REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy w sieci: chętnych dużo, ale projektów mało

Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

Duzi branżowi gracze i fundusze inwestycyjne coraz intensywniej będą szukać okazji do przejęć na rynku internetowym. Łatwo nie będzie, bo choć nie brakuje pieniędzy, trudno o ciekawe projekty.

Inwestorzy branżowi i finansowi bardzo chcą konsolidować rynek internetowy i nie brakuje im na to pieniędzy. Pojawił się jednak problem, z którym do tej pory nie mieli do czynienia - trudno znaleźć na rynku dobre serwisy i projekty internetowe, warte wydania ich pieniędzy - wynika z analizy GP na podstawie rozmów z przedsiębiorcami internetowymi i zarządzającymi funduszami.

REKLAMA

Każdy nowy projekt szybko przykuwa więc uwagę funduszy. Jak dowiedziała się GP, właściciele pierwszej polskiej linkowarki internetowej Elefanta.pl (gromadzi i rekomenduje użytkownikom ciekawe strony internetowe), uruchomionej z końcem października, zaledwie miesiąc po debiucie otrzymali propozycje odsprzedania udziałów funduszom. Z Elefanta.pl korzysta 30 tys. użytkowników.

- To prawda, otrzymaliśmy kilka wstępnych propozycji od inwestorów - potwierdza współtwórca serwisu Piotr Krawiec, wcześniej związany z Onetem i Money.pl.

Takich przypadków będzie więcej.

REKLAMA

- Pieniędzy nam nie brakuje. Brakuje ciekawych okazji. Skończyło się inwestowanie w ciemno w pierwszy lepszy serwis. Dziś liczy się innowacyjność, ludzie z doświadczeniem, biznesplan i perspektywa zysków - mówi zarządzający jednego z funduszy venture capital.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pieniędzy na rynku jest bardzo dużo, ale podaż dobrych i obiecujących serwisów nie nadąża za popytem. Część funduszy nie chce angażować się koncepcyjnie, lecz jedynie finansowo. Szukają rozwiniętych i przemyślanych projektów - dodaje Grzegorz Błażewicz, prezes portalu Interia.pl.

Obserwatorzy rynku są zgodni, że w przyszłym roku nie należy już spodziewać się kolejnych transakcji tej skali, co ostatnie przejęcie Interii przez niemiecki koncern Bauer - za blisko 50 proc. głosów na walnym spółki wydawca m.in. Twojego Stylu i PC Formatu zapłacił Comarchowi około 200 mln zł.

- Nie ma już takich graczy tej skali, którzy byliby do przejęcia - mówi jeden z dyrektorów dużego portalu internetowego.

REKLAMA

Można natomiast spodziewać się mniejszych transakcji, takich jak ostatni zakup przez właścicieli serwisu społecznościowego Fotka.pl i platformy aukcyjnej Świstak.pl, wortalu muzycznego eMuzyka.pl, który ma ponad 1,1 mln użytkowników i prawie 13 mln odsłon miesięcznie. Według informacji GP wartość transakcji jest bliska pół miliona złotych. Podobnej akwizycji dokonało wcześniej giełdowe Gadu-Gadu, kupując serwis Fora.pl.

Największym echem odbiło się z kolei przejęcie za 3 mln zł 20 proc. serwisu Nasza- -klasa.pl, w którym można odnaleźć znajomych z lat szkolnych. Pieniądze wyłożył niemiecki fundusz venture capital European Founders należący do słynnych na europejskim rynku internetowym braci Samwer. Zainwestowali już w przeszło 100 internetowych firm.

- Wejście w Naszą-klasę to dla nich pestka. Pokazuje jednak, że zagraniczni gracze dostrzegają potencjał polskiego rynku i pchają się tu drzwiami i oknami, żeby załapać się na niskie ceny, zanim serwisy nabiorą większej wartości - mówi przedsiębiorca z branży internetowej.

Uczestnicy rynku uważają, że taki popyt nie grozi kolejną bańką internetową.

- Inwestorzy nie wchodzą dziś już w inne projekty niż takie, które mają przemyślany biznesplan i rzeczywistą perspektywę zysków - mówi Piotr Krawiec z Elefanty.

SZERSZA PERSPEKTYWA - ŚWIAT

Microsoft zapłacił aż 240 mln dol. za zaledwie 1,6 proc. udziałów w jednym z najdynamiczniej rozwijających się dziś serwisów społecznościowych Facebook, założonym przez 23-letniego studenta Marka Zuckerberga. To najwyższa wycena serwisów internetowych Web 2.0. Część branży uznała, że za duża i może być zapowiedzią drugiej bańki internetowej. Brytyjski The Economist napisał, że gigant Microsoft tak bardzo chce zaistnieć w internecie, że jest w stanie wyłożyć każde pieniądze, aby tylko sprzed nosa nie sprzątnął mu niczego Google czy News Corp. To właśnie te dwie spółki dokonały wcześniejszych rekordowych przejęć w sieci. Najpierw blisko 600 mln dol. za serwis MySpace zapłacił News Corp. Ruperta Murdocha, potem za 1,6 mld dol. YouTube kupił Google.

Ostatnie przejęcia na Polskim rynku internetowym

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA