REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięcioletni zakaz za sprzedaż piwa nieletnim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Osobie prowadzącej pub, która sprzeda nieletniemu piwo, będzie groził pięcioletni zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast reklamy piwa w telewizji będzie można emitować wyłącznie w godz. 23.00-6.00.

Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

REKLAMA

REKLAMA

- Chcemy nie tyle zaostrzyć sankcje karne za bezprawną sprzedaż alkoholu, co wyeliminować z życia gospodarczego przedsiębiorców, którzy swoją postawą dowiedli, że nie umieją prowadzić sprzedaży napojów alkoholowych w sposób odpowiedzialny. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy łamanie zasad polega na sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim - mówi Krzysztof Brzózka, dyrektor Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Kosztowne łamanie zakazów

Nowe przepisy będą surowsze dla przedsiębiorców, którzy sprzedają lub podają alkohol, gdy jest to zabronione. W takich sytuacjach oprócz dotychczasowych grzywien ma być nakładany na nich obligatoryjny zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży alkoholu na okres od trzech do pięciu lat.

REKLAMA

- Obecnie egzekwowanie takiego zakazu jest fakultatywne i ustawa nie wskazuje, na jaki okres należy go stosować - podkreśla Joanna Tymińska, dyrektor Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń Urzędu m.st. Warszawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obowiązujące sankcje są wystarczające, ale należy je prawidłowo stosować. Zamiast nakładać na nieuczciwych przedsiębiorców grzywny po 100 czy 200 zł, można im częściej odbierać koncesje - twierdzi z kolei Adam Ambrozik z Konfederacji Pracodawców Polskich.

Bez trunków na meczach

Projekt przewiduje również wprowadzenie całkowitego zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie stadionów i innych obiektów sportowych oraz w handlu obwoźnym i obnośnym.

Trudniej będzie też zarobić na sprzedaży piwa na koncertach, festynach oraz innego rodzaju imprezach w plenerze. Zgodnie z obowiązującym teraz prawem sprzedaż trunków zawierających poniżej 4,5 proc. alkoholu, czyli głównie piwa, może odbywać się bez zezwolenia. Projekt przewiduje, by podczas tego typu imprez dostępnych dla nieograniczonej grupy osób, można było sprzedawać jedynie napoje o zawartości do 18 proc. alkoholu i to po uzyskaniu stosownego zezwolenia.

Alkohol tylko na dowód

Właściciele sklepów, klubów i restauracji będą musieli zaopatrzyć się w nowe tabliczki informacyjne. Obecnie w miejscach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych musi być uwidoczniona jedynie wzmianka o szkodliwości spożywania alkoholu. Obok niej niedługo będzie musiała obowiązkowo zostać umieszczona informacja o zakazie sprzedaży i podawania alkoholu osobom do lat 18 oraz osobom nietrzeźwym, jak również o uprawnieniu sprzedawcy do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek kupującego alkohol.

W przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe będzie tak jak obecnie uprawniony do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy. Projekt nowelizacji zawiera bardziej bezwzględne przepisy. Sprzedawcy będą musieli odmówić sprzedaży lub podania alkoholu, gdy wyglądający zbyt młodo nabywca nie zechce pokazać dokumentu potwierdzającego jego wiek. Za niedopełnienie tego obowiązku ma grozić minimum 2,5 tys. zł grzywny.

Mniej reklam piwa

Nowelizacja ograniczy też dopuszczalność emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze. Obecnie jest ona możliwa pod pewnymi warunkami (m.in. nie jest kierowana do osób małoletnich, nie zachęca do nadmiernego picia alkoholu) i w dodatku wyłącznie w godzinach między 20.00 a 6.00. Resort zdrowia chce skrócić czas emisji do godz. 23.00-6.00.

- Zmiana ta podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu - mówi Krzysztof Brzózka.

Z ograniczeniem emisji reklam nie zgadzają się producenci piwa.

- Obowiązujące normy czasowe są efektem kompromisu i nie należy ich zmieniać. Reklamy są tak skonstruowane, żeby nie oddziaływać na psychikę niepełnoletnich - mówi Eliza Panek, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.

SŁOWNIK

Stan po użyciu alkoholu - od 0,2 do 0,5 promila alkoholu we krwi

Stan nietrzeźwości - powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi

Ustawa o przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA