REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najwięcej pytań zgłaszają przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przez półtora roku działania Krajowa Informacja Podatkowa udzieliła ponad 700 tys. odpowiedzi. Najwięcej problemów mają przedsiębiorcy. Aby usprawnić działanie KIP, jeszcze w tym roku zostanie ona poddana audytowi.


Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) działa już ponad rok. Jakie zainteresowanie ma wśród podatników?

REKLAMA

REKLAMA


- Zainteresowanie podatników Krajową Informacją Podatkową jest ogromne. Od początku istnienia tej usługi pracownicy KIP odpowiedzieli na blisko 700 tys. pytań. Największą popularnością cieszyła się ona w okresie rozliczania podatku od osób fizycznych za 2006 rok, czyli do końca kwietnia 2007 r. Tylko w tym miesiącu udzielono niemal 104 tys. odpowiedzi.

Dla porównania, między majem a październikiem 2007 r. liczba odpowiedzi ustabilizowała się na poziomie 55-62 tys. miesięcznie. Ze względu na rosnącą popularność, w trakcie nadchodzącego okresu rozliczeń PIT spodziewamy się wzrostu zainteresowania naszą usługą. Szacujemy, że od stycznia do kwietnia 2008 r. będziemy udzielać ok. 100 tys. odpowiedzi miesięcznie.


Czy stworzenie tej instytucji rzeczywiście było potrzebne, skoro podatnik może otrzymać interpretację podatkową?

REKLAMA


- Informacja podatkowa udzielana przez konsultantów KIP telefonicznie różni się od pisemnej interpretacji prawa podatkowego. Konsultant KIP udziela odpowiedzi na bieżąco, pomaga podatnikowi, który ma kłopoty ze zidentyfikowaniem problemu i w trakcie rozmowy wyjaśnia wszelkie wątpliwości. Jednak ta informacja nie zapewnia podatnikowi ochrony prawnej. Inaczej sytuacja wygląda z pisemną interpretacją prawa podatkowego. Co prawda, zadając pytanie, należy szczegółowo opisać stan faktyczny lub przyszły oraz swoje stanowisko w sprawie przedstawionego problemu podatkowego, a na odpowiedź czeka się do trzech miesięcy, jednak zgodnie z Ordynacją podatkową indywidualna interpretacja prawa podatkowego zapewnia ochronę prawną. Na pewno oba kanały informacyjne łączy jedno - są to usługi administracji podatkowej przygotowane dla podatnika, pozwalające mu poruszać się w skomplikowanym obszarze prawa podatkowego.


Jak będzie wyglądała KIP po ewentualnym utworzeniu KAS w przyszłym roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- W zapisach projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej mówi się o utworzeniu Krajowej Informacji Skarbowej. Zakłada się, że KIS będzie organem KAS odpowiedzialnym za szeroko rozumianą obsługę klienta administracji skarbowej, czyli obecnego i przyszłego podatnika. W dalszym ciągu prowadzone i rozwijane będą usługi już dostępne, czyli informacja telefoniczna oraz scentralizowana interpretacja prawa podatkowego. Chcemy efektywniej komunikować się z naszymi klientami.


Z jakimi problemami najczęściej mają do czynienia pracownicy KIP?


- Wraz ze wzrostem popularności usług KIP, największą grupą korzystającą z jej usług stali się przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą. Dlatego też znaczna większość problemów, z którymi spotykają się konsultanci KIP, to problemy, które mają przedsiębiorcy w codziennej pracy. Szczególnie dużo pytań pojawia się w okresie rozliczeń deklaracji PIT oraz składania deklaracji VAT. Do najczęściej pojawiających się problemów można zaliczyć rozliczanie różnic kursowych w działalności gospodarczej oraz opodatkowanie sprzedaży nieruchomości.


Czy w tej instytucji coś wymaga zmian?


- Konsultanci KIP, jak i osoby odpowiedzialne za jej działanie ciągle się uczą i są otwarci na sygnały dotyczące jej działania. Podkreślić jednak należy, że w trakcie półtora roku działania podatnicy skarżyli się na obsługę tylko w dwóch przypadkach, a w tym okresie konsultanci służyli pomocą blisko 700 tys. podatników. Udało się nam dostosować godziny pracy infolinii do oczekiwań podatników, konsultanci udzielają jednolitych w skali kraju odpowiedzi, a przede wszystkim są wysokiej klasy specjalistami w dziedzinie prawa podatkowego potrafią-cymi rozmawiać z każdym, nawet najbardziej wymagającym klientem. Oczywiście drobne korekty działania prowadzone są na bieżąco, ale jest to dokonywane w sposób niezauważalny dla naszych klientów. Jeszcze przed końcem roku planujemy przeprowadzić audyt, którego celem będzie zbadanie jakości udzielanych odpowiedzi oraz sposobu prowadzenia rozmowy przez konsultantów. Wyniki badania będą podstawą do dalszego doskonalenia działania KIP.


MONIKA KRAJEWSKA

wicedyrektor departamentu administracji podatkowej, szef Krajowej Informacji Podatkowej

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA