REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIP skontrolowała legalność zatrudnienia w firmach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Pracy w 53 proc. kontrolowanych firm wykazała nieprawidłowości dotyczące legalności zatrudnienia. Od 1 lipca do końca grudnia 2007 r. PIP przeprowadziła ponad 12 tys. kontroli.

Najczęstsze nieprawidłowości to nieodbieranie przez pracodawcę od osób przyjmowanych do pracy pisemnych oświadczeń, czy pozostają w rejestrze bezrobotnych, a także niepowiadamianie urzędów pracy o zatrudnieniu osoby zarejestrowanej jako bezrobotna.

REKLAMA

REKLAMA

 

We wtorek na konferencji prasowej główny inspektor pracy Bożena Borys-Szopa przypomniała, że od lipca ubiegłego roku obowiązuje nowelizacja ustawy o PIP. Nowela rozszerzyła uprawnienia PIP o kontrole legalności zatrudnienia, co wcześniej było kompetencją urzędów wojewódzkich.

 

REKLAMA

Jak podkreśliła Borys-Szopa, w tym czasie mniej więcej o 65 proc. wzrosła efektywność kontroli legalności zatrudnienia. Przewodniczący Rady Ochrony Pracy poseł Stanisław Szwed podkreślił, że taki wskaźnik pokazuje, iż dobrą decyzją było przekazanie tych kompetencji do PIP. Dodał, że obecnie ok. 25-30 proc. pracowników to osoby zatrudnione w szarej strefie, a kontrole PIP pozwolą zmniejszyć skalę tego zjawiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

PIP objęła kontrolami blisko 12 tys. podmiotów, w których wykonywało pracę blisko 800 tys. osób. Ponad połowa kontroli dotyczyła małych firm, zatrudniających do 9 osób. Kontrole przeprowadzono w firmach prowadzących działalność w takich branżach jak np. handel i naprawy (32 proc. kontroli), przetwórstwo przemysłowe (23 proc.) oraz budownictwo (17 proc.).

 

Najczęściej ujawniane nieprawidłowości to nieodbieranie od osób przyjmowanych do pracy oświadczeń o pozostawaniu lub nie w rejestrze bezrobotnych (dotyczy 4,4 tys. pracodawców), niepowiadamianie przez pracodawcę powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu osoby zarejestrowanej jako bezrobotna (1,5 tys. firm).

 

Wśród nieprawidłowości były także niezgłoszenie lub nieterminowe zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego (2,2 tys. pracodawców). Łączna kwota nieopłaconych składek wyniosła ponad 12 mln zł (za blisko 3 tys. osób).

 

W ponad 1,8 tys. podmiotów pracodawcy nie opłacali lub opłacali nieterminowo składki na Fundusz Pracy.

 

Inne nieprawidłowości to zatrudnianie bez zawarcia pisemnej umowy o pracę, zatrudnianie na umowy zlecenie lub o dzieło w przypadkach gdy powinna być zawarta umowa o pracę.

 

Inspektorzy wykryli też przypadki nielegalnego wykonywania pracy przez cudzoziemców; chodzi o 264 osoby, w tym 103 obywateli Ukrainy i 38 - Rosji.

 

Jak poinformował z-ca GIP Roman Giedroyć, w wyniku kontroli inspektorzy skierowali wystąpienia pokontrolne do prawie 6,5 tys. pracodawców. Sformułowano w nich ponad 11,7 tys. wniosków i poleceń zobowiązujących do usunięcia nieprawidłowości dotyczących blisko 95 tys. osób świadczących pracę w kontrolowanych podmiotach.

 

Inspektorzy ujawnili prawie 4 tys. wykroczeń, które zostały popełnione przez 2 tys. pracodawców i 1,1 tys. osób wykonujących pracę. Inspektorzy nałożyli ponad 350 mandatów (łączna kwota grzywien to ponad 440 tys. zł, średnia grzywna to 1,2 tys. zł), skierowali 1,7 tys. wniosków o ukaranie do sądów grodzkich.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA