REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup żywności można ująć w kosztach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wydatki firmy m.in. na alkohol i artykuły spożywcze są wydatkami ponoszonymi na reklamę, dlatego stanowią koszt uzyskania przychodów.


REKLAMA

REKLAMA

Łódzki Urząd Skarbowy rozstrzygnął kwestię rozliczania wydatków na zakup alkoholu i artykułów spożywczych. Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży i serwisu maszyn gastronomicznych, takich jak: ekspresy i młynki do kawy, maszyny do produkcji lodów, dozowniki do alkoholu. Spółka bierze udział w targach gastronomicznych oraz organizuje pokazy urządzeń. Wśród kosztów związanych z tymi imprezami ponosi koszty zakupu artykułów spożywczych, piwa i alkoholu niezbędnych do pokazania działania maszyn. Czy wydatki na alkohol i artykuły spożywcze mogą być zaliczone do kosztów? Łódzki Urząd Skarbowy uznał, że mogą.


W interpretacji urząd wyjaśnił, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ustawy o CIT.


Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jednak w omawianym przypadku wydatki związane z zakupem artykułów spożywczych, piwa i alkoholu nie są wydatkami na reprezentację, bo nie mają na celu zaprezentowania firmy w sposób jak najbardziej pozytywny dla kontrahentów. Zakup tych produktów może być uznany za wydatki o charakterze reklamowym.

REKLAMA


Czy zatem wystarczy rozszerzyć np. zakres sprzedawanych towarów lub usług, aby wydatki na alkohol i żywność móc zaliczyć do kosztów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Podatnicy zajmujący się np. organizacją imprez okolicznościowych czy konferencji, którzy zwyczajowo wydatki na żywność ponoszą w zupełnie innym kontekście niż reprezentacyjny, powinni uznawać swoje wydatki gastronomiczne za koszty podatkowe. Oczywiście, poza wydatkami związanymi z podstawową działalnością, mogą oni nabywać produkty żywnościowe również na cele reprezentacji. Wykazanie, które wydatki poniesione zostały z jakim przeznaczeniem, nie jest proste - pomocne tu mogą być wewnętrzne dokumenty dotyczące rozchodu towarów oraz dokumentacja dotycząca imprez, uczestnictwa w targach itp. - wskazała Maria Kukawska, doradca podatkowy, menedżer w Accreo Taxand.


Jej zdaniem praktyka, zgodnie z którą podatnik będzie jedynie dla pozoru deklarował np. prowadzenie działalności konferencyjnej czy dystrybucję dozowników do alkoholu, licząc, że uzasadni to pełną odliczalność wydatków na gastronomię, zostanie zakwestionowana przez organy podatkowe.


- Urząd może być w analizowaniu dokumentów takiego podatnika wyjątkowo dociekliwy - dodała Maria Kukawska.

Podatnik może zaliczyć do kosztów wszelkie wydatki, pod warunkiem że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz że nie zostały ujęte w negatywnym katalogu kosztów.


- W przypadku wykorzystania alkoholu czy żywności w związku z akcją o charakterze reklamowym, wydatki na ich zakup stanowią koszt. Kwalifikacja ta jest zasadna tylko w sytuacji, w której cel reklamowy pokazu przeważa nad charakterem reprezentacyjnym. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której uczestnicy prezentacji zaproszeni zostaliby do długotrwałego i obfitego testowania jakości i walorów produktów dozowanych z wykorzystaniem oferowanego sprzętu, co przemawiałoby raczej za reprezentacyjnym charakterem wydatków - tłumaczył Piotr Woźnia-kiewicz, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers (biuro w Krakowie).


Według niego, zakładając, że alkohol i artykuły spożywcze są niezbędnym elementem prezentacji oferowanego asortymentu, a ich wykorzystana ilość mieści się w granicach zwyczajowo zużywanych, koszt produktów spożywczych powinien być uznany za koszt podatkowy.


- Aby zakwestionować podatkowy charakter danego kosztu, urząd będzie zobowiązany wykazać, że artykuły spożywcze zostały wykorzystane w celu reprezentacyjnym, a nie reklamowym, co może być bardzo trudne - podsumował Piotr Woźniakiewicz.


Postanowienie Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 9 sierpnia 2007 r. (nr ŁUS-II-2-423/166/07/AG)


KIEDY MAMY DO CZYNIENIA Z REPREZENTACJĄ

Reprezentacja to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firm. Do wydatków poniesionych na reprezentację zalicza się m.in. koszty związane z:

- przyjmowanie i utrzymywanie delegacji i kontrahentów,

- poczęstunkiem gości podatnika,

- zakupem kawy, herbaty, alkoholu dla kontrahentów,

- zakupem upominków dla kontrahentów, nagród.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA