REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamawiający może żądać dodatkowych informacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Zamawiający ma obowiązek wezwać do uzupełnienia informacji, jeśli wykonawca złożył wadliwy dokument.

Katowicki Holding Węglowy wybrał w przetargu na dzierżawę kombajnów ścianowych ofertę DBT Polska. Zabrzańskie Zakłady Mechaniczne nie zgodziły się z rozstrzygnięciem przetargu i wniosły protest. Zarzuciły zamawiającemu, że zwycięski wykonawca powinien zostać wykluczony z przetargu, bo nie złożył dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

W specyfikacji zamawiający wymagał, aby uczestnicy przetargu wykazali się odpowiednim doświadczeniem w zakresie wykonanych dostaw. Ponadto żądał, aby dokumenty potwierdzające należyte wykonanie dotychczasowych dostaw zawierały informację o terminach realizacji zamówień oraz ich wartościach netto. W przypadku gdyby treść dokumentów wystawionych przez odbiorców nie potwierdzała wartości zamówień netto, zamawiający dopuszczał możliwość przedstawienia przez wykonawców dodatkowych dokumentów.

Zdaniem Zabrzańskich Zakładów Mechanicznych, dokumenty złożone przez DBT nie zawierały informacji potwierdzających wartości wykonanych zamówień netto, a więc wybrany wykonawca nie spełnił wymagań specyfikacji.

Zamawiający częściowo uwzględnił protest i na podstawie art. 26 ust. 3 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm.; dalej p.z.p.) wezwał DBT do uzupełnienia dokumentów złożonych w postępowaniu przetargowym poprzez złożenie dokumentów potwierdzających wartość wykonanych dostaw.

REKLAMA

Zabrzańskie zakłady odwołały się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, dodatkowo podnosząc, iż art. 26 ust. 3 p.z.p. dotyczy uzupełniania dokumentów w sytuacji gdy wykonawcy bądź nie złożyli oświadczeń i dokumentów, bądź złożyli je z błędami. Natomiast DBT złożył dokumenty, ale ich treść nie potwierdzała spełnienia warunków posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia. Tym samym w przedmiotowym postępowaniu zamawiający nie mógł wezwać wykonawcy do uzupełnienia dokumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zespół Arbitrów oddalił odwołanie, wskazując, że zamawiający nie naruszył art. 26 ust. 3 p.z.p. Stwierdził, że złożenie dokumentu wskazującego na niespełnienie warunków udziału w postępowaniu stanowi wypełnienie normy zawartej w art. 26 ust. 3 p.z.p., bo niewątpliwie wykonawca w takiej sytuacji nie złożył oświadczenia lub dokumentu potwierdzającego spełnienie warunków udziału w postępowaniu.

Sygn. akt UZP/ZO/0-1179/07

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

 

MICHAŁ MAKOWSKI

prawnik, główny specjalista ds. zamówień publicznych zamawiającego

Zespół Arbitrów podzielił stanowisko wyrażane przez UZP. Jest ono jednak problematyczne. Trudno zgodzić się z tezą, iż należy traktować wykonawcę, który udowadnia, iż nie spełnia warunku udziału w postępowaniu na równi z wykonawcą, który nie składając dokumentów, nie daje tym samym żadnej podstawy do takiego twierdzenia. Należy jednak podnieść, iż automatyczne wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 10 p.z.p. naraża wykonawcę na odpowiedzialność karną. Należy bowiem wskazać na art. 297 k.k., w świetle którego złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, które pozostaje w sprzeczności ze złożonym dokumentem, np. wykazem, oznacza nierzetelność oświadczenia. Taka sprzeczność musi być wyjaśniona stosownie do art. 26 ust. 4 p.z.p. oraz art. 304 par. 2 k.p.k. Jeżeli wykonawca złoży racjonalne wyjaśnienia wskazujące na jego błąd co do treści złożonych dokumentów, a nie na zamiar wyłudzenia zamówienia publicznego, dodatkowo potwierdzając to stosownymi dokumentami, nie powinien podlegać wykluczeniu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA