REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rada musi otrzymywać informacje od firmy

Izabela Rakowska-Boroń

REKLAMA

Pracodawca musi przekazać radzie pracowników informacje o kosztach zatrudnienia pracowników tymczasowych. Tak zdecydował sąd, do którego wpłynęła skarga, od członków rady.

Dyrektor Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie musi przekazać radzie pracowników informacje, o które się do niego zwróciła. Tak nakazał Sąd Rejonowy Warszawa Praga-Północ. To pierwsza tego typu sprawa od czasu wejścia w życie ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 79, poz. 550). Obowiązuje ona od 25 maja 2006 r.

REKLAMA

FSO zatrudniało dużą liczbę pracowników tymczasowych. To zaniepokoiło pracowników fabryki.

REKLAMA

- Poprosiliśmy pracodawcę o udzielenie informacji o pełnych kosztach zatrudnienia takich pracowników, ale jej nie otrzymaliśmy. Dlatego w ubiegłym roku wystąpiliśmy do sądu w związku z naruszeniem przepisów przez pracodawcę - mówi Ireneusz Jóźwiak z NSZZ Solidarność FSO i sekretarz rady pracowników w tym zakładzie pracy.

Sąd uznał, że wniosek pracowników jest zasadny. Nakazał pracodawcy udzielenie radzie informacji o pełnych kosztach zatrudniania pracowników tymczasowych. Nie przychylił się do argumentacji pracodawcy, który twierdził, że odmówił udzielenia informacji, ponieważ sądził, że mogłoby to zakłócić działalność przedsiębiorstwa albo narazić je na znaczącą szkodę. Zgodnie z zaleceniami sądu, rada musi jednak potraktować zdobyte dane jako poufne.

W opinii Stefana Porteta, dyrektora generalnego SPartner, firmy doradczej współpracującej z organizacjami pracowników, pracodawcy mogą nie chcieć przekazywać pewnych informacji o firmie, ponieważ ustawa o tzw. radach pracowników nie precyzuje jasno prawa rad do takich informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W polskiej ustawie, w przeciwieństwie do regulacji prawnych tego typu obowiązujących w innych krajach UE, nie określono, jakiego rodzaju dokumentu może domagać się od pracodawcy rada pracowników - wskazuje Stefan Portet.

To pracodawca i rada, w porozumieniu zawieranym na początku jej działalności, mają określić zakres informacji, jakie będą przekazywane. Ustawa wskazuje tylko, że pracodawca musi informować członków rady o działalności i strukturze ekonomicznej firmy oraz przewidywanych w tym zakresie zmianach, o stanie, strukturze i przewidywanych zmianach zatrudnienia oraz działaniach mających na celu utrzymanie dotychczasowego jego poziomu. Musi ich także informować o działaniach, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia. Jeśli zatai takie informacje, wówczas może być ukarany karą ograniczenia wolności lub grzywny. Takich konsekwencji mogą się spodziewać także pracodawcy, którzy utrudniają lub blokują utworzenie rad pracowników, nie przekazują jej informacji o firmie albo dyskryminują członków rady.

IZABELA RAKOWSKA-BOROŃ

izabela.rakowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA