REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poziom zbiórki odpadów musi wzrosnąć do 25 proc. wprowadzonych na rynek towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Minister środowiska w porozumieniu z szefem resortu gospodarki co roku ma ustalać poziom zbiórki zużytego sprzętu RTV i AGD.

ZMIANA PRAWA 

REKLAMA

Ministerstwo Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2005 r. nr 180, poz. 1495), w którym wskazano, że przedsiębiorcom nie można wyznaczyć wyższego poziomu zbiórki odpadów powstałych z urządzeń RTV i AGD niż 60 proc. masy sprzętu wprowadzonego w danym roku do obrotu. Z kolei w przygotowanym projekcie rozporządzenia do projektowanej nowelizacji ustalono poziom zbiórki w 2008 roku na poziomie 25 proc. masy wprowadzonych na rynek nowych urządzeń.

Niewykonalne zadanie

REKLAMA

- Nie jest to realne do wykonania w tym roku - mówi Wojciech Konecki, dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD - CECED Polska. Tłumaczy, że do tej pory organizacje odzysku osiągały poziom 5 proc. Dodaje, że nie da się osiągnąć z dnia na dzień poziomu 25 proc.

Unia Europejska oczekuje, że do końca 2008 roku Polska będzie zbierała w przeliczeniu na jednego mieszkańca 4 kg odpadów powstałych z urządzeń RTV i AGD. Taki cel przyjmuje właśnie Ministerstwo Środowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W Polsce nie ma odpowiedniej ilości starego sprzętu do zebrania. Przykładowo producent monitorów LCD nie będzie w stanie zebrać odpadów o masie 20 proc. tego, co wprowadza na rynek. Tak samo wygląda sytuacja w przypadku producentów używających nowych technologii, które niedawno weszły na polski rynek - mówi Tomasz Partyka, dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego. Dodaje, że UE zdaje sobie z tego sprawę i w planach jest już określenie różnych poziomów dla poszczególnych państw.

Za późno

REKLAMA

Dominik Wałkowski, prawnik w zespole Prawa Ochrony Środowiska i Projektów Strukturalnych w kancelarii Wardyński i Wspólnicy uważa, że ustawodawca zbyt późno przygotował nowelizację, gdyż ma ona dotyczyć roku 2008, a projekt jeszcze nawet nie trafił na posiedzenie Rady Ministrów.

- Na aktualnym etapie prac nie sposób przewidzieć, kiedy i w jakim brzmieniu zostaną ustalone minimalne poziomy zbierania, które mają obowiązywać w tym roku. Krytycznie należy zatem odnieść się do sytuacji, w której ustawodawca wprowadza przedsiębiorców w stan niepewności - uważa Dominik Wałkowski.

Dodaje, że resort środowiska zbyt późno przeprowadza zmiany, które polegają m.in. na zmniejszeniu częstotliwości składania sprawozdań do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Mniej sprawozdań

W projekcie zaproponowano także nowe zasady składania sprawozdań do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Resort chce zmniejszyć obowiązki biurokratyczne przedsiębiorców. Obowiązek składania sprawozdań o masie wprowadzonego na rynek sprzętu elektrycznego lub elektronicznego ma być co pół roku, a nie co kwartał.

- Im mniej obowiązków biurokratycznych i sprawozdawczych, tym lepiej dla przedsiębiorców. Jednak nie powinno to oznaczać mniejszej kontroli tej branży - uważa Wojciech Konecki z CECED Polska. Jego zdaniem potrzebny jest pewien monitoring branży, aby przeciwdziałać powstawaniu szarej strefy.

Zmiana wymagań

Projekt zakłada, że obowiązek zbierania zużytych urządzeń RTV i AGD będą mieli także przedsiębiorcy, którzy dokonują sprzedaży sprzętu w jakiejkolwiek formie na odległość. Oznacza to, że obowiązkami ustawy zostaną objęte m.in. sklepy internetowe oraz firmy prowadzące tzw. telesprzedaż. Obecnie część przedsiębiorców prowadzących działalność w internecie twierdzi, że przepisy ustawy ich nie obejmują.

Projekt zakłada również, że leasing będzie traktowany jak każda inna forma wprowadzania produktów na rynek. Dlatego firmy leasingowe będą podlegały obowiązkom ustawy, czyli będą zbierały zużyty sprzęt i miały obowiązek wpisu do rejestru GIOŚ.

Ministerstwo chce, by organizacje odzysku, które zrzeszają producentów urządzeń elektrycznych i elektronicznych, przeznaczały 2 proc. swoich obrotów na ekoedukację.

Ograniczone informowanie

Obecnie wszystkie przedsiębiorstwa handlujące sprzętem elektrycznym muszą informować o swojej działalności gminę. Zasada jest bowiem taka, że w sklepach klienci mogą oddać stary sprzęt przy zakupie nowego urządzenia tego samego typu (np. suszarka za suszarkę). Gmina natomiast podaje adresy takich miejsc na swojej stronie internetowej. Projekt nowelizacji znosi obowiązek informowania gminy przez sklepy czy hurtownie o prowadzonej działalności. Po nowelizacji gminy nadal będą musiały informować o punktach prowadzonych przez przedsiębiorstwa zajmujące się gospodarką komunalną, w których ich mieszkańcy mogą pozbyć się odpadów elektrycznych.

- Dziś informacje gmin o sklepach RTV i AGD nie są pełne. Nie wszyscy przedsiębiorcy informowali je o prowadzeniu swojej działalności. W takiej sytuacji to sama gmina powinna prowadzić ewidencję takich punktów na swoim terenie - mówi Elżbieta Jakubczak-Gerczyńska, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska w Pruszkowie.

Projekt zakłada również, że leasing będzie traktowany jak każda inna forma wprowadzania produktów na rynek

Odzyskiwanie sprzętu AGD i RTV

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA