REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd przywróci mniejszym firmom prawo do odwołań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Zamawiający będzie mógł zmienić wszystkie elementy specyfikacji i łatwiej poprawiać omyłki w ofertach.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Dziś rząd ma zająć się projektem nowelizacji prawa zamówień publicznych. Nowela ma także uchylić kontrowersyjny przepis ustawy o Euro 2012, umożliwiający spółkom celowym zawieranie umów z wykonawcami bez przeprowadzenia konkurencyjnych przetargów.

Prawo do odwołania

REKLAMA

Dla przedsiębiorców najważniejsza ma być zmiana zasad wnoszenia odwołań do prezesa UZP. Przy zamówieniach o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne przedsiębiorcy będą mogli co prawda wnosić odwołania, jednak tylko na określone czynności zamawiającego, tj. wybór niekonkurencyjnego trybu, opis sposobu oceny spełnienia warunków podmiotowych, odrzucenie własnej oferty lub wykluczenie. Oznacza to, że przy mniejszych kontraktach firmy nie będą mogły kwestionować wyboru oferty. Wykonawcy uzyskają pełne prawo odwoływania się dopiero przy wartości zamówienia powyżej tzw. progów unijnych.

- Proponowaną nowelizację oceniam pozytywnie. Istotną zmianą ma być umożliwienie składnia odwołań przedsiębiorcom, którzy ubiegali się o inwestycję o mniejszej wartości. Przyczyni się to do zwiększenia konkurencji i możliwości badania poprawności wyboru zamawiającego. Jednocześnie zmiana nie powinna prowadzić do przedłużenia postępowań i blokowania inwestycji - ocenia Daria Szewczyk, radca prawny z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poprawki w ofertach

Zmienić się mają także zasady poprawiania oczywistych omyłek w ofertach. Dzięki temu, zdaniem rządu, do historii mają przejść przypadki, gdy dużo tańsza oferta odpadała z powodu drobnych nieścisłości.

Prawicy uważają jednak, że zmiana może przynieść więcej szkód niż pożytku.

- Brak regulacji w zakresie pojęcia omyłka rachunkowa to pozostawienie absolutnej dowolności interpretacyjnej. Również orzecznictwo stanie się rozbieżne - każdy człowiek będzie matematyczne oczywistości oceniał inaczej - wskazuje Małgorzata Stachowiak, prawnik z Grupy Doradczej Sienna.

Modyfikacja specyfikacji

Zamawiających ucieszy natomiast możliwość zmiany wszystkich elementów specyfikacji. Nowela pozwala na zmianę kryteriów oceny ofert oraz warunków udziału w postępowaniu.

- To zmiana rewolucyjna, która usprawni procedury. Dziś wadliwe sformułowanie kryteriów oceny ofert oraz warunków udziału w postępowaniu powoduje unieważnienie postępowania i konieczność rozpoczynania go od nowa - ocenia Marcin Płużański, prawnik specjalizujący się w zamówieniach.

Bez podpisu elektronicznego

Autorzy projektu chcą, by przy licytacji elektronicznej oferty można było składać bez wymaganego dziś podpisu elektronicznego.

Bezpieczeństwo ofert można zagwarantować nie tylko podpisem elektronicznym. Od wielu lat banki internetowe zapewniają bezpieczny obrót pieniędzmi, bez stosowania takiego podpisu - argumentuje Piotr Trębicki, radca prawny prowadzący zespół zamówień publicznych w Kancelarii Gessel.

Rola podwykonawców

Projekt zakłada też, że zasadą stanie się (na wzór kodeksu cywilnego) powierzanie wykonania zamówienia podwykonawcom. Ucieszy to przedsiębiorców - zarówno tych którzy osobiście ubiegają się o zamówienia, jak i małe firmy, które funkcjonują tylko dzięki podzleceniom.

Tylko wyjątkowo, ze względu na specyfikę zamówienia, zamawiający będzie mógł wskazać, że część lub całość zamówienia nie może być zrealizowana przez podwykonawców.

- Artykuł 36 ust. 5 w projektowanym brzmieniu wyraźnie dopuszcza, iż zamawiający będzie mógł wyłączyć możliwość powierzenia całości zamówienia podwykonawcom. Jest to zmiana pozytywna w stosunku do obecnego stanu prawnego, w którym takie wyłączenie może budzić wątpliwości - wskazuje Aldona Kowalczyk, radca prawny, szef działu zamówień publicznych w kancelarii Salans.

Ograniczenie kontroli

Radykalnie ograniczony ma zostać zakres kontroli zamówień dokonywany przez prezesa UZP. Zamiast kontroli uprzednich i następczych będzie funkcjonować kontrola doraźna i kontrole uprzednie zamówień współfinansowanych ze środków UE.

- Odstąpienie od obligatoryjnej kontroli przed zawarciem umowy jest korzystne, tym bardziej że powoduje ona często opóźnienie zawarcia umowy i inwestycji. Istotne jest też, że postępowania kontrolne poprzedzone będą postępowaniem wyjaśniającym umożliwiającym zamawiającym przedstawienie swoich stanowisk - uważa Daria Szewczyk.

Ochrona przedsiębiorców w przetargach publicznych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

JACEK SADOWY

prezes Urzędu Zamówień Publicznych

Znaleźliśmy kompromis między interesem zamawiającego i wykonawców. Obecnie poniżej 133 i 206 tys. euro przedsiębiorcy nie mają możliwości wnoszenia odwołań. Oznacza to, że nie ma możliwości weryfikacji decyzji zamawiającego przez niezależny organ. Tak nie może być, bo ogranicza to małym i średnim firmom dostęp do przetargów. Poza tym także w kontekście Euro 2012 regulacja niewiele daje, gdyż nie chroni zamawiających przed pieniactwem niektórych wykonawców. Dlatego proponujemy, aby wykonawca miał prawo kwestionowania najistotniejszych decyzji zamawiającego. Jednak z drugiej strony musi funkcjonować rozwiązanie, które ograniczy pieniactwo. Proponuje się zatem, aby poniżej progów unijnych, a więc również poniżej 5,15 mln euro dla robót budowlanych, wykonawcy mieli prawo do korzystania z ochrony prawnej, ale w ograniczonym zakresie. Wykonawcy będą mogli kwestionować wybór trybów niekonkurencyjnych oraz opis oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA