REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIP i REGON mogą zostać zastąpione jednym numerem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Likwidacja NIP i REGON zapowiadana przez Platformę Obywatelską będzie niemożliwa. Numery te są niezbędne przy prowadzeniu biznesu. Można jednak dwa numery zastąpić jednym.

Platforma Obywatelska zapowiedziała, że pierwszą rzeczą, którą się zajmie, będzie likwidacja NIP i REGON. Pomysł odbiurokratyzowania dobry, ale chyba nie do końca trafiony - uważają eksperci.

REKLAMA

- Sama idea odbiurokratyzowania gospodarki zasługuje na poparcie i dobrym pomysłem jest utworzenie odrębnej komisji sejmowej w celu usprawnienia prac legislacyjnych związanych z jej wdrażaniem. W tym kontekście trudno, nie znając konkretów, jednoznacznie ocenić jeden z pomysłów na prace tej komisji, tj. likwidację NIP i REGON i zastąpienia ich numerem PESEL - uważa Marek Wojda, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie.

Jego zdaniem pytań związanych z tą propozycją jest kilka. Podstawowe dotyczy praktycznych aspektów eliminacji tych numerów, a zwłaszcza NIP z obrotu gospodarczego. Czy jest możliwe zlikwidowanie NIP bez chaosu w urzędach skarbowych, ZUS (spowodowanego m.in. koniecznością zmiany systemów informatycznych), co zamiast ułatwić życie przedsiębiorcom, paradoksalnie mogłoby przysporzyć dodatkowych komplikacji?

- Wydaje się, że przynajmniej NIP powinien pozostać, przy uproszczeniu formalności i skróceniu czasu przyznawania go. Można się natomiast zastanowić, czy celowe jest utrzymywanie osobnego numeru REGON dla celów statystycznych - dodał Marek Wojda.

Likwidacja NIP i REGON jest pewnym skrótem myślowym. Tak ocenia to dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i docent UW.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wydaje się, że chodzi tutaj o posługiwanie się przez podatników - dla uproszczenia - jednym numerem identyfikacyjnym zamiast dwóch. Należy przypomnieć, że oba numery mają różne cele i odmienne przeznaczenie - podkreślił dr Janusz Fiszer.

Dodał, że zupełna likwidacja numerów identyfikacji podatkowej nie wydaje się w praktyce możliwa - szczególnie w dobie rozwoju elektronicznych ewidencji podatkowych.

- Można byłoby natomiast rozważyć używanie NIP dla celów statystycznych i tym samym zastąpienie dwóch numerów jednym, aczkolwiek w tym zakresie musieliby najpierw wypowiedzieć się eksperci GUS i Ministerstwa Finansów - argumentował dr Fiszer.

Według niego niewątpliwie taka unifikacja numerów identyfikacyjnych nie byłaby zadaniem ani prostym, ani szybko realizowanym. Ponadto unifikacja numerów identyfikacyjnych nie musi być też celem samym w sobie.

- Z punktu widzenia podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą zupełnie wystarczy, gdy zostanie uproszczona procedura nadawania tych numerów, np. nadawanie REGON automatycznie z rejestracją firmy, bez dodatkowych formalności ze strony podatnika - podsumował dr Janusz Fiszer.

Ważne!

REGON jest nadawany podmiotom gospodarczym dla celów statystycznych, podczas gdy NIP jest nadawany wszystkim podatnikom

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA