REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięcioletni zakaz za sprzedaż piwa nieletnim

Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Osobie prowadzącej pub, która sprzeda nieletniemu piwo, będzie groził pięcioletni zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast reklamy piwa w telewizji będzie można emitować wyłącznie w godz. 23.00-6.00.

Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

REKLAMA

REKLAMA

- Chcemy nie tyle zaostrzyć sankcje karne za bezprawną sprzedaż alkoholu, co wyeliminować z życia gospodarczego przedsiębiorców, którzy swoją postawą dowiedli, że nie umieją prowadzić sprzedaży napojów alkoholowych w sposób odpowiedzialny. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy łamanie zasad polega na sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim - mówi Krzysztof Brzózka, dyrektor Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Kosztowne łamanie zakazów

Nowe przepisy będą surowsze dla przedsiębiorców, którzy sprzedają lub podają alkohol, gdy jest to zabronione. W takich sytuacjach oprócz dotychczasowych grzywien ma być nakładany na nich obligatoryjny zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży alkoholu na okres od trzech do pięciu lat.

REKLAMA

- Obecnie egzekwowanie takiego zakazu jest fakultatywne i ustawa nie wskazuje, na jaki okres należy go stosować - podkreśla Joanna Tymińska, dyrektor Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń Urzędu m.st. Warszawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obowiązujące sankcje są wystarczające, ale należy je prawidłowo stosować. Zamiast nakładać na nieuczciwych przedsiębiorców grzywny po 100 czy 200 zł, można im częściej odbierać koncesje - twierdzi z kolei Adam Ambrozik z Konfederacji Pracodawców Polskich.

Bez trunków na meczach

Projekt przewiduje również wprowadzenie całkowitego zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie stadionów i innych obiektów sportowych oraz w handlu obwoźnym i obnośnym.

Trudniej będzie też zarobić na sprzedaży piwa na koncertach, festynach oraz innego rodzaju imprezach w plenerze. Zgodnie z obowiązującym teraz prawem sprzedaż trunków zawierających poniżej 4,5 proc. alkoholu, czyli głównie piwa, może odbywać się bez zezwolenia. Projekt przewiduje, by podczas tego typu imprez dostępnych dla nieograniczonej grupy osób, można było sprzedawać jedynie napoje o zawartości do 18 proc. alkoholu i to po uzyskaniu stosownego zezwolenia.

Alkohol tylko na dowód

Właściciele sklepów, klubów i restauracji będą musieli zaopatrzyć się w nowe tabliczki informacyjne. Obecnie w miejscach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych musi być uwidoczniona jedynie wzmianka o szkodliwości spożywania alkoholu. Obok niej niedługo będzie musiała obowiązkowo zostać umieszczona informacja o zakazie sprzedaży i podawania alkoholu osobom do lat 18 oraz osobom nietrzeźwym, jak również o uprawnieniu sprzedawcy do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek kupującego alkohol.

W przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe będzie tak jak obecnie uprawniony do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy. Projekt nowelizacji zawiera bardziej bezwzględne przepisy. Sprzedawcy będą musieli odmówić sprzedaży lub podania alkoholu, gdy wyglądający zbyt młodo nabywca nie zechce pokazać dokumentu potwierdzającego jego wiek. Za niedopełnienie tego obowiązku ma grozić minimum 2,5 tys. zł grzywny.

Mniej reklam piwa

Nowelizacja ograniczy też dopuszczalność emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze. Obecnie jest ona możliwa pod pewnymi warunkami (m.in. nie jest kierowana do osób małoletnich, nie zachęca do nadmiernego picia alkoholu) i w dodatku wyłącznie w godzinach między 20.00 a 6.00. Resort zdrowia chce skrócić czas emisji do godz. 23.00-6.00.

- Zmiana ta podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu - mówi Krzysztof Brzózka.

Z ograniczeniem emisji reklam nie zgadzają się producenci piwa.

- Obowiązujące normy czasowe są efektem kompromisu i nie należy ich zmieniać. Reklamy są tak skonstruowane, żeby nie oddziaływać na psychikę niepełnoletnich - mówi Eliza Panek, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.

SŁOWNIK

Stan po użyciu alkoholu - od 0,2 do 0,5 promila alkoholu we krwi

Stan nietrzeźwości - powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi

Ustawa o przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA