REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawianie omyłek w ofertach wykonawców nie może być uznaniowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Firmy będą mogły wnosić odwołania przy robotach budowlanych o wartości do 5,15 mln euro tylko w ograniczonym zakresie.

• Projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych (p.z.p.) zakłada przywrócenie odwołań przy zamówieniach o wartości niższej niż progi unijne, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Jak pani to ocenia?

REKLAMA

- Pomysł przywrócenia odwołań dla tych postępowań jest godny rozważenia, natomiast sposób jego wykonania budzi wątpliwości. Po pierwsze, odwołanie przysługuje tylko od określonych czynności - dlaczego tylko takich? Wystarczy spojrzeć w orzecznictwo albo wyniki kontroli UZP, żeby zobaczyć, że inne czynności lub zaniechania też wywołują uszczerbek w interesie prawnym wykonawców, oraz mogą prowadzić do zawierania umów ex lege nieważnych. Po drugie, tym niepełnym i kontrowersyjnym zakresem objęte zostaną również postępowania, w których przysługiwało odwołanie na dotychczasowych zasadach, tj. roboty budowlane od 133 tys./206 tys. euro do 5,15 mln euro. To duży wolumen zamówień, często dotyczy inwestycji kluczowych na lokalnym rynku.

• Wkrótce zmienią się zasady poprawiania omyłek w ofertach. Czy do historii przejdą przypadki, gdy tańsza oferta odpada przez drobne redakcyjne nieścisłości?

- Uchylenie art. 88 nie jest dobrym pomysłem. Wbrew pozorom nie przyczyni się do tego, że przez drobne redakcyjne pomyłki oferta tańsza zostanie wybrana. Brak definicji omyłki rachunkowej to pozostawienie absolutnej dowolności w tym zakresie. Według jakich więc kryteriów będziemy definiować, co jest, a co nie jest oczywiste, i co jest omyłką, a co już błędem. Weźmy pierwszy przykład: liczba jednostek miar = 2, a cena jednostkowa = 3 zł. Wykonawca podaje wynik mnożenia 5. Dziś zamawiający musi poprawić wynik mnożenia (zgodnie z art. 88 pkt 1 lit. a) uznaje się, że liczba jednostek miar i cena jednostkowa jest podana prawidłowo). Po uchyleniu przepisu zamawiający już nie poprawi tej omyłki - bo być może błąd nie jest w mnożeniu (prawidłowy wynik to nie 6 zł), a tylko cena jednostkowa winna wynosić 2,5 zł, a wtedy wynik mnożenia jest prawidłowy. Jak zamawiający ma podjąć decyzję co jest oczywiste. Orzecznictwo będzie z natury rzeczy rozbieżne - bo każdy człowiek matematyczne oczywistości oceni inaczej.

• Zdecydowano się na daleko idące zmiany w zakresie podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Jak pani je ocenia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jakiekolwiek regulacje w zakresie podwykonawstwa w ustawie nie są potrzebne - kwestie te wystarczająco reguluje kodeks cywilny. Wykonywanie umów w sprawach zamówień publicznych nie różni się przecież od wykonywania umów, których zawarcia nie poprzedzono specjalną procedurą. Wystarczą więc ogólne regulacje, wyobraźnia i znajomość branży przez zamawiających.

• Czy słusznie zostaną ograniczone kontrole zamówień prowadzone przez prezesa UZP?

- Zalecenia unieważnienia dotyczą tylko kilku procent kontrolowanych postępowań. Nadeszła więc pora na rezygnację z instrumentu powszechnego kontrolowania postępowań ze względu na ich wartość. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie możliwości zgłoszenia zastrzeżeń do wyników kontroli, bez względu na jej rodzaj. Dziś zamawiający, którzy nie zgadzają się z wynikami kontroli, nie mają szansy na przedstawienie swojej opinii, dodatkowych wyjaśnień czy dowodów. Po nowelizacji taka możliwość powstanie w postaci zgłoszenia zastrzeżeń rozpatrywanych przez Krajową Izbę Odwoławczą.

• Prezes UZP rozważa likwidację protestu podczas kolejnej nowelizacji p.z.p. w 2009 r., czy to dobry pomysł?

- Likwidacja protestu nie przyniesie spodziewanego efektu. Prawdą jest, że protest jest rozstrzygany przez zamawiającego - a więc zaangażowaną stronę, natomiast błędem jest przyjęcie, że zawsze jest on rozstrzygany przez oddalenie. Liczbę uwzględnianych protestów szacuję na 30-40 proc., co uważam za znaczący odsetek. Przy likwidacji protestu wykonawca będzie zmuszony do wniesienia odwołania. Odwołanie musi być opłacone wpisem, a z jego rozpoznaniem wiążą się koszty. Zamawiający, nawet gdyby zgadzał się co do zarzutów, jest od razu postawiony w pozycji sporu, w przypadku przegranej poniesie koszty postępowania. Likwidacji protestów musi towarzyszyć zapewnienie innego środka odwoławczego.

Fot. Wojciech Górski

• Małgorzata Stachowiak

prawnik, była dyrektor departamentu analiz i kontroli Urzędu Zamówień Publicznych

 

Rozmawiała Ewa Grączewska-Ivanova

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

REKLAMA

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA