REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie trzeba zamieszczać ogłoszenia na specjalnym formularzu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Ogłoszenie o planowanym projekcie partnerstwa publiczno-prywatnego może być sporządzone w formie przyjętej przez podmiot sporządzający informację.

REKLAMA

Gazeta Prawna jako pierwsza informowała o barierach formalnoprawnych uniemożliwiających przeprowadzanie wspólnych inwestycji samorządu i biznesu na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) z 2005 roku (Dz.U. nr 169, poz. 1420). Opisywany przez nas Wągrowiec próbował jako pierwszy w Polsce przeprowadzić projekt PPP na budowę Centrum Rekreacji Wodnej. Prace zatrzymały się na etapie próby zamieszczenia ogłoszenia o planowanym przedsięwzięciu w Biuletynie Zamówień Publicznych i Biuletynie Informacji Publicznej. Żaden istniejący wzór nie pasował. Przedstawiciele administracji nie byli zgodni, czy istnieje obowiązek zamieszczania ogłoszenia o PPP na odpowiednim formularzu i ewentualnie kto ma wydać odpowiednie rozporządzenie z wzorami ogłoszeń. Rozmowy między Urzędem Zamówień Publicznych a resortem gospodarki nie zakończyły się kompromisem. Tymczasem nieogłoszenie informacji o przedsięwzięciu PPP pociąga za sobą sankcję nieważności umowy o PPP z mocy prawa.

REKLAMA

- Ze względu na niezrozumiały upór UZP, Ministerstwo Gospodarki wystąpiło do Rządowego Centrum Legislacji z prośbą o wyrażenie opinii prawnej w tej sprawie. Opinia RCL potwierdziła pogląd wyrażany przez ministerstwo. Zatem w obowiązującym stanie prawnym nie ma zastrzeżeń dotyczących możliwości ogłaszania w Biuletynie Zamówień Publicznych informacji o planowanym projekcie PPP (art. 13 ustawy o PPP). Nie jest wymagany specjalny formularz dla ogłoszenia, zaś samo ogłoszenie może być sporządzone w formie przyjętej przez podmiot sporządzający informacje - wyjaśnia Ewa Swędrowska, zastępca dyrektora departamentu instrumentów wsparcia w Ministerstwie Gospodarki.

Obowiązek zamieszczania ogłoszenia o PPP nie jest tożsamy z obowiązkiem wynikającym z prawa zamówień publicznych. W ustawie o PPP chodzi jedynie o podanie do publicznej wiadomości informacji o planowanym przedsięwzięciu PPP bez określania wartości zamówienia oraz podawania innych danych umieszczanych w ogłoszeniach typowych dla zamówień publicznych.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OPINIA

AGATA KOZŁOWSKA

prezes firmy Investment Support

Interpretacja art. 13 ustawy o PPP jest korzystna dla podmiotów publicznych. Z uwagi jednak na brzmienie art. 13 ustawy o PPP, pozwolę sobie pozostawić pole do dyskusji ze stanowiskiem RCL. Art. 13 ustawy o PPP posługuje się pojęciem zasady właściwe dla partnerstwa publiczno-prywatnego, co RCL interpretuje w odniesieniu do ogłoszenia. Uważam, że takie odczytanie normy wskazuje na dodatkowy rodzaj ogłoszeń (ogłaszanych na zasadach właściwych dla partnerstwa publiczno-prywatnego) zamieszczanych w BZP, które są przecież generalnie określane w rozporządzeniu. Ze względu na niejasne sformułowania ustawy o PPP i jej niespójność z innymi aktami, problem niezrozumiałego art. 13 ustawy o PPP istnieje nadal. Podmioty publiczne, chcąc realizować przedsięwzięcia na podstawie ustawy o PPP, muszą opierać się na interpretacjach prawa. Mimo korzystnej dla podmiotów publicznych opinii RCL, pożądana jest zmiana zapisów ustawy o PPP.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA