REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKPP Lewiatan o barierach dla przedsiębiorczości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niejednoznaczne przepisy podatkowe i nadmiar formalności w prawie pracy - to zdaniem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych (PKPP) Lewiatan jedne z najpoważniejszych barier utrudniających działalność gospodarczą.

W czwartek PKPP Lewiatan po raz piąty przedstawiła tworzoną przez przedsiębiorców "Czarną listę barier". Jest to katalog zawierający ponad sto najpoważniejszych przeszkód, które utrudniają czy wręcz uniemożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

"Wnioski nie są optymistyczne. W ciągu ostatniego roku zniesiono bardzo mało barier, a za to powstały nowe" - powiedział na konferencji prasowej ekspert PKPP Lewiatan Jeremi Mordasewicz.

Obecny na konferencji poseł PO Janusz Palikot zapowiedział, że na piątek zaplanowano pierwsze posiedzenie sejmowej komisji nadzwyczajnej "Przyjazne Państwo", której zadaniem będzie ograniczenie biurokracji. Palikot ma być jej przewodniczącym.

Według Palikota, Sejm wybierze w piątek skład komisji, a następnie - jeszcze tego samego dnia - odbędą się dwa pierwsze posiedzenia. Po wybraniu prezydium komisji przystąpi ona do prac merytorycznych. Zapowiedział, że komisja rozpocznie prace od wysłuchania ekspertów na temat barier działalności gospodarczej. Następnie przygotuje postulaty zmian w prawie, by te bariery usunąć. Tempo prac ma być szybkie.

REKLAMA

Przedsiębiorcy z PKPP Lewiatan doliczyli się wielu utrudnień m.in. w prawie podatkowym, prawie pracy, w procesie budowlanym, ochronie środowiska oraz w regulacjach w sprawie wykorzystania funduszy unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert PKPP Lewiatan Magdalena Garbacz powiedziała na konferencji, że powiększa się liczba barier w prawie podatkowym. Wymieniła, że np. pracownicy mają płacić podatek dochodowy od nieodpłatnych pakietów medycznych, jakie oferują im pracodawcy.

Pracodawcy postulują też doprecyzowanie niektórych przepisów ustawy o VAT. Chcą również, by stawki akcyzy były zapisane w ustawie, a nie w rozporządzeniu, jak to jest obecnie. Garbacz przypomniała, że mimo zniesienia akcyzy na kosmetyki, co nastąpiło za sprawą rozporządzenia Ministra Finansów, nie zniesiono akcyzy w ustawie.

Według Mordasewicza, istotne utrudnienia dla prowadzenia działalności stanowi też uzyskiwanie pozwoleń na budowę. "Mamy kompletną zapaść w uzyskiwaniu pozwoleń" - powiedział.

Jako barierę wymienił też zmieniającą się cztery razy w roku podstawę obliczenia składek na ZUS. Według niego, prowadzi to do tego, iż pracodawcy popełniają wiele błędów, a ich poprawa zajmuje im wiele czasu i niepotrzebnie angażuje pracowników ZUS. Problemem jest też obowiązek przechowywania przez kilka lat różnych dokumentów. Np. dokumenty, na podstawie których następuje ustalenie podstawy wymiary emerytury lub renty, należy przechowywać przez 50 lat.

Jacek Męcina z PKPP Lewiatan powiedział, że konieczne jest uelastycznienie prawa pracy. Przedsiębiorcy postulują m.in. możliwość wysyłania pracowników na urlop bezpłatny w związku z trudną sytuacją firmy oraz ograniczenie licznych obowiązków informacyjnych firm. Problemem pozostają wysokie koszty pracy. Pracodawca, wypłacając pracownikowi 100 zł "na rękę", musi zapłacić dodatkowo ok. 70 zł w postaci różnych składek i podatków.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA