REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje z meczów w pubach tylko z licencją

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Właściciele pubów mogą pozwalać na oglądanie meczów piłkarskich swoim gościom tylko wtedy, gdy mają licencję od nadawcy sygnału. Umowa podpisana z ZAiKS-em nie wystarczy.

Mecze piłkarskie można oglądać np. w pubie, jeżeli właściciel lokalu wykupił odpowiednią licencję u nadawcy, który ma prawa do transmisji. Tak już było podczas poprzednich mistrzostw świata w piłce nożnej, kiedy to telewizja Polsat udostępniała takie licencje właścicielom lokali. Inaczej wygląda sprawa z meczami Ekstraklasy w Cyfrze Plus. Stacja ta nie przewiduje licencji na publiczne transmisje meczów. Oznacza to, że niektóre lokale narażają się na odpowiedzialność prawną. Wykupienie licencji w ZAiKS nie jest równoznaczne z pozwoleniem na oglądanie telewizji w miejscach publicznych.

REKLAMA

Wspólne oglądanie

Paweł Wójcik, sekretarz redakcji Polsatu Sport zapewnia, że nie ma przeszkód, by w pubie przy piwie oglądać mecze piłkarskie. Będzie to możliwe podczas zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej.

- Cyfrowy Polsat dawał już takie licencje lokalom, które zezwalały na publicznie prezentowanie meczów piłkarskich - twierdzi Paweł Wójcik. Licencje te jednak są ograniczone tylko do transmisji konkretnej imprezy sportowej.

Takiej możliwości nie mają jednak fani polskiej Ekstraklasy, do której prawa ma Canal Plus, gdyż w tym przypadku nie istnieje licencja, która pozwalałaby transmitować mecze w publicznych miejscach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeśli ktoś rozpowszechnia sygnał platformy cyfrowej Cyfra Plus w pubie, narusza postanowienia naszego regulaminu i umowy o abonament - mówi Marta Jóźwiak, rzecznik prasowy Canal Plus.

Tłumaczy, że Canal Plus świadczy usługi dla odbiorców indywidualnych.

REKLAMA

- Nie możemy wyrazić zgody na udostępnianie sygnału osobom trzecim czy też jego publiczne rozpowszechnianie. Wynika to z faktu, że Canal Plus Cyfrowy nabywa od licencjodawców prawa do programów w określonym zakresie. Nie może więc dowolnie dysponować nimi, tym bardziej nie może wyrażać zgody, aby sygnał udostępniany był w inny sposób niż wynika z umowy - wyjaśnia Marta Jóźwiak.

- Nie jest wykluczone, że w następnym sezonie, jak już na mocy nowej umowy na prawa telewizyjne powstanie nowy kanał poświęcony rozgrywkom polskiej ligi, uda się w porozumieniu z Ekstraklasą taką ofertę przygotować - dodaje.

Policja może sprawdzić

Policja może sprawdzić, czy lokal ma prawo do prezentowania transmisji telewizyjnych swoim gościom. Konsekwencje nielegalnych prezentacji mogą być poważne.

Zgodnie z art. 116 prawa autorskiego za rozpowszechnianie sygnału bez uprawnienia lub niezgodnie z umową grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch. Jeżeli zostanie wykazane, że było to robione w celu osiągnięcia korzyści, to wówczas można trafić do więzienia nawet na trzy lata.

ZAiKS nie wystarczy

Zgodnie ze zmienionym w zeszłym roku art. 24 prawa autorskiego publiczne słuchanie radia czy oglądanie telewizji, np. w miejscu pracy, jest dozwolone pod warunkiem nieosiągania korzyści majątkowych.

- Niezależnie od praw autorskich do utworów, jakimi są filmy czy piosenki, istnieją jeszcze prawa stacji nadawczych. Taki nadawca może zezwolić na reemisję programu np. w sieci kablowej. Jednak nie musi się on godzić na to, by coś, co jest przeznaczone dla indywidualnych odbiorców, było udostępniane w miejscach publicznych - mówi Andrzej Kuśmierczyk, dyrektor Wydziału Licencji i Inkasa w ZAiKS. Większość pubów ma podpisane umowy z ZAiKS-em, dzięki czemu ich właściciele mogą gościom odtwarzać np. muzykę. Jednak w przypadku sygnału samej telewizji, np. podczas meczu piłkarskiego, w grę wchodzą prawa pokrewne stacji nadawczych.

Umowa z ZAiKS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

OPINIA

Dorota Bryndal

radca prawny, wspólnik w kancelarii Gessel

Posiadacze urządzeń służących od odbioru programów radiowych lub telewizyjnych mogą odbierać utwory nawet wtedy, gdy urządzenia te są w miejscach ogólnodostępnych z zastrzeżeniem jednak, iż nie łączy się to z osiąganiem korzyści majątkowych. Ograniczenia mogą wynikać z warunków umowy z nadawcą telewizyjnym, na podstawie której posiadacz urządzenia korzysta z prawa dostępu do oferty telewizyjnej nadawcy, ich naruszenie prowadzi do odpowiedzialności kontraktowej. W takim przypadku powoływanie się przez właścicieli pubów na umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi to za mało. Natomiast o odpowiedzialności karnej właścicieli pubów za rozpowszechnianie cudzego utworu bez zezwolenia przesądza przekroczenie zakresu dozwolonego użytku skutkujące uzyskaniem korzyści majątkowej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA