REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy będą musieli zagospodarować zużyte baterie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Ministerstwo Środowiska chce, by przedsiębiorcy odpowiadali za stworzenie i funkcjonowanie systemu zarządzania zużytymi bateriami i akumulatorami.
ZMIANA PRAWA
Na polski rynek trafia coraz więcej produktów elektronicznych, a wraz z nimi coraz więcej baterii, które służą do obsługi wielu nowoczesnych urządzeń. Zużyte baterie są jednak szkodliwymi dla środowiska odpadami. Dlatego też Ministerstwo Środowiska przygotowało projekt ustawy o bateriach i akumulatorach oraz o zużytych bateriach i akumulatorach. Jednak operatorzy telefonii komórkowej, których dotyczą nowe propozycje, wskazują, że proponowane przepisy spowodują więcej obciążeń biurokratycznych dla firm, jak i urzędów.

- Zawarte w projekcie obowiązki ewidencjonowania pojemności baterii, skomplikowanego raportowania i zawierania bardzo wielu umów z rozmaitymi podmiotami spowodują kosztowne i niepotrzebne obciążenie administracyjne - zaznacza Janusz Hajdul, wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIiT).

REKLAMA

Celem ustawy jest jednak stworzenie całego systemu gospodarki odpadami pochodzącymi z zużytych baterii i akumulatorów. W związku z tym za finansowanie i funkcjonowanie całego systemu zbierania zużytych baterii i akumulatorów mają odpowiadać firmy, które wprowadzają taki asortyment na polski rynek. Tak więc nie tylko producenci i dystrybutorzy baterii i akumulatorów zostaną objęci proponowanymi przepisami, ale także firmy, które zajmują się sprzedażą elektroniki wyposażonej np. w baterie.

W związku z tym np. operator telefonii komórkowej, który wprowadza na rynek oprócz usług także same aparaty telefoniczne, również ma podlegać przepisom zaproponowanym w projekcie. Musi on zatem złożyć wniosek o wpis do rejestru w Generalnym Inspektoracie Ochrony Środowiska, a także uiścić opłatę rejestrową - 1 tys. zł.

Przedsiębiorcy zrzeszeni wokół Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji podkreślają, że na firmy nakłada się kolejną opłatę rejestrową.

- Wiele firm już ponosi koszty opłat rejestracyjnych związanych m.in. z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - stwierdza Janusz Hajdul.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcom ma być nadany numer rejestrowy, którym będą posługiwali się na dokumentach związanych z obrotem bateriami i akumulatorami. Jednak PIIiT uważa, że jest to utrudnienie dla producentów, gdyż wymaga wygospodarowania dodatkowej powierzchni na takich dokumentach oraz wymianę aktualnie stosowanych dokumentów.

- Wielu producentów urządzeń elektronicznych ma już przydzielony numer w związku z prowadzonym przez nich obrotem sprzętem RTV. Dlatego warto zastanowić się nad umożliwieniem stosowania tego samego numeru - mówi Janusz Hajdul, wiceprezes PIIiT.

Proponuje się także, aby od osoby, która zużyje na przykład samochodowy akumulator, firma wprowadzająca, czyli np. producent lub dystrybutor, w ciągu 30 dni odbierała taki odpad na własny koszt. Zatem będzie trzeba zapewnić transport i ponieść koszty z tym związane. Zdaniem Izby odbiór baterii i akumulatorów bezpośrednio od użytkownika podniesie koszty funkcjonowania całego systemu.

Gospodarka odpadami

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA