REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja barier prawnych w gospodarce to nie jest akcja jednorazowa

José Manuel Barroso
Günter Verheugen

REKLAMA

Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będą już musiały zamawiać drogich sprawozdań biegłych dotyczących planów łączenia się spółek lub podziału małych przedsiębiorstw, a przewoźnicy towarowi nie będą mieli obowiązku posiadania przy sobie oddzielnych dokumentów przewozowych.

Od 2005 roku lepsze uregulowania prawne stały się głównym elementem strategii reformy gospodarczej Komisji Europejskiej. Zwracamy uwagę na to, aby wszystkie nowe inicjatywy Komisji Europejskiej miały jak najwyższą jakość oraz unowocześniamy i upraszczamy istniejące unijne przepisy prawne.

REKLAMA

REKLAMA

Zdajemy sobie sprawę, że otoczenie regulacyjne ma decydujące znaczenie dla naszych przedsiębiorstw. Jesteśmy przekonani, że rozporządzenia europejskie znacznie poprawiły konkurencyjność naszego przemysłu, na przykład poprzez stworzenie wewnętrznego rynku, który zastąpił 27 różnych krajowych uregulowań prawnych. Uważamy jednak, że nadal istnieją możliwości poprawy, zwłaszcza w zakresie funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw.

Potrzebne przepisy

Wbrew pojawiającym się czasem opiniom, Bruksela nie jest synonimem nieustannego tworzenia nowych, niepotrzebnych przepisów, które mają utrudniać życie innym. Wręcz przeciwnie, proponowane akty prawne mają w przyszłości przynosić korzyści. Dlatego w Komisji Europejskiej istnieje obecnie praktyka, aby sprawdzać każdy nowy wniosek o wydaniu aktu prawnego pod kątem potrzeby jego ustanowienia. Jednocześnie praktyka ta zapewnia, że każdy nowy wniosek legislacyjny jest proporcjonalny, przestrzega zasady pomocniczości, jest skuteczny i wydajny oraz nie stanowi nadmiernego obciążenia.

REKLAMA

Jednolity rynek płatności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nasz najnowszy pakiet lepszych uregulowań prawnych, który został opublikowany w ubiegłym tygodniu, jest dowodem na to, że nie traktujemy tych zasad jako czczych deklaracji. Możemy pokazać wymierne korzyści płynące dla europejskich przedsiębiorstw z utworzenia jednolitego obszaru płatności. Sprawniej funkcjonujący i bardziej konkurencyjny rynek płatności sprawi, że dokonywanie płatności wewnątrz Unii Europejskiej będzie równie łatwe, tanie i bezpieczne, jak dokonywanie płatności w ramach jednego państwa członkowskiego. Już sama ta inicjatywa przyniesie gospodarce unijnej oszczędności sięgające 28 mld euro rocznie.

REMIGIUSZ KASZUBSKI

dyrektor Związku Banków Polskich

Utworzenie jednolitego obszaru płatności wiąże się z wieloma korzyściami. Klientowi, który jest osobą fizyczną lub osobą prawną, umożliwi to korzystanie z tego samego rachunku bankowego na obszarze całej Unii Europejskiej, państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii. Rozwiązanie to wprowadza taki sam standard przelewu, płacenia kartą czy polecenia zapłaty. Klient banku, który ma konto prowadzone w euro, niezależnie od miejsca zamieszkania, może podróżować i korzystać ze swojego rachunku w każdym miejscu na takich samych zasadach.

Jeżeli będzie ten sam standard tych usług, to zwiększy się konkurencja. Przykładowo Polak będzie mógł skorzystać z konta, które mu zaproponuje bank niemiecki lub inny. Większość transferów będzie wykonywanych elektronicznie. Natomiast przelew w banku będzie wykonywany według jednakowego standardu w całej UE, a nawet na takich samych drukach.

Not. ŁK

Elektroniczny system celny

Kolejnym przykładem jest nowy kodeks celny w formie elektronicznej. Ten elektroniczny system celny (e-cu-stoms) stworzy europejski system elektronicznej wymiany danych między władzami publicznymi i przedsiębiorstwami. Usprawnione procedury celne, wykorzystujące zautomatyzowane i wzajemnie powiązane systemy celne, przyczynią się do zwiększenia handlu międzynarodowego. W momencie osiągnięcia pełnej operacyjności zintegrowany system pozwoli przedsiębiorstwom na oszczędności rzędu 2,5 mld euro rocznie.

ELEKTRONICZNY SYSTEM CELNY E-CUSTOMS

Elektroniczny system celny e-customs jest już wdrażany w Polsce. W ramach systemu obieg dokumentów będzie odbywał się drogą elektroniczną. Praca służb celnych ma przebiegać szybciej i sprawniej z uwagi na brak konieczności osobistego załatwiania spraw w urzędzie celnym.

E-customs, czyli tzw. elektroniczne cło, polega na stworzeniu ram legislacyjnych, organizacyjnych i informatycznych w krajach UE, by umożliwić lepszą koordynację procesu handlu międzynarodowego, zapewnić wiele ułatwień dla przedsiębiorców.

System ma także usprawnić funkcjonowanie administracji celnych wszystkich państw członkowskich, tak aby działały jak jeden organ. E-customs ma jednocześnie zapewnić bardziej skuteczną kontrolę i dozór celny oraz przyspieszyć przepływ towarów.

System wymaga zmiany przepisów (zmiana kodeksu celnego oraz zmodernizowanego kodeksu celnego), które wprowadzają liczne uproszczenia i ułatwienia dla przedsiębiorców oraz dla administracji celnej, ale warunkiem ich stosowania jest funkcjonowanie określonych systemów informatycznych (m.in. Systemu Kontroli Eksportu, Systemu Kontroli Importu, Systemu Zarządzania Ryzykiem). Wdrożenie ich wymaga interoperacyjności między wszystkimi urzędami celnymi we Wspólnocie, a także urzędami celnymi i innymi instytucjami obsługującymi obrót towarowy z zagranicą.

ŁK

Zmniejszenie obciążeń firm

W styczniu 2007 r. postanowiliśmy zmierzyć się z problemem biurokracji i opracowaliśmy plan działania, umożliwiający zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorstw w UE o 25 proc. w 2012 roku. To ambitny, ale realistyczny cel. W ubiegłym roku Rada Europejska uznała ten plan i wezwała państwa członkowskie do wyznaczenia ambitnych celów na porównywalnym poziomie. Na to wezwanie odpowiedziało już 12 państw członkowskich. Analizy ekonomiczne wskazują na to, że wysiłki na rzecz zmniejszenia biurokracji o 25 proc., podejmowane w sposób skoordynowany na szczeblu unijnym i krajowym, mogą przynieść korzyści gospodarcze w postaci dodatkowych 1,5 proc. PKB (lub 150 mld euro).

Bez drogich sprawozdań

Aby rozpocząć ten proces, na początku 2007 roku zaproponowaliśmy podjęcie pierwszej serii przyspieszonych działań. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogły zaoszczędzić około 1,3 mld euro. Połowa tych działań znalazła się już w obowiązujących przepisach prawnych, które przyjęto w bardzo krótkim czasie. Ponad 600 tys. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie już musiało zamawiać drogich sprawozdań biegłych dotyczących planów łączenia się spółek lub podziału małych przedsiębiorstw. Ponad 300 tys. przewoźników towarowych nie będzie już miało obowiązku posiadania przy sobie oddzielnych dokumentów przewozowych.

Ochrona środowiska

W 2008 roku zamierzamy kontynuować działania służące zwalczaniu biurokracji. W tym roku przedstawimy 45 nowych środków, które przyniosą dalsze konkretne i wymierne korzyści. Zaproponujemy uproszczenie obowiązujących przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego, tak aby ułatwić producentom, sprzedawcom i konsumentom wywiązanie się z ich obowiązków w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Doprowadzimy do znaczącego uproszczenia obowiązujących ram prawnych dotyczących biocydów oraz zajmiemy się kwestiami związanymi ze złożonością i kosztami. Uchylimy około 50 dyrektyw technicznych w sektorze motoryzacyjnym, które w stosownych przypadkach zostaną zastąpione odniesieniami do przepisów rozporządzeń Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ). Ponadto ograniczymy wymagania w zakresie sprawozdawczości statystycznej podmiotów gospodarczych (Intrastat), co przyniesie ogromne korzyści zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wreszcie zaproponujemy i poszerzymy obszary, w których władze krajowe, regionalne i lokalne mogą przyznawać wsparcie bez konieczności wcześniejszego uzyskania zgody Komisji Europejskiej. W tym celu zostanie uproszczone ogólne rozporządzenie o wyłączeniu grupowym w sprawie pomocy państwa.

Kładziemy obecnie nacisk na to, aby wszystkie nowe istotne wnioski Komisji były poddawane ocenie skutków. Ocena taka przewiduje przeprowadzenie dokładnej analizy wszelkich istotnych skutków gospodarczych i społecznych oraz oddziaływania na środowisko. Wyraźnie określiliśmy kompromisy i synergie, które należy wziąć pod uwagę w procesie podejmowania decyzji. Powołaliśmy niezależną Radę ds. Oceny Skutków, mającą monitorować i odgrywać rolę doradczą przy ocenie skutków, co przyczyniło się do znacznej poprawy jakości naszej pracy. Stanowi to także krok w kierunku urzeczywistnienia zasad proporcjonalności i pomocniczości przy tworzeniu przepisów.

Stały proces doskonalenia

Poprawa uregulowań prawnych nie jest działaniem jednorazowym, lecz stałym procesem. Dotychczasowe osiągnięcia przyczyniły się do uzyskania znaczących oszczędności na rzecz europejskich przedsiębiorstw i obywateli. W dalszym ciągu pragniemy z pełną determinacją zwalczać biurokrację na szczeblu europejskim.

Wzywamy państwa członkowskie Unii Europejskiej do podejmowania działań z taką samą stanowczością na szczeblu krajowym. W ten sposób gospodarki państw UE będą mogły sprostać wyzwaniom wynikającym ze zmian zachodzących w światowej gospodarce i wykorzystać nowe szanse rozwoju.

JAN LIC

Akademia Ekonomiczna w Krakowie

Dążenie do ograniczenia obciążeń biurokratycznych w krajach Unii Europejskiej, jakie napotykają przedsiębiorcy, jest ideą słuszną. Obecnie w Polsce jest zbyt dużo aktów prawnych, które dotyczą działalności przedsiębiorców. W Stanach Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii przedsiębiorcy mają do czynienia ze znacznie mniejszą ilością przepisów. Dlatego musi nastąpić deregulacja gospodarki.

Póki co w Polsce wszystko od A do Z jest ściśle uregulowane, szczególnie jeśli chodzi o działalność gospodarczą. Wobec tego powstaje bardzo dużo problemów interpretacyjnych, a to z kolei przyczynia się do powstawania barier biurokratycznych. Ponadto urzędnicy różnie, w zależności od sytuacji, interpretują obecne regulacje, a to jest dużą przeszkodą dla przedsiębiorców. Dlatego należy zrobić wszystko, by ograniczyć ilość przepisów regulujących działalność gospodarczą.

Not. ŁK

GÜNTER VERHEUGEN, JOSÉ MANUEL BARROSO

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA