REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKPP Lewiatan o barierach dla przedsiębiorczości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niejednoznaczne przepisy podatkowe i nadmiar formalności w prawie pracy - to zdaniem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych (PKPP) Lewiatan jedne z najpoważniejszych barier utrudniających działalność gospodarczą.

W czwartek PKPP Lewiatan po raz piąty przedstawiła tworzoną przez przedsiębiorców "Czarną listę barier". Jest to katalog zawierający ponad sto najpoważniejszych przeszkód, które utrudniają czy wręcz uniemożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA

"Wnioski nie są optymistyczne. W ciągu ostatniego roku zniesiono bardzo mało barier, a za to powstały nowe" - powiedział na konferencji prasowej ekspert PKPP Lewiatan Jeremi Mordasewicz.

REKLAMA

Obecny na konferencji poseł PO Janusz Palikot zapowiedział, że na piątek zaplanowano pierwsze posiedzenie sejmowej komisji nadzwyczajnej "Przyjazne Państwo", której zadaniem będzie ograniczenie biurokracji. Palikot ma być jej przewodniczącym.

Według Palikota, Sejm wybierze w piątek skład komisji, a następnie - jeszcze tego samego dnia - odbędą się dwa pierwsze posiedzenia. Po wybraniu prezydium komisji przystąpi ona do prac merytorycznych. Zapowiedział, że komisja rozpocznie prace od wysłuchania ekspertów na temat barier działalności gospodarczej. Następnie przygotuje postulaty zmian w prawie, by te bariery usunąć. Tempo prac ma być szybkie.

Przedsiębiorcy z PKPP Lewiatan doliczyli się wielu utrudnień m.in. w prawie podatkowym, prawie pracy, w procesie budowlanym, ochronie środowiska oraz w regulacjach w sprawie wykorzystania funduszy unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert PKPP Lewiatan Magdalena Garbacz powiedziała na konferencji, że powiększa się liczba barier w prawie podatkowym. Wymieniła, że np. pracownicy mają płacić podatek dochodowy od nieodpłatnych pakietów medycznych, jakie oferują im pracodawcy.

Pracodawcy postulują też doprecyzowanie niektórych przepisów ustawy o VAT. Chcą również, by stawki akcyzy były zapisane w ustawie, a nie w rozporządzeniu, jak to jest obecnie. Garbacz przypomniała, że mimo zniesienia akcyzy na kosmetyki, co nastąpiło za sprawą rozporządzenia Ministra Finansów, nie zniesiono akcyzy w ustawie.

Według Mordasewicza, istotne utrudnienia dla prowadzenia działalności stanowi też uzyskiwanie pozwoleń na budowę. "Mamy kompletną zapaść w uzyskiwaniu pozwoleń" - powiedział.

Jako barierę wymienił też zmieniającą się cztery razy w roku podstawę obliczenia składek na ZUS. Według niego, prowadzi to do tego, iż pracodawcy popełniają wiele błędów, a ich poprawa zajmuje im wiele czasu i niepotrzebnie angażuje pracowników ZUS. Problemem jest też obowiązek przechowywania przez kilka lat różnych dokumentów. Np. dokumenty, na podstawie których następuje ustalenie podstawy wymiary emerytury lub renty, należy przechowywać przez 50 lat.

Jacek Męcina z PKPP Lewiatan powiedział, że konieczne jest uelastycznienie prawa pracy. Przedsiębiorcy postulują m.in. możliwość wysyłania pracowników na urlop bezpłatny w związku z trudną sytuacją firmy oraz ograniczenie licznych obowiązków informacyjnych firm. Problemem pozostają wysokie koszty pracy. Pracodawca, wypłacając pracownikowi 100 zł "na rękę", musi zapłacić dodatkowo ok. 70 zł w postaci różnych składek i podatków.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA