REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klient może żądać unieważnienia umowy

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Konsument będzie mógł sam wystąpić z powództwem przeciwko przedsiębiorcy, który dopuszcza się nieuczciwych praktyk rynkowych.

Stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych wobec konsumentów jest zakazane.

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie wolno stosować praktyk, które w istotny sposób zniekształcają zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy kupna, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. Na przykład mogą one być agresywne, wprowadzające konsumenta w błąd przez rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji związanych z wprowadzeniem produktu na rynek w zakresie opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych i oznaczeń indywidualizujących producenta i produkty. Zabronione są też praktyki polegające na prowadzeniu działalności w formie systemu konsorcyjnego lub organizowaniu grupy z udziałem konsumentów w celu finansowania zakupów w systemie konsorcyjnym.

Konsument, którego interes został zagrożony albo naruszony nieuczciwą praktyką rynkową, ma prawo sam dochodzić roszczeń przed sądem. Może żądać zaniechania tej praktyki, usunięcia jej skutków, naprawienia wyrządzonej szkody, unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu kosztów związanych z nabyciem produktu, zasądzenia odpowiedniej kwoty na cel społeczny, a nawet złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia o odpowiedniej treści i formie.

Konsument nie musi udowadniać, że zakwestionowana przez niego praktyka jest rzeczywiście nieuczciwa i wprowadza w błąd. Ciężar dowodu został przerzucony na podmiot, któremu zarzuca on prowadzenie takich praktyk.

- Ustawodawca ułatwił konsumentom korzystanie z ochrony przewidzianej w przepisach. Uznał, że większość konsumentów, mając na uwadze uciążliwości związane z postępowaniami sądowymi, na przykład trudności dowodowe, odstąpiłaby od próby dochodzenia swoich roszczeń wobec konsumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Podważenie twierdzeń zawartych w reklamie jest w praktyce utrudnione, a niekiedy niemożliwe. Natomiast przeprowadzenie dowodu nie rodzi nadmiernych uciążliwości po stronie przedsiębiorcy, bo powinien on posiadać certyfikat, atest albo dokumentację, że produkt jest zbywalny po cenie wskazanej w reklamie - dodaje radca prawny.

KONFERENCJA GP NIEUCZCIWE PRAKTYKI RYNKOWE

Gazeta Prawna, wspólnie z Kancelarią Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, organizuje 30 listopada konferencję nt. Nieuczciwe praktyki rynkowe - nowa ustawa, nowe wyzwania. Podczas konferencji eksperci omówią praktyczne aspekty stosowania nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie:

www.gazetaprawna.pl/konferencje/praktyki

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. nr 171, poz. 1206).

OPINIA

JAROSŁAW SROCZYŃSKI

Kancelaria Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak

Nowa ustawa ma na celu ochronę interesów konsumentów i realizacja tego celu znajduje wyraz we wszystkich jej postanowieniach. W szczególności ustawa przyznaje konsumentowi prawo do wystąpienia z powództwem przeciwko przedsiębiorcy w przypadku, gdy ten ostatni dopuszcza się nieuczciwych praktyk rynkowych. Konsument nie będzie już musiał szukać pośredników, np. organów antymonopolowych, lecz będzie mógł wziąć sprawy w swoje ręce i sam zwalczać nieuczciwe zachowania rynkowe, które wyrządzają mu szkodę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA