REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy w sieci: chętnych dużo, ale projektów mało

Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

Duzi branżowi gracze i fundusze inwestycyjne coraz intensywniej będą szukać okazji do przejęć na rynku internetowym. Łatwo nie będzie, bo choć nie brakuje pieniędzy, trudno o ciekawe projekty.

Inwestorzy branżowi i finansowi bardzo chcą konsolidować rynek internetowy i nie brakuje im na to pieniędzy. Pojawił się jednak problem, z którym do tej pory nie mieli do czynienia - trudno znaleźć na rynku dobre serwisy i projekty internetowe, warte wydania ich pieniędzy - wynika z analizy GP na podstawie rozmów z przedsiębiorcami internetowymi i zarządzającymi funduszami.

REKLAMA

Każdy nowy projekt szybko przykuwa więc uwagę funduszy. Jak dowiedziała się GP, właściciele pierwszej polskiej linkowarki internetowej Elefanta.pl (gromadzi i rekomenduje użytkownikom ciekawe strony internetowe), uruchomionej z końcem października, zaledwie miesiąc po debiucie otrzymali propozycje odsprzedania udziałów funduszom. Z Elefanta.pl korzysta 30 tys. użytkowników.

- To prawda, otrzymaliśmy kilka wstępnych propozycji od inwestorów - potwierdza współtwórca serwisu Piotr Krawiec, wcześniej związany z Onetem i Money.pl.

Takich przypadków będzie więcej.

REKLAMA

- Pieniędzy nam nie brakuje. Brakuje ciekawych okazji. Skończyło się inwestowanie w ciemno w pierwszy lepszy serwis. Dziś liczy się innowacyjność, ludzie z doświadczeniem, biznesplan i perspektywa zysków - mówi zarządzający jednego z funduszy venture capital.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pieniędzy na rynku jest bardzo dużo, ale podaż dobrych i obiecujących serwisów nie nadąża za popytem. Część funduszy nie chce angażować się koncepcyjnie, lecz jedynie finansowo. Szukają rozwiniętych i przemyślanych projektów - dodaje Grzegorz Błażewicz, prezes portalu Interia.pl.

Obserwatorzy rynku są zgodni, że w przyszłym roku nie należy już spodziewać się kolejnych transakcji tej skali, co ostatnie przejęcie Interii przez niemiecki koncern Bauer - za blisko 50 proc. głosów na walnym spółki wydawca m.in. Twojego Stylu i PC Formatu zapłacił Comarchowi około 200 mln zł.

- Nie ma już takich graczy tej skali, którzy byliby do przejęcia - mówi jeden z dyrektorów dużego portalu internetowego.

REKLAMA

Można natomiast spodziewać się mniejszych transakcji, takich jak ostatni zakup przez właścicieli serwisu społecznościowego Fotka.pl i platformy aukcyjnej Świstak.pl, wortalu muzycznego eMuzyka.pl, który ma ponad 1,1 mln użytkowników i prawie 13 mln odsłon miesięcznie. Według informacji GP wartość transakcji jest bliska pół miliona złotych. Podobnej akwizycji dokonało wcześniej giełdowe Gadu-Gadu, kupując serwis Fora.pl.

Największym echem odbiło się z kolei przejęcie za 3 mln zł 20 proc. serwisu Nasza- -klasa.pl, w którym można odnaleźć znajomych z lat szkolnych. Pieniądze wyłożył niemiecki fundusz venture capital European Founders należący do słynnych na europejskim rynku internetowym braci Samwer. Zainwestowali już w przeszło 100 internetowych firm.

- Wejście w Naszą-klasę to dla nich pestka. Pokazuje jednak, że zagraniczni gracze dostrzegają potencjał polskiego rynku i pchają się tu drzwiami i oknami, żeby załapać się na niskie ceny, zanim serwisy nabiorą większej wartości - mówi przedsiębiorca z branży internetowej.

Uczestnicy rynku uważają, że taki popyt nie grozi kolejną bańką internetową.

- Inwestorzy nie wchodzą dziś już w inne projekty niż takie, które mają przemyślany biznesplan i rzeczywistą perspektywę zysków - mówi Piotr Krawiec z Elefanty.

SZERSZA PERSPEKTYWA - ŚWIAT

Microsoft zapłacił aż 240 mln dol. za zaledwie 1,6 proc. udziałów w jednym z najdynamiczniej rozwijających się dziś serwisów społecznościowych Facebook, założonym przez 23-letniego studenta Marka Zuckerberga. To najwyższa wycena serwisów internetowych Web 2.0. Część branży uznała, że za duża i może być zapowiedzią drugiej bańki internetowej. Brytyjski The Economist napisał, że gigant Microsoft tak bardzo chce zaistnieć w internecie, że jest w stanie wyłożyć każde pieniądze, aby tylko sprzed nosa nie sprzątnął mu niczego Google czy News Corp. To właśnie te dwie spółki dokonały wcześniejszych rekordowych przejęć w sieci. Najpierw blisko 600 mln dol. za serwis MySpace zapłacił News Corp. Ruperta Murdocha, potem za 1,6 mld dol. YouTube kupił Google.

Ostatnie przejęcia na Polskim rynku internetowym

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA