REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwa sprzed 2007 roku fiskus odrzuca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od początku 2007 roku pełnomocnicy mogą podpisywać deklaracje za podatników. Eksperci uważają, że organy podatkowe nie mają prawa żądać nowych upoważnień. Raz wystawione pełnomocnictwo obowiązuje aż do momentu odwołania.

Pełnomocnik może podpisywać deklaracje za podatnika - taka zasada została wprowadzona do Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2007 r. Dzięki niej zakończył się spór pomiędzy podatnikami a fiskusem, gdyż organy podatkowe przed tą zmianą stały na stanowisku, że pełnomocnik nie ma prawa podpisywać deklaracji.

REKLAMA

REKLAMA

Do podpisania formularza za podatnika konieczne jest sporządzenie pełnomocnictwa. I tu znów pojawia się problem. Z informacji, jakie dotarły do redakcji GP wynika, że niektóre urzędy nie akceptują pełnomocnictw wystawionych przed 1 stycznia 2007 r. Każą wystawiać nowe upoważnienia. Taka sytuacja jest m.in. w Bydgoszczy.

- W wielu przypadkach doradcy podatkowi byli upoważnieni przez swoich podatników do podpisywania deklaracji podatkowych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o doradztwie podatkowym w pełnomocnictwach, które były im udzielone przed 1 stycznia 2007 r. - tłumaczyła Elżbieta Mucha, była wiceminister finansów.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie w Ministerstwie Finansów, resort uważa, że działania urzędników są absurdalne. Podobnego zdania są eksperci.

REKLAMA

Zmiana na lepsze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie do Ordynacji podatkowej przepisów, które jednoznacznie odnoszą się do możliwości podpisywania deklaracji przez pełnomocników podatnika, płatnika czy inkasenta, było rozwiązaniem potrzebnym. Takiego zdania jest Michał Lejman, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica.

- Dzięki temu zakończył się spór między podatnikami a organami podatkowymi. Przed 1 stycznia 2007 r. znaczna część organów podatkowych w ogóle odmawiała prawa do składania podpisów pełnomocników pod deklaracjami. W przypadku tej części urzędów, które rozstrzygały uprzednio tę sprawę korzystnie dla podatników, nowa regulacja nie powinna być podstawą do kwestionowania ich praw - stwierdził Michał Lejman.

Według niego podatnicy nie powinni składać nowych pełnomocnictw.

Przesłanki do spełnienia

Przepisy dotyczące pełnomocnictw do podpisywania deklaracji podatkowych określają przede wszystkim, jakie warunki powinny być spełnione, aby organ podatkowy uznał pełnomocnictwo za skuteczne.

Jak przypomniała Elżbieta Mucha, po pierwsze, pełnomocnictwo powinno być złożone do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy. Po drugie, jeżeli przepisy wymagają podpisywania deklaracji podatkowej przez więcej niż jedną osobę, to pełnomocnictwo jest skuteczne, jeśli udzieliły go wszystkie osoby. Ponadto pełnomocnictwo zostanie uznane, jeżeli zostanie uiszczona od niego opłata skarbowa.

- W dniu wejścia w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej wszelkie udzielone przed tym dniem pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji powinny być ocenione z punktu widzenia spełnienia tych przesłanek - argumentowała Elżbieta Mucha.

Bezprawne działania

Marcin Baran, menedżer w Ernst & Young podkreślił, że żaden przepis nie nakazuje podatnikom sporządzenia nowych pełnomocnictw dla osób podpisujących w ich imieniu deklaracje podatkowe po wejściu w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej w 2007 roku.

- W szczególności nie wynika to z wprowadzonego do niej art. 80a, który jedynie potwierdza prawo do podpisywania deklaracji przez pełnomocników. Pełnomocnictwa sporządzone wcześniej zachowują więc swoją ważność.

- Oczywiście warto sprawdzić, czy zakres już złożonego w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa jest odpowiednio szeroki i obejmuje upoważnienie do złożenia bieżących deklaracji, a w razie wycofania lub zmiany pełnomocnictw - terminowo zawiadamiać o tym urząd skarbowy, aby uniknąć kłopotów z doręczaniem korespondencji niewłaściwej osobie - podkreślał Marcin Baran.

Moment wystawienia

W przepisach przejściowych do nowelizacji Ordynacji podatkowej ustawodawca nie wprowadził przepisów, które unieważniałyby korzystanie z dotychczas udzielonych pełnomocnictw. Była wiceminister finansów Elżbieta Mucha podkreśla, że ustawodawca nie wprowadził również takich przepisów, które nakazywałyby ponowne udzielanie pełnomocnictw (w takim samym zakresie) po 1 stycznia 2007 r. Nie znajduje także uzasadnienia prawnego powoływanie się na okoliczność, że pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji sprzed 1 stycznia 2007 r. nie może być uznawane, ponieważ w dacie jego ustanowienia art. 80a i art. 80b Ordynacji podatkowej jeszcze nie obowiązywały.

- Oznacza to, że data udzielenia pełnomocnictwa - przed czy po 1 stycznia 2007 r. - nie ma znaczenia. Istotne natomiast jest to, czy podatnik w pełnomocnictwie wyraził wolę do podpisywania w jego imieniu deklaracji podatkowych czy zostało ono złożone do urzędu właściwego w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy, oraz czy było udzielone przez odpowiednie osoby - podsumowała Elżbieta Mucha.

Jej zdaniem interpretacja cytowanych przepisów, nakazująca ponowne złożenie pełnomocnictwa i ponowne uiszczenie opłaty skarbowej, nie znajduje uzasadnienia i nie może być uznana za prawidłową.

Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wzór pełnomocnictwa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pełnomocnictwo wystawione przez podatnika musi być złożone właściwemu urzędowi skarbowemu

POSTULUJEMY

Minister finansów powinien wydać interpretację, w której wyjaśniłby, że pełnomocnictwa sprzed 2007 roku są ważne, jeśli stan faktyczny się nie zmienił.

17 zł wynosi opłata skarbowa od dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA