REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie trzeba zamieszczać ogłoszenia na specjalnym formularzu

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Ogłoszenie o planowanym projekcie partnerstwa publiczno-prywatnego może być sporządzone w formie przyjętej przez podmiot sporządzający informację.

REKLAMA

Gazeta Prawna jako pierwsza informowała o barierach formalnoprawnych uniemożliwiających przeprowadzanie wspólnych inwestycji samorządu i biznesu na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) z 2005 roku (Dz.U. nr 169, poz. 1420). Opisywany przez nas Wągrowiec próbował jako pierwszy w Polsce przeprowadzić projekt PPP na budowę Centrum Rekreacji Wodnej. Prace zatrzymały się na etapie próby zamieszczenia ogłoszenia o planowanym przedsięwzięciu w Biuletynie Zamówień Publicznych i Biuletynie Informacji Publicznej. Żaden istniejący wzór nie pasował. Przedstawiciele administracji nie byli zgodni, czy istnieje obowiązek zamieszczania ogłoszenia o PPP na odpowiednim formularzu i ewentualnie kto ma wydać odpowiednie rozporządzenie z wzorami ogłoszeń. Rozmowy między Urzędem Zamówień Publicznych a resortem gospodarki nie zakończyły się kompromisem. Tymczasem nieogłoszenie informacji o przedsięwzięciu PPP pociąga za sobą sankcję nieważności umowy o PPP z mocy prawa.

REKLAMA

- Ze względu na niezrozumiały upór UZP, Ministerstwo Gospodarki wystąpiło do Rządowego Centrum Legislacji z prośbą o wyrażenie opinii prawnej w tej sprawie. Opinia RCL potwierdziła pogląd wyrażany przez ministerstwo. Zatem w obowiązującym stanie prawnym nie ma zastrzeżeń dotyczących możliwości ogłaszania w Biuletynie Zamówień Publicznych informacji o planowanym projekcie PPP (art. 13 ustawy o PPP). Nie jest wymagany specjalny formularz dla ogłoszenia, zaś samo ogłoszenie może być sporządzone w formie przyjętej przez podmiot sporządzający informacje - wyjaśnia Ewa Swędrowska, zastępca dyrektora departamentu instrumentów wsparcia w Ministerstwie Gospodarki.

Obowiązek zamieszczania ogłoszenia o PPP nie jest tożsamy z obowiązkiem wynikającym z prawa zamówień publicznych. W ustawie o PPP chodzi jedynie o podanie do publicznej wiadomości informacji o planowanym przedsięwzięciu PPP bez określania wartości zamówienia oraz podawania innych danych umieszczanych w ogłoszeniach typowych dla zamówień publicznych.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OPINIA

AGATA KOZŁOWSKA

prezes firmy Investment Support

Interpretacja art. 13 ustawy o PPP jest korzystna dla podmiotów publicznych. Z uwagi jednak na brzmienie art. 13 ustawy o PPP, pozwolę sobie pozostawić pole do dyskusji ze stanowiskiem RCL. Art. 13 ustawy o PPP posługuje się pojęciem zasady właściwe dla partnerstwa publiczno-prywatnego, co RCL interpretuje w odniesieniu do ogłoszenia. Uważam, że takie odczytanie normy wskazuje na dodatkowy rodzaj ogłoszeń (ogłaszanych na zasadach właściwych dla partnerstwa publiczno-prywatnego) zamieszczanych w BZP, które są przecież generalnie określane w rozporządzeniu. Ze względu na niejasne sformułowania ustawy o PPP i jej niespójność z innymi aktami, problem niezrozumiałego art. 13 ustawy o PPP istnieje nadal. Podmioty publiczne, chcąc realizować przedsięwzięcia na podstawie ustawy o PPP, muszą opierać się na interpretacjach prawa. Mimo korzystnej dla podmiotów publicznych opinii RCL, pożądana jest zmiana zapisów ustawy o PPP.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA