REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrosną ceny papierosów i gazu do aut

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Projekt nowej ustawy o podatku akcyzowym trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych. Zakłada on m.in. wprowadzenie wyższej o 15,8 proc. akcyzy na papierosy od początku 2009 roku. Wzrośnie również akcyza na gaz LPG do samochodów i wprowadzony zostanie podatek na gaz ziemny do aut - CNG.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. będzie obowiązywać nowa ustawa o podatku akcyzowym. Zgodnie z naszymi zapowiedziami, projekt nowej ustawy akcyzowej wczoraj trafił do uzgodnień międzyresortowych. Wiceminister finansów Jacek Kapica przewiduje, że w czerwcu projektem powinien zająć się Komitet Stały Rady Ministrów, a następnie Rada Ministrów.

- Przed wakacjami parlamentarnymi nad tym aktem prawnym powinien pracować już Sejm - przekonuje Jacek Kapica.

Dodaje, że główne zmiany dotyczą dostosowania naszych regulacji do wymogów unijnych. Można tu wymienić m.in. zmiany w opodatkowaniu energii czy podwyższenie stawek akcyzy na papierosy. Zmienią się także zasady opodatkowania samochodów osobowych. Stawki podatku akcyzowego z rozporządzenia zostaną przeniesione do ustawy. Wyższe będą stawki podatku na gaz do samochodów. Nastąpi też odejście od klasyfikacji PKWiU na rzecz CN.

REKLAMA

My przeanalizowaliśmy kilka najważniejszych zmian tego projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gazowe paliwa do samochodów ostro w górę

Projekt przewiduje znaczny wzrost akcyzy na LPG (autogaz) do poziomu 1100 zł/1000 kg (dziś to tylko 695 zł) gotowego wyrobu, tj. do wysokości 618 zł/1000 l. Resort finansów szacuje, że ewentualny wzrost stawki akcyzy tzw. autogazu wyniesie 23 gr na 1 litrze tego paliwa, zaś łącznie z VAT około 28 gr na litrze. Trzeba pamiętać, że akcyza od LPG zwiększa podstawę opodatkowania VAT. Resort liczy że rosnące ceny benzyny sprawią, że mimo wzrostu akcyzy stawka ta nadal zachowa swój proekologiczny charakter. Będzie i tak odczuwalnie niższa od stawki akcyzy dla benzyny bezołowiowej wynoszącej obecnie 1565 zł/1000 litrów.

Zdaniem wiceministra finansów Jacka Kapicy wzrost stawki na LPG wynika, po pierwsze, z faktu, że wydatki muszą być bilansowane wpływami. Po drugie, z obserwacji rynkowych. Nadal ceny gazu są niższe od benzyny.

- Mimo podwyżki paliwa gazowe pozostaną konkurencyjne w porównaniu np. z benzyną - podkreśla wiceminister finansów w rozmowie z GP.

Ponadto projekt przewiduje opodatkowanie CNG (sprężonego gazu ziemnego wykorzystywanego do napędu pojazdów). Tu stawka miałaby wynieść 100 zł/1000 kg, co - jak szacuje resort finansów - może powodować wzrost ceny detalicznej tego paliwa o 7 groszy na 1 Nm3, tj. o około 5 proc.

Jak wylicza MF, po wprowadzeniu tych zmian roczny koszt eksploatacji autobusu komunikacji miejskiej, przy założeniu przebiegu 70 tys. km i zużycia paliwa w wysokości 50 Nm3/100 km wzrośnie o 2450 zł. Dlatego w uzasadnieniu projektu Ministerstwo przekonuje, że zaproponowana stawka akcyzy na CNG nie powinna mieć większego wpływu na planowane inwestycje związane z tworzeniem lub rozbudową dotychczasowej infrastruktury, jak i rozwojem flot zasilanych tym ekologicznym paliwem. Paliwo to nadal pozostanie atrakcyjną cenowo alternatywą dla drożejącego na światowych rynkach oleju napędowego.

Podatek od węgla, koksu i gazu zimnego

Dyrektywa Rady 2003/96/ WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji polityki wspólnotowej w odniesieniu do opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej wprowadziła opodatkowanie węgla, koksu oraz gazu ziemnego przeznaczonych do celów opałowych. Równocześnie niektórym państwom przyznano okresy przejściowe. Jednym z nich jest Polska.

Zwolnienie od akcyzy węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych będzie obowiązywało do 1 stycznia 2012 r., natomiast gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych - do 31 października 2013 r. z tym jednak zastrzeżeniem, że zwolnienie to wygaśnie wcześniej, jeśli udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25 proc. Tak wynika z uzgodnień unijnych. W ustawie wprowadzono jednak drobną modyfikację.

Kwestia opodatkowania gazu ziemnego przedstawia się zatem wyjątkowo ciekawie. Co do zasady, zgodnie z unijnymi regułami, gaz ten zwolniony jest z akcyzy do końca października 2013 r. Przyjęcie takiej zasady nie oznacza jednak wcale, że przez najbliższe pięć lat za gaz ziemny nie będziemy płacić podatku. Nowa ustawa przewiduje, że w momencie gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20 proc., zostanie zastosowana pozytywna stawka akcyzy dla gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych. Będzie to jednak stawka niższa od minimum wspólnotowego. Wyniosłaby 0,59 zł za jeden gigadżul (GJ). Dopiero od listopada 2013 r. nastąpiłoby dostosowanie stawki do unijnego minimum. Wtedy stawka wyniesie 1,18 zł/GJ.

Bez zmian dla piwa, ale droższe papierosy

W nowej ustawie akcyzowej na niezmienionym poziomie pozostawiono stawki akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe.

Sporo zmienia się natomiast w opodatkowaniu wyrobów tytoniowych. Stawka akcyzy na papierosy od 1 stycznia 2009 r. wzrośnie o 15,8 proc.

- Taka wysokość podatku pozwoli na dostosowanie naszego prawa do wymogów unijnych. I tak wprowadzimy stawkę minimalną, wymaganą przez Wspólnotę. Będzie ona zbliżona do tych, które obowiązują na Litwie czy Słowacji - tłumaczy Jacek Kapica.

Wszystkie stawki akcyzy znajdą się w ustawie, a nie jak dziś w rozporządzeniu. Dotyczy to także papierosów i wyrobów tytoniowych. Na papierosy stawka nadal będzie określana kwotowo i procentowo.

Zgodnie z projektem, stawki akcyzy w wyrażeniu kwotowo--procentowym zostały wyliczone w oparciu o przewidywany w 2009 roku poziom NKC (najpopularniejsza kategoria cenowa), założony 2-proc. wzrost kursu euro w stosunku do obowiązującego z 1 października 2007 r. wynoszącego 3,7700 zł i w oparciu o zmienioną strukturę opodatkowania akcyzą papierosów, polegającą na zmianie (wzroście) stawki kwotowej i ustaleniu stawki procentowej na jednym stałym poziomie. Najpopularniejszą kategorią cenową jest ustalana w każdym roku cena stosowana w obrocie dla grupy papierosów o największej sprzedaży w okresie dziesięciu miesięcy poprzedniego roku.

Na 1 stycznia 2009 r. MF zaproponował ustalenie stawki kwotowej na poziomie 160,50 zł/1000 szt. papierosów i stawki procentowej w wysokości 25 proc., liczonej od maksymalnej ceny detalicznej.

Wpływ zmian w akcyzie na koszty eksploatacji samochodów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wybrane stawki akcyzy na wyroby energetyczne

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1 stycznia 2009 r. ma wejść w życie nowa ustawa akcyzowa

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

REKLAMA

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA