z nich na tej podstawie. Zatem błąd zamawiającego nie miał wpływu na wynik przetargu. KIO nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności unieważnienia przetargu.

Sygn. akt KIO/UZP 431/08

Więcej: www.gazetaprawna.pl /zamowienia publiczne

OPINIA

KAMILA PODWAPIŃSKA

prawnik z kancelarii Sikorski & Majewski Spółka Adwokacka

Kamila Podwapińska, prawnik z kancelarii Sikorski & Majewski Spółka Adwokacka

Nie ulega wątpliwości, że w przedmiotowym stanie faktycznym doszło do naruszenia przepisów ustawy. Błędy te nie miały jednak w istocie wpływu na wynik postępowania. Nie doprowadziły do naruszenia zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Brak dookreślenia warunku związanego z sytuacją ekonomiczną i finansową rozszerzył de facto krąg potencjalnych wykonawców, natomiast błąd związany z żądaniem ISO od każdego z członków konsorcjum nie został przez potencjalnych wykonawców oprotestowany, przez co wnioskować można, że nie było konsorcjum chętnego do wzięcia udziału w postępowaniu. Błędy zamawiającego nie miały zatem wpływu na wynik postępowania, więc nie było podstaw do unieważnienia postępowaniana podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 1 pkt 6 p.z.p.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA