REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szacowany nawet na 400 mln zł rynek PR szykuje się na gorszy rok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

Przychody rosły nawet o 100 proc., podobnie zatrudnienie, a w ślad za tym - płace. Tak było w 2007 roku, dotychczas najlepszym w historii na rynku PR. Teraz branża obawia się, że w tym roku trzeba będzie zacisnąć pasa.

Gdy gospodarka zaczyna zwalniać, a firmy oszczędzać, pierwszą ofiarą jesteśmy my, czyli branża PR - mówi GP dyrektor jednej z agencji. To stara i - jak przyznają polskie firmy - niestety prawdziwa zasada, rządząca polskim rynkiem usług public relations, coraz poważniej jest brana pod uwagę w tym roku.

REKLAMA

Co prawda na razie nie ma jeszcze lawiny zrywanych kontraktów, ale w związku z kryzysem na giełdzie i zapowiedziami recesji pojawiają się niepokojące oznaki oszczędności.

- Już to widzimy. Długo pozyskiwany klient w ostatniej chwili zdecydował się nie podpisywać umowy o współpracy na czas nieokreślony - przyznaje Sebastian Hejnowski, dyrektor zarządzający w Ciszewski Public Relations. Jej przychody wzrosły w ubiegłym roku o 100 proc., a zatrudnienie o około 50 proc. Podobny wzrost przychodów zanotowała agencja Genesis PR, zatrudnienie także wzrosło o 100 proc. Firma zaczęła 2007 rok z około 8 klientami, a skończyła z 16.

- Na rynku pojawiła się ogromna liczba przetargów. Coraz większa była świadomość klientów, bardziej profesjonalne podejście do komunikacji - dodaje Eliza Misiecka z Genesis PR.

- Firmy chętniej przesuwały budżety reklamowe i marketingowe na PR, bo jest tańszy i bardziej efektywny - mówi Robert Niczewski, prezes Liberty Group, agencji PR notowanej na giełdzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie oszacowano jeszcze wartości całego rynku, ale eksperci wskazują na 350-400 mln zł.

- Słyszałem o szacunkach od 200 do 400 mln zł - mówi GP Piotr Czarnowski, prezes agencji First PR.

- Wartość rynku można szacować bliżej 400 mln zł - dodaje Eliza Misiecka.

Firmy mają jednak świadomość, że ten rok może być początkiem zaciskania pasa.

- Czekają nas trudniejsze dwa lata z uwagi na czynniki makroekonomiczne. Będzie trudniej o nowych klientów, a obecni będą bardziej wymagający. Mniejsza będzie liczba kontraktów, ale to dobrze, bo trudniejsza sytuacja wyeliminuje najsłabsze firmy - mówi Eliza Misiecka.

Zgadza się z nią Piotr Czarnowski, według którego znaczna część agencji nie zajmuje się komunikacją, tylko marketingiem: planuje zakup mediów, organizuje różne wydarzenia.

- A to nie jest public relations. Ci, którzy zajmują się komunikacją, mają długoterminowe umowy i nie muszą obawiać się kryzysu. Pozostali rzeczywiście szybko mogą odczuć cięcia kosztów marketingu w firmach. Ale to dobrze, bo może wpłynie to na poprawę jakości usług - dodaje.

Kryzysu nie obawia się Robert Niczewski.

- Wręcz przeciwnie. Zamieszanie na rynkach finansowych sprawia, że firmy chętniej zatrudniają agencje PR. Zapowiada się też duża liczba debiutów na rynku newconnect - dodaje.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Według raportu PRoto.pl w 2007 roku pracodawcy zamieścili w mediach aż 1353 oferty pracy, czyli o 547 ogłoszeń więcej niż w 2006 roku. Najwięcej ogłoszeń dotyczyło branży media/marketing (46 proc.), głównie agencji PR-owych, PR-owo-reklamowych, marketingowych, w większości z Warszawy.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA