REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd przywróci mniejszym firmom prawo do odwołań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Zamawiający będzie mógł zmienić wszystkie elementy specyfikacji i łatwiej poprawiać omyłki w ofertach.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Dziś rząd ma zająć się projektem nowelizacji prawa zamówień publicznych. Nowela ma także uchylić kontrowersyjny przepis ustawy o Euro 2012, umożliwiający spółkom celowym zawieranie umów z wykonawcami bez przeprowadzenia konkurencyjnych przetargów.

Prawo do odwołania

Dla przedsiębiorców najważniejsza ma być zmiana zasad wnoszenia odwołań do prezesa UZP. Przy zamówieniach o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne przedsiębiorcy będą mogli co prawda wnosić odwołania, jednak tylko na określone czynności zamawiającego, tj. wybór niekonkurencyjnego trybu, opis sposobu oceny spełnienia warunków podmiotowych, odrzucenie własnej oferty lub wykluczenie. Oznacza to, że przy mniejszych kontraktach firmy nie będą mogły kwestionować wyboru oferty. Wykonawcy uzyskają pełne prawo odwoływania się dopiero przy wartości zamówienia powyżej tzw. progów unijnych.

REKLAMA

- Proponowaną nowelizację oceniam pozytywnie. Istotną zmianą ma być umożliwienie składnia odwołań przedsiębiorcom, którzy ubiegali się o inwestycję o mniejszej wartości. Przyczyni się to do zwiększenia konkurencji i możliwości badania poprawności wyboru zamawiającego. Jednocześnie zmiana nie powinna prowadzić do przedłużenia postępowań i blokowania inwestycji - ocenia Daria Szewczyk, radca prawny z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poprawki w ofertach

Zmienić się mają także zasady poprawiania oczywistych omyłek w ofertach. Dzięki temu, zdaniem rządu, do historii mają przejść przypadki, gdy dużo tańsza oferta odpadała z powodu drobnych nieścisłości.

Prawicy uważają jednak, że zmiana może przynieść więcej szkód niż pożytku.

- Brak regulacji w zakresie pojęcia omyłka rachunkowa to pozostawienie absolutnej dowolności interpretacyjnej. Również orzecznictwo stanie się rozbieżne - każdy człowiek będzie matematyczne oczywistości oceniał inaczej - wskazuje Małgorzata Stachowiak, prawnik z Grupy Doradczej Sienna.

Modyfikacja specyfikacji

Zamawiających ucieszy natomiast możliwość zmiany wszystkich elementów specyfikacji. Nowela pozwala na zmianę kryteriów oceny ofert oraz warunków udziału w postępowaniu.

- To zmiana rewolucyjna, która usprawni procedury. Dziś wadliwe sformułowanie kryteriów oceny ofert oraz warunków udziału w postępowaniu powoduje unieważnienie postępowania i konieczność rozpoczynania go od nowa - ocenia Marcin Płużański, prawnik specjalizujący się w zamówieniach.

Bez podpisu elektronicznego

Autorzy projektu chcą, by przy licytacji elektronicznej oferty można było składać bez wymaganego dziś podpisu elektronicznego.

Bezpieczeństwo ofert można zagwarantować nie tylko podpisem elektronicznym. Od wielu lat banki internetowe zapewniają bezpieczny obrót pieniędzmi, bez stosowania takiego podpisu - argumentuje Piotr Trębicki, radca prawny prowadzący zespół zamówień publicznych w Kancelarii Gessel.

Rola podwykonawców

Projekt zakłada też, że zasadą stanie się (na wzór kodeksu cywilnego) powierzanie wykonania zamówienia podwykonawcom. Ucieszy to przedsiębiorców - zarówno tych którzy osobiście ubiegają się o zamówienia, jak i małe firmy, które funkcjonują tylko dzięki podzleceniom.

Tylko wyjątkowo, ze względu na specyfikę zamówienia, zamawiający będzie mógł wskazać, że część lub całość zamówienia nie może być zrealizowana przez podwykonawców.

- Artykuł 36 ust. 5 w projektowanym brzmieniu wyraźnie dopuszcza, iż zamawiający będzie mógł wyłączyć możliwość powierzenia całości zamówienia podwykonawcom. Jest to zmiana pozytywna w stosunku do obecnego stanu prawnego, w którym takie wyłączenie może budzić wątpliwości - wskazuje Aldona Kowalczyk, radca prawny, szef działu zamówień publicznych w kancelarii Salans.

Ograniczenie kontroli

Radykalnie ograniczony ma zostać zakres kontroli zamówień dokonywany przez prezesa UZP. Zamiast kontroli uprzednich i następczych będzie funkcjonować kontrola doraźna i kontrole uprzednie zamówień współfinansowanych ze środków UE.

- Odstąpienie od obligatoryjnej kontroli przed zawarciem umowy jest korzystne, tym bardziej że powoduje ona często opóźnienie zawarcia umowy i inwestycji. Istotne jest też, że postępowania kontrolne poprzedzone będą postępowaniem wyjaśniającym umożliwiającym zamawiającym przedstawienie swoich stanowisk - uważa Daria Szewczyk.

Ochrona przedsiębiorców w przetargach publicznych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

JACEK SADOWY

prezes Urzędu Zamówień Publicznych

Znaleźliśmy kompromis między interesem zamawiającego i wykonawców. Obecnie poniżej 133 i 206 tys. euro przedsiębiorcy nie mają możliwości wnoszenia odwołań. Oznacza to, że nie ma możliwości weryfikacji decyzji zamawiającego przez niezależny organ. Tak nie może być, bo ogranicza to małym i średnim firmom dostęp do przetargów. Poza tym także w kontekście Euro 2012 regulacja niewiele daje, gdyż nie chroni zamawiających przed pieniactwem niektórych wykonawców. Dlatego proponujemy, aby wykonawca miał prawo kwestionowania najistotniejszych decyzji zamawiającego. Jednak z drugiej strony musi funkcjonować rozwiązanie, które ograniczy pieniactwo. Proponuje się zatem, aby poniżej progów unijnych, a więc również poniżej 5,15 mln euro dla robót budowlanych, wykonawcy mieli prawo do korzystania z ochrony prawnej, ale w ograniczonym zakresie. Wykonawcy będą mogli kwestionować wybór trybów niekonkurencyjnych oraz opis oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA