REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znikną pozwolenia budowlane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury chce zastąpić decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu decyzją o zatwierdzeniu urbanistycznego planu realizacyjnego. Przyspieszy to procedury inwestycyjne w budownictwie.

• Szykują się zmiany w prawie budowlanym i w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym. Co resort chce zmienić w pierwszej kolejności?

REKLAMA

- Chcemy, aby plan miejscowy powodował wszczęcie procedur scaleniowych, parcelacje lub wyłączenia terenów pod obiekty użyteczności publicznej i aby w chwili zatwierdzenia go grunty rolne w miastach zmieniły swoją kwalifikację, mimo że nie zostały wyłączone z produkcji rolnej. W Polsce nastąpiło zatarcie różnicy między polityką przestrzenną gminy, wyrażaną w formie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania, a planem miejscowym, który jest narzędziem do realizacji tej polityki.

• Czy w Polsce nie została zachwiana równowaga między budownictwem indywidualnym a prowadzonym w formie zorganizowanej?

- W Europie budownictwo indywidualne obejmuje kilkanaście procent wszystkich inwestycji, a w Polsce ponad 50 proc. Inwestycje indywidualne są kosztowniejsze, powodują utratę wartości ładu przestrzennego. Byłoby lepiej, gdyby było ono realizowane w formie zorganizowanej. Ale to ureguluje dopiero drugi pakiet ustaw, które przygotujemy.

• Czy urbanistyczny plan realizacyjny zastąpi plan miejscowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Urbanistyczny plan realizacyjny to plan, który zrobi inwestor dla terenu, na którym zamierza prowadzić swoją działalność inwestycyjną przy przyjęciu pewnych standardów zabudowy w odniesieniu do intensywności zabudowy. Proponujemy zastąpić decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu formułą decyzji o zatwierdzeniu urbanistycznego planu realizacyjnego. W razie braku planu miejscowego proponujemy odejść od formuły decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, bo jej praktyka stosowania jest obrośnięta złymi procedurami i nawykami oraz niejasnością postępowania co do sposobów wykonywania.

W studiach uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego trzeba podać parametry i wskaźniki, które polityka miejska powinna mieć dla poszczególnych terenów. Wtedy deweloper, kupując teren, będzie wiedział, co będzie mógł na nim budować.

Znając parametry i wskaźniki zabudowy dla tego terenu, łatwiej będzie opracować plan urbanistyczny. Częścią zatwierdzenia planu urbanistycznego byłaby umowa między deweloperem a gminą co do realizacji infrastruktury technicznej.

• Czy już na etapie studium należałoby dokonać strategicznej oceny oddziaływania na środowisko?

- Tak. Wynika to z dyrektywy unijnej. Na etapie planu miejscowego lub ustalenia decyzji o warunkach zabudowy poprzez mechanizm zatwierdzenia urbanistycznego planu realizacyjnego należałoby zrobić ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. Takich procedur w obecnym porządku prawnym nie ma.

UE zarzuca nam, że plany zagospodarowania wykładane są w Polsce na zbyt krótki czas do wglądu mieszkańców, że ten proces ogranicza udział zainteresowanych stron w postępowaniu. Przygotowywane obecnie przepisy nowelizacji wydłużą ten okres.

• Czy będą potrzebne pozwolenia na budowę?

- Nie. Skoro warunki zabudowy i sposób zabudowy zostaną bardzo szczegółowo określone w skali 1 do 500 z wymogami technicznymi, to wówczas nie będzie potrzebne pozwolenie budowlane. Projekt zagospodarowania działki lub terenu będzie można porównać z decyzją zabudowy. To co zostanie określone w nowej - zaproponowanej w projekcie nowelizacji - formie decyzji lub planu miejscowego będzie zawierało takie same szczegółowe informacje, jakie obecnie powinien mieć plan zagospodarowania terenu. Wystarczyłoby więc wówczas tylko zbadać ich spójność z warunkami technicznymi, jakim mają odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dlatego pozwolenie można usunąć z obrotu prawnego.

• Czy przygotowywane są nowe procedury dotyczące projektu budowlanego?

REKLAMA

- Przewidujemy, że projekt budowlany musiałby zostać zarejestrowany w specjalnej bazie. Inwestor i projektant podpisywaliby się pod nim i składali do urzędu. Natomiast urząd nie dokonywałby oceny projektu, ale sprawdzał tylko, czy zostały złożone wszystkie wymagane dokumenty. Każdy obywatel mógłby się zapoznać się z tym na stronie internetowej.

Dopiero na podstawie zarejestrowania projektu byłaby prowadzona budowa. Projektant miałby też prawo wejść na budowę i sprawdzić, czy wykonawca prowadzi ją zgodnie z założeniami projektu. Oprócz rejestracji rozpoczęcia budowy prowadzona byłaby też rejestracja jej zakończenia. Takie procedury są przewidziane w przygotowywanym projekcie zmian do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu oraz do prawa budowlanego. Będą one poddane konsultacjom społecznym pod koniec marca 2008 r. Na jesieni 2008 r. pakiet ustaw mógłby wejść pod obrady Sejmu.

• Jakie jeszcze zmiany Ministerstwo chce wprowadzić do znowelizowanych przepisów?

- Zmiany dotyczyłyby usunięcia decyzji o warunkach zabudowy i wprowadzenie zatwierdzenia urbanistycznego planu realizacyjnego. Przez pewien czas będą stosowane dwie procedury postępowania: nowe oraz wygaszane stare. Wejście w życie zmian przewiduję na pierwszą połowę przyszłego roku, z zachowaniem półrocznej vacatio legis.

Przygotowywane są założenia do zmiany ustaw dotyczących wsparcia zorganizowanego budownictwa mieszkaniowego. Chcemy, aby Rada Ministrów rozpatrzyła je w czerwcu 2008 r., aby do końca tego roku przygotować odpowiednią ustawę. Będzie ona służyła tym, którzy budują w sposób zorganizowany, czyli deweloperom, spółdzielniom, TBS-om. Trzeba im dać możliwość dysponowania nieruchomościami np. przez przekazywanie nieruchomości z gminnych zasobów gruntów do budownictwa mieszkaniowego, gwarancji kredytowych na budowę infrastruktury lub partycypowania w budowie struktury osiedlowej. Gmina nie ma obowiązku pokrywania kosztów infrastruktury technicznej. Pakiet ustaw będzie zakładał formę współdziałania sektora publicznego we wspieraniu budownictwa.

OLGIERD DZIEKOŃSKI, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, był wiceprezydentem miasta stołecznego Warszawa, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego i Budownictwa.

Rozmawiała MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA