REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięcioletni zakaz za sprzedaż piwa nieletnim

Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Osobie prowadzącej pub, która sprzeda nieletniemu piwo, będzie groził pięcioletni zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast reklamy piwa w telewizji będzie można emitować wyłącznie w godz. 23.00-6.00.

Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

REKLAMA

- Chcemy nie tyle zaostrzyć sankcje karne za bezprawną sprzedaż alkoholu, co wyeliminować z życia gospodarczego przedsiębiorców, którzy swoją postawą dowiedli, że nie umieją prowadzić sprzedaży napojów alkoholowych w sposób odpowiedzialny. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy łamanie zasad polega na sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim - mówi Krzysztof Brzózka, dyrektor Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Kosztowne łamanie zakazów

REKLAMA

Nowe przepisy będą surowsze dla przedsiębiorców, którzy sprzedają lub podają alkohol, gdy jest to zabronione. W takich sytuacjach oprócz dotychczasowych grzywien ma być nakładany na nich obligatoryjny zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży alkoholu na okres od trzech do pięciu lat.

- Obecnie egzekwowanie takiego zakazu jest fakultatywne i ustawa nie wskazuje, na jaki okres należy go stosować - podkreśla Joanna Tymińska, dyrektor Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń Urzędu m.st. Warszawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obowiązujące sankcje są wystarczające, ale należy je prawidłowo stosować. Zamiast nakładać na nieuczciwych przedsiębiorców grzywny po 100 czy 200 zł, można im częściej odbierać koncesje - twierdzi z kolei Adam Ambrozik z Konfederacji Pracodawców Polskich.

Bez trunków na meczach

Projekt przewiduje również wprowadzenie całkowitego zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie stadionów i innych obiektów sportowych oraz w handlu obwoźnym i obnośnym.

Trudniej będzie też zarobić na sprzedaży piwa na koncertach, festynach oraz innego rodzaju imprezach w plenerze. Zgodnie z obowiązującym teraz prawem sprzedaż trunków zawierających poniżej 4,5 proc. alkoholu, czyli głównie piwa, może odbywać się bez zezwolenia. Projekt przewiduje, by podczas tego typu imprez dostępnych dla nieograniczonej grupy osób, można było sprzedawać jedynie napoje o zawartości do 18 proc. alkoholu i to po uzyskaniu stosownego zezwolenia.

Alkohol tylko na dowód

REKLAMA

Właściciele sklepów, klubów i restauracji będą musieli zaopatrzyć się w nowe tabliczki informacyjne. Obecnie w miejscach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych musi być uwidoczniona jedynie wzmianka o szkodliwości spożywania alkoholu. Obok niej niedługo będzie musiała obowiązkowo zostać umieszczona informacja o zakazie sprzedaży i podawania alkoholu osobom do lat 18 oraz osobom nietrzeźwym, jak również o uprawnieniu sprzedawcy do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek kupującego alkohol.

W przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe będzie tak jak obecnie uprawniony do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy. Projekt nowelizacji zawiera bardziej bezwzględne przepisy. Sprzedawcy będą musieli odmówić sprzedaży lub podania alkoholu, gdy wyglądający zbyt młodo nabywca nie zechce pokazać dokumentu potwierdzającego jego wiek. Za niedopełnienie tego obowiązku ma grozić minimum 2,5 tys. zł grzywny.

Mniej reklam piwa

Nowelizacja ograniczy też dopuszczalność emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze. Obecnie jest ona możliwa pod pewnymi warunkami (m.in. nie jest kierowana do osób małoletnich, nie zachęca do nadmiernego picia alkoholu) i w dodatku wyłącznie w godzinach między 20.00 a 6.00. Resort zdrowia chce skrócić czas emisji do godz. 23.00-6.00.

- Zmiana ta podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu - mówi Krzysztof Brzózka.

Z ograniczeniem emisji reklam nie zgadzają się producenci piwa.

- Obowiązujące normy czasowe są efektem kompromisu i nie należy ich zmieniać. Reklamy są tak skonstruowane, żeby nie oddziaływać na psychikę niepełnoletnich - mówi Eliza Panek, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.

SŁOWNIK

Stan po użyciu alkoholu - od 0,2 do 0,5 promila alkoholu we krwi

Stan nietrzeźwości - powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi

Ustawa o przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA

Prawdziwa rewolucja w prawie i ulga dla przedsiębiorców: Maksymalnie 6 dni w roku na kontrole w firmach

To ma być prawdziwa rewolucja w prawie gospodarczym, ale nie tylko. Deregulacja obejmująca uproszczenie działalności gospodarczej i prowadzenie firmy w Polsce ma objąć całe otoczenie prawne biznesu. Na początek zmiany w kontrolach, które w obecnym kształcie dezorganizują funkcjonowanie firm, pochłaniają czas i koszty a dodatkowo stresują właścicieli i pracowników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

REKLAMA