REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki zapewnią inwestorom szybki dostęp do informacji

Piotr Trocha

REKLAMA

Spółki będą zobowiązane jednocześnie przekazać informacje poufne, bieżące i okresowe do wiadomości giełdy, komisji i inwestorów.

zmiana prawa

REKLAMA

REKLAMA

Podczas posiedzenia Sejmu w tym tygodniu odbędzie się pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy o ofercie publicznej, który wdraża unijne dyrektywy o przejrzystości i przejęciach. Projekt nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia łatwego i szybkiego dostępu do informacji związanych z wezwaniem na akcje. Wymaga jednoczesnego przekazywania przez spółki informacji poufnych oraz bieżących i okresowych do Komisji Nadzoru Finansowego, giełdy oraz do publicznej wiadomości. Informacje te krajowi emitenci będą obowiązani przekazywać w ciągu 24 godzin od ich upowszechnienia również do centralnego systemu, gdzie będą archiwizowane.

Projekt proponuje też zniesienie trybu zawiadomienia o ofercie publicznej na podstawie memorandum z możliwością zgłoszenia przez KNF sprzeciwu. W zamian emitent miałby obowiązek uzyskania zgody KNF. Emitent przekazywałby Komisji aneksy wskazujące istotne błędy memorandum oraz czynniki wpływające na ocenę papieru wartościowego. Dane te powinny trafić do inwestorów do dnia przydziału papierów lub dopuszczenia ich do obrotu, nie później niż w ciągu dwóch dni roboczych (teraz 24 godziny).

- Przekroczenie terminu nie niesie ze sobą jednak żadnego zagrożenia dla interesu inwestorów. Zachowują oni prawo do wycofania zapisu po opublikowaniu aneksu - wyjaśnia Łukasz Dajnowicz.

Zgodnie z projektem - obowiązek wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji powstanie także w przypadku przekroczenia ustawowych progów głosów w spółce w ramach oferty prywatnej. Po przekroczeniu progu 66 proc. liczby głosów projekt uchyla możliwość zbycia akcji poniżej tego progu, zamiast ogłoszenia wezwania na sprzedaż reszty akcji. Projekt stanowi przy tym, że spółka będzie mogła zwrócić się do KNF o zgodę na zaproponowanie w wezwaniu średniej ceny rynkowej akcji niespełniającej kryteriów ceny godziwej (art. 79 ust. 1), jeśli wskutek zdarzeń, których nie mogła przewidzieć, jej sytuacja finansowa uległa takiemu pogorszeniu bądź gdy spółka zagrożona jest trwałą niewypłacalnością. Komisja będzie mogła udzielić takiej zgody, pod warunkiem że proponowana cena nie jest niższa niż wartość godziwa tych akcji na dzień złożenia wniosku, a ogłoszenie wezwania nie naruszy interesu akcjonariuszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt jednozna-cznie wskazuje, że w przypadku papierów wartościowych wyłącznie emitent może ubiegać się o ich dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym.

Znosi obowiązek aktualizacji prospektu emisyjnego przez emitenta w formie aneksu, gdy zmiana nie ma charakteru znaczącego z punktu widzenia oceny papieru wartościowego lub emitenta. Wystarczy wtedy przekazanie komunikatu aktualizacyjnego.

3 miesiące to termin w trakcie którego akcjonariusz, który przekroczył 90 proc. głosów w spółce, będzie mógł dokonać przymusowego wykupu akcji

PIOTR TROCHA

piotr.trocha@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 184, poz. 1539).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA