REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamawiający nie może dyskryminować przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Zbyt krótki termin realizacji zamówienia może utrudniać konkurencję i stawiać w pozycji uprzywilejowanej konkretnego przedsiębiorcę.


REKLAMA

Ministerstwo Finansów ogłosiło przetarg nieograniczony na świadczenie usług transmisji danych w sieci rozległej WAN w latach 2008-2011. Trzech wykonawców - Crowley Data Poland, Netia oraz Exatel - wniosło protesty na treść ogłoszenia oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Następnie firmy wniosły odwołania do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zarzucając zamawiającemu dokonanie opisu przedmiotu zamówienia oraz warunków udziału w postępowaniu w sposób preferujący konkretnego wykonawcę.


Jawna dyskryminacja

REKLAMA


Chodziło przede wszystkim o brak realnej możliwości wykonania zamówienia w terminie wskazanym przez zamawiającego, a w konsekwencji stawianie w pozycji uprzywilejowanej wykonawcę dotychczas wykonującego usługi na rzecz zamawiającego i dysponującego infrastrukturą umożliwiającą świadczenie takich usług.


Jeden z przedsiębiorców zarzucił także ministerstwu ustalenie zbyt wygórowanych kar umownych. Zdaniem wykonawcy rażąco wygórowane kary prowadzą do sprzeczności celu umowy z zasadami współżycia społecznego, której skutkiem jest bezwzględna nieważność czynności prawnej (art. 3531 w zw. z art. 58 par. 1 k.c.). Ponadto w przetargu nie było przesłanek uzasadniających szczególnie pilny termin udostępnienia usług. Jedna z firm dowodziła, że zamawiający ustalił na zbyt wysokim poziomie 10 proc. ceny oferty zabezpieczenie należytego wykonania umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przedsiębiorcy uznali ponadto za dyskryminujący warunek wykazania się wykonaniem usługi sieci WAN obejmującej przynajmniej 300 lokalizacji rozproszonych na wszystkie województwa. W ten sposób ukryty był warunek świadczenia usług dla administracji publicznej, gdyż trudno byłoby znaleźć podmiot prywatny posiadający 300 lokalizacji rozproszonych na wszystkie województwa.


Inny wykonawca wskazał, że zamawiający niezgodnie z prawem dokonał ograniczenia prawa do wnoszenia środków ochrony prawnej przez wyłączenie możliwości wnoszenia protestów drogą faksu lub elektroniczną.


Nadmierne wymagania


Zespół arbitrów uwzględnił odwołania i nakazał zamawiającemu unieważnienie postępowania. Zdaniem składu orzekającego nawet z opinii firmy doradczej sporządzonej na zlecenie zamawiającego wynika, że realizacja projektu była dużym wyzwaniem logistycznym i jedynym operatorem, który mógł się go podjąć, była TP. Zamawiający musiał więc wiedzieć, że na warunkach ustalonych w s.i.w.z. nie było możliwości powierzenia zamówienia z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji.

Równie niezrozumiały był dla arbitrów warunek posiadania doświadczenia w realizacji usług na terenie każdego województwa Polski i jednocześnie w określonej technologii.


W zakresie wysokości kar umownych arbitrzy zauważyli, iż zgodnie z k.c. kara umowna ma charakter odszkodowawczy, kompensacyjny, a nie prewencyjny.


Zgodnie z art. 27 ust. 1 p.z.p. w postępowaniach o udzielenie zamówienia oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje zamawiający i wykonawcy przekazują, zgodnie z wyborem zamawiającego, pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.


Natomiast rozstrzygając zarzut dotyczący ustalenia przez zamawiającego zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 10 proc. ceny wskazanej w ofercie, zdaniem arbitrów zamawiający działał zgodnie z przysługującym mu uprawnieniem wynikającym z art. 150 p.z.p.

Sygn. akt UZP/ZO/0-1030/07 UZP/ZO/0-1031/07 UZP/ZO/0-1044/07


CO MÓWI PRAWO ZAMÓWIEŃ

- Zamawiajacy przygotowuje i przeprowadza postepowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniajacy zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców

- Czynności zwiazane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postepowania o udzielenie zamówienia wykonuja osoby zapewniajace bezstronnosc i obiektywizm.


Podstawa prawna

- Art. 7 ust. 1 i 2 p.z.p. Prawa zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r., nr. 164, poz. 1163 z późn. zm. - p.z.p.).


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA