REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje z meczów w pubach tylko z licencją

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Właściciele pubów mogą pozwalać na oglądanie meczów piłkarskich swoim gościom tylko wtedy, gdy mają licencję od nadawcy sygnału. Umowa podpisana z ZAiKS-em nie wystarczy.

Mecze piłkarskie można oglądać np. w pubie, jeżeli właściciel lokalu wykupił odpowiednią licencję u nadawcy, który ma prawa do transmisji. Tak już było podczas poprzednich mistrzostw świata w piłce nożnej, kiedy to telewizja Polsat udostępniała takie licencje właścicielom lokali. Inaczej wygląda sprawa z meczami Ekstraklasy w Cyfrze Plus. Stacja ta nie przewiduje licencji na publiczne transmisje meczów. Oznacza to, że niektóre lokale narażają się na odpowiedzialność prawną. Wykupienie licencji w ZAiKS nie jest równoznaczne z pozwoleniem na oglądanie telewizji w miejscach publicznych.

REKLAMA

Wspólne oglądanie

Paweł Wójcik, sekretarz redakcji Polsatu Sport zapewnia, że nie ma przeszkód, by w pubie przy piwie oglądać mecze piłkarskie. Będzie to możliwe podczas zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej.

- Cyfrowy Polsat dawał już takie licencje lokalom, które zezwalały na publicznie prezentowanie meczów piłkarskich - twierdzi Paweł Wójcik. Licencje te jednak są ograniczone tylko do transmisji konkretnej imprezy sportowej.

Takiej możliwości nie mają jednak fani polskiej Ekstraklasy, do której prawa ma Canal Plus, gdyż w tym przypadku nie istnieje licencja, która pozwalałaby transmitować mecze w publicznych miejscach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeśli ktoś rozpowszechnia sygnał platformy cyfrowej Cyfra Plus w pubie, narusza postanowienia naszego regulaminu i umowy o abonament - mówi Marta Jóźwiak, rzecznik prasowy Canal Plus.

Tłumaczy, że Canal Plus świadczy usługi dla odbiorców indywidualnych.

REKLAMA

- Nie możemy wyrazić zgody na udostępnianie sygnału osobom trzecim czy też jego publiczne rozpowszechnianie. Wynika to z faktu, że Canal Plus Cyfrowy nabywa od licencjodawców prawa do programów w określonym zakresie. Nie może więc dowolnie dysponować nimi, tym bardziej nie może wyrażać zgody, aby sygnał udostępniany był w inny sposób niż wynika z umowy - wyjaśnia Marta Jóźwiak.

- Nie jest wykluczone, że w następnym sezonie, jak już na mocy nowej umowy na prawa telewizyjne powstanie nowy kanał poświęcony rozgrywkom polskiej ligi, uda się w porozumieniu z Ekstraklasą taką ofertę przygotować - dodaje.

Policja może sprawdzić

Policja może sprawdzić, czy lokal ma prawo do prezentowania transmisji telewizyjnych swoim gościom. Konsekwencje nielegalnych prezentacji mogą być poważne.

Zgodnie z art. 116 prawa autorskiego za rozpowszechnianie sygnału bez uprawnienia lub niezgodnie z umową grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch. Jeżeli zostanie wykazane, że było to robione w celu osiągnięcia korzyści, to wówczas można trafić do więzienia nawet na trzy lata.

ZAiKS nie wystarczy

Zgodnie ze zmienionym w zeszłym roku art. 24 prawa autorskiego publiczne słuchanie radia czy oglądanie telewizji, np. w miejscu pracy, jest dozwolone pod warunkiem nieosiągania korzyści majątkowych.

- Niezależnie od praw autorskich do utworów, jakimi są filmy czy piosenki, istnieją jeszcze prawa stacji nadawczych. Taki nadawca może zezwolić na reemisję programu np. w sieci kablowej. Jednak nie musi się on godzić na to, by coś, co jest przeznaczone dla indywidualnych odbiorców, było udostępniane w miejscach publicznych - mówi Andrzej Kuśmierczyk, dyrektor Wydziału Licencji i Inkasa w ZAiKS. Większość pubów ma podpisane umowy z ZAiKS-em, dzięki czemu ich właściciele mogą gościom odtwarzać np. muzykę. Jednak w przypadku sygnału samej telewizji, np. podczas meczu piłkarskiego, w grę wchodzą prawa pokrewne stacji nadawczych.

Umowa z ZAiKS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

OPINIA

Dorota Bryndal

radca prawny, wspólnik w kancelarii Gessel

Posiadacze urządzeń służących od odbioru programów radiowych lub telewizyjnych mogą odbierać utwory nawet wtedy, gdy urządzenia te są w miejscach ogólnodostępnych z zastrzeżeniem jednak, iż nie łączy się to z osiąganiem korzyści majątkowych. Ograniczenia mogą wynikać z warunków umowy z nadawcą telewizyjnym, na podstawie której posiadacz urządzenia korzysta z prawa dostępu do oferty telewizyjnej nadawcy, ich naruszenie prowadzi do odpowiedzialności kontraktowej. W takim przypadku powoływanie się przez właścicieli pubów na umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi to za mało. Natomiast o odpowiedzialności karnej właścicieli pubów za rozpowszechnianie cudzego utworu bez zezwolenia przesądza przekroczenie zakresu dozwolonego użytku skutkujące uzyskaniem korzyści majątkowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA