REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIP skontrolowała legalność zatrudnienia w firmach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Pracy w 53 proc. kontrolowanych firm wykazała nieprawidłowości dotyczące legalności zatrudnienia. Od 1 lipca do końca grudnia 2007 r. PIP przeprowadziła ponad 12 tys. kontroli.

Najczęstsze nieprawidłowości to nieodbieranie przez pracodawcę od osób przyjmowanych do pracy pisemnych oświadczeń, czy pozostają w rejestrze bezrobotnych, a także niepowiadamianie urzędów pracy o zatrudnieniu osoby zarejestrowanej jako bezrobotna.

REKLAMA

 

We wtorek na konferencji prasowej główny inspektor pracy Bożena Borys-Szopa przypomniała, że od lipca ubiegłego roku obowiązuje nowelizacja ustawy o PIP. Nowela rozszerzyła uprawnienia PIP o kontrole legalności zatrudnienia, co wcześniej było kompetencją urzędów wojewódzkich.

 

Jak podkreśliła Borys-Szopa, w tym czasie mniej więcej o 65 proc. wzrosła efektywność kontroli legalności zatrudnienia. Przewodniczący Rady Ochrony Pracy poseł Stanisław Szwed podkreślił, że taki wskaźnik pokazuje, iż dobrą decyzją było przekazanie tych kompetencji do PIP. Dodał, że obecnie ok. 25-30 proc. pracowników to osoby zatrudnione w szarej strefie, a kontrole PIP pozwolą zmniejszyć skalę tego zjawiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

PIP objęła kontrolami blisko 12 tys. podmiotów, w których wykonywało pracę blisko 800 tys. osób. Ponad połowa kontroli dotyczyła małych firm, zatrudniających do 9 osób. Kontrole przeprowadzono w firmach prowadzących działalność w takich branżach jak np. handel i naprawy (32 proc. kontroli), przetwórstwo przemysłowe (23 proc.) oraz budownictwo (17 proc.).

 

Najczęściej ujawniane nieprawidłowości to nieodbieranie od osób przyjmowanych do pracy oświadczeń o pozostawaniu lub nie w rejestrze bezrobotnych (dotyczy 4,4 tys. pracodawców), niepowiadamianie przez pracodawcę powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu osoby zarejestrowanej jako bezrobotna (1,5 tys. firm).

 

Wśród nieprawidłowości były także niezgłoszenie lub nieterminowe zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego (2,2 tys. pracodawców). Łączna kwota nieopłaconych składek wyniosła ponad 12 mln zł (za blisko 3 tys. osób).

 

W ponad 1,8 tys. podmiotów pracodawcy nie opłacali lub opłacali nieterminowo składki na Fundusz Pracy.

 

Inne nieprawidłowości to zatrudnianie bez zawarcia pisemnej umowy o pracę, zatrudnianie na umowy zlecenie lub o dzieło w przypadkach gdy powinna być zawarta umowa o pracę.

 

Inspektorzy wykryli też przypadki nielegalnego wykonywania pracy przez cudzoziemców; chodzi o 264 osoby, w tym 103 obywateli Ukrainy i 38 - Rosji.

 

Jak poinformował z-ca GIP Roman Giedroyć, w wyniku kontroli inspektorzy skierowali wystąpienia pokontrolne do prawie 6,5 tys. pracodawców. Sformułowano w nich ponad 11,7 tys. wniosków i poleceń zobowiązujących do usunięcia nieprawidłowości dotyczących blisko 95 tys. osób świadczących pracę w kontrolowanych podmiotach.

 

Inspektorzy ujawnili prawie 4 tys. wykroczeń, które zostały popełnione przez 2 tys. pracodawców i 1,1 tys. osób wykonujących pracę. Inspektorzy nałożyli ponad 350 mandatów (łączna kwota grzywien to ponad 440 tys. zł, średnia grzywna to 1,2 tys. zł), skierowali 1,7 tys. wniosków o ukaranie do sądów grodzkich.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA