REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienią się zasady badania i oceny ofert przetargowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Łatwiejsze będzie poprawianie błędów w ofertach i korygowanie omyłek rachunkowych.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Resort infrastruktury zapowiada usprawnienie procedur przetargowych związanych z udzielaniem zamówień publicznych. W ciągu miesiąca projekt nowych przepisów ma trafić do Rady Ministrów. Zmiany powinny być wprowadzone wraz z nowelizacją prawa zamówień publicznych związaną z uwagami Komisji Europejskiej w stosunku do naszych przepisów (patrz ramka).

- Przy okazji europejskiej noweli prawa zamówień publicznych powinniśmy wprowadzić także inne rozwiązania, na które pozwalają dyrektywy. Nasze przepisy są zbyt restrykcyjne w porównaniu z możliwościami, jakie dają regulacje unijne - mówi Andrzej Panasiuk, wiceminister infrastruktury.

Jego zdaniem nie wykorzystujemy możliwości, jakie daje nam prawo w przypadku usług niepriorytetowych, w odniesieniu do których stosuje się mniej sformalizowane procedury.

Ocena ofert

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort zapowiada rezygnację z restrykcyjnego traktowania tożsamości oferty ze specyfikacją.

- Praktyka pokazuje, że takie podejście trzeba zracjonalizować, by nie dochodziło do absurdalnych sytuacji, kiedy drobny błąd, np. w tłumaczeniu, prowadzi do odrzucenia oferty lub unieważnienia całego postępowania - wskazuje minister Andrzej Panasiuk.

Prawnicy podchodzą do tego pomysłu pozytywnie.

REKLAMA

- Jestem zwolennikiem rozwiązań, które umożliwią łatwiejsze korygowanie uchybień w ofertach. Dziś dochodzi do odrzucania korzystnych ekonomicznie ofert, nawet z powodu drobnych niezgodności ich treści ze specyfikacją - wskazuje Marcin Płużański, prawnik specjalizujący się w problematyce zamówień publicznych.

- Liberalizacja podejścia do oceny ofert jest zasadna. W ślad za rozszerzoną możliwością ich uzupełniania i poprawiania błędów rachunkowych zasadne jest dopuszczenie poprawek w treści oferty - ocenia Piotr Trębicki, radca prawny z Kancelarii Gessel.

Dodaje jednak, że wiąże się to z ryzykiem nadmiernej swobody w poprawianiu błędów w ofercie.

- Ocena dopuszczalnej swobody w poprawianiu błędów w ofercie powinna należeć do Krajowej Izby Odwoławczej. Niemożliwe jest bowiem uregulowanie jej w ustawie - wskazuje Piotr Trębicki.

Błędy rachunkowe

Resort infrastruktury zapowiada też zmiany w przepisach o poprawianiu błędów rachunkowych w obliczaniu ceny. Zdaniem ministra Panasiuka należy powrócić do poprzedniej regulacji prawnej, czyli tylko ogólnego zdefiniowania oczywistej omyłki pisarskiej.

REKLAMA

- To pożyteczna propozycja zmiany. Kazuistyczne wymienianie możliwych błędów rachunkowych nie ma sensu. Problem leży w tym, czy orzecznictwo wypracowane przez KIO będzie jednolite. Dlatego proponuję rozważenie możliwości wskazania przykładowych kierunków i zasad poprawiania cen, tak aby wskazać kierunek Krajowej Izbie Odwoławczej - uważa Piotr Trębicki.

Z kolei zdaniem Marcina Płużańskiego regulacja zwiększająca zakres poprawek jest pożądana zwłaszcza w zakresie poprawiania błędu polegającego na obliczeniu przez wykonawcę ceny oferty z zastosowaniem niewłaściwej stawki podatku VAT.

- Trzeba jednak pamiętać o zagrożeniach, jakie powstały po liberalizacji zasad uzupełniania dokumentów, czyli zmowach wykonawców. Obawiam się, że stworzenie przepisów, które pozwolą na usunięcie wszystkich omyłek i błędów z poszanowaniem uczciwej konkurencji, będzie trudne - dodaje.

Uzupełnianie dokumentów

Zmienione mają zostać też przepisy o uzupełnianiu dokumentów (art. 26 ust. 3 p.z.p.) dotąd wykorzystywane do zmów przetargowych.

- Manipulacje wykonawców polegające na uzgodnieniu, który z nich nie uzupełni dokumentów, i wpływanie w ten sposób na wynik postępowania, są faktem. Zmiana przepisu jest więc niezbędna - ocenia Marcin Płużański.

Jego zdaniem ważny będzie kierunek zmian: czy nastąpi ponowne sformalizowanie postępowań przez ograniczenie lub wyłączenie uzupełniania dokumentów, czy też zasady obecne zostaną zachowane, lecz nieuzupełnienie dokumentów zostanie objęte ostrzejszą sankcją niż wykluczenie z postępowania.

- W tej chwili przepis ten rzeczywiście jest wykorzystywany do tzw. zmów przetargowych, jednakże z drugiej strony pozwala uratować oferty dobre merytorycznie i cenowo, ale niedopracowane pod względem formalnym - zwraca uwagę Dorota Grześkowiak-Stojek, prawnik z Kancelarii Zamówień Publicznych.

Zdaniem ministra Panasiuka należy też przebudować art. 146 p.z.p., który zawiera katalog przesłanek nieważności umowy. Powinien on nawiązywać do naruszenia procedury udzielania zamówień, a nie do czynności kontrolnych, będących ingerencją administracji w procedury gospodarcze.

- Reforma przesłanek nieważności umowy jest potrzebna. Konieczne jest wskazanie wprost, że nieważność umowy powodują naruszenia procedury udzielania zamówień - ocenia Piotr Trębicki.

ZMIANY W PROJEKCIE NOWELIZACJI OPRAC. PRZEZ UZP

Do uzgodnień międzyresortowych trafił projekt noweli prawa zamówień publicznych oraz specustawy o organizacji Euro 2012. To reakcja na uwagi Komisji Europejskiej, która wskazała na niezgodność polskich regulacji z dyrektywami oraz Traktatem ustanawiającym WE. Najważniejsze zmiany to:

• wydłużenie terminów na wnoszenie protestów i odwołań do 10 dni,

• o zamówieniu uzupełniającym zamawiający będzie musiał podać informacje w ogłoszeniu o zamówieniu,

• w razie modyfikacji specyfikacji, która prowadzi do istotnej zmiany pierwotnych warunków zamówienia określonych w ogłoszeniu, termin składania ofert będzie biegł na nowo od dnia sprostowania ogłoszenia,

• brak możliwości zmiany sposobu spełnienia świadczenia przed podpisaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego, a po wyborze oferty (uchylenie art. 140 ust. 2 p.z.p.),

• ograniczenie możliwości zmiany umowy tylko do szczególnie uzasadnionych okoliczności, których nie można było przewidzieć, i zmiana umowy nie będzie mogła dotyczyć przedmiotu zamówienia,

• w przypadku konkursów protest będzie przysługiwał na ogłoszenie o konkursie, postanowienie specyfikacji i regulamin konkursu,

• zamawiający nie będzie mógł odstąpić od obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału przy usługach bankowych i ubezpieczeniowych.

W ustawie o Euro 2012

• uchylenie art. 21, który umożliwiał udzielanie zamówień bez przetargu na wszelkie rodzaje umów zawieranych przez spółki celowe (tj. na dostawy i roboty budowlane).


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA