REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienią się zasady badania i oceny ofert przetargowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Łatwiejsze będzie poprawianie błędów w ofertach i korygowanie omyłek rachunkowych.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Resort infrastruktury zapowiada usprawnienie procedur przetargowych związanych z udzielaniem zamówień publicznych. W ciągu miesiąca projekt nowych przepisów ma trafić do Rady Ministrów. Zmiany powinny być wprowadzone wraz z nowelizacją prawa zamówień publicznych związaną z uwagami Komisji Europejskiej w stosunku do naszych przepisów (patrz ramka).

- Przy okazji europejskiej noweli prawa zamówień publicznych powinniśmy wprowadzić także inne rozwiązania, na które pozwalają dyrektywy. Nasze przepisy są zbyt restrykcyjne w porównaniu z możliwościami, jakie dają regulacje unijne - mówi Andrzej Panasiuk, wiceminister infrastruktury.

Jego zdaniem nie wykorzystujemy możliwości, jakie daje nam prawo w przypadku usług niepriorytetowych, w odniesieniu do których stosuje się mniej sformalizowane procedury.

Ocena ofert

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort zapowiada rezygnację z restrykcyjnego traktowania tożsamości oferty ze specyfikacją.

- Praktyka pokazuje, że takie podejście trzeba zracjonalizować, by nie dochodziło do absurdalnych sytuacji, kiedy drobny błąd, np. w tłumaczeniu, prowadzi do odrzucenia oferty lub unieważnienia całego postępowania - wskazuje minister Andrzej Panasiuk.

Prawnicy podchodzą do tego pomysłu pozytywnie.

REKLAMA

- Jestem zwolennikiem rozwiązań, które umożliwią łatwiejsze korygowanie uchybień w ofertach. Dziś dochodzi do odrzucania korzystnych ekonomicznie ofert, nawet z powodu drobnych niezgodności ich treści ze specyfikacją - wskazuje Marcin Płużański, prawnik specjalizujący się w problematyce zamówień publicznych.

- Liberalizacja podejścia do oceny ofert jest zasadna. W ślad za rozszerzoną możliwością ich uzupełniania i poprawiania błędów rachunkowych zasadne jest dopuszczenie poprawek w treści oferty - ocenia Piotr Trębicki, radca prawny z Kancelarii Gessel.

Dodaje jednak, że wiąże się to z ryzykiem nadmiernej swobody w poprawianiu błędów w ofercie.

- Ocena dopuszczalnej swobody w poprawianiu błędów w ofercie powinna należeć do Krajowej Izby Odwoławczej. Niemożliwe jest bowiem uregulowanie jej w ustawie - wskazuje Piotr Trębicki.

Błędy rachunkowe

Resort infrastruktury zapowiada też zmiany w przepisach o poprawianiu błędów rachunkowych w obliczaniu ceny. Zdaniem ministra Panasiuka należy powrócić do poprzedniej regulacji prawnej, czyli tylko ogólnego zdefiniowania oczywistej omyłki pisarskiej.

REKLAMA

- To pożyteczna propozycja zmiany. Kazuistyczne wymienianie możliwych błędów rachunkowych nie ma sensu. Problem leży w tym, czy orzecznictwo wypracowane przez KIO będzie jednolite. Dlatego proponuję rozważenie możliwości wskazania przykładowych kierunków i zasad poprawiania cen, tak aby wskazać kierunek Krajowej Izbie Odwoławczej - uważa Piotr Trębicki.

Z kolei zdaniem Marcina Płużańskiego regulacja zwiększająca zakres poprawek jest pożądana zwłaszcza w zakresie poprawiania błędu polegającego na obliczeniu przez wykonawcę ceny oferty z zastosowaniem niewłaściwej stawki podatku VAT.

- Trzeba jednak pamiętać o zagrożeniach, jakie powstały po liberalizacji zasad uzupełniania dokumentów, czyli zmowach wykonawców. Obawiam się, że stworzenie przepisów, które pozwolą na usunięcie wszystkich omyłek i błędów z poszanowaniem uczciwej konkurencji, będzie trudne - dodaje.

Uzupełnianie dokumentów

Zmienione mają zostać też przepisy o uzupełnianiu dokumentów (art. 26 ust. 3 p.z.p.) dotąd wykorzystywane do zmów przetargowych.

- Manipulacje wykonawców polegające na uzgodnieniu, który z nich nie uzupełni dokumentów, i wpływanie w ten sposób na wynik postępowania, są faktem. Zmiana przepisu jest więc niezbędna - ocenia Marcin Płużański.

Jego zdaniem ważny będzie kierunek zmian: czy nastąpi ponowne sformalizowanie postępowań przez ograniczenie lub wyłączenie uzupełniania dokumentów, czy też zasady obecne zostaną zachowane, lecz nieuzupełnienie dokumentów zostanie objęte ostrzejszą sankcją niż wykluczenie z postępowania.

- W tej chwili przepis ten rzeczywiście jest wykorzystywany do tzw. zmów przetargowych, jednakże z drugiej strony pozwala uratować oferty dobre merytorycznie i cenowo, ale niedopracowane pod względem formalnym - zwraca uwagę Dorota Grześkowiak-Stojek, prawnik z Kancelarii Zamówień Publicznych.

Zdaniem ministra Panasiuka należy też przebudować art. 146 p.z.p., który zawiera katalog przesłanek nieważności umowy. Powinien on nawiązywać do naruszenia procedury udzielania zamówień, a nie do czynności kontrolnych, będących ingerencją administracji w procedury gospodarcze.

- Reforma przesłanek nieważności umowy jest potrzebna. Konieczne jest wskazanie wprost, że nieważność umowy powodują naruszenia procedury udzielania zamówień - ocenia Piotr Trębicki.

ZMIANY W PROJEKCIE NOWELIZACJI OPRAC. PRZEZ UZP

Do uzgodnień międzyresortowych trafił projekt noweli prawa zamówień publicznych oraz specustawy o organizacji Euro 2012. To reakcja na uwagi Komisji Europejskiej, która wskazała na niezgodność polskich regulacji z dyrektywami oraz Traktatem ustanawiającym WE. Najważniejsze zmiany to:

• wydłużenie terminów na wnoszenie protestów i odwołań do 10 dni,

• o zamówieniu uzupełniającym zamawiający będzie musiał podać informacje w ogłoszeniu o zamówieniu,

• w razie modyfikacji specyfikacji, która prowadzi do istotnej zmiany pierwotnych warunków zamówienia określonych w ogłoszeniu, termin składania ofert będzie biegł na nowo od dnia sprostowania ogłoszenia,

• brak możliwości zmiany sposobu spełnienia świadczenia przed podpisaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego, a po wyborze oferty (uchylenie art. 140 ust. 2 p.z.p.),

• ograniczenie możliwości zmiany umowy tylko do szczególnie uzasadnionych okoliczności, których nie można było przewidzieć, i zmiana umowy nie będzie mogła dotyczyć przedmiotu zamówienia,

• w przypadku konkursów protest będzie przysługiwał na ogłoszenie o konkursie, postanowienie specyfikacji i regulamin konkursu,

• zamawiający nie będzie mógł odstąpić od obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału przy usługach bankowych i ubezpieczeniowych.

W ustawie o Euro 2012

• uchylenie art. 21, który umożliwiał udzielanie zamówień bez przetargu na wszelkie rodzaje umów zawieranych przez spółki celowe (tj. na dostawy i roboty budowlane).


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA