REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regiony wybierają instytucje, które będą rozdawać dotacje dla firm

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Samorządy wojewódzkie wybierają podmioty, które będą dysponowały unijnymi dotacjami dla firm. Na Dolnym Śląsku przetarg został unieważniony z powodu zbyt wysokich ofert.


REKLAMA

Wystartowały przetargi na instytucje, które będą w części województw rozdawały unijne dotacje dla firm. Samorządy liczą, że na przełomie 2007 i 2008 roku uda się im podpisać umowy na wdrażanie działań dla przedsiębiorców. Jednak część regionów wycofuje się ze ścieżki przetargowej, ponieważ ma problemy z wyborem instytucji.

REKLAMA


Fundusze unijne dla firm wdrażała w latach 2004-2006 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Robiła to za pośrednictwem regionalnych agencji. Regiony chciały wykorzystać ich doświadczenie, ale by wyznaczyć je do np. rozpisywania konkursów i oceny projektów, musiały rozpisać przetargi.


- Unieważniliśmy nasz przetarg z powodu zbyt wysokich ofert. Do drugiego etapu postępowania przeszły dwa podmioty. Tylko jeden z nich złożył ofertę, w której zażądał za swoje usługi trzy razy więcej pieniędzy, niż urząd chciał na ten cel przeznaczyć - mówi Alina Majgier, zastępca dyrektora Departamentu Regionalnego Programu Operacyjnego w dolnośląskim urzędzie marszałkowskim.


Do drugiego etapu przetargu przeszła Dolnośląska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz konsorcjum kierowane przez Citibank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Aby nie tracić czasu na ponowne rozpisywanie przetargu, samorząd woli wycofać się z niego i powołać jednostki budżetowe przy urzędzie.


Alina Majgier tłumaczy, że musi zostać powołany do życia zewnętrzny podmiot, bo liczba projektów, które złożą przedsiębiorcy, może przekroczyć 6 tys. Z obsłużeniem takiej liczby wniosków urząd by sobie nie poradził.


O ogłoszeniu przetargu myślał też samorząd województwa małopolskiego, ale jego władze zdecydowały się na powołanie jednostki budżetowej.


Pozostałe samorządy dopiero rozpisały przetargi. Tak jest na przykład na Pomorzu. Jak mówi GP Jarosław Pawłowski, dyrektor Departamentu Programów Regionalnych w pomorskim urzędzie marszałkowskim, postępowanie, które dopiero co ruszyło, ma być dwuetapowe i jego rozstrzygnięcie jest spodziewane na początku przyszłego roku.


- Ten termin zostanie dotrzymany, jeśli nie pojawią się problemy - zastrzega dyrektor.


Bardziej komfortową sytuację ma samorząd Warmii i Mazur. Przetarg wszedł w drugi etap. Jedyną ofertę złożyła lokalna agencja rozwoju przedsiębiorczości.


- Pracujemy obecnie nad dokumentacją. Spodziewam się, że przetarg zostanie rozstrzygnięty w grudniu - mówi Zbigniew Cieciuch, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzanie Programami Regionalnymi w urzędzie marszałkowskim.

Zakończenie z powodzeniem przetargów to nie jedyny problem, który mogą mieć samorządy. Kolejnym jest ustawa o finansach publicznych, która - jak wynika ze stanowiska resortu finansów i rozwoju regionalnego - zakazuje przekazywania unijnych dotacji do jednostek spoza systemu finansów publicznych. Jeśli prawo nie zostanie zmienione, to wybrane podmioty nie będą mogły wypłacać dotacji. Spadnie to na barki urzędów marszałkowskich.


18 mld zł dotacji dla firm znajduje się w gestii samorządów wojewódzkich


MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA