REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki bezkarnie wprowadzają w błąd w prospektach emisyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA

Jedna z przygotowujących się do debiutu na giełdzie firm zrobiła 254 błędy w prospekcie emisyjnym. Mimo to, władze spółek wydają się nie obawiać roszczeń wprowadzonych w błąd inwestorów.


REKLAMA

Spółki wybierające się na giełdę są potencjalnym nabywcą polis odpowiedzialności menedżerów tzw. D&O (od ang. Directors&Officers), chroniących zarządzających przed finansowymi konsekwencjami błędów w zarządzaniu. Póki co jest to w Polsce dziewiczy rynek, bo posiadanie takiej polisy przez spółki giełdowe nie jest jeszcze standardem jak w Stanach Zjednoczonych czy Europie Zachodniej.


Eksperci szacują, że obecnie składka z takich polis w Polsce to około 25 mln zł, a uwzględniając rozmiary naszego rynku powinno być dziesięć razy więcej.


- Spółka przygotowująca ofertę publiczną akcji ma w zasadzie dwie możliwości ubezpieczenia odpowiedzialności za informacje zawarte w prospekcie emisyjnym: osobne ubezpieczenie IPO lub odpowiednie rozszerzenie zakresu polisy D&O - mówi Paweł Paluch z amerykańskiej firmy Chubb, specjalizującej się w takich ubezpieczeniach.


Dodaje, że to drugie rozwiązanie przewiduje objęcie ubezpieczeniem nie tylko odpowiedzialności za informacje zawarte w prospekcie, ale również w raportach bieżących i okresowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Polisa gwarantuje uregulowanie roszczeń tylko wtedy, gdy były to rzeczywiście nieumyślne błędy, a nie celowe pominięcie istotnych dla inwestorów informacji. A są grupy inwestorów, którzy potrafią takie rzeczy wyłowić i udowodnić swoje roszczenia.


- Wśród roszczeń kierowanych do spółek giełdowych w związku z obowiązkami informacyjnymi dominują te zgłaszane przez inwestorów instytucjonalnych, w tym m.in. doświadczone w tym zakresie fundusze inwestycyjne - mówi Paweł Paluch.


Dodaje, że nie należy jednak zapominać o inwestorach indywidualnych - między innymi dzięki wysiłkom stowarzyszeń inwestorów mają oni coraz lepsze możliwości skutecznego realizowania swoich praw właścicielskich.


Taka spółka jest też zagrożona karami ze strony nadzoru. Te jednak nie będą pokrywane z polisy na IPO. Za to klient może liczyć na opłacenie i zorganizowanie pomocy prawnej w związku z toczącym się sporem z organem administracji do czasu, aż zostanie uznany za winnego naruszenia prawa. Oczywiście taka pomoc prawna dotyczy też pozwów ze strony inwestorów.


Co ciekawe, towarzystwa nie obawiają się wystawiania takich polis, bo w Polsce prospekty dokładnie przegląda KNF i wyłapuje ewentualne nieprawidłowości. Na przykład w tym roku do wszystkich prospektów nadzór zgłosił około 10,5 tys. uwag, a rekordzista otrzymał od Komisji 254 uwagi do prospektu. To zmniejsza prawdopodobieństwo błędu, bo prospekt analizuje i emitent, i urzędnicy.


MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl


OPINIA

ŁUKASZ DAJNOWICZ

Komisja Nadzoru Finansowego

Spółki powinny zrozumieć, że to właśnie one - a nie KNF - są odpowiedzialne za treść informacji prezentowanych w prospektach. Czasami mamy wrażenie, że spółki oczekują, że Komisja wychwyci wszystkie błędy. To nie jest prawidłowe myślenie. Jak można uniknąć wielu błędów w prospekcie? Dobrym pomysłem jest wyznaczenie koordynatora oferty. Czasem spółka ma szereg doradców, jednak mimo to przy sprawdzaniu dokumentów okazuje się, że istnieją sprzeczności pomiędzy poszczególnymi częściami prospektu emisyjnego. Jeśli chodzi o pracę oferującego, to zależność jest prosta - im więcej spółek wprowadza na giełdę w danej chwili biuro maklerskie, tym większe prawdopodobieństwo niedopatrzeń i błędów w prospektach.

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

REKLAMA

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA