REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamawiający może żądać dodatkowych informacji

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Zamawiający ma obowiązek wezwać do uzupełnienia informacji, jeśli wykonawca złożył wadliwy dokument.

Katowicki Holding Węglowy wybrał w przetargu na dzierżawę kombajnów ścianowych ofertę DBT Polska. Zabrzańskie Zakłady Mechaniczne nie zgodziły się z rozstrzygnięciem przetargu i wniosły protest. Zarzuciły zamawiającemu, że zwycięski wykonawca powinien zostać wykluczony z przetargu, bo nie złożył dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

W specyfikacji zamawiający wymagał, aby uczestnicy przetargu wykazali się odpowiednim doświadczeniem w zakresie wykonanych dostaw. Ponadto żądał, aby dokumenty potwierdzające należyte wykonanie dotychczasowych dostaw zawierały informację o terminach realizacji zamówień oraz ich wartościach netto. W przypadku gdyby treść dokumentów wystawionych przez odbiorców nie potwierdzała wartości zamówień netto, zamawiający dopuszczał możliwość przedstawienia przez wykonawców dodatkowych dokumentów.

Zdaniem Zabrzańskich Zakładów Mechanicznych, dokumenty złożone przez DBT nie zawierały informacji potwierdzających wartości wykonanych zamówień netto, a więc wybrany wykonawca nie spełnił wymagań specyfikacji.

Zamawiający częściowo uwzględnił protest i na podstawie art. 26 ust. 3 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm.; dalej p.z.p.) wezwał DBT do uzupełnienia dokumentów złożonych w postępowaniu przetargowym poprzez złożenie dokumentów potwierdzających wartość wykonanych dostaw.

REKLAMA

Zabrzańskie zakłady odwołały się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, dodatkowo podnosząc, iż art. 26 ust. 3 p.z.p. dotyczy uzupełniania dokumentów w sytuacji gdy wykonawcy bądź nie złożyli oświadczeń i dokumentów, bądź złożyli je z błędami. Natomiast DBT złożył dokumenty, ale ich treść nie potwierdzała spełnienia warunków posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia. Tym samym w przedmiotowym postępowaniu zamawiający nie mógł wezwać wykonawcy do uzupełnienia dokumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zespół Arbitrów oddalił odwołanie, wskazując, że zamawiający nie naruszył art. 26 ust. 3 p.z.p. Stwierdził, że złożenie dokumentu wskazującego na niespełnienie warunków udziału w postępowaniu stanowi wypełnienie normy zawartej w art. 26 ust. 3 p.z.p., bo niewątpliwie wykonawca w takiej sytuacji nie złożył oświadczenia lub dokumentu potwierdzającego spełnienie warunków udziału w postępowaniu.

Sygn. akt UZP/ZO/0-1179/07

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

 

MICHAŁ MAKOWSKI

prawnik, główny specjalista ds. zamówień publicznych zamawiającego

Zespół Arbitrów podzielił stanowisko wyrażane przez UZP. Jest ono jednak problematyczne. Trudno zgodzić się z tezą, iż należy traktować wykonawcę, który udowadnia, iż nie spełnia warunku udziału w postępowaniu na równi z wykonawcą, który nie składając dokumentów, nie daje tym samym żadnej podstawy do takiego twierdzenia. Należy jednak podnieść, iż automatyczne wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 10 p.z.p. naraża wykonawcę na odpowiedzialność karną. Należy bowiem wskazać na art. 297 k.k., w świetle którego złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, które pozostaje w sprzeczności ze złożonym dokumentem, np. wykazem, oznacza nierzetelność oświadczenia. Taka sprzeczność musi być wyjaśniona stosownie do art. 26 ust. 4 p.z.p. oraz art. 304 par. 2 k.p.k. Jeżeli wykonawca złoży racjonalne wyjaśnienia wskazujące na jego błąd co do treści złożonych dokumentów, a nie na zamiar wyłudzenia zamówienia publicznego, dodatkowo potwierdzając to stosownymi dokumentami, nie powinien podlegać wykluczeniu.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA

Prawdziwa rewolucja w prawie i ulga dla przedsiębiorców: Maksymalnie 6 dni w roku na kontrole w firmach

To ma być prawdziwa rewolucja w prawie gospodarczym, ale nie tylko. Deregulacja obejmująca uproszczenie działalności gospodarczej i prowadzenie firmy w Polsce ma objąć całe otoczenie prawne biznesu. Na początek zmiany w kontrolach, które w obecnym kształcie dezorganizują funkcjonowanie firm, pochłaniają czas i koszty a dodatkowo stresują właścicieli i pracowników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

Lokalnych biznesów nie znajdziesz w sieci [Raport]

Tylko 25% firm lokalnych posiada strony internetowe, mimo że 68% Polaków szuka w internecie opinii o firmach przed dokonaniem zakupu. 27% użytkowników internetu regularnie czyta recenzje, a 41% robi to często. Najwięcej recenzji przeglądają mieszkańcy województw lubuskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego, a także osoby z niższym wykształceniem i dochodami.

W jaki sposób założyć spółkę z o.o. – przez S24 czy z udziałem notariusza?

Rejestracja nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać dokonana na dwa sposoby: poprzez system S24 lub przy udziale notariusza z umową w formie aktu notarialnego. W obu tych przypadkach wniosek o rejestrację spółki składany jest przez Internet, odpowiednio w S24 lub przez Portal Rejestrów Sądowych. Każda z tych metod ma swoje wady i zalety.

REKLAMA

Można mieć własną działalność gospodarczą nie płacąc składek ZUS, jak to zrobić w 2025 roku

Wysokie koszty już na wstępie, zanim jeszcze zarobi się pierwsze pieniądze, to główny hamulec przed założeniem własnej firmy. Daninę dla ZUS trzeba płacić, niezależnie od tego czy z działalności gospodarczej jest zysk czy straty. Ale nie wszyscy wiedzą, że można prowadzić własny biznes nie płacąc do ZUS nawet złotówki. Warto więc zacząć, choćby na próbę. To łatwe i nic nie kosztuje.

Jak zamknąć rok w spółce z o.o.?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością po zakończeniu każdego roku obrotowego powinna – co do zasady – sporządzić sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności (jeśli nie jest zwolniona z obowiązku jego sporządzenia), przeprowadzić zwyczajne zgromadzenie wspólników, a także złożyć odpowiednie dokumenty do KRS.

REKLAMA