REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najwięcej pytań zgłaszają przedsiębiorcy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przez półtora roku działania Krajowa Informacja Podatkowa udzieliła ponad 700 tys. odpowiedzi. Najwięcej problemów mają przedsiębiorcy. Aby usprawnić działanie KIP, jeszcze w tym roku zostanie ona poddana audytowi.


Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) działa już ponad rok. Jakie zainteresowanie ma wśród podatników?


- Zainteresowanie podatników Krajową Informacją Podatkową jest ogromne. Od początku istnienia tej usługi pracownicy KIP odpowiedzieli na blisko 700 tys. pytań. Największą popularnością cieszyła się ona w okresie rozliczania podatku od osób fizycznych za 2006 rok, czyli do końca kwietnia 2007 r. Tylko w tym miesiącu udzielono niemal 104 tys. odpowiedzi.

REKLAMA

Dla porównania, między majem a październikiem 2007 r. liczba odpowiedzi ustabilizowała się na poziomie 55-62 tys. miesięcznie. Ze względu na rosnącą popularność, w trakcie nadchodzącego okresu rozliczeń PIT spodziewamy się wzrostu zainteresowania naszą usługą. Szacujemy, że od stycznia do kwietnia 2008 r. będziemy udzielać ok. 100 tys. odpowiedzi miesięcznie.


Czy stworzenie tej instytucji rzeczywiście było potrzebne, skoro podatnik może otrzymać interpretację podatkową?


- Informacja podatkowa udzielana przez konsultantów KIP telefonicznie różni się od pisemnej interpretacji prawa podatkowego. Konsultant KIP udziela odpowiedzi na bieżąco, pomaga podatnikowi, który ma kłopoty ze zidentyfikowaniem problemu i w trakcie rozmowy wyjaśnia wszelkie wątpliwości. Jednak ta informacja nie zapewnia podatnikowi ochrony prawnej. Inaczej sytuacja wygląda z pisemną interpretacją prawa podatkowego. Co prawda, zadając pytanie, należy szczegółowo opisać stan faktyczny lub przyszły oraz swoje stanowisko w sprawie przedstawionego problemu podatkowego, a na odpowiedź czeka się do trzech miesięcy, jednak zgodnie z Ordynacją podatkową indywidualna interpretacja prawa podatkowego zapewnia ochronę prawną. Na pewno oba kanały informacyjne łączy jedno - są to usługi administracji podatkowej przygotowane dla podatnika, pozwalające mu poruszać się w skomplikowanym obszarze prawa podatkowego.


Jak będzie wyglądała KIP po ewentualnym utworzeniu KAS w przyszłym roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- W zapisach projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej mówi się o utworzeniu Krajowej Informacji Skarbowej. Zakłada się, że KIS będzie organem KAS odpowiedzialnym za szeroko rozumianą obsługę klienta administracji skarbowej, czyli obecnego i przyszłego podatnika. W dalszym ciągu prowadzone i rozwijane będą usługi już dostępne, czyli informacja telefoniczna oraz scentralizowana interpretacja prawa podatkowego. Chcemy efektywniej komunikować się z naszymi klientami.


Z jakimi problemami najczęściej mają do czynienia pracownicy KIP?


- Wraz ze wzrostem popularności usług KIP, największą grupą korzystającą z jej usług stali się przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą. Dlatego też znaczna większość problemów, z którymi spotykają się konsultanci KIP, to problemy, które mają przedsiębiorcy w codziennej pracy. Szczególnie dużo pytań pojawia się w okresie rozliczeń deklaracji PIT oraz składania deklaracji VAT. Do najczęściej pojawiających się problemów można zaliczyć rozliczanie różnic kursowych w działalności gospodarczej oraz opodatkowanie sprzedaży nieruchomości.


Czy w tej instytucji coś wymaga zmian?


- Konsultanci KIP, jak i osoby odpowiedzialne za jej działanie ciągle się uczą i są otwarci na sygnały dotyczące jej działania. Podkreślić jednak należy, że w trakcie półtora roku działania podatnicy skarżyli się na obsługę tylko w dwóch przypadkach, a w tym okresie konsultanci służyli pomocą blisko 700 tys. podatników. Udało się nam dostosować godziny pracy infolinii do oczekiwań podatników, konsultanci udzielają jednolitych w skali kraju odpowiedzi, a przede wszystkim są wysokiej klasy specjalistami w dziedzinie prawa podatkowego potrafią-cymi rozmawiać z każdym, nawet najbardziej wymagającym klientem. Oczywiście drobne korekty działania prowadzone są na bieżąco, ale jest to dokonywane w sposób niezauważalny dla naszych klientów. Jeszcze przed końcem roku planujemy przeprowadzić audyt, którego celem będzie zbadanie jakości udzielanych odpowiedzi oraz sposobu prowadzenia rozmowy przez konsultantów. Wyniki badania będą podstawą do dalszego doskonalenia działania KIP.


MONIKA KRAJEWSKA

wicedyrektor departamentu administracji podatkowej, szef Krajowej Informacji Podatkowej

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA