REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZUS powinien informować o konieczności posiadania podpisu elektronicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

 Może się okazać, że w 2008 roku firmy nie będą musiały korzystać z bezpiecznego podpisu, przekazując do ZUS dokumenty. Takich zmian domaga się ZUS. Co to oznacza?
- Jest za wcześnie, aby przesądzać, czy przepisy będą zmienione i od lipca 2008 r. ponad 800 tys. płatników składek do ZUS nie będzie musiało używać tego podpisu. Byłoby to niedobre posunięcie. Rezygnacja z wprowadzenia bezpiecznego podpisu w kontaktach z ZUS byłaby niekorzystna dla płatników i ZUS-u, który musiałby w dalszym ciągu ponosić koszty związane z prowadzeniem własnego centrum certyfikacji i weryfikacją tożsamości płatników. Rezygnacja z e-podpisu postawiłaby też pod znakiem zapytania sens wielomiesięcznych przygotowań i kosztów poniesionych na dostosowanie programu Płatnik do potrzeb nowego rozwiązania.

 

REKLAMA

• ZUS twierdzi, że w lipcu 2008 r. powstanie bałagan. Czy ma rację?

- O obowiązku wprowadzenia certyfikatu kwalifikowanego wiadomo było już blisko trzy lata temu. Ustawodawca przewidział roczny okres przejściowy, w którym rozwiązania obecnie funkcjonujące, zakładające wykorzystanie w kontaktach z ZUS certyfikatów niekwalifikowanych wydawanych przez ZUS i nowe, z certyfikatami kwalifikowanymi, są stosowane równolegle. Przewidziany okres, trwający od 21 lipca 2007 r. do 21 lipca 2008 r., miał zapewnić bezproblemowe przejście od starej do nowej metody identyfikacji płatników. Pierwotnie wręcz zakładano, że od lipca tego roku ZUS nie będzie odnawiał już swoich certyfikatów, a każdy podmiot rozliczający się z zakładem po wygaśnięciu starego certyfikatu kupi certyfikat kwalifikowany. W ten sposób firmy płynnie i bez kłopotów zaczęłyby stosować nowe certyfikaty. Sygnały, które obecnie się pojawiają, a które dotyczą zmiany przepisów, mogłyby tę sytuację skomplikować i faktycznie wywołać niepotrzebne zamieszanie. Z całą pewnością ZUS może się jednak przyczynić do wyeliminowania bałaganu. Powinien jasno informować o terminie wprowadzenia certyfikatu kwalifikowanego. ZUS może to robić m.in. za pośrednictwem oddziałów terenowych.

• Czy ZUS przygotował się do przyjmowania dokumentów z bezpiecznym podpisem?

- Zgodnie z ustawą program Płatnik, który umożliwiałby wykorzystanie certyfikatów kwalifikowanych, powinien być gotowy 21 lipca 2007 r. Tymczasem taką wersję Płatnika ZUS udostępnił dopiero przed kilkoma dniami. W tej sytuacji wszystkie firmy, którym już wygasły certyfikaty, otrzymały kolejne, niekwalifikowane i wydane przez ZUS. Problem polega też na tym, że z jednej strony pojawiają się niejasne komunikaty dotyczące zmiany przepisów, z drugiej przedsiębiorcy nie są informowani o konieczności stosowania bezpiecznego podpisu. Jeżeli wszyscy klienci zostaną poinformowani o zmianach ostatniego dnia i przyjdą po certyfikat 21 lipca 2008 r., to realizacja zamówień zapewne się wydłuży. Wtedy może powstać bałagan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elżbieta Włodarczyk, dyrektor departamentu usług certyfikacyjnych Krajowej Izby Rozliczeniowej

Rozmawiała BOŻENA WIKTOROWSKA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA