REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poziom zbiórki odpadów musi wzrosnąć do 25 proc. wprowadzonych na rynek towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Minister środowiska w porozumieniu z szefem resortu gospodarki co roku ma ustalać poziom zbiórki zużytego sprzętu RTV i AGD.

ZMIANA PRAWA 

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2005 r. nr 180, poz. 1495), w którym wskazano, że przedsiębiorcom nie można wyznaczyć wyższego poziomu zbiórki odpadów powstałych z urządzeń RTV i AGD niż 60 proc. masy sprzętu wprowadzonego w danym roku do obrotu. Z kolei w przygotowanym projekcie rozporządzenia do projektowanej nowelizacji ustalono poziom zbiórki w 2008 roku na poziomie 25 proc. masy wprowadzonych na rynek nowych urządzeń.

Niewykonalne zadanie

- Nie jest to realne do wykonania w tym roku - mówi Wojciech Konecki, dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD - CECED Polska. Tłumaczy, że do tej pory organizacje odzysku osiągały poziom 5 proc. Dodaje, że nie da się osiągnąć z dnia na dzień poziomu 25 proc.

REKLAMA

Unia Europejska oczekuje, że do końca 2008 roku Polska będzie zbierała w przeliczeniu na jednego mieszkańca 4 kg odpadów powstałych z urządzeń RTV i AGD. Taki cel przyjmuje właśnie Ministerstwo Środowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W Polsce nie ma odpowiedniej ilości starego sprzętu do zebrania. Przykładowo producent monitorów LCD nie będzie w stanie zebrać odpadów o masie 20 proc. tego, co wprowadza na rynek. Tak samo wygląda sytuacja w przypadku producentów używających nowych technologii, które niedawno weszły na polski rynek - mówi Tomasz Partyka, dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego. Dodaje, że UE zdaje sobie z tego sprawę i w planach jest już określenie różnych poziomów dla poszczególnych państw.

Za późno

Dominik Wałkowski, prawnik w zespole Prawa Ochrony Środowiska i Projektów Strukturalnych w kancelarii Wardyński i Wspólnicy uważa, że ustawodawca zbyt późno przygotował nowelizację, gdyż ma ona dotyczyć roku 2008, a projekt jeszcze nawet nie trafił na posiedzenie Rady Ministrów.

- Na aktualnym etapie prac nie sposób przewidzieć, kiedy i w jakim brzmieniu zostaną ustalone minimalne poziomy zbierania, które mają obowiązywać w tym roku. Krytycznie należy zatem odnieść się do sytuacji, w której ustawodawca wprowadza przedsiębiorców w stan niepewności - uważa Dominik Wałkowski.

Dodaje, że resort środowiska zbyt późno przeprowadza zmiany, które polegają m.in. na zmniejszeniu częstotliwości składania sprawozdań do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Mniej sprawozdań

W projekcie zaproponowano także nowe zasady składania sprawozdań do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Resort chce zmniejszyć obowiązki biurokratyczne przedsiębiorców. Obowiązek składania sprawozdań o masie wprowadzonego na rynek sprzętu elektrycznego lub elektronicznego ma być co pół roku, a nie co kwartał.

- Im mniej obowiązków biurokratycznych i sprawozdawczych, tym lepiej dla przedsiębiorców. Jednak nie powinno to oznaczać mniejszej kontroli tej branży - uważa Wojciech Konecki z CECED Polska. Jego zdaniem potrzebny jest pewien monitoring branży, aby przeciwdziałać powstawaniu szarej strefy.

Zmiana wymagań

Projekt zakłada, że obowiązek zbierania zużytych urządzeń RTV i AGD będą mieli także przedsiębiorcy, którzy dokonują sprzedaży sprzętu w jakiejkolwiek formie na odległość. Oznacza to, że obowiązkami ustawy zostaną objęte m.in. sklepy internetowe oraz firmy prowadzące tzw. telesprzedaż. Obecnie część przedsiębiorców prowadzących działalność w internecie twierdzi, że przepisy ustawy ich nie obejmują.

Projekt zakłada również, że leasing będzie traktowany jak każda inna forma wprowadzania produktów na rynek. Dlatego firmy leasingowe będą podlegały obowiązkom ustawy, czyli będą zbierały zużyty sprzęt i miały obowiązek wpisu do rejestru GIOŚ.

Ministerstwo chce, by organizacje odzysku, które zrzeszają producentów urządzeń elektrycznych i elektronicznych, przeznaczały 2 proc. swoich obrotów na ekoedukację.

Ograniczone informowanie

Obecnie wszystkie przedsiębiorstwa handlujące sprzętem elektrycznym muszą informować o swojej działalności gminę. Zasada jest bowiem taka, że w sklepach klienci mogą oddać stary sprzęt przy zakupie nowego urządzenia tego samego typu (np. suszarka za suszarkę). Gmina natomiast podaje adresy takich miejsc na swojej stronie internetowej. Projekt nowelizacji znosi obowiązek informowania gminy przez sklepy czy hurtownie o prowadzonej działalności. Po nowelizacji gminy nadal będą musiały informować o punktach prowadzonych przez przedsiębiorstwa zajmujące się gospodarką komunalną, w których ich mieszkańcy mogą pozbyć się odpadów elektrycznych.

- Dziś informacje gmin o sklepach RTV i AGD nie są pełne. Nie wszyscy przedsiębiorcy informowali je o prowadzeniu swojej działalności. W takiej sytuacji to sama gmina powinna prowadzić ewidencję takich punktów na swoim terenie - mówi Elżbieta Jakubczak-Gerczyńska, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska w Pruszkowie.

Projekt zakłada również, że leasing będzie traktowany jak każda inna forma wprowadzania produktów na rynek

Odzyskiwanie sprzętu AGD i RTV

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA