REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kluczowe dla przedsiębiorstwa informacje należy chronić

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Wykaz osób, które będą wykonywać zamówienie, wraz z informacjami o ich kwalifikacjach stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.


REKLAMA

Zamawiający w przetargu nieograniczonym na budowę Centralnej Bazy Danych Straży Granicznej wybrał ofertę jednego z wykonawców, jednocześnie odrzucając ofertę konkurencyjnego konsorcjum. Na to rozstrzygnięcie konsorcjum wniosło protest.

Odtajnienie oferty

REKLAMA

Skarżący zarzucił zamawiającemu naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców przez zaniechanie odrzucenia zwycięskiej oferty i nieuzasadnione odrzucenie jego oferty. Zdaniem konsorcjum zamawiający bezprawnie zaniechał odtajnienia całości zwycięskiej oferty, w szczególności w zakresie listy osób, które będą wykonywały zamówienie. Zmawiający oddalił protest jako bezzasadny, więc konsorcjum wniosło odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Zespól arbitrów przy prezesie UZP oddalił odwołanie, wskazując, że zarzut zaniechania odtajnienia całości zwycięskiej oferty był bezzasadny. Zgodnie z art. 8 ust. 1 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - p.z.p.) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest jawne, ale odstępstwo od tej zasady zawiera ust. 3, zezwalając wykonawcy na zastrzeżenie w ofercie informacji stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy z 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. nr 47, poz. 211).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem arbitrów utajnione przez zwycięskiego wykonawcę dokumenty - wykaz osób, które będą wykonywać zamówienie lub uczestniczyć w realizacji zamówienia oraz dokumenty składające się na merytoryczną treść oferty - mogą stanowić tajemnice przedsiębiorstwa i podlegać z tego powodu ochronie.

Sankcje za ujawnienie tajemnicy

REKLAMA

W tej sprawie zasadne jest utajnienie części informacji z oferty także dlatego, że przetarg dotyczy branży informatycznej, w której fachowa wiedza osób wykonujących zamówienie stanowi kluczową wartość gospodarczą. Ponadto nawet gdyby zastrzeżenie poufności było nieuprawnione, to zgodnie z uchwalą Sądu Najwyższego z 21 listopada 2005 r. (III CZP 14/05) następstwem bezskuteczności tego zastrzeżenia byłoby tylko wyłączenie zakazu ujawniania zastrzeżonych informacji, a nie odrzucenie oferty.

Konsorcjum nie pogodziło się z przegraną i wniosło skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie. Sąd oddalił skargę, wskazując, że zespół arbitrów trafnie ocenił zarówno zasadność odrzucenia oferty konsorcjum, jak i brak podstaw do odrzucenia zwycięskiej oferty.

Zasadne odrzucenie oferty

Sąd zgodził się ze stanowiskiem arbitrów w sprawie bezzasadności zarzutu utajnienia części zwycięskiej oferty. Wykaz osób, które będą wykonywać zamówienie, wraz z informacjami o ich kwalifikacjach i zakresie wykonywanych czynności oraz dokumenty merytoryczne mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa. Zdaniem sądu konsorcjum nie uprawdopodobniło, że utajnione informacje mogły być powszechnie znane lub że każdy zainteresowany mógłby się legalnie o nich dowiedzieć, co nie pozwalałoby na traktowanie ich jako tajemnicy przedsiębiorstwa.

Sąd Okręgowy w Warszawie

Sygn. akt V Ca 421/ 07

TAJEMNICA PODCZAS PRZETARGÓW

l postępowanie o udzielenie zamówienia jest z zasady jawne

l nie ujawnia się jednak informacji stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą one być udostępniane

l wykonawca nie może jednak zastrzec nazwy (firmy) oraz adresu, a także informacji o cenie, terminie wykonania zamówienia, okresie gwarancji i warunkach płatności

INFORMACJE POD OCHRONĄ

Tajemnicę przedsiębiorstwa mogą stanowić przykładowo:

l dane o wielkości produkcji i sprzedaży

l informacje o źródłach zaopatrzenia i zbytu

l dane z zaświadczenia ZUS lub urzędu skarbowego

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

Zostało kilka dni na rozliczenie z ZUS wakacji składkowych w grudniu 2024. Uwaga na nowe formularze

W styczniu przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Dla przypomnienia, przekazanie deklaracji i zapłata składek ZUS powinno nastąpić w przypadku mikroprzedsiębiorców do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji – AI w codziennej pracy. Generalnie jednak do prowadzenia firm w branży IT jest chętnych zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn.

REKLAMA

Zgodność z prawem i standardami. Przykłady dobrych praktyk w compliance

Compliance stało się nieodłącznym elementem zarządzania każdą odpowiedzialną organizacją. Choć pojęcie to bywa różnie używane, jego istota jest jasna: chodzi o zapewnienie, że firma działa zgodnie z przepisami prawa, regulacjami branżowymi oraz wewnętrznymi zasadami i procedurami. Compliance jest więc fundamentem odpowiedzialności prawnej i etycznej w biznesie, ale jego zastosowanie może się różnić w zależności od branży, regionu, a także charakteru działalności firmy.

Dwa ważne terminy dla przedsiębiorców. Z czym księgowi muszą zdążyć przed końcem stycznia

Najbliższe tygodnie nie dadzą księgowym wytchnienia - terminy. Maraton obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki.

REKLAMA