REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup żywności można ująć w kosztach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wydatki firmy m.in. na alkohol i artykuły spożywcze są wydatkami ponoszonymi na reklamę, dlatego stanowią koszt uzyskania przychodów.


REKLAMA

REKLAMA

Łódzki Urząd Skarbowy rozstrzygnął kwestię rozliczania wydatków na zakup alkoholu i artykułów spożywczych. Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży i serwisu maszyn gastronomicznych, takich jak: ekspresy i młynki do kawy, maszyny do produkcji lodów, dozowniki do alkoholu. Spółka bierze udział w targach gastronomicznych oraz organizuje pokazy urządzeń. Wśród kosztów związanych z tymi imprezami ponosi koszty zakupu artykułów spożywczych, piwa i alkoholu niezbędnych do pokazania działania maszyn. Czy wydatki na alkohol i artykuły spożywcze mogą być zaliczone do kosztów? Łódzki Urząd Skarbowy uznał, że mogą.


W interpretacji urząd wyjaśnił, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ustawy o CIT.


Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jednak w omawianym przypadku wydatki związane z zakupem artykułów spożywczych, piwa i alkoholu nie są wydatkami na reprezentację, bo nie mają na celu zaprezentowania firmy w sposób jak najbardziej pozytywny dla kontrahentów. Zakup tych produktów może być uznany za wydatki o charakterze reklamowym.


Czy zatem wystarczy rozszerzyć np. zakres sprzedawanych towarów lub usług, aby wydatki na alkohol i żywność móc zaliczyć do kosztów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


- Podatnicy zajmujący się np. organizacją imprez okolicznościowych czy konferencji, którzy zwyczajowo wydatki na żywność ponoszą w zupełnie innym kontekście niż reprezentacyjny, powinni uznawać swoje wydatki gastronomiczne za koszty podatkowe. Oczywiście, poza wydatkami związanymi z podstawową działalnością, mogą oni nabywać produkty żywnościowe również na cele reprezentacji. Wykazanie, które wydatki poniesione zostały z jakim przeznaczeniem, nie jest proste - pomocne tu mogą być wewnętrzne dokumenty dotyczące rozchodu towarów oraz dokumentacja dotycząca imprez, uczestnictwa w targach itp. - wskazała Maria Kukawska, doradca podatkowy, menedżer w Accreo Taxand.


Jej zdaniem praktyka, zgodnie z którą podatnik będzie jedynie dla pozoru deklarował np. prowadzenie działalności konferencyjnej czy dystrybucję dozowników do alkoholu, licząc, że uzasadni to pełną odliczalność wydatków na gastronomię, zostanie zakwestionowana przez organy podatkowe.


- Urząd może być w analizowaniu dokumentów takiego podatnika wyjątkowo dociekliwy - dodała Maria Kukawska.

Podatnik może zaliczyć do kosztów wszelkie wydatki, pod warunkiem że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz że nie zostały ujęte w negatywnym katalogu kosztów.


- W przypadku wykorzystania alkoholu czy żywności w związku z akcją o charakterze reklamowym, wydatki na ich zakup stanowią koszt. Kwalifikacja ta jest zasadna tylko w sytuacji, w której cel reklamowy pokazu przeważa nad charakterem reprezentacyjnym. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której uczestnicy prezentacji zaproszeni zostaliby do długotrwałego i obfitego testowania jakości i walorów produktów dozowanych z wykorzystaniem oferowanego sprzętu, co przemawiałoby raczej za reprezentacyjnym charakterem wydatków - tłumaczył Piotr Woźnia-kiewicz, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers (biuro w Krakowie).


Według niego, zakładając, że alkohol i artykuły spożywcze są niezbędnym elementem prezentacji oferowanego asortymentu, a ich wykorzystana ilość mieści się w granicach zwyczajowo zużywanych, koszt produktów spożywczych powinien być uznany za koszt podatkowy.


- Aby zakwestionować podatkowy charakter danego kosztu, urząd będzie zobowiązany wykazać, że artykuły spożywcze zostały wykorzystane w celu reprezentacyjnym, a nie reklamowym, co może być bardzo trudne - podsumował Piotr Woźniakiewicz.


Postanowienie Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 9 sierpnia 2007 r. (nr ŁUS-II-2-423/166/07/AG)


KIEDY MAMY DO CZYNIENIA Z REPREZENTACJĄ

Reprezentacja to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firm. Do wydatków poniesionych na reprezentację zalicza się m.in. koszty związane z:

- przyjmowanie i utrzymywanie delegacji i kontrahentów,

- poczęstunkiem gości podatnika,

- zakupem kawy, herbaty, alkoholu dla kontrahentów,

- zakupem upominków dla kontrahentów, nagród.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA