REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIP i REGON mogą zostać zastąpione jednym numerem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Likwidacja NIP i REGON zapowiadana przez Platformę Obywatelską będzie niemożliwa. Numery te są niezbędne przy prowadzeniu biznesu. Można jednak dwa numery zastąpić jednym.

Platforma Obywatelska zapowiedziała, że pierwszą rzeczą, którą się zajmie, będzie likwidacja NIP i REGON. Pomysł odbiurokratyzowania dobry, ale chyba nie do końca trafiony - uważają eksperci.

REKLAMA

- Sama idea odbiurokratyzowania gospodarki zasługuje na poparcie i dobrym pomysłem jest utworzenie odrębnej komisji sejmowej w celu usprawnienia prac legislacyjnych związanych z jej wdrażaniem. W tym kontekście trudno, nie znając konkretów, jednoznacznie ocenić jeden z pomysłów na prace tej komisji, tj. likwidację NIP i REGON i zastąpienia ich numerem PESEL - uważa Marek Wojda, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie.

Jego zdaniem pytań związanych z tą propozycją jest kilka. Podstawowe dotyczy praktycznych aspektów eliminacji tych numerów, a zwłaszcza NIP z obrotu gospodarczego. Czy jest możliwe zlikwidowanie NIP bez chaosu w urzędach skarbowych, ZUS (spowodowanego m.in. koniecznością zmiany systemów informatycznych), co zamiast ułatwić życie przedsiębiorcom, paradoksalnie mogłoby przysporzyć dodatkowych komplikacji?

- Wydaje się, że przynajmniej NIP powinien pozostać, przy uproszczeniu formalności i skróceniu czasu przyznawania go. Można się natomiast zastanowić, czy celowe jest utrzymywanie osobnego numeru REGON dla celów statystycznych - dodał Marek Wojda.

Likwidacja NIP i REGON jest pewnym skrótem myślowym. Tak ocenia to dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i docent UW.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wydaje się, że chodzi tutaj o posługiwanie się przez podatników - dla uproszczenia - jednym numerem identyfikacyjnym zamiast dwóch. Należy przypomnieć, że oba numery mają różne cele i odmienne przeznaczenie - podkreślił dr Janusz Fiszer.

Dodał, że zupełna likwidacja numerów identyfikacji podatkowej nie wydaje się w praktyce możliwa - szczególnie w dobie rozwoju elektronicznych ewidencji podatkowych.

- Można byłoby natomiast rozważyć używanie NIP dla celów statystycznych i tym samym zastąpienie dwóch numerów jednym, aczkolwiek w tym zakresie musieliby najpierw wypowiedzieć się eksperci GUS i Ministerstwa Finansów - argumentował dr Fiszer.

Według niego niewątpliwie taka unifikacja numerów identyfikacyjnych nie byłaby zadaniem ani prostym, ani szybko realizowanym. Ponadto unifikacja numerów identyfikacyjnych nie musi być też celem samym w sobie.

- Z punktu widzenia podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą zupełnie wystarczy, gdy zostanie uproszczona procedura nadawania tych numerów, np. nadawanie REGON automatycznie z rejestracją firmy, bez dodatkowych formalności ze strony podatnika - podsumował dr Janusz Fiszer.

Ważne!

REGON jest nadawany podmiotom gospodarczym dla celów statystycznych, podczas gdy NIP jest nadawany wszystkim podatnikom

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA