REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawca powinien uzyskać zgodę na monitoring e-maili

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Rakowska-Boroń
Izabela Rakowska-Boroń
izabela.rakowska-boron@infor.pl

REKLAMA

Pracodawcy powinni informować pracowników, że będą kontrolować ich skrzynki e-mailowe i korespondencję. Rzecznik praw obywatelskich chce, by wynikało to wprost z kodeksu pracy, a nie, jak obecnie, z innych ustaw.

Pracodawca, mimo że ma prawo kontrolować pracownika w miejscu pracy, nie ma obecnie prawa wglądu do jego służbowej korespondencji oraz poczty elektronicznej - uważa Janusz Kochanowski, rzecznik praw obywatelskich. Dlatego, w jego przekonaniu, trzeba wprowadzić do kodeksu pracy obowiązek uprzedzania pracowników przez pracodawców o możliwości takiej kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

- Jeśli takie przepisy nie znajdą się w kodeksie, kontrolowani pracownicy będą mogli uznać, że pracodawca naruszył ich dobra osobiste oraz prawo do prywatności wynikające z art. 47 konstytucji - pisze RPO w liście do ministra pracy i polityki społecznej Jolanty Fedak.

Prawo pracy nie określa wprost zakresu ochrony pracowników przed ich kontrolowaniem w miejscu pracy. Część tych zagadnień reguluje kodeks cywilny i konstytucja.

W opinii Patrycji Zawirskiej, prawnika z Kancelarii Prawa Pracy Bartłomieja Raczkowskiego, obecne przepisy nie regulują tej kwestii wprost. W doktrynie uważa się, że pracodawca musi co najmniej uprzedzać pracownika o możliwości kontroli jego korespondencji. Nie ma jednak wśród prawników jednolitej opinii o tym, czy pracodawca powinien uzyskać na to zgodę pracownika. Wątpliwości w tym zakresie uchyliłyby konkretne przepisy, np. w kodeksie pracy - uważa Patrycja Zawirska.

REKLAMA

Anna Skuza, prawnik z CMS Cameron McKenna, podkreśla, że pracodawca ma prawo wglądu do służbowej korespondencji elektronicznej pracownika. Wynika to z jego służbowej podległości wobec pracodawcy, w zakres której wchodzi m.in. kontrola i ocena działalności pracownika. Według niej jednak trzeba pamiętać, że sfera prywatności człowieka zyskała rangę wartości chronionej przez konstytucję. A to oznacza, że treść wszelkich e-maili oznaczonych jako prywatne, nawet jeśli zostały one wysłane na służbowy adres pracownika, powinna pozostać poza zainteresowaniem pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnego zdania jest Patrycja Zawirska. W jej przekonaniu, jeśli kontrola pracownika byłaby nieograniczona, byłoby to sprzeczne m.in. z konstytucją. Mogłoby to naruszać dobra osobiste pracownika (godność) i przepisy o ochronie danych osobowych.

Zdaniem profesora Krzysztofa Rączki z Uniwersytetu Warszawskiego nie jest potrzebna kolejna szczątkowa nowelizacja kodeksu pracy, ponieważ unormowania dotyczące ochrony przed inwigilacją już można w nim znaleźć, m.in. w art. 111. Zgodnie z nim, pracodawca jest zobowiązany szanować dobra osobiste pracownika, a więc także tajemnicę korespondencji.

Z taką opinią zgadza się Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. W przekonaniu jego ekspertów, na podstawie obowiązującego kodeksu pracy, pracodawca może kontrolować zawartość służbowej skrzynki e-mailowej pracownika oraz czytać jego korespondencję służbową. Uprawnienia kontrolne pracodawcy wynikają bowiem z obowiązku organizowania pracy w sposób zapewniający wykorzystanie czasu pracy.

Ministerstwo jednak nie odnosi się do innych form kontroli pracownika. Monitoring pomieszczeń, używanie wariografu, czyli wykrywacza kłamstw, czy przeszukiwanie pracownika wciąż nie jest uregulowane wprost w polskim prawie.

Wprawdzie w kwietniu 2007 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu wydał wyrok w sprawie Copland przeciwko Wielkiej Brytanii, zgodnie z którym ze względu na poszanowanie życia prywatnego i tajemnicy korespondencji podwładnych pracodawca nie może podsłuchiwać ich rozmów telefonicznych i czytać ich elektronicznej korespondencji (zarówno prywatnej, jak i służbowej), wciąż nie implementowaliśmy go do naszego prawa.

67 proc. polskich pracodawców sprawdza pocztę elektroniczną swoich podwładnych

Izabela Rakowska-Boroń

izabela.rakowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA