REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy będą musieli zagospodarować zużyte baterie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Ministerstwo Środowiska chce, by przedsiębiorcy odpowiadali za stworzenie i funkcjonowanie systemu zarządzania zużytymi bateriami i akumulatorami.
ZMIANA PRAWA
Na polski rynek trafia coraz więcej produktów elektronicznych, a wraz z nimi coraz więcej baterii, które służą do obsługi wielu nowoczesnych urządzeń. Zużyte baterie są jednak szkodliwymi dla środowiska odpadami. Dlatego też Ministerstwo Środowiska przygotowało projekt ustawy o bateriach i akumulatorach oraz o zużytych bateriach i akumulatorach. Jednak operatorzy telefonii komórkowej, których dotyczą nowe propozycje, wskazują, że proponowane przepisy spowodują więcej obciążeń biurokratycznych dla firm, jak i urzędów.

- Zawarte w projekcie obowiązki ewidencjonowania pojemności baterii, skomplikowanego raportowania i zawierania bardzo wielu umów z rozmaitymi podmiotami spowodują kosztowne i niepotrzebne obciążenie administracyjne - zaznacza Janusz Hajdul, wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIiT).

REKLAMA

REKLAMA

Celem ustawy jest jednak stworzenie całego systemu gospodarki odpadami pochodzącymi z zużytych baterii i akumulatorów. W związku z tym za finansowanie i funkcjonowanie całego systemu zbierania zużytych baterii i akumulatorów mają odpowiadać firmy, które wprowadzają taki asortyment na polski rynek. Tak więc nie tylko producenci i dystrybutorzy baterii i akumulatorów zostaną objęci proponowanymi przepisami, ale także firmy, które zajmują się sprzedażą elektroniki wyposażonej np. w baterie.

W związku z tym np. operator telefonii komórkowej, który wprowadza na rynek oprócz usług także same aparaty telefoniczne, również ma podlegać przepisom zaproponowanym w projekcie. Musi on zatem złożyć wniosek o wpis do rejestru w Generalnym Inspektoracie Ochrony Środowiska, a także uiścić opłatę rejestrową - 1 tys. zł.

Przedsiębiorcy zrzeszeni wokół Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji podkreślają, że na firmy nakłada się kolejną opłatę rejestrową.

REKLAMA

- Wiele firm już ponosi koszty opłat rejestracyjnych związanych m.in. z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - stwierdza Janusz Hajdul.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcom ma być nadany numer rejestrowy, którym będą posługiwali się na dokumentach związanych z obrotem bateriami i akumulatorami. Jednak PIIiT uważa, że jest to utrudnienie dla producentów, gdyż wymaga wygospodarowania dodatkowej powierzchni na takich dokumentach oraz wymianę aktualnie stosowanych dokumentów.

- Wielu producentów urządzeń elektronicznych ma już przydzielony numer w związku z prowadzonym przez nich obrotem sprzętem RTV. Dlatego warto zastanowić się nad umożliwieniem stosowania tego samego numeru - mówi Janusz Hajdul, wiceprezes PIIiT.

Proponuje się także, aby od osoby, która zużyje na przykład samochodowy akumulator, firma wprowadzająca, czyli np. producent lub dystrybutor, w ciągu 30 dni odbierała taki odpad na własny koszt. Zatem będzie trzeba zapewnić transport i ponieść koszty z tym związane. Zdaniem Izby odbiór baterii i akumulatorów bezpośrednio od użytkownika podniesie koszty funkcjonowania całego systemu.

Gospodarka odpadami

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA