REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1,5 mld zł może kosztować Dyrektywa REACH

Krzysztof Grad

REKLAMA

Wprowadzenie unijnego systemu rejestracji substancji chemicznych może spowodować, że z polskiego rynku zniknie część małych, a nawet średnich firm chemicznych. Dla dużych koncernów oznacza to gorsze wyniki.


REKLAMA

Głównymi zadaniami REACH, czyli rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące bezpiecznego stosowania chemikaliów, poprzez ich rejestrację i ocenę oraz w niektórych przypadkach udzielanie zezwoleń i ograniczenia handlu i stosowania, miały być ochrona zdrowia i środowiska naturalnego, wzmocnienie konkurencyjności europejskiego przemysłu chemicznego oraz uporządkowanie przepisów dotyczących obrotu chemikaliami.


Bałagan informacyjny


Jednak zdaniem ekspertów pierwszymi efektami wejścia 1 czerwca 2007 r. w życie REACH mogą być bałagan informacyjny, spadek konkurencyjności firm z UE, a nawet zniknięcie części małych i średnich firm chemicznych. Przekształcający się nadal polski sektor chemiczny nie będzie wyjątkiem.


- Z naszych szacunków wynika, że koszt samego wprowadzenia rozporządzenia REACH wyniesie ok. 400 mln euro (1,46 mld zł) - mówi w rozmowie z GP Krzysztof Galas, wicedyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Zastrzega, że trudno jest oszacować ostateczną kwotę, gdyż np. nie są znane jeszcze stawki opłat za rejestrację substancji chemicznych. Mają one być znane najwcześniej w połowie 2008 roku. Z nieoficjalnych informacji GP wynika, że np. opłaty z tytułu rejestracji używanej substancji powyżej tysiąca ton rocznie mogą wynieść co najmniej 31 tys. euro. Uzyskanie zezwolenia na używanie substancji wymagającej autoryzacji ma kosztować co najmniej 50 tys. euro.


- Jest propozycja, aby za samą zmianę w adresie spółki pobierano 1,5 tys. euro - mówi osoba mająca dostęp do propozycji Komisji Europejskiej w sprawie REACH. Zdaniem ekspertów jeszcze bardziej kosztowne będą opłaty za badania poszczególnych chemikaliów. Szacuje się, że w zależności od rodzaju substancji koszt przetestowania wyniesie od 200 tys. euro do 1,5 mln euro.


Orlen już oszacował


Jedna z największych polskich firm, działający również w branży chemicznej - PKN Orlen, szacuje, że w ciągu pięciu lat wyda na dostosowanie do REACH 5 mln euro. Zdaniem ekspertów, realne koszty dostosowania się do systemu dla dużej firmy chemicznej to ok. 1-5 mln euro rocznie przez najbliższych kilka lat.


- Konsekwencją REACH, jeszcze odległą w czasie, ale wyobrażalną, może być konieczność ograniczenia zastosowań, a więc i produkcji lub wręcz wstrzymania produkcji substancji bardzo wielkiego ryzyka - mówi GP Zbigniew Ślęzak, pełnomocnik zarządu Zakładów Azotowych Kędzierzyn ds. REACH. Podkreśla, że trudności wynikają również z problemów w interpretacji przepisów oraz braku aktów wykonawczych.


KOGO DOTYCZĄ PRZEPISY REACH

- Firm, które produkują lub importują (spoza UE) substancje lub preparaty chemiczne albo wyroby: np. materiały budowlane, elektronikę, zabawki, maszyny, części zamienne, tekstylia, które zawierają niektóre substancje chemiczne lub które w sposób zamierzony uwalniają substancje chemiczne podczas stosowania

- Producentów preparatów (farb, lakierów, olejów, środków czyszczących i wielu innych)

- Pośrednio niektórych profesjonalnych użytkowników chemikaliów


KRZYSZTOF GRAD

krzysztof.grad@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA