REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamawiający nie może dyskryminować przedsiębiorców

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Zbyt krótki termin realizacji zamówienia może utrudniać konkurencję i stawiać w pozycji uprzywilejowanej konkretnego przedsiębiorcę.


REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów ogłosiło przetarg nieograniczony na świadczenie usług transmisji danych w sieci rozległej WAN w latach 2008-2011. Trzech wykonawców - Crowley Data Poland, Netia oraz Exatel - wniosło protesty na treść ogłoszenia oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Następnie firmy wniosły odwołania do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zarzucając zamawiającemu dokonanie opisu przedmiotu zamówienia oraz warunków udziału w postępowaniu w sposób preferujący konkretnego wykonawcę.


Jawna dyskryminacja


Chodziło przede wszystkim o brak realnej możliwości wykonania zamówienia w terminie wskazanym przez zamawiającego, a w konsekwencji stawianie w pozycji uprzywilejowanej wykonawcę dotychczas wykonującego usługi na rzecz zamawiającego i dysponującego infrastrukturą umożliwiającą świadczenie takich usług.

REKLAMA


Jeden z przedsiębiorców zarzucił także ministerstwu ustalenie zbyt wygórowanych kar umownych. Zdaniem wykonawcy rażąco wygórowane kary prowadzą do sprzeczności celu umowy z zasadami współżycia społecznego, której skutkiem jest bezwzględna nieważność czynności prawnej (art. 3531 w zw. z art. 58 par. 1 k.c.). Ponadto w przetargu nie było przesłanek uzasadniających szczególnie pilny termin udostępnienia usług. Jedna z firm dowodziła, że zamawiający ustalił na zbyt wysokim poziomie 10 proc. ceny oferty zabezpieczenie należytego wykonania umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przedsiębiorcy uznali ponadto za dyskryminujący warunek wykazania się wykonaniem usługi sieci WAN obejmującej przynajmniej 300 lokalizacji rozproszonych na wszystkie województwa. W ten sposób ukryty był warunek świadczenia usług dla administracji publicznej, gdyż trudno byłoby znaleźć podmiot prywatny posiadający 300 lokalizacji rozproszonych na wszystkie województwa.


Inny wykonawca wskazał, że zamawiający niezgodnie z prawem dokonał ograniczenia prawa do wnoszenia środków ochrony prawnej przez wyłączenie możliwości wnoszenia protestów drogą faksu lub elektroniczną.


Nadmierne wymagania


Zespół arbitrów uwzględnił odwołania i nakazał zamawiającemu unieważnienie postępowania. Zdaniem składu orzekającego nawet z opinii firmy doradczej sporządzonej na zlecenie zamawiającego wynika, że realizacja projektu była dużym wyzwaniem logistycznym i jedynym operatorem, który mógł się go podjąć, była TP. Zamawiający musiał więc wiedzieć, że na warunkach ustalonych w s.i.w.z. nie było możliwości powierzenia zamówienia z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji.

Równie niezrozumiały był dla arbitrów warunek posiadania doświadczenia w realizacji usług na terenie każdego województwa Polski i jednocześnie w określonej technologii.


W zakresie wysokości kar umownych arbitrzy zauważyli, iż zgodnie z k.c. kara umowna ma charakter odszkodowawczy, kompensacyjny, a nie prewencyjny.


Zgodnie z art. 27 ust. 1 p.z.p. w postępowaniach o udzielenie zamówienia oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje zamawiający i wykonawcy przekazują, zgodnie z wyborem zamawiającego, pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.


Natomiast rozstrzygając zarzut dotyczący ustalenia przez zamawiającego zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 10 proc. ceny wskazanej w ofercie, zdaniem arbitrów zamawiający działał zgodnie z przysługującym mu uprawnieniem wynikającym z art. 150 p.z.p.

Sygn. akt UZP/ZO/0-1030/07 UZP/ZO/0-1031/07 UZP/ZO/0-1044/07


CO MÓWI PRAWO ZAMÓWIEŃ

- Zamawiajacy przygotowuje i przeprowadza postepowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniajacy zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców

- Czynności zwiazane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postepowania o udzielenie zamówienia wykonuja osoby zapewniajace bezstronnosc i obiektywizm.


Podstawa prawna

- Art. 7 ust. 1 i 2 p.z.p. Prawa zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r., nr. 164, poz. 1163 z późn. zm. - p.z.p.).


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

REKLAMA

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA