REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy będą musieli zagospodarować zużyte baterie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Ministerstwo Środowiska chce, by przedsiębiorcy odpowiadali za stworzenie i funkcjonowanie systemu zarządzania zużytymi bateriami i akumulatorami.
ZMIANA PRAWA
Na polski rynek trafia coraz więcej produktów elektronicznych, a wraz z nimi coraz więcej baterii, które służą do obsługi wielu nowoczesnych urządzeń. Zużyte baterie są jednak szkodliwymi dla środowiska odpadami. Dlatego też Ministerstwo Środowiska przygotowało projekt ustawy o bateriach i akumulatorach oraz o zużytych bateriach i akumulatorach. Jednak operatorzy telefonii komórkowej, których dotyczą nowe propozycje, wskazują, że proponowane przepisy spowodują więcej obciążeń biurokratycznych dla firm, jak i urzędów.

- Zawarte w projekcie obowiązki ewidencjonowania pojemności baterii, skomplikowanego raportowania i zawierania bardzo wielu umów z rozmaitymi podmiotami spowodują kosztowne i niepotrzebne obciążenie administracyjne - zaznacza Janusz Hajdul, wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIiT).

REKLAMA

REKLAMA

Celem ustawy jest jednak stworzenie całego systemu gospodarki odpadami pochodzącymi z zużytych baterii i akumulatorów. W związku z tym za finansowanie i funkcjonowanie całego systemu zbierania zużytych baterii i akumulatorów mają odpowiadać firmy, które wprowadzają taki asortyment na polski rynek. Tak więc nie tylko producenci i dystrybutorzy baterii i akumulatorów zostaną objęci proponowanymi przepisami, ale także firmy, które zajmują się sprzedażą elektroniki wyposażonej np. w baterie.

W związku z tym np. operator telefonii komórkowej, który wprowadza na rynek oprócz usług także same aparaty telefoniczne, również ma podlegać przepisom zaproponowanym w projekcie. Musi on zatem złożyć wniosek o wpis do rejestru w Generalnym Inspektoracie Ochrony Środowiska, a także uiścić opłatę rejestrową - 1 tys. zł.

Przedsiębiorcy zrzeszeni wokół Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji podkreślają, że na firmy nakłada się kolejną opłatę rejestrową.

REKLAMA

- Wiele firm już ponosi koszty opłat rejestracyjnych związanych m.in. z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - stwierdza Janusz Hajdul.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcom ma być nadany numer rejestrowy, którym będą posługiwali się na dokumentach związanych z obrotem bateriami i akumulatorami. Jednak PIIiT uważa, że jest to utrudnienie dla producentów, gdyż wymaga wygospodarowania dodatkowej powierzchni na takich dokumentach oraz wymianę aktualnie stosowanych dokumentów.

- Wielu producentów urządzeń elektronicznych ma już przydzielony numer w związku z prowadzonym przez nich obrotem sprzętem RTV. Dlatego warto zastanowić się nad umożliwieniem stosowania tego samego numeru - mówi Janusz Hajdul, wiceprezes PIIiT.

Proponuje się także, aby od osoby, która zużyje na przykład samochodowy akumulator, firma wprowadzająca, czyli np. producent lub dystrybutor, w ciągu 30 dni odbierała taki odpad na własny koszt. Zatem będzie trzeba zapewnić transport i ponieść koszty z tym związane. Zdaniem Izby odbiór baterii i akumulatorów bezpośrednio od użytkownika podniesie koszty funkcjonowania całego systemu.

Gospodarka odpadami

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA