REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIP skontrolowała legalność zatrudnienia w firmach

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Pracy w 53 proc. kontrolowanych firm wykazała nieprawidłowości dotyczące legalności zatrudnienia. Od 1 lipca do końca grudnia 2007 r. PIP przeprowadziła ponad 12 tys. kontroli.

Najczęstsze nieprawidłowości to nieodbieranie przez pracodawcę od osób przyjmowanych do pracy pisemnych oświadczeń, czy pozostają w rejestrze bezrobotnych, a także niepowiadamianie urzędów pracy o zatrudnieniu osoby zarejestrowanej jako bezrobotna.

REKLAMA

 

We wtorek na konferencji prasowej główny inspektor pracy Bożena Borys-Szopa przypomniała, że od lipca ubiegłego roku obowiązuje nowelizacja ustawy o PIP. Nowela rozszerzyła uprawnienia PIP o kontrole legalności zatrudnienia, co wcześniej było kompetencją urzędów wojewódzkich.

 

Jak podkreśliła Borys-Szopa, w tym czasie mniej więcej o 65 proc. wzrosła efektywność kontroli legalności zatrudnienia. Przewodniczący Rady Ochrony Pracy poseł Stanisław Szwed podkreślił, że taki wskaźnik pokazuje, iż dobrą decyzją było przekazanie tych kompetencji do PIP. Dodał, że obecnie ok. 25-30 proc. pracowników to osoby zatrudnione w szarej strefie, a kontrole PIP pozwolą zmniejszyć skalę tego zjawiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

PIP objęła kontrolami blisko 12 tys. podmiotów, w których wykonywało pracę blisko 800 tys. osób. Ponad połowa kontroli dotyczyła małych firm, zatrudniających do 9 osób. Kontrole przeprowadzono w firmach prowadzących działalność w takich branżach jak np. handel i naprawy (32 proc. kontroli), przetwórstwo przemysłowe (23 proc.) oraz budownictwo (17 proc.).

 

Najczęściej ujawniane nieprawidłowości to nieodbieranie od osób przyjmowanych do pracy oświadczeń o pozostawaniu lub nie w rejestrze bezrobotnych (dotyczy 4,4 tys. pracodawców), niepowiadamianie przez pracodawcę powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu osoby zarejestrowanej jako bezrobotna (1,5 tys. firm).

 

Wśród nieprawidłowości były także niezgłoszenie lub nieterminowe zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego (2,2 tys. pracodawców). Łączna kwota nieopłaconych składek wyniosła ponad 12 mln zł (za blisko 3 tys. osób).

 

W ponad 1,8 tys. podmiotów pracodawcy nie opłacali lub opłacali nieterminowo składki na Fundusz Pracy.

 

Inne nieprawidłowości to zatrudnianie bez zawarcia pisemnej umowy o pracę, zatrudnianie na umowy zlecenie lub o dzieło w przypadkach gdy powinna być zawarta umowa o pracę.

 

Inspektorzy wykryli też przypadki nielegalnego wykonywania pracy przez cudzoziemców; chodzi o 264 osoby, w tym 103 obywateli Ukrainy i 38 - Rosji.

 

Jak poinformował z-ca GIP Roman Giedroyć, w wyniku kontroli inspektorzy skierowali wystąpienia pokontrolne do prawie 6,5 tys. pracodawców. Sformułowano w nich ponad 11,7 tys. wniosków i poleceń zobowiązujących do usunięcia nieprawidłowości dotyczących blisko 95 tys. osób świadczących pracę w kontrolowanych podmiotach.

 

Inspektorzy ujawnili prawie 4 tys. wykroczeń, które zostały popełnione przez 2 tys. pracodawców i 1,1 tys. osób wykonujących pracę. Inspektorzy nałożyli ponad 350 mandatów (łączna kwota grzywien to ponad 440 tys. zł, średnia grzywna to 1,2 tys. zł), skierowali 1,7 tys. wniosków o ukaranie do sądów grodzkich.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

REKLAMA

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA