REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowania do zmian w VAT trzeba zacząć już dziś

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 2010 roku zmieni się wiele zasad dotyczących rozliczeń VAT w ramach Unii Europejskiej. Skutkiem nowych regulacji ma być opodatkowanie w państwie, w którym siedzibę ma usługobiorca. Polscy przedsiębiorcy już dziś powinni zacząć przygotowywać się do nowych rozwiązań.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Od 2010 roku czekają nas zmiany w rozliczeniach VAT w ramach Unii Europejskiej. Również polskie Ministerstwo Finansów czeka z większymi zmianami w zakresie VAT do 2010 roku. Takie informacje przekazał minister finansów Jacek Rostowski w wywiadzie dla GP.

Zdaniem ekspertów firmy KPMG zmiany w VAT, które wejdą w życie w 2010 roku, są na tyle istotne dla przedsiębiorców, że choć termin rozpoczęcia ich obowiązywania wydaje się odległy, to warto już dzisiaj się z nimi zapoznać. Wszystko po to, aby uniknąć kłopotów przy stosowaniu nowych regulacji.

Usługi w ramach Unii

REKLAMA

Podstawowym założeniem nowych regulacji, jakie będą wprowadzone w Unii Europejskiej, jest, aby jak najwięcej usług świadczonych pomiędzy podmiotami gospodarczymi w różnych krajach członkowskich było opodatkowanych w państwie, w którym siedzibę ma usługobiorca. Andrzej Bernatek, doradca podatkowy, dyrektor w firmie KPMG, podaje, że przykładowo zmianie ulegnie zasada ustalania miejsca świadczenia usług międzynarodowego leasingu samochodów osobowych. Innym przykładem mogą być usługi organizowania targów i wystaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Polscy przedsiębiorcy powinni być przygotowani, że od 1 stycznia 2010 r. obowiązek raportowania w formie kwartalnych informacji podsumowujących zostanie rozszerzony o usługi świadczone przez te podmioty na rzecz podmiotów zagranicznych - podpowiada Andrzej Bernatek.

Dodaje, że wprowadzone zostaną nowe zasady zwrotu VAT podatnikom z UE, którzy nie mają siedziby i nie są zarejestrowani dla celów VAT w państwie, w którym dokonali zakupów obciążonych lokalnym VAT.

- Przykładowo, składanie wniosków w formie elektronicznej będzie obowiązkowe. Wnioski trzeba będzie kierować bezpośrednio do kraju zwrotu. Nie będzie natomiast konieczne załączanie oryginałów otrzymanych faktur VAT - wyjaśnia Andrzej Bernatek.

Uporządkowanie praktyki

REKLAMA

Zdaniem naszych rozmówców z KPMG wprowadzane zmiany powinny uporządkować i ujednolicić praktykę rozpoznawania przez władze skarbowe poszczególnych krajów członkowskich miejsc opodatkowania usług. Tomasz Grunwald, szef zespołu podatków pośrednich w firmie KPMG, wskazuje, że istotne będzie już nie to, czy dana usługa została wymieniona bądź też nie w zamieszczonej w przepisach liście usług traktowanych specyficznie, ale to, czy będzie świadczona na rzecz odbiorcy indywidualnego (nie podatnika VAT) czy też podmiotu gospodarczego (podatnika VAT). Łatwiej będzie rozpoznać w poszczególnych krajach UE, czy dana usługa powinna być opodatkowana w kraju siedziby usługodawcy, czy w kraju usługobiorcy.

- W konsekwencji powinna zmniejszyć się liczba sporów na tym tle między krajami członkowskimi i samymi podatnikami, a także liczba przypadków podwójnego opodatkowania lub też braku opodatkowania - twierdzi Tomasz Grunwald.

Według niego, innym skutkiem w relacjach pomiędzy podmiotami gospodarczymi z różnych krajów powinno być ograniczenie przypadków otrzymywania faktur z VAT naliczonym w innym kraju i, co za tym idzie, potrzeby występowania o zwrot podatku do władz obcego kraju.

W sposób naturalny zmiany dotyczące miejsca opodatkowania będą wpływały na wysokość zbieranego przez poszczególne kraje podatku. I tak na przykład leasing samochodów od firm leasingowych z Niemiec do polskich przedsiębiorców opodatkowany będzie już nie w Niemczech (19-proc. podatek w całości odzyskiwalny w trybie VIII Dyrektywy przez polskiego leasingobiorcę), ale w Polsce (22-proc. podatek z możliwością odzyskania tylko pewnej jego części).

Polska rzeczywistość

Dla polskich przedsiębiorców nabywających usługi od podmiotów zagranicznych wprowadzenie zmian będzie oznaczać konieczność częstszego deklarowania VAT z tytułu importu usług w Polsce. Zdaniem Tomasza Bełdygi, radcy prawnego, dyrektora w firmie KPMG, jest to jednak znacznie wygodniejsze w rozliczeniu i mniej kosztowne niż odzyskiwanie podatku, którym polski przedsiębiorca nabywający usługę zostałby obciążony przez zagranicznego usługodawcę. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że od 1 stycznia 2010 r. zostaną zliberalizowane przepisy dotyczące zwrotu VAT na rzecz podatników zagranicznych niezarejestrowanych dla potrzeb VAT w państwie członkowskim, w którym ubiegają się o zwrot.

- Zwiększenie katalogu usług, które nie będą podlegać opodatkowaniu VAT w kraju świadczącego usługę, powinno spowodować wzrost konkurencyjności polskich przedsiębiorców świadczących usługi na rzecz kontrahentów z UE, jako że obecnie relatywnie wysoka 22-proc. stawka podatku w połączeniu z trudnościami w jego odzyskiwaniu przez zagranicznych kontrahentów może tę konkurencyjność ograniczać - konkluduje Tomasz Bełdyga.

Przykłady zmian w VAT w Unii Europejskiej od 2010 roku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA