REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing: nowy sprzęt za 45 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Grzyb

REKLAMA

Droższe kredyty przyniosły większe zainteresowanie ofertą leasingową. Według szacunków GP w tym roku ten rynek wzrośnie o 30-40 proc. Udział leasingu w inwestycjach w polskiej gospodarce wzrósł do 17,3 proc.

W ubiegłym roku wartość dóbr nabytych za pośrednictwem leasingu wzrosła o 50 proc. - powyżej 32,6 mld zł. Koniec roku przyniósł niewielki spadek tempa przyrostu nowych inwestycji w całej gospodarce, jednak branża leasingowa tego spowolnienia nie odczuwa. Szacujemy, że udział leasingu w inwestycjach w gospodarce polskiej wzrósł w ubiegłym roku do 17,3 proc. - mówi Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Przedsiębiorstw Leasingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Udział w inwestycjach na rynku ruchomości jest jeszcze większy - ok. 33,8 proc.

- Tylko w styczniu 2008 r. rynek leasingu pojazdów wzrósł o 31 proc. - szacuje Andrzej Sugajski.

W całym 2008 roku wartość rynku leasingowego może wzrosnąć o 30-40 proc. Nawet ewentualne spowolnienie gospodarcze niewiele branży zaszkodzi.

REKLAMA

Kredyt czy leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rata leasingowa jest często wyższa niż rata kredytu bankowego zaciągniętego na kupno danej nieruchomości lub ruchomości. To odstrasza, szczególnie małych przedsiębiorców. Argumentem za leasingiem może być jednak to, że można go wliczyć w koszty działania firmy. Przedsiębiorcy natomiast muszą być świadomi tego, że raty leasingowe także rosną w ślad za wzrostem stóp procentowych, bo firmy leasingowe również pożyczają pieniądze w bankach.

- Jeśli rosną stawki WIBOR lub LIBOR (zależnie od waluty), to także rata leasingowa musi się zwiększyć - mówi Zbigniew Szczygielski, dyrektor ds. leasingu firmy Gold Finance.

Nie zwiększają się tylko ostatnio marże firm leasingowych: wynoszą one od 2 do 5 proc.

Najczęściej leasingowane są samochody. Ten segment nadal będzie się rozwijał, choćby dlatego, że w 2007 roku tworzyły się kolejki firm zainteresowanych nabyciem ciągników siodłowych i naczep. Teraz te kolejki będą rozładowywane, ale popyt na usługi leasingowe w tym segmencie na pewno wzrośnie.

Każda oferta leasingowa jest indywidualnie przygotowana. Pozwala ona dopasować harmonogram spłat do przychodów przedsiębiorcy. Można założyć wyższą wpłatę wstępną lub mniejszą końcową kwotę wykupu - i odwrotnie. W zależności od tego można kształtować wysokość miesięcznych rat leasingowych.

Czekając na Euro 2012

Firmy leasingowe z optymizmem patrzą w przyszłość - także dlatego, że napływ środków unijnych i przygotowania do Euro 2012 zmuszą przedsiębiorców do kupowania nowych maszyn i pojazdów. Ponieważ polskim firmom często brakuje gotówki, leasing jest dla nich najlepszym i często jedynym rozwiązaniem.

Przedstawiciele branży leasingowej argumentują też, że przewagą leasingu nad kredytem bankowym jest mniejsza biurokracja. Leasingowany samochód lub maszyna pozostaje własnością firmy leasingowej. Z tego powodu przedsiębiorca nie jest tak dokładnie prześwietlany, jak robią to banki przy kredycie. Z tego samego powodu kredyt może dostać dopiero firma mająca już jakąś historię - zwykle po pół roku działalności. Z leasingu może skorzystać także nowy przedsiębiorca.

Tylko na większe inwestycje

Jednak za pomocą leasingu można nabywać tylko maszyny i pojazdy większej wartości - zwykle od 50 tys zł. Duża dowolność obowiązuje natomiast przy wyborze waluty, w jakiej określane są raty leasingowe. Zwykle firmy transportowe korzystają z euro lub franka. To samo dotyczy przedsiębiorców eksportujących do strefy euro.

- Indywidualny, szczególnie nieduży przedsiębiorca, kupując dobra inwestycyjne z kredytu, na pewno nie wynegocjuje równie dobrych warunków jak firma leasingowa, która jest stałym, wieloletnim klientem danego sprzedawcy. Z tego samego powodu biorąc samochód w leasingu można np. otrzymać niższe stawki za ubezpieczenie - mówi Andrzej Sugajski.

Biorąc pod uwagę atrakcyjność leasingu dla przedsiębiorców, to nawet ewentualne zmniejszenie poziomu tempa inwestycji nie musi oznaczać spadku popytu na usługi leasingowe.

LEASING CZY KREDYT BANKOWY

Zalety leasingu:

Korzyści podatkowe (zaliczenie maksimum wydatków do kosztów uzyskania przychodu)

Proste procedury - m.in. formalności (właścicielem kupowanego dobra pozostaje firma leasingowa).

Po zakończeniu umowy leasingowej nie musimy martwić się o sprzedaż leasingowanego produktu (możemy go kupić lub zdecydować się na leasing nowego produktu).

Leasing nie zmniejsza zdolności kredytowej - można wziąć kredyt na inny produkt.

Zalety kredytu:

Zwykle jest on tańszy - dla firm, które nie szukają dodatkowych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Środki trwałe, które charakteryzują się trudną zbywalnością, łatwiej skredytować niż wziąć w leasing (jeśli mamy odpowiednie zabezpieczenie kredytowe).

Kredyt odnawialny w rachunku firmowym jest najlepszym rozwiązaniem, jeśli potrzebujemy środków na bieżącą działalność.

Firmy z długą i dobrą historią kredytową mogą się spodziewać minimalnych formalności przy uzyskiwaniu kredytu.

Polski rynek leasingu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ROMAN GRZYB

roman.grzyb@infor.pl

OPINIE

RADOSŁAW BONIECKI

dyrektor zarządzający Uniwersal Leasing w EFL

Firmy leasingowe mogą sfinansować różne środki trwałe: samochody osobowe i ciężarowe, wyposażenie biur, specjalistyczne maszyny, linie technologiczne, maszyny budowlane, nieruchomości. Przy leasingu samochodu wystarczą dokumenty rejestrowe firmy, oświadczenie o zarobkach i wpłata własna w wysokości 10-30 proc. Dla stałych klientów może wynosić nawet 0 proc. Formalności można załatwić w 24 godziny. Prościej i szybciej można podpisać umowę leasingową niż otrzymać kredyt bankowy. Wymagamy mniej dokumentów niż w banku, a raty i ubezpieczenie zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu.

MARIUSZ KURZAC

członek zarządu ING Lease

Jednym z najważniejszych kryteriów wyboru kredytu bądź leasingu są kwestie podatkowe. Pamiętajmy, że decydując się na finansowanie przez kredyt bankowy, kosztem podatkowym będą odsetki oraz amortyzacja przedmiotu finansowania. Jeżeli chodzi o leasing, to przy wyborze wariantu operacyjnego kosztem będą raty leasingowe. W większości przypadków leasing pozwala na szybszą niż zakup na kredyt amortyzację środka trwałego. W związku z tym raty leasingowe, będące kosztem uzyskania przychodów, będą wyższe niż miesięczne odpisy amortyzacyjne, więc obniży się podstawa opodatkowania oraz wysokość podatku do zapłaty przez firmę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po kilkunastu latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA