REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PARP będzie przyjmował wnioski o dotacje dla firm w trybie ciągłym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Będzie rewolucyjna zmiana w sposobie ubiegania się o unijne dotacje dla firm. PARP zapowiada, że rezygnuje z zamkniętych konkursów i będzie przyjmować wnioski od przedsiębiorców non stop.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego kończy pracę nad rozporządzeniami o pomocy publicznej, które są potrzebne, aby PARP mogła uruchomić unijne dotacje dla przedsiębiorców. Kiedy firmy mogą spodziewać się pierwszych konkursów?

REKLAMA

- Nie potrafię jeszcze jednoznacznie odpowiedzieć. To zależy od wydania przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wspomnianych rozporządzeń. Gazeta Prawna pisała, że stanie się to na przełomie stycznia i lutego, ale z moich informacji wynika, że bardziej trafny jest przełom lutego i marca. Jeśli ten termin się potwierdzi, to mam nadzieję, że pierwszy nabór wniosków rozpoczniemy jeszcze w marcu.

Czy Agencja jest przygotowana do uruchomienia wsparcia dla przedsiębiorców?

- Przygotowaliśmy już wszystkie potrzebne dokumenty. Obecnie uzgadniamy ich ostateczny kształt z resortem rozwoju regionalnego. Myślę, że na koniec stycznia powinniśmy zakończyć te prace. Wiemy już, jak chcemy przeprowadzać konkursy i jak będziemy oceniać projekty.

Ile PARP ogłosi konkursów w tym roku? Czy wiadomo już, jaki będzie ich budżet?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wiemy już, ile środków przeznaczymy na konkursy w tym roku. Jednak jeszcze jest za wcześnie, by podawać tę informację do publicznej wiadomości. Wystarczy, że powiem, że opracowany został algorytm określający kwotę, do jakiej będziemy prowadzić nabór wniosków. Na pewno nie będzie tak, że w tym roku będzie dostępna cała pula wsparcia dla przedsiębiorców, którą PARP będzie miała do dyspozycji z funduszy na lata 2007-2013. Nie chcemy, by dotacje skończyły się zbyt szybko.

Jak będą wyglądały konkursy?

- Chcemy, aby nabór wniosków był prowadzony w trybie otwartym. Będzie to zmiana w porównaniu z tym, co było w latach ubiegłych. Nie będzie rund aplikacyjnych. Będziemy ogłaszali początek konkursu i nabór wniosków będzie trwał nieprzerwanie, do momentu wyczerpania puli środków. Jeśli chodzi o wsparcie dla przedsiębiorców, to sądzę, że w Działaniach 1.4-4.1 oraz 4.2 w Programie Innowacyjna Gospodarka nie ma niebezpieczeństwa wyczerpania się w tym roku środków. Natomiast takie niebezpieczeństwo będzie w Działaniu 4.4 (dotacje inwestycyjne), bo będzie się ono cieszyło największym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców.

Samorządy twierdzą, że przez braki kadrowe mogą wystąpić trudności z szybką oceną wniosków. Jak wygląda przygotowanie PARP?

- To jest jeden z powodów, dla których chcemy wprowadzić składanie wniosków o dotacje w trybie ciągłym. Dzięki temu unikniemy fali wniosków, która zaleje Agencję pod koniec każdej rundy konkursowej. Chcemy, by ocena projektów przebiegała w sposób systematyczny. Do tej pory było tak, że regionalne instytucje finansujące najpierw przeprowadzały ocenę formalną wszystkich projektów, a dopiero później przekazywały je nam do oceny merytorycznej. Przy konkursach otwartych będziemy dostawali wnioski sukcesywnie. To spowoduje, że nie zarzucimy projektami naszych ekspertów. Dodatkowo chcemy stworzyć system oceny rozproszonej. Nie będziemy zamykali ekspertów w jednym miejscu, tylko umożliwimy im pracę nad wnioskami, np. w domach przy użyciu platformy internetowej.

Czy PARP wybrała już ekspertów, którzy będą oceniali wnioski przedsiębiorców?

- Nabór jeszcze się nie rozpoczął. Przygotowaliśmy kryteria, które skonsultowaliśmy z naszymi partnerami społeczno-gospodarczymi. Mam nadzieję, że w ciągu tygodnia kryteria zostaną dopracowane i pod koniec stycznia nabór się rozpocznie. Trudno jest powiedzieć, ilu ekspertów i w jakich dziedzinach będziemy potrzebowali. To będzie zależało od wniosków, które będą składali przedsiębiorcy. Dlatego też myślimy nad ciągłym uzupełniam naszej listy ekspertów, tak by nie miała ona charakteru zamkniętego.

Czy przedsiębiorcy będą składali wnioski w regionalnych instytucjach finansujących (RIF) czy też w PARP?

REKLAMA

- Zamierzamy korzystać z pomocy RIF-ów. Wyjątkiem jest Działanie 1.4-4.1, w którym nabór będzie przeprowadzała Agencja. Planujemy rozpisać konkursów na RIF, dlatego ich docelowa lista może się różnić od tej, do której przyzwyczaili się przedsiębiorcy przy okazji funduszy unijnych na lata 2004-2006. Jednak nie sądzę, żeby było dużo zmian.

W 2007 roku było dużo zapowiedzi, że aplikowanie o środki unijne zostanie uproszczone. Wszystko wskazuje na to, że procedura będzie podobna do konkursu w Poddziałaniu 2.2.1 w programie Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.

- Ten konkurs już zrobiliśmy według nowych, prostszych zasad. Jednak szykujemy kolejne ułatwienia. Przede wszystkim nie trzeba będzie dostarczać razem z wnioskiem wszystkich załączników. Będziemy ich wymagali dopiero przy podpisywaniu umowy o przyznaniu dotacji. Jeśli to będzie konieczne, to będziemy wymagali co najwyżej oświadczeń. Do wniosku o dotację ma być tylko dołączany biznesplan oraz dokument potwierdzający finansową zdolność firmy do zrealizowania inwestycji.

Rozmawiał Mariusz Gawrychowski

DANUTA JABŁOŃSKA

prezesem PARP została w 2006 roku. Wcześniej pracowała w Ministerstwie Gospodarki oraz w Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych

 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA