REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięcioletni zakaz za sprzedaż piwa nieletnim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Osobie prowadzącej pub, która sprzeda nieletniemu piwo, będzie groził pięcioletni zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast reklamy piwa w telewizji będzie można emitować wyłącznie w godz. 23.00-6.00.

Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

REKLAMA

- Chcemy nie tyle zaostrzyć sankcje karne za bezprawną sprzedaż alkoholu, co wyeliminować z życia gospodarczego przedsiębiorców, którzy swoją postawą dowiedli, że nie umieją prowadzić sprzedaży napojów alkoholowych w sposób odpowiedzialny. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy łamanie zasad polega na sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim - mówi Krzysztof Brzózka, dyrektor Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Kosztowne łamanie zakazów

REKLAMA

Nowe przepisy będą surowsze dla przedsiębiorców, którzy sprzedają lub podają alkohol, gdy jest to zabronione. W takich sytuacjach oprócz dotychczasowych grzywien ma być nakładany na nich obligatoryjny zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży alkoholu na okres od trzech do pięciu lat.

- Obecnie egzekwowanie takiego zakazu jest fakultatywne i ustawa nie wskazuje, na jaki okres należy go stosować - podkreśla Joanna Tymińska, dyrektor Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń Urzędu m.st. Warszawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obowiązujące sankcje są wystarczające, ale należy je prawidłowo stosować. Zamiast nakładać na nieuczciwych przedsiębiorców grzywny po 100 czy 200 zł, można im częściej odbierać koncesje - twierdzi z kolei Adam Ambrozik z Konfederacji Pracodawców Polskich.

Bez trunków na meczach

Projekt przewiduje również wprowadzenie całkowitego zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie stadionów i innych obiektów sportowych oraz w handlu obwoźnym i obnośnym.

Trudniej będzie też zarobić na sprzedaży piwa na koncertach, festynach oraz innego rodzaju imprezach w plenerze. Zgodnie z obowiązującym teraz prawem sprzedaż trunków zawierających poniżej 4,5 proc. alkoholu, czyli głównie piwa, może odbywać się bez zezwolenia. Projekt przewiduje, by podczas tego typu imprez dostępnych dla nieograniczonej grupy osób, można było sprzedawać jedynie napoje o zawartości do 18 proc. alkoholu i to po uzyskaniu stosownego zezwolenia.

Alkohol tylko na dowód

REKLAMA

Właściciele sklepów, klubów i restauracji będą musieli zaopatrzyć się w nowe tabliczki informacyjne. Obecnie w miejscach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych musi być uwidoczniona jedynie wzmianka o szkodliwości spożywania alkoholu. Obok niej niedługo będzie musiała obowiązkowo zostać umieszczona informacja o zakazie sprzedaży i podawania alkoholu osobom do lat 18 oraz osobom nietrzeźwym, jak również o uprawnieniu sprzedawcy do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek kupującego alkohol.

W przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe będzie tak jak obecnie uprawniony do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy. Projekt nowelizacji zawiera bardziej bezwzględne przepisy. Sprzedawcy będą musieli odmówić sprzedaży lub podania alkoholu, gdy wyglądający zbyt młodo nabywca nie zechce pokazać dokumentu potwierdzającego jego wiek. Za niedopełnienie tego obowiązku ma grozić minimum 2,5 tys. zł grzywny.

Mniej reklam piwa

Nowelizacja ograniczy też dopuszczalność emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze. Obecnie jest ona możliwa pod pewnymi warunkami (m.in. nie jest kierowana do osób małoletnich, nie zachęca do nadmiernego picia alkoholu) i w dodatku wyłącznie w godzinach między 20.00 a 6.00. Resort zdrowia chce skrócić czas emisji do godz. 23.00-6.00.

- Zmiana ta podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu - mówi Krzysztof Brzózka.

Z ograniczeniem emisji reklam nie zgadzają się producenci piwa.

- Obowiązujące normy czasowe są efektem kompromisu i nie należy ich zmieniać. Reklamy są tak skonstruowane, żeby nie oddziaływać na psychikę niepełnoletnich - mówi Eliza Panek, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.

SŁOWNIK

Stan po użyciu alkoholu - od 0,2 do 0,5 promila alkoholu we krwi

Stan nietrzeźwości - powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi

Ustawa o przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA