REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie trzeba zamieszczać ogłoszenia na specjalnym formularzu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Ogłoszenie o planowanym projekcie partnerstwa publiczno-prywatnego może być sporządzone w formie przyjętej przez podmiot sporządzający informację.

Gazeta Prawna jako pierwsza informowała o barierach formalnoprawnych uniemożliwiających przeprowadzanie wspólnych inwestycji samorządu i biznesu na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) z 2005 roku (Dz.U. nr 169, poz. 1420). Opisywany przez nas Wągrowiec próbował jako pierwszy w Polsce przeprowadzić projekt PPP na budowę Centrum Rekreacji Wodnej. Prace zatrzymały się na etapie próby zamieszczenia ogłoszenia o planowanym przedsięwzięciu w Biuletynie Zamówień Publicznych i Biuletynie Informacji Publicznej. Żaden istniejący wzór nie pasował. Przedstawiciele administracji nie byli zgodni, czy istnieje obowiązek zamieszczania ogłoszenia o PPP na odpowiednim formularzu i ewentualnie kto ma wydać odpowiednie rozporządzenie z wzorami ogłoszeń. Rozmowy między Urzędem Zamówień Publicznych a resortem gospodarki nie zakończyły się kompromisem. Tymczasem nieogłoszenie informacji o przedsięwzięciu PPP pociąga za sobą sankcję nieważności umowy o PPP z mocy prawa.

REKLAMA

REKLAMA

- Ze względu na niezrozumiały upór UZP, Ministerstwo Gospodarki wystąpiło do Rządowego Centrum Legislacji z prośbą o wyrażenie opinii prawnej w tej sprawie. Opinia RCL potwierdziła pogląd wyrażany przez ministerstwo. Zatem w obowiązującym stanie prawnym nie ma zastrzeżeń dotyczących możliwości ogłaszania w Biuletynie Zamówień Publicznych informacji o planowanym projekcie PPP (art. 13 ustawy o PPP). Nie jest wymagany specjalny formularz dla ogłoszenia, zaś samo ogłoszenie może być sporządzone w formie przyjętej przez podmiot sporządzający informacje - wyjaśnia Ewa Swędrowska, zastępca dyrektora departamentu instrumentów wsparcia w Ministerstwie Gospodarki.

Obowiązek zamieszczania ogłoszenia o PPP nie jest tożsamy z obowiązkiem wynikającym z prawa zamówień publicznych. W ustawie o PPP chodzi jedynie o podanie do publicznej wiadomości informacji o planowanym przedsięwzięciu PPP bez określania wartości zamówienia oraz podawania innych danych umieszczanych w ogłoszeniach typowych dla zamówień publicznych.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

REKLAMA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OPINIA

AGATA KOZŁOWSKA

prezes firmy Investment Support

Interpretacja art. 13 ustawy o PPP jest korzystna dla podmiotów publicznych. Z uwagi jednak na brzmienie art. 13 ustawy o PPP, pozwolę sobie pozostawić pole do dyskusji ze stanowiskiem RCL. Art. 13 ustawy o PPP posługuje się pojęciem zasady właściwe dla partnerstwa publiczno-prywatnego, co RCL interpretuje w odniesieniu do ogłoszenia. Uważam, że takie odczytanie normy wskazuje na dodatkowy rodzaj ogłoszeń (ogłaszanych na zasadach właściwych dla partnerstwa publiczno-prywatnego) zamieszczanych w BZP, które są przecież generalnie określane w rozporządzeniu. Ze względu na niejasne sformułowania ustawy o PPP i jej niespójność z innymi aktami, problem niezrozumiałego art. 13 ustawy o PPP istnieje nadal. Podmioty publiczne, chcąc realizować przedsięwzięcia na podstawie ustawy o PPP, muszą opierać się na interpretacjach prawa. Mimo korzystnej dla podmiotów publicznych opinii RCL, pożądana jest zmiana zapisów ustawy o PPP.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA