REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt podatkowy może być ryzykowny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy PIT i CIT mogą korzystać z kredytu podatkowego. Łatwo jednak stracić prawo do tej preferencji a skutki są dotkliwe. Podatnik ma często kilka dni na zapłatę zaległych zaliczek.


Przedsiębiorcy mogą być zwolnieni z comiesięcznego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy korzystając z kredytu podatkowego. Wów- czas jednorazowo rozliczają się z fiskusem po zakończeniu roku podatkowego. Kiedy mogą liczyć na tę preferencję?

REKLAMA

REKLAMA

 


- Przedsiębiorcy zainteresowani możliwością przesunięcia w czasie płatności podatku dochodowego muszą spełnić określone warunki. Są one inne dla podatników PIT i inne dla podatników CIT.


Co zatem musi zrobić przedsiębiorca, by móc z kredytu podatkowego korzystać?

REKLAMA


- Przedsiębiorcy, którzy płacą PIT, a chcą skorzystać ze zwolnienia, muszą uzyskiwać z działalności przychód odpowiadający średnio miesięcznie równowartości tysiąca euro od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności do 1 stycznia roku podatkowego, w którym rozpoczynają korzystanie ze zwolnienia. Dodatkowo podatnik taki musi być małym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej. Powinien też zatrudniać co najmniej pięć osób na umowę o pracę, nie korzystać w prowadzonej działalności ze środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych udostępnionych nieodpłatnie przez najbliższą rodzinę. Musi też złożyć w urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie do 31 stycznia tego roku, w którym zamierza korzystać ze zwolnienia. Wszystkie te warunki muszą być spełnione łącznie.

.


Dotyczy to podatników PIT. Jakie warunki powinni spełnić przedsiębiorcy płacący CIT?


- Podatnicy CIT, którzy są małymi przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej, mogą skorzystać z kredytu w pierwszym roku podatkowym, gdy rok ten trwał nie krócej niż dziesięć pełnych miesięcy kalendarzowych lub w drugim roku podatkowym, jeśli nie mogli spełnić wymogu dziesięciu miesięcy. Warunkiem skorzystania z preferencji jest złożenie w urzędzie skarbowym oświadczenia o korzystaniu z tego zwolnienia. Oświadczenie powinno być złożone w formie pisemnej w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca roku podatkowego objętego zwolnieniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Czyli niespełnienie choć jednego z warunków uniemożliwi skorzystanie z kredytu podatkowego?


- Niespełnienie wskazanych warunków może skutecznie zniechęcić do aplikowania o zwolnienie z płacenia zaliczek na podatek dochodowy. Wystarczy np., że w roku korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych przedsiębiorca zlikwiduje działalność lub zostanie ogłoszona jego upadłość, a traci prawo do ulgi. Powodem utraty prawa do zwolnienia może być niższy przychód niż równowartość tysiąca euro albo zmniejszenie - w którymkolwiek z miesięcy - przeciętnego miesięcznego zatrudnienia. Jak widać, są to czynniki obiektywne, na które przedsiębiorcy mogą nie mieć wpływu, stąd znaczne ryzyko korzystania z kredytu podatkowego.


To nie jedyne negatywne skutki, jakie mogą odczuć przedsiębiorcy ubiegający się o tę ulgę?


- Negatywne skutki utraty zwolnienia są uciążliwe, wiążą się np. z koniecznością zapłaty należnych zaliczek na podatek, w terminie już do 20 dnia miesiąca następującego po tym, w którym utracili prawo do zwolnienia. Wówczas nie nalicza się odsetek za zwłokę. Przedsiębiorcy nie unikną jednak zapłaty podatku razem z odsetkami.


Rozmawiała EWA MATUSZEWSKA


PAWEŁ JABŁONOWSKI

ekspert podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

 
 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA