REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczba odwołań spadła o połowę

Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

Firmy w ubiegłym roku wniosły tylko 1,6 tys. odwołań w przetargach publicznych. W 2007 roku udzielono zamówień publicznych za 103 mld zł. To o 30 proc. więcej niż w 2006 roku (79 mld).

Przedsiębiorcy wnieśli do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w 2007 roku 1,6 tys. odwołań, czyli prawie o połowę mniej niż w roku 2006 (ok. 3 tys.). To efekt nowelizacji prawa zamówień publicznych z 13 kwietnia 2007 r., która radykalnie ograniczyła prawo firm do odwoływania się do niezależnych arbitrów. Wcześniej wykonawcy mogli wnosić odwołanie w postępowaniach o wartości od 60 tys. euro. Po nowelizacji od 137/133 tys. euro lub 211/206 tys. euro (przy zamówieniach udzielanych przez administrację rządową lub samorządy).

REKLAMA

Arbitrzy uwzględniali 40 proc rozpatrywanych odwołań - wynika ze sprawozdania z funkcjonowania systemu zamówień publicznych w 2007 roku. Oddalali 35 proc. 18 proc. odwołań było odrzucanych z powodu błędów formalnych.

Od 6 grudnia 2007 r. odwołania rozpatrywali zawodowi arbitrzy z Krajowej Izby Odwoławczej. Z 70 odwołań uwzględnili ok. 21 proc., oddalili 41 proc. Odrzucili bez merytorycznego rozpatrzenia 19 proc. odwołań.

Wysoki wpis

Wpis od odwołania został określony na zbyt wysokim poziomie. Od października 2007 r. wynosił 40 tys. zł (roboty budowlane powyżej wartości unijnych) i 20 tys. zł (dostawy, usługi oraz roboty budowlane poniżej wartości unijnych). Rzeczywiste koszty postępowania wynosiły ok. 4 tys. zł. Różnicę między wpisem a realnymi kosztami postępowania odwoławczego zwracano, ale dla małych i średnich firm to i tak realna bariera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niska konkurencyjność

Zamawiający w 2007 roku zbyt chętnie stosowali tryby, które nie gwarantują zachowania pełnej konkurencji, a więc zamówienie z wolnej ręki, zapytanie o cenę oraz negocjacje bez ogłoszenia. Szczególnym powodzeniem cieszył się całkowicie niekonkurencyjny tryb zamówienia z wolnej ręki zastosowano go w 29 proc. zamówień o wartości nieprzekraczającej wartości unijnych oraz w 17,5 proc. zamówień powyżej progów unijnych. Najczęściej urzędnicy korzystali z trybów podstawowych: przetargu nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego. Znikomym zainteresowaniem cieszyła się licytacja elektroniczna (0,05 proc.). W 87 proc. postępowań cena była jedynym kryterium wyboru oferty. Średnia liczba ofert składanych w jednym przetargu wynosiła 2,29 (w 2006 roku 3,62)

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Więcej: www.gazetaprawna.pl /zamowienia publiczne

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA