Firma, która ujawni informacje o zmowie, może liczyć na darowanie kary

REKLAMA
REKLAMA
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi kilka postępowań antymonopolowych o zawarcie niedozwolonego porozumienia. Podejrzani są m.in. Akzo Nobel Coatings z Castoramą, Leroy Merlin, OBI, Praktikerem i Przedsiębiorstwem Handlowym Chemia oraz Tikkurila z Castoramą i Praktikerem. W 2006 roku karą w wysokości 110 mln zł za udział w zmowie został ukarany Polifarb Cieszyn Wrocław, natomiast prezes UOKiK Marek Niechciał nałożył na spółki Castorama i ICI za udział w zmowie cenowej dotyczącej farb i lakierów 45 mln zł kary.
REKLAMA
REKLAMA
Ograniczanie konkurencji
Zakazane są porozumienia przedsiębiorców, które mają na celu wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku. Przedsiębiorcy, którzy biorą w nich udział, ustalają ceny i warunki sprzedaży albo zakupu towarów, ograniczają produkcję lub zbyt, dzielą rynek zbytu lub zakupów, a nawet ograniczają dostęp do rynku lub eliminują z niego przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem. Zakazane jest również uzależnianie zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, które nie ma zwyczajowego lub rzeczowego związku z przedmiotem umowy.
Nie są zakazane porozumienia zawierane przez firmy będące konkurentami, których łączny udział w rynku w poprzednim roku nie przekraczał 5 proc., bądź niebędących konkurentami, gdy w poprzednim roku udział w rynku nie przekraczał 10 proc.
REKLAMA
Nadużywanie pozycji
Zakazane jest też nadużywanie pozycji dominującej, która polegała m.in. na narzucaniu nieuczciwych cen, ograniczaniu produkcji, zbytu lub postępu technicznego ze szkodą dla kontrahentów i konsumentów, a także na podziale rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych. Zakaz dotyczy także narzucania uciążliwych warunków umów, które przynoszą nieuzasadnione korzyści oraz stosowania w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, które stwarzają im zróżnicowane warunki konkurencji.
Wszystkie te porozumienia mają charakter niejawny. Powoduje to trudności z ich wykrywaniem.
- Dlatego też do przepisów dotyczących ochrony konkurencji w wielu krajach, także i w Polsce, wprowadzono możliwość łagodniejszego traktowania przedsiębiorców, którzy odstąpią od uczestniczenia w porozumieniach i ujawnią informację o nim - tłumaczy adwokat Bartosz Grohman z kancelarii White & Case. Jego zdaniem, jest to jednak półśrodek w walce z kartelami. Przy korzystaniu z niego należy uważać, aby nie dochodziło do nadużyć na przykład przy ocenie kryteriów warunkujących złagodzenie kary.
Program łagodzenia kar
- Program łagodzenia kar, czyli leniency, przewiduje możliwość odstąpienia przez organ antymonopolowy od ukarania lub obniżenia kar dla przedsiębiorców, którzy nie byli inicjatorami porozumienia lub którzy uczestniczyli w niedozwolonym porozumieniu - tłumaczy Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na skorzystanie z programu może liczyć przedsiębiorca, który jako pierwszy z uczestników kartelu przedstawi prezesowi UOKiK informację lub dowód świadczący o istnieniu zakazanego prawem porozumienia, przy czym nie może on być jego inicjatorem. Dodatkowo zobowiązany jest on do aktywnej współpracy z Urzędem, niezwłocznego dostarczania wszelkich dowodów i udzielania informacji związanych ze sprawą. Występując o łagodniejsze traktowanie, przedsiębiorca nie może być już uczestnikiem kartelu - dodaje Marek Niechciał.
Pomoc urzędu
Jego zdaniem, zasadniczym celem polityki leniency jest pomoc UOKiK w odstąpieniu od kartelu. Propozycja leniency skierowana jest przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorstw, które często pod presją dużych koncernów godzą się na uczestnictwo w nielegalnym porozumieniu. Chodzi również o ochronę przedsiębiorców o słabszej pozycji ekonomicznej.
- Gdy wycofają się z porozumienia, to nie tylko unikną kary nakładanej przez organ antymonopolowy, lecz również zostaną objęci ochroną przed zastosowaniem restrykcji przez pozostałych uczestników porozumienia - uzupełnia prezes.
Zmowa przedsiębiorców
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ
malgorzata.piasecka@infor.pl
Podstawa prawna
• Ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. nr 50, poz. 331 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA
