REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności celne bez papieru

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Dziś wchodzi w życie decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie eliminowania papierowych dokumentów dotyczących ceł i handlu.

NOWE PRAWO

REKLAMA

Władze unijne dążą do stworzenia systemu, który poprawi skuteczność kontroli celnych, a także usprawni odprawy celne i zmniejszy obciążenia administracyjne przedsiębiorców. Celom tym ma służyć decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/ WE z 15 stycznia 2008 r. w sprawie eliminowania papierowej formy dokumentów w sektorach ceł i handlu. Decyzja ta dziś wchodzi w życie.

REKLAMA

- Decyzję Parlamentu Europejskiego oraz Rady należy przyjąć z dużym zadowoleniem. Niewątpliwie wprowadzenie jednolitego, zintegrowanego systemu pozwalającego na dokonywanie formalności związanych z odprawami celnymi w formie elektronicznej usprawni pracę administracji celnej, a także w dużym stopniu ułatwi życie podmiotom gospodarczym - mówi Michał Krzewiński z działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Zwraca jednak uwagę, że podstawowymi warunkami powodzenia tego projektu są: równoczesne wdrożenie systemów komputerowych we wszystkich krajach oraz gotowość przedsiębiorców do korzystania z proponowanego rozwiązania.

- W przypadku niespełnienia pierwszego warunku może dojść do sytuacji, w której w żadnym kraju, nawet tym, który na czas uruchomi odpowiedni portal, nie będzie możliwe korzystanie ze wszystkich udogodnień systemu - uważa Michał Krzewiński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w przypadku, gdyby nie wszyscy przedsiębiorcy byli skłonni do korzystania z jego dobrodziejstw, mogłoby dojść do sytuacji, w której część zgłoszeń celnych dokonywana byłaby w formie elektronicznej, a część w formie papierowej.

- To z kolei musiałoby skutkować zwiększeniem zatrudnienia w administracji celnej, aby możliwa była obsługa typów zgłoszeń, a zapewne nie taka jest intencja władz unijnych - mówi Michał Krzewiński.

Jak zauważa Tomasz Tochowicz, menedżer w dziale podatkowym Deloitte, obecnie administracje celne wszystkich chyba krajów członkowskich udostępniły importerom i eksporterom możliwość dokonywania elektronicznych zgłoszeń celnych.

- Jednak poszczególne krajowe systemy nie współpracują ze sobą, to jest nie zapewniają możliwości dokonania zgłoszenia w innym kraju, a administracjom celnym nie oferują bieżącej wymiany istotnych informacji - mówi Tomasz Tochowicz.

Ponadto dokonywanie zgłoszeń elektronicznych nie zawsze przekłada się na brak obowiązku składania ich wersji papierowych. Parlament Europejski i Rada chcą wyeliminować te mankamenty oraz zakładają zwiększenie funkcjonalności m.in. przez koordynację kontroli towarów (wspólna analiza ryzyka). Dla tych, którzy chcą uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy, to ważna informacja.

- System umożliwi rozpoznawanie przesyłek w międzynarodowym łańcuchu dostaw, czyli będą uwzględniane ułatwienia dla posiadaczy certyfikatu AEO - dodaje Tomasz Tochowicz.

WAŻNE TERMINY WPROWADZANIA ZMIAN

REKLAMA

Do 15 lutego 2011 r. państwa członkowskie we współpracy z Komisją mają uruchomić wspólne portale celne zapewniające podmiotom gospodarczym informacje niezbędne do dokonania formalności przywozowych i wywozowych we wszystkich państwach członkowskich.

Do 15 lutego 2013 r. Komisja we współpracy z państwami członkowskimi uruchami zintegrowany system taryfowy umożliwiający połączenie z innymi systemami związanymi z przywozem i wywozem stosowanymi przez Komisję i państwa członkowskie.

KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA