REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cesja wierzytelności jest zabezpieczeniem zgodnym z polskim prawem

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

  Działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej powodują, że banki żądają od firm kosztownych zabezpieczeń, co podraża koszty inwestycji.


REKLAMA

REKLAMA

Przez działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o mały włos nie zrezygnowaliśmy z unijnej dotacji. Fundusz bardzo utrudnia życie przedsiębiorcom, którym wcześniej sam przyznał dotacje na inwestycji proekologiczne - zaalarmował GP przedsiębiorca z południa Polski, który dostał unijne wsparcie w ramach Działania 2.4 w programie Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.


Jak wyjaśnił, chodzi o stosowanie instrumentu prawnego zwanego cesją wierzytelności jako formy zabezpieczenia kredytu bankowego, który jego firma musiała wziąć, by sfinansować inwestycje.


- To najprostsze rozwiązanie, bo zabezpieczeniem kredytu są przyznane unijne pieniądze. Tymczasem NFOŚiGW stwierdził, że nie widzi możliwości, by zastosować cesję. Musiałem szukać innej formy zabezpieczenia kredytu. Przedłużyło to okres oczekiwania na pieniądze - opowiada przedsiębiorca.

REKLAMA


Dotacje z funduszy unijnych nie trafiają od razu do przedsiębiorców. Najpierw sami płacą za inwestycje i dopiero wtedy UE refunduje ich wydatki. Dlatego niezbędnym warunkiem realizacji takiego projektu jest stosowanie finansowania zewnętrznego, najczęściej w formie kredytu bankowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zdaniem Arkadiusza Lewickiego ze Związku Banków Polskich przypadek czytelnika GP nie jest odosobniony. Do banków zgłaszają się beneficjenci Działania 2.4 SPO WKP, którym NFOŚiGW nie wyraził zgody na cesję wierzytelności. Nie dość, że kosztuje ich to sporo nerwów, to jeszcze muszą wyłożyć nawet kilkaset tysięcy złotych na sfinansowanie nowego zabezpieczenia.


- Praktyka Funduszu zmusza wielu beneficjentów środków unijnych do korzystania z droższych i bardziej czasochłonnych zabezpieczeń - podkreśla Arkadiusz Lewicki.


Krzysztof Walczak, rzecznik NFOŚiGW tłumaczy, że wątpliwości w sprawie stosowania cesji ma resort finansów.


- Są podnoszone zarzuty co do prawidłowości cesji środków z funduszy unijnych w świetle ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - mówi.


Dlatego też NFOŚiGW zwrócił się do MRR o wyjaśnienie tej sprawy. Tylko że - jak wynika z ustaleń GP - resort już w 2006 roku wydał ekspertyzę, która uznaje cesję za zgodną z polskim i unijnym prawem. Dotyczy ona wprawdzie dotacji inwestycyjnych dla samorządów, ale realizowanych z tego samego unijnego źródła - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. „Po dokonaniu analizy przepisów prawa (...) należy stwierdzić, że możliwa jest cesja wierzytelności przez beneficjentów na rzecz banków kredytujących” - czytamy w niej.


Pozostałe instytucje, które rozdzielają fundusze unijne dla firm, nie widzą żadnych zastrzeżeń w stosowaniu cesji. Na przykład dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest to podstawowa forma zabezpieczenia kredytu bankowego.


- Z punktu widzenia przedsiębiorcy to duże ułatwienie, bo jest bardziej wiarygodnym klientem dla banku - mówi Monika Karwat-Bury z PARP.


Dodaje, że dla agencji również było to zabezpieczenie wykonania inwestycji, ponieważ wypłata dotacji następowała dopiero po zakończeniu i pozytywnym rozliczeniu projektu.


Skargi przedsiębiorców dotarły już do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.


- Poprosiliśmy NFOŚiGW o znalezienie rozwiązania, które będzie zgodne z prawem i wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców - mówi GP Jacek Szczot, wiceminister rozwoju, który odpowiada w resorcie za wsparcie z funduszy unijnych kierowane do firm.


ZE STRONY PRAWA

Cesję wierzytelności jako zabezpieczenie kredytu bankowego dopuszcza art. 509 kodeksu cywilnego, który wprowadza umowę przelewu, na mocy której wierzyciel przenosi wierzytelność na osobę trzecią. W bankowych stosunkach kredytowych cedentem jest kredytobiorca, a nabywcą - bank. Zabezpieczeniem kredytu są więc wierzytelności, które ma kredytobiorca u innych podmiotów. W przypadku funduszy unijnych będzie to przyrzeczona w umowie o dofinansowaniu dotacja ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Taka konstrukcja prawna powoduje, że spłacenie kredytu przez przedsiębiorcę polega na przekazaniu przez instytucję wdrażającą fundusze unijne dotacji bankowi.


Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA