REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najwięcej pytań zgłaszają przedsiębiorcy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przez półtora roku działania Krajowa Informacja Podatkowa udzieliła ponad 700 tys. odpowiedzi. Najwięcej problemów mają przedsiębiorcy. Aby usprawnić działanie KIP, jeszcze w tym roku zostanie ona poddana audytowi.


Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) działa już ponad rok. Jakie zainteresowanie ma wśród podatników?

REKLAMA

REKLAMA


- Zainteresowanie podatników Krajową Informacją Podatkową jest ogromne. Od początku istnienia tej usługi pracownicy KIP odpowiedzieli na blisko 700 tys. pytań. Największą popularnością cieszyła się ona w okresie rozliczania podatku od osób fizycznych za 2006 rok, czyli do końca kwietnia 2007 r. Tylko w tym miesiącu udzielono niemal 104 tys. odpowiedzi.

Dla porównania, między majem a październikiem 2007 r. liczba odpowiedzi ustabilizowała się na poziomie 55-62 tys. miesięcznie. Ze względu na rosnącą popularność, w trakcie nadchodzącego okresu rozliczeń PIT spodziewamy się wzrostu zainteresowania naszą usługą. Szacujemy, że od stycznia do kwietnia 2008 r. będziemy udzielać ok. 100 tys. odpowiedzi miesięcznie.


Czy stworzenie tej instytucji rzeczywiście było potrzebne, skoro podatnik może otrzymać interpretację podatkową?

REKLAMA


- Informacja podatkowa udzielana przez konsultantów KIP telefonicznie różni się od pisemnej interpretacji prawa podatkowego. Konsultant KIP udziela odpowiedzi na bieżąco, pomaga podatnikowi, który ma kłopoty ze zidentyfikowaniem problemu i w trakcie rozmowy wyjaśnia wszelkie wątpliwości. Jednak ta informacja nie zapewnia podatnikowi ochrony prawnej. Inaczej sytuacja wygląda z pisemną interpretacją prawa podatkowego. Co prawda, zadając pytanie, należy szczegółowo opisać stan faktyczny lub przyszły oraz swoje stanowisko w sprawie przedstawionego problemu podatkowego, a na odpowiedź czeka się do trzech miesięcy, jednak zgodnie z Ordynacją podatkową indywidualna interpretacja prawa podatkowego zapewnia ochronę prawną. Na pewno oba kanały informacyjne łączy jedno - są to usługi administracji podatkowej przygotowane dla podatnika, pozwalające mu poruszać się w skomplikowanym obszarze prawa podatkowego.


Jak będzie wyglądała KIP po ewentualnym utworzeniu KAS w przyszłym roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- W zapisach projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej mówi się o utworzeniu Krajowej Informacji Skarbowej. Zakłada się, że KIS będzie organem KAS odpowiedzialnym za szeroko rozumianą obsługę klienta administracji skarbowej, czyli obecnego i przyszłego podatnika. W dalszym ciągu prowadzone i rozwijane będą usługi już dostępne, czyli informacja telefoniczna oraz scentralizowana interpretacja prawa podatkowego. Chcemy efektywniej komunikować się z naszymi klientami.


Z jakimi problemami najczęściej mają do czynienia pracownicy KIP?


- Wraz ze wzrostem popularności usług KIP, największą grupą korzystającą z jej usług stali się przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą. Dlatego też znaczna większość problemów, z którymi spotykają się konsultanci KIP, to problemy, które mają przedsiębiorcy w codziennej pracy. Szczególnie dużo pytań pojawia się w okresie rozliczeń deklaracji PIT oraz składania deklaracji VAT. Do najczęściej pojawiających się problemów można zaliczyć rozliczanie różnic kursowych w działalności gospodarczej oraz opodatkowanie sprzedaży nieruchomości.


Czy w tej instytucji coś wymaga zmian?


- Konsultanci KIP, jak i osoby odpowiedzialne za jej działanie ciągle się uczą i są otwarci na sygnały dotyczące jej działania. Podkreślić jednak należy, że w trakcie półtora roku działania podatnicy skarżyli się na obsługę tylko w dwóch przypadkach, a w tym okresie konsultanci służyli pomocą blisko 700 tys. podatników. Udało się nam dostosować godziny pracy infolinii do oczekiwań podatników, konsultanci udzielają jednolitych w skali kraju odpowiedzi, a przede wszystkim są wysokiej klasy specjalistami w dziedzinie prawa podatkowego potrafią-cymi rozmawiać z każdym, nawet najbardziej wymagającym klientem. Oczywiście drobne korekty działania prowadzone są na bieżąco, ale jest to dokonywane w sposób niezauważalny dla naszych klientów. Jeszcze przed końcem roku planujemy przeprowadzić audyt, którego celem będzie zbadanie jakości udzielanych odpowiedzi oraz sposobu prowadzenia rozmowy przez konsultantów. Wyniki badania będą podstawą do dalszego doskonalenia działania KIP.


MONIKA KRAJEWSKA

wicedyrektor departamentu administracji podatkowej, szef Krajowej Informacji Podatkowej

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Wigilia 2025 ustawowo wolna od pracy. Czy dla wszystkich? Czy sklepy będą otwarte w Wigilię?

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA