REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja barier prawnych w gospodarce to nie jest akcja jednorazowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
José Manuel Barroso
Günter Verheugen

REKLAMA

Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będą już musiały zamawiać drogich sprawozdań biegłych dotyczących planów łączenia się spółek lub podziału małych przedsiębiorstw, a przewoźnicy towarowi nie będą mieli obowiązku posiadania przy sobie oddzielnych dokumentów przewozowych.

Od 2005 roku lepsze uregulowania prawne stały się głównym elementem strategii reformy gospodarczej Komisji Europejskiej. Zwracamy uwagę na to, aby wszystkie nowe inicjatywy Komisji Europejskiej miały jak najwyższą jakość oraz unowocześniamy i upraszczamy istniejące unijne przepisy prawne.

REKLAMA

Zdajemy sobie sprawę, że otoczenie regulacyjne ma decydujące znaczenie dla naszych przedsiębiorstw. Jesteśmy przekonani, że rozporządzenia europejskie znacznie poprawiły konkurencyjność naszego przemysłu, na przykład poprzez stworzenie wewnętrznego rynku, który zastąpił 27 różnych krajowych uregulowań prawnych. Uważamy jednak, że nadal istnieją możliwości poprawy, zwłaszcza w zakresie funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw.

Potrzebne przepisy

Wbrew pojawiającym się czasem opiniom, Bruksela nie jest synonimem nieustannego tworzenia nowych, niepotrzebnych przepisów, które mają utrudniać życie innym. Wręcz przeciwnie, proponowane akty prawne mają w przyszłości przynosić korzyści. Dlatego w Komisji Europejskiej istnieje obecnie praktyka, aby sprawdzać każdy nowy wniosek o wydaniu aktu prawnego pod kątem potrzeby jego ustanowienia. Jednocześnie praktyka ta zapewnia, że każdy nowy wniosek legislacyjny jest proporcjonalny, przestrzega zasady pomocniczości, jest skuteczny i wydajny oraz nie stanowi nadmiernego obciążenia.

Jednolity rynek płatności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nasz najnowszy pakiet lepszych uregulowań prawnych, który został opublikowany w ubiegłym tygodniu, jest dowodem na to, że nie traktujemy tych zasad jako czczych deklaracji. Możemy pokazać wymierne korzyści płynące dla europejskich przedsiębiorstw z utworzenia jednolitego obszaru płatności. Sprawniej funkcjonujący i bardziej konkurencyjny rynek płatności sprawi, że dokonywanie płatności wewnątrz Unii Europejskiej będzie równie łatwe, tanie i bezpieczne, jak dokonywanie płatności w ramach jednego państwa członkowskiego. Już sama ta inicjatywa przyniesie gospodarce unijnej oszczędności sięgające 28 mld euro rocznie.

REMIGIUSZ KASZUBSKI

dyrektor Związku Banków Polskich

REKLAMA

Utworzenie jednolitego obszaru płatności wiąże się z wieloma korzyściami. Klientowi, który jest osobą fizyczną lub osobą prawną, umożliwi to korzystanie z tego samego rachunku bankowego na obszarze całej Unii Europejskiej, państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii. Rozwiązanie to wprowadza taki sam standard przelewu, płacenia kartą czy polecenia zapłaty. Klient banku, który ma konto prowadzone w euro, niezależnie od miejsca zamieszkania, może podróżować i korzystać ze swojego rachunku w każdym miejscu na takich samych zasadach.

Jeżeli będzie ten sam standard tych usług, to zwiększy się konkurencja. Przykładowo Polak będzie mógł skorzystać z konta, które mu zaproponuje bank niemiecki lub inny. Większość transferów będzie wykonywanych elektronicznie. Natomiast przelew w banku będzie wykonywany według jednakowego standardu w całej UE, a nawet na takich samych drukach.

Not. ŁK

Elektroniczny system celny

Kolejnym przykładem jest nowy kodeks celny w formie elektronicznej. Ten elektroniczny system celny (e-cu-stoms) stworzy europejski system elektronicznej wymiany danych między władzami publicznymi i przedsiębiorstwami. Usprawnione procedury celne, wykorzystujące zautomatyzowane i wzajemnie powiązane systemy celne, przyczynią się do zwiększenia handlu międzynarodowego. W momencie osiągnięcia pełnej operacyjności zintegrowany system pozwoli przedsiębiorstwom na oszczędności rzędu 2,5 mld euro rocznie.

ELEKTRONICZNY SYSTEM CELNY E-CUSTOMS

REKLAMA

Elektroniczny system celny e-customs jest już wdrażany w Polsce. W ramach systemu obieg dokumentów będzie odbywał się drogą elektroniczną. Praca służb celnych ma przebiegać szybciej i sprawniej z uwagi na brak konieczności osobistego załatwiania spraw w urzędzie celnym.

E-customs, czyli tzw. elektroniczne cło, polega na stworzeniu ram legislacyjnych, organizacyjnych i informatycznych w krajach UE, by umożliwić lepszą koordynację procesu handlu międzynarodowego, zapewnić wiele ułatwień dla przedsiębiorców.

System ma także usprawnić funkcjonowanie administracji celnych wszystkich państw członkowskich, tak aby działały jak jeden organ. E-customs ma jednocześnie zapewnić bardziej skuteczną kontrolę i dozór celny oraz przyspieszyć przepływ towarów.

System wymaga zmiany przepisów (zmiana kodeksu celnego oraz zmodernizowanego kodeksu celnego), które wprowadzają liczne uproszczenia i ułatwienia dla przedsiębiorców oraz dla administracji celnej, ale warunkiem ich stosowania jest funkcjonowanie określonych systemów informatycznych (m.in. Systemu Kontroli Eksportu, Systemu Kontroli Importu, Systemu Zarządzania Ryzykiem). Wdrożenie ich wymaga interoperacyjności między wszystkimi urzędami celnymi we Wspólnocie, a także urzędami celnymi i innymi instytucjami obsługującymi obrót towarowy z zagranicą.

ŁK

Zmniejszenie obciążeń firm

W styczniu 2007 r. postanowiliśmy zmierzyć się z problemem biurokracji i opracowaliśmy plan działania, umożliwiający zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorstw w UE o 25 proc. w 2012 roku. To ambitny, ale realistyczny cel. W ubiegłym roku Rada Europejska uznała ten plan i wezwała państwa członkowskie do wyznaczenia ambitnych celów na porównywalnym poziomie. Na to wezwanie odpowiedziało już 12 państw członkowskich. Analizy ekonomiczne wskazują na to, że wysiłki na rzecz zmniejszenia biurokracji o 25 proc., podejmowane w sposób skoordynowany na szczeblu unijnym i krajowym, mogą przynieść korzyści gospodarcze w postaci dodatkowych 1,5 proc. PKB (lub 150 mld euro).

Bez drogich sprawozdań

Aby rozpocząć ten proces, na początku 2007 roku zaproponowaliśmy podjęcie pierwszej serii przyspieszonych działań. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogły zaoszczędzić około 1,3 mld euro. Połowa tych działań znalazła się już w obowiązujących przepisach prawnych, które przyjęto w bardzo krótkim czasie. Ponad 600 tys. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie już musiało zamawiać drogich sprawozdań biegłych dotyczących planów łączenia się spółek lub podziału małych przedsiębiorstw. Ponad 300 tys. przewoźników towarowych nie będzie już miało obowiązku posiadania przy sobie oddzielnych dokumentów przewozowych.

Ochrona środowiska

W 2008 roku zamierzamy kontynuować działania służące zwalczaniu biurokracji. W tym roku przedstawimy 45 nowych środków, które przyniosą dalsze konkretne i wymierne korzyści. Zaproponujemy uproszczenie obowiązujących przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego, tak aby ułatwić producentom, sprzedawcom i konsumentom wywiązanie się z ich obowiązków w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Doprowadzimy do znaczącego uproszczenia obowiązujących ram prawnych dotyczących biocydów oraz zajmiemy się kwestiami związanymi ze złożonością i kosztami. Uchylimy około 50 dyrektyw technicznych w sektorze motoryzacyjnym, które w stosownych przypadkach zostaną zastąpione odniesieniami do przepisów rozporządzeń Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ). Ponadto ograniczymy wymagania w zakresie sprawozdawczości statystycznej podmiotów gospodarczych (Intrastat), co przyniesie ogromne korzyści zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wreszcie zaproponujemy i poszerzymy obszary, w których władze krajowe, regionalne i lokalne mogą przyznawać wsparcie bez konieczności wcześniejszego uzyskania zgody Komisji Europejskiej. W tym celu zostanie uproszczone ogólne rozporządzenie o wyłączeniu grupowym w sprawie pomocy państwa.

Kładziemy obecnie nacisk na to, aby wszystkie nowe istotne wnioski Komisji były poddawane ocenie skutków. Ocena taka przewiduje przeprowadzenie dokładnej analizy wszelkich istotnych skutków gospodarczych i społecznych oraz oddziaływania na środowisko. Wyraźnie określiliśmy kompromisy i synergie, które należy wziąć pod uwagę w procesie podejmowania decyzji. Powołaliśmy niezależną Radę ds. Oceny Skutków, mającą monitorować i odgrywać rolę doradczą przy ocenie skutków, co przyczyniło się do znacznej poprawy jakości naszej pracy. Stanowi to także krok w kierunku urzeczywistnienia zasad proporcjonalności i pomocniczości przy tworzeniu przepisów.

Stały proces doskonalenia

Poprawa uregulowań prawnych nie jest działaniem jednorazowym, lecz stałym procesem. Dotychczasowe osiągnięcia przyczyniły się do uzyskania znaczących oszczędności na rzecz europejskich przedsiębiorstw i obywateli. W dalszym ciągu pragniemy z pełną determinacją zwalczać biurokrację na szczeblu europejskim.

Wzywamy państwa członkowskie Unii Europejskiej do podejmowania działań z taką samą stanowczością na szczeblu krajowym. W ten sposób gospodarki państw UE będą mogły sprostać wyzwaniom wynikającym ze zmian zachodzących w światowej gospodarce i wykorzystać nowe szanse rozwoju.

JAN LIC

Akademia Ekonomiczna w Krakowie

Dążenie do ograniczenia obciążeń biurokratycznych w krajach Unii Europejskiej, jakie napotykają przedsiębiorcy, jest ideą słuszną. Obecnie w Polsce jest zbyt dużo aktów prawnych, które dotyczą działalności przedsiębiorców. W Stanach Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii przedsiębiorcy mają do czynienia ze znacznie mniejszą ilością przepisów. Dlatego musi nastąpić deregulacja gospodarki.

Póki co w Polsce wszystko od A do Z jest ściśle uregulowane, szczególnie jeśli chodzi o działalność gospodarczą. Wobec tego powstaje bardzo dużo problemów interpretacyjnych, a to z kolei przyczynia się do powstawania barier biurokratycznych. Ponadto urzędnicy różnie, w zależności od sytuacji, interpretują obecne regulacje, a to jest dużą przeszkodą dla przedsiębiorców. Dlatego należy zrobić wszystko, by ograniczyć ilość przepisów regulujących działalność gospodarczą.

Not. ŁK

GÜNTER VERHEUGEN, JOSÉ MANUEL BARROSO

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA