REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PARP będzie przyjmował wnioski o dotacje dla firm w trybie ciągłym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Będzie rewolucyjna zmiana w sposobie ubiegania się o unijne dotacje dla firm. PARP zapowiada, że rezygnuje z zamkniętych konkursów i będzie przyjmować wnioski od przedsiębiorców non stop.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego kończy pracę nad rozporządzeniami o pomocy publicznej, które są potrzebne, aby PARP mogła uruchomić unijne dotacje dla przedsiębiorców. Kiedy firmy mogą spodziewać się pierwszych konkursów?

REKLAMA

REKLAMA

- Nie potrafię jeszcze jednoznacznie odpowiedzieć. To zależy od wydania przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wspomnianych rozporządzeń. Gazeta Prawna pisała, że stanie się to na przełomie stycznia i lutego, ale z moich informacji wynika, że bardziej trafny jest przełom lutego i marca. Jeśli ten termin się potwierdzi, to mam nadzieję, że pierwszy nabór wniosków rozpoczniemy jeszcze w marcu.

Czy Agencja jest przygotowana do uruchomienia wsparcia dla przedsiębiorców?

- Przygotowaliśmy już wszystkie potrzebne dokumenty. Obecnie uzgadniamy ich ostateczny kształt z resortem rozwoju regionalnego. Myślę, że na koniec stycznia powinniśmy zakończyć te prace. Wiemy już, jak chcemy przeprowadzać konkursy i jak będziemy oceniać projekty.

REKLAMA

Ile PARP ogłosi konkursów w tym roku? Czy wiadomo już, jaki będzie ich budżet?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wiemy już, ile środków przeznaczymy na konkursy w tym roku. Jednak jeszcze jest za wcześnie, by podawać tę informację do publicznej wiadomości. Wystarczy, że powiem, że opracowany został algorytm określający kwotę, do jakiej będziemy prowadzić nabór wniosków. Na pewno nie będzie tak, że w tym roku będzie dostępna cała pula wsparcia dla przedsiębiorców, którą PARP będzie miała do dyspozycji z funduszy na lata 2007-2013. Nie chcemy, by dotacje skończyły się zbyt szybko.

Jak będą wyglądały konkursy?

- Chcemy, aby nabór wniosków był prowadzony w trybie otwartym. Będzie to zmiana w porównaniu z tym, co było w latach ubiegłych. Nie będzie rund aplikacyjnych. Będziemy ogłaszali początek konkursu i nabór wniosków będzie trwał nieprzerwanie, do momentu wyczerpania puli środków. Jeśli chodzi o wsparcie dla przedsiębiorców, to sądzę, że w Działaniach 1.4-4.1 oraz 4.2 w Programie Innowacyjna Gospodarka nie ma niebezpieczeństwa wyczerpania się w tym roku środków. Natomiast takie niebezpieczeństwo będzie w Działaniu 4.4 (dotacje inwestycyjne), bo będzie się ono cieszyło największym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców.

Samorządy twierdzą, że przez braki kadrowe mogą wystąpić trudności z szybką oceną wniosków. Jak wygląda przygotowanie PARP?

- To jest jeden z powodów, dla których chcemy wprowadzić składanie wniosków o dotacje w trybie ciągłym. Dzięki temu unikniemy fali wniosków, która zaleje Agencję pod koniec każdej rundy konkursowej. Chcemy, by ocena projektów przebiegała w sposób systematyczny. Do tej pory było tak, że regionalne instytucje finansujące najpierw przeprowadzały ocenę formalną wszystkich projektów, a dopiero później przekazywały je nam do oceny merytorycznej. Przy konkursach otwartych będziemy dostawali wnioski sukcesywnie. To spowoduje, że nie zarzucimy projektami naszych ekspertów. Dodatkowo chcemy stworzyć system oceny rozproszonej. Nie będziemy zamykali ekspertów w jednym miejscu, tylko umożliwimy im pracę nad wnioskami, np. w domach przy użyciu platformy internetowej.

Czy PARP wybrała już ekspertów, którzy będą oceniali wnioski przedsiębiorców?

- Nabór jeszcze się nie rozpoczął. Przygotowaliśmy kryteria, które skonsultowaliśmy z naszymi partnerami społeczno-gospodarczymi. Mam nadzieję, że w ciągu tygodnia kryteria zostaną dopracowane i pod koniec stycznia nabór się rozpocznie. Trudno jest powiedzieć, ilu ekspertów i w jakich dziedzinach będziemy potrzebowali. To będzie zależało od wniosków, które będą składali przedsiębiorcy. Dlatego też myślimy nad ciągłym uzupełniam naszej listy ekspertów, tak by nie miała ona charakteru zamkniętego.

Czy przedsiębiorcy będą składali wnioski w regionalnych instytucjach finansujących (RIF) czy też w PARP?

- Zamierzamy korzystać z pomocy RIF-ów. Wyjątkiem jest Działanie 1.4-4.1, w którym nabór będzie przeprowadzała Agencja. Planujemy rozpisać konkursów na RIF, dlatego ich docelowa lista może się różnić od tej, do której przyzwyczaili się przedsiębiorcy przy okazji funduszy unijnych na lata 2004-2006. Jednak nie sądzę, żeby było dużo zmian.

W 2007 roku było dużo zapowiedzi, że aplikowanie o środki unijne zostanie uproszczone. Wszystko wskazuje na to, że procedura będzie podobna do konkursu w Poddziałaniu 2.2.1 w programie Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.

- Ten konkurs już zrobiliśmy według nowych, prostszych zasad. Jednak szykujemy kolejne ułatwienia. Przede wszystkim nie trzeba będzie dostarczać razem z wnioskiem wszystkich załączników. Będziemy ich wymagali dopiero przy podpisywaniu umowy o przyznaniu dotacji. Jeśli to będzie konieczne, to będziemy wymagali co najwyżej oświadczeń. Do wniosku o dotację ma być tylko dołączany biznesplan oraz dokument potwierdzający finansową zdolność firmy do zrealizowania inwestycji.

Rozmawiał Mariusz Gawrychowski

DANUTA JABŁOŃSKA

prezesem PARP została w 2006 roku. Wcześniej pracowała w Ministerstwie Gospodarki oraz w Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych

 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA