REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PARP będzie przyjmował wnioski o dotacje dla firm w trybie ciągłym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Będzie rewolucyjna zmiana w sposobie ubiegania się o unijne dotacje dla firm. PARP zapowiada, że rezygnuje z zamkniętych konkursów i będzie przyjmować wnioski od przedsiębiorców non stop.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego kończy pracę nad rozporządzeniami o pomocy publicznej, które są potrzebne, aby PARP mogła uruchomić unijne dotacje dla przedsiębiorców. Kiedy firmy mogą spodziewać się pierwszych konkursów?

REKLAMA

- Nie potrafię jeszcze jednoznacznie odpowiedzieć. To zależy od wydania przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wspomnianych rozporządzeń. Gazeta Prawna pisała, że stanie się to na przełomie stycznia i lutego, ale z moich informacji wynika, że bardziej trafny jest przełom lutego i marca. Jeśli ten termin się potwierdzi, to mam nadzieję, że pierwszy nabór wniosków rozpoczniemy jeszcze w marcu.

Czy Agencja jest przygotowana do uruchomienia wsparcia dla przedsiębiorców?

- Przygotowaliśmy już wszystkie potrzebne dokumenty. Obecnie uzgadniamy ich ostateczny kształt z resortem rozwoju regionalnego. Myślę, że na koniec stycznia powinniśmy zakończyć te prace. Wiemy już, jak chcemy przeprowadzać konkursy i jak będziemy oceniać projekty.

Ile PARP ogłosi konkursów w tym roku? Czy wiadomo już, jaki będzie ich budżet?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wiemy już, ile środków przeznaczymy na konkursy w tym roku. Jednak jeszcze jest za wcześnie, by podawać tę informację do publicznej wiadomości. Wystarczy, że powiem, że opracowany został algorytm określający kwotę, do jakiej będziemy prowadzić nabór wniosków. Na pewno nie będzie tak, że w tym roku będzie dostępna cała pula wsparcia dla przedsiębiorców, którą PARP będzie miała do dyspozycji z funduszy na lata 2007-2013. Nie chcemy, by dotacje skończyły się zbyt szybko.

Jak będą wyglądały konkursy?

- Chcemy, aby nabór wniosków był prowadzony w trybie otwartym. Będzie to zmiana w porównaniu z tym, co było w latach ubiegłych. Nie będzie rund aplikacyjnych. Będziemy ogłaszali początek konkursu i nabór wniosków będzie trwał nieprzerwanie, do momentu wyczerpania puli środków. Jeśli chodzi o wsparcie dla przedsiębiorców, to sądzę, że w Działaniach 1.4-4.1 oraz 4.2 w Programie Innowacyjna Gospodarka nie ma niebezpieczeństwa wyczerpania się w tym roku środków. Natomiast takie niebezpieczeństwo będzie w Działaniu 4.4 (dotacje inwestycyjne), bo będzie się ono cieszyło największym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców.

Samorządy twierdzą, że przez braki kadrowe mogą wystąpić trudności z szybką oceną wniosków. Jak wygląda przygotowanie PARP?

- To jest jeden z powodów, dla których chcemy wprowadzić składanie wniosków o dotacje w trybie ciągłym. Dzięki temu unikniemy fali wniosków, która zaleje Agencję pod koniec każdej rundy konkursowej. Chcemy, by ocena projektów przebiegała w sposób systematyczny. Do tej pory było tak, że regionalne instytucje finansujące najpierw przeprowadzały ocenę formalną wszystkich projektów, a dopiero później przekazywały je nam do oceny merytorycznej. Przy konkursach otwartych będziemy dostawali wnioski sukcesywnie. To spowoduje, że nie zarzucimy projektami naszych ekspertów. Dodatkowo chcemy stworzyć system oceny rozproszonej. Nie będziemy zamykali ekspertów w jednym miejscu, tylko umożliwimy im pracę nad wnioskami, np. w domach przy użyciu platformy internetowej.

Czy PARP wybrała już ekspertów, którzy będą oceniali wnioski przedsiębiorców?

- Nabór jeszcze się nie rozpoczął. Przygotowaliśmy kryteria, które skonsultowaliśmy z naszymi partnerami społeczno-gospodarczymi. Mam nadzieję, że w ciągu tygodnia kryteria zostaną dopracowane i pod koniec stycznia nabór się rozpocznie. Trudno jest powiedzieć, ilu ekspertów i w jakich dziedzinach będziemy potrzebowali. To będzie zależało od wniosków, które będą składali przedsiębiorcy. Dlatego też myślimy nad ciągłym uzupełniam naszej listy ekspertów, tak by nie miała ona charakteru zamkniętego.

Czy przedsiębiorcy będą składali wnioski w regionalnych instytucjach finansujących (RIF) czy też w PARP?

REKLAMA

- Zamierzamy korzystać z pomocy RIF-ów. Wyjątkiem jest Działanie 1.4-4.1, w którym nabór będzie przeprowadzała Agencja. Planujemy rozpisać konkursów na RIF, dlatego ich docelowa lista może się różnić od tej, do której przyzwyczaili się przedsiębiorcy przy okazji funduszy unijnych na lata 2004-2006. Jednak nie sądzę, żeby było dużo zmian.

W 2007 roku było dużo zapowiedzi, że aplikowanie o środki unijne zostanie uproszczone. Wszystko wskazuje na to, że procedura będzie podobna do konkursu w Poddziałaniu 2.2.1 w programie Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.

- Ten konkurs już zrobiliśmy według nowych, prostszych zasad. Jednak szykujemy kolejne ułatwienia. Przede wszystkim nie trzeba będzie dostarczać razem z wnioskiem wszystkich załączników. Będziemy ich wymagali dopiero przy podpisywaniu umowy o przyznaniu dotacji. Jeśli to będzie konieczne, to będziemy wymagali co najwyżej oświadczeń. Do wniosku o dotację ma być tylko dołączany biznesplan oraz dokument potwierdzający finansową zdolność firmy do zrealizowania inwestycji.

Rozmawiał Mariusz Gawrychowski

DANUTA JABŁOŃSKA

prezesem PARP została w 2006 roku. Wcześniej pracowała w Ministerstwie Gospodarki oraz w Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych

 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA