REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PARP będzie przyjmował wnioski o dotacje dla firm w trybie ciągłym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Będzie rewolucyjna zmiana w sposobie ubiegania się o unijne dotacje dla firm. PARP zapowiada, że rezygnuje z zamkniętych konkursów i będzie przyjmować wnioski od przedsiębiorców non stop.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego kończy pracę nad rozporządzeniami o pomocy publicznej, które są potrzebne, aby PARP mogła uruchomić unijne dotacje dla przedsiębiorców. Kiedy firmy mogą spodziewać się pierwszych konkursów?

REKLAMA

- Nie potrafię jeszcze jednoznacznie odpowiedzieć. To zależy od wydania przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wspomnianych rozporządzeń. Gazeta Prawna pisała, że stanie się to na przełomie stycznia i lutego, ale z moich informacji wynika, że bardziej trafny jest przełom lutego i marca. Jeśli ten termin się potwierdzi, to mam nadzieję, że pierwszy nabór wniosków rozpoczniemy jeszcze w marcu.

Czy Agencja jest przygotowana do uruchomienia wsparcia dla przedsiębiorców?

- Przygotowaliśmy już wszystkie potrzebne dokumenty. Obecnie uzgadniamy ich ostateczny kształt z resortem rozwoju regionalnego. Myślę, że na koniec stycznia powinniśmy zakończyć te prace. Wiemy już, jak chcemy przeprowadzać konkursy i jak będziemy oceniać projekty.

Ile PARP ogłosi konkursów w tym roku? Czy wiadomo już, jaki będzie ich budżet?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wiemy już, ile środków przeznaczymy na konkursy w tym roku. Jednak jeszcze jest za wcześnie, by podawać tę informację do publicznej wiadomości. Wystarczy, że powiem, że opracowany został algorytm określający kwotę, do jakiej będziemy prowadzić nabór wniosków. Na pewno nie będzie tak, że w tym roku będzie dostępna cała pula wsparcia dla przedsiębiorców, którą PARP będzie miała do dyspozycji z funduszy na lata 2007-2013. Nie chcemy, by dotacje skończyły się zbyt szybko.

Jak będą wyglądały konkursy?

- Chcemy, aby nabór wniosków był prowadzony w trybie otwartym. Będzie to zmiana w porównaniu z tym, co było w latach ubiegłych. Nie będzie rund aplikacyjnych. Będziemy ogłaszali początek konkursu i nabór wniosków będzie trwał nieprzerwanie, do momentu wyczerpania puli środków. Jeśli chodzi o wsparcie dla przedsiębiorców, to sądzę, że w Działaniach 1.4-4.1 oraz 4.2 w Programie Innowacyjna Gospodarka nie ma niebezpieczeństwa wyczerpania się w tym roku środków. Natomiast takie niebezpieczeństwo będzie w Działaniu 4.4 (dotacje inwestycyjne), bo będzie się ono cieszyło największym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców.

Samorządy twierdzą, że przez braki kadrowe mogą wystąpić trudności z szybką oceną wniosków. Jak wygląda przygotowanie PARP?

- To jest jeden z powodów, dla których chcemy wprowadzić składanie wniosków o dotacje w trybie ciągłym. Dzięki temu unikniemy fali wniosków, która zaleje Agencję pod koniec każdej rundy konkursowej. Chcemy, by ocena projektów przebiegała w sposób systematyczny. Do tej pory było tak, że regionalne instytucje finansujące najpierw przeprowadzały ocenę formalną wszystkich projektów, a dopiero później przekazywały je nam do oceny merytorycznej. Przy konkursach otwartych będziemy dostawali wnioski sukcesywnie. To spowoduje, że nie zarzucimy projektami naszych ekspertów. Dodatkowo chcemy stworzyć system oceny rozproszonej. Nie będziemy zamykali ekspertów w jednym miejscu, tylko umożliwimy im pracę nad wnioskami, np. w domach przy użyciu platformy internetowej.

Czy PARP wybrała już ekspertów, którzy będą oceniali wnioski przedsiębiorców?

- Nabór jeszcze się nie rozpoczął. Przygotowaliśmy kryteria, które skonsultowaliśmy z naszymi partnerami społeczno-gospodarczymi. Mam nadzieję, że w ciągu tygodnia kryteria zostaną dopracowane i pod koniec stycznia nabór się rozpocznie. Trudno jest powiedzieć, ilu ekspertów i w jakich dziedzinach będziemy potrzebowali. To będzie zależało od wniosków, które będą składali przedsiębiorcy. Dlatego też myślimy nad ciągłym uzupełniam naszej listy ekspertów, tak by nie miała ona charakteru zamkniętego.

Czy przedsiębiorcy będą składali wnioski w regionalnych instytucjach finansujących (RIF) czy też w PARP?

REKLAMA

- Zamierzamy korzystać z pomocy RIF-ów. Wyjątkiem jest Działanie 1.4-4.1, w którym nabór będzie przeprowadzała Agencja. Planujemy rozpisać konkursów na RIF, dlatego ich docelowa lista może się różnić od tej, do której przyzwyczaili się przedsiębiorcy przy okazji funduszy unijnych na lata 2004-2006. Jednak nie sądzę, żeby było dużo zmian.

W 2007 roku było dużo zapowiedzi, że aplikowanie o środki unijne zostanie uproszczone. Wszystko wskazuje na to, że procedura będzie podobna do konkursu w Poddziałaniu 2.2.1 w programie Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.

- Ten konkurs już zrobiliśmy według nowych, prostszych zasad. Jednak szykujemy kolejne ułatwienia. Przede wszystkim nie trzeba będzie dostarczać razem z wnioskiem wszystkich załączników. Będziemy ich wymagali dopiero przy podpisywaniu umowy o przyznaniu dotacji. Jeśli to będzie konieczne, to będziemy wymagali co najwyżej oświadczeń. Do wniosku o dotację ma być tylko dołączany biznesplan oraz dokument potwierdzający finansową zdolność firmy do zrealizowania inwestycji.

Rozmawiał Mariusz Gawrychowski

DANUTA JABŁOŃSKA

prezesem PARP została w 2006 roku. Wcześniej pracowała w Ministerstwie Gospodarki oraz w Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych

 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA