REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy będą musieli zagospodarować zużyte baterie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Ministerstwo Środowiska chce, by przedsiębiorcy odpowiadali za stworzenie i funkcjonowanie systemu zarządzania zużytymi bateriami i akumulatorami.
ZMIANA PRAWA
Na polski rynek trafia coraz więcej produktów elektronicznych, a wraz z nimi coraz więcej baterii, które służą do obsługi wielu nowoczesnych urządzeń. Zużyte baterie są jednak szkodliwymi dla środowiska odpadami. Dlatego też Ministerstwo Środowiska przygotowało projekt ustawy o bateriach i akumulatorach oraz o zużytych bateriach i akumulatorach. Jednak operatorzy telefonii komórkowej, których dotyczą nowe propozycje, wskazują, że proponowane przepisy spowodują więcej obciążeń biurokratycznych dla firm, jak i urzędów.

- Zawarte w projekcie obowiązki ewidencjonowania pojemności baterii, skomplikowanego raportowania i zawierania bardzo wielu umów z rozmaitymi podmiotami spowodują kosztowne i niepotrzebne obciążenie administracyjne - zaznacza Janusz Hajdul, wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIiT).

REKLAMA

Celem ustawy jest jednak stworzenie całego systemu gospodarki odpadami pochodzącymi z zużytych baterii i akumulatorów. W związku z tym za finansowanie i funkcjonowanie całego systemu zbierania zużytych baterii i akumulatorów mają odpowiadać firmy, które wprowadzają taki asortyment na polski rynek. Tak więc nie tylko producenci i dystrybutorzy baterii i akumulatorów zostaną objęci proponowanymi przepisami, ale także firmy, które zajmują się sprzedażą elektroniki wyposażonej np. w baterie.

W związku z tym np. operator telefonii komórkowej, który wprowadza na rynek oprócz usług także same aparaty telefoniczne, również ma podlegać przepisom zaproponowanym w projekcie. Musi on zatem złożyć wniosek o wpis do rejestru w Generalnym Inspektoracie Ochrony Środowiska, a także uiścić opłatę rejestrową - 1 tys. zł.

Przedsiębiorcy zrzeszeni wokół Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji podkreślają, że na firmy nakłada się kolejną opłatę rejestrową.

- Wiele firm już ponosi koszty opłat rejestracyjnych związanych m.in. z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - stwierdza Janusz Hajdul.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcom ma być nadany numer rejestrowy, którym będą posługiwali się na dokumentach związanych z obrotem bateriami i akumulatorami. Jednak PIIiT uważa, że jest to utrudnienie dla producentów, gdyż wymaga wygospodarowania dodatkowej powierzchni na takich dokumentach oraz wymianę aktualnie stosowanych dokumentów.

- Wielu producentów urządzeń elektronicznych ma już przydzielony numer w związku z prowadzonym przez nich obrotem sprzętem RTV. Dlatego warto zastanowić się nad umożliwieniem stosowania tego samego numeru - mówi Janusz Hajdul, wiceprezes PIIiT.

Proponuje się także, aby od osoby, która zużyje na przykład samochodowy akumulator, firma wprowadzająca, czyli np. producent lub dystrybutor, w ciągu 30 dni odbierała taki odpad na własny koszt. Zatem będzie trzeba zapewnić transport i ponieść koszty z tym związane. Zdaniem Izby odbiór baterii i akumulatorów bezpośrednio od użytkownika podniesie koszty funkcjonowania całego systemu.

Gospodarka odpadami

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA