REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szacowany nawet na 400 mln zł rynek PR szykuje się na gorszy rok

Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

Przychody rosły nawet o 100 proc., podobnie zatrudnienie, a w ślad za tym - płace. Tak było w 2007 roku, dotychczas najlepszym w historii na rynku PR. Teraz branża obawia się, że w tym roku trzeba będzie zacisnąć pasa.

Gdy gospodarka zaczyna zwalniać, a firmy oszczędzać, pierwszą ofiarą jesteśmy my, czyli branża PR - mówi GP dyrektor jednej z agencji. To stara i - jak przyznają polskie firmy - niestety prawdziwa zasada, rządząca polskim rynkiem usług public relations, coraz poważniej jest brana pod uwagę w tym roku.

REKLAMA

Co prawda na razie nie ma jeszcze lawiny zrywanych kontraktów, ale w związku z kryzysem na giełdzie i zapowiedziami recesji pojawiają się niepokojące oznaki oszczędności.

- Już to widzimy. Długo pozyskiwany klient w ostatniej chwili zdecydował się nie podpisywać umowy o współpracy na czas nieokreślony - przyznaje Sebastian Hejnowski, dyrektor zarządzający w Ciszewski Public Relations. Jej przychody wzrosły w ubiegłym roku o 100 proc., a zatrudnienie o około 50 proc. Podobny wzrost przychodów zanotowała agencja Genesis PR, zatrudnienie także wzrosło o 100 proc. Firma zaczęła 2007 rok z około 8 klientami, a skończyła z 16.

- Na rynku pojawiła się ogromna liczba przetargów. Coraz większa była świadomość klientów, bardziej profesjonalne podejście do komunikacji - dodaje Eliza Misiecka z Genesis PR.

- Firmy chętniej przesuwały budżety reklamowe i marketingowe na PR, bo jest tańszy i bardziej efektywny - mówi Robert Niczewski, prezes Liberty Group, agencji PR notowanej na giełdzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie oszacowano jeszcze wartości całego rynku, ale eksperci wskazują na 350-400 mln zł.

- Słyszałem o szacunkach od 200 do 400 mln zł - mówi GP Piotr Czarnowski, prezes agencji First PR.

- Wartość rynku można szacować bliżej 400 mln zł - dodaje Eliza Misiecka.

Firmy mają jednak świadomość, że ten rok może być początkiem zaciskania pasa.

- Czekają nas trudniejsze dwa lata z uwagi na czynniki makroekonomiczne. Będzie trudniej o nowych klientów, a obecni będą bardziej wymagający. Mniejsza będzie liczba kontraktów, ale to dobrze, bo trudniejsza sytuacja wyeliminuje najsłabsze firmy - mówi Eliza Misiecka.

Zgadza się z nią Piotr Czarnowski, według którego znaczna część agencji nie zajmuje się komunikacją, tylko marketingiem: planuje zakup mediów, organizuje różne wydarzenia.

- A to nie jest public relations. Ci, którzy zajmują się komunikacją, mają długoterminowe umowy i nie muszą obawiać się kryzysu. Pozostali rzeczywiście szybko mogą odczuć cięcia kosztów marketingu w firmach. Ale to dobrze, bo może wpłynie to na poprawę jakości usług - dodaje.

Kryzysu nie obawia się Robert Niczewski.

- Wręcz przeciwnie. Zamieszanie na rynkach finansowych sprawia, że firmy chętniej zatrudniają agencje PR. Zapowiada się też duża liczba debiutów na rynku newconnect - dodaje.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Według raportu PRoto.pl w 2007 roku pracodawcy zamieścili w mediach aż 1353 oferty pracy, czyli o 547 ogłoszeń więcej niż w 2006 roku. Najwięcej ogłoszeń dotyczyło branży media/marketing (46 proc.), głównie agencji PR-owych, PR-owo-reklamowych, marketingowych, w większości z Warszawy.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA