REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kopię odwołania można przesłać pocztą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Dla skuteczności przekazania kopii odwołania nie jest konieczne, aby zamawiający mógł zapoznać się z jej treścią przed upływem terminu na wniesienie odwołania.


REKLAMA

Firma Comarch oprotestowała treść ogłoszenia w przetargu organizowanym przez Rzeszowski Zakład Energetyczny, zarzucając zamawiającemu przekroczenie uprawnień w zakresie żądania od wykonawców dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem przedsiębiorcy zamawiający bezpodstawnie żądał, aby każdy podmiot wchodzący w skład konsorcjum przedstawił kopię polisy OC. Ponadto zamawiający żądał polisy OC, ale jednocześnie wśród warunków udziału w postępowaniu nie wymagał posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Zamawiający nie uwzględnił większości zarzutów, więc firma odwołała się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.


Brak podstaw do odrzucenia

REKLAMA


Zespół arbitrów w pierwszej kolejności zajął się wnioskiem o odrzucenie odwołania z uwagi na to, że kopia odwołania nie została przekazana zamawiającemu zgodnie z art. 184 ust. 2 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - dalej p.z.p.). Arbitrzy stwierdzili, że wniosek był niezasadny, bo kopia odwołania została przesłana zamawiającemu pocztą w tym samym dniu, w którym odwołanie zostało wniesione do prezesa UZP. Złożenie kopii odwołania w placówce pocztowej operatora publicznego, z równoczesnym złożeniem odwołania kierowanego do prezesa Urzędu, powoduje skuteczność przekazania kopii odwołania zamawiającemu - stwierdzili arbitrzy. W zakresie merytorycznych zarzutów arbitrzy przyznali rację wykonawcy, więc zamawiający wniósł skargę do Sądu Okręgowego w Rzeszowie.


Sędziowie oddalili skargę, podtrzymując stanowisko arbitrów w kwestii skuteczności przekazania kopii odwołania. Skoro momentem przekazania odwołania prezesowi UZP jest chwila złożenia pisma na poczcie, to momentem skutecznego poinformowania zamawiającego będzie także złożenie kopii na poczcie - wskazał sąd. Artykuł 184 ust. 2 p.z.p. dla uznania skuteczności przekazania kopii odwołania nie wymaga, aby zamawiający mógł zapoznać się z jej treścią przed upływem terminu na wniesienie odwołania, jak to ma miejsce w przypadku wniesienia protestu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wystarczy nadać pocztą


Regulacja dotycząca wnoszenia protestu stanowi wyjątek od ogólnych zasad obowiązujących w kwestii doręczeń. Nie ma zatem żadnych podstaw do rozszerzania stosowania tego wyjątku do innych środków odwoławczych. W razie wątpliwości można jedynie zastosować generalną zasadę, że do postępowania odwoławczego stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu postępowania cywilnego, w tym również art. 165 par. 2 k.p.c.


Sąd uznał także, że wymaganie polisy OC jest w pełni zgodne z przepisami, pod warunkiem że zamawiający przewiduje taki warunek udziału w postępowaniu. Natomiast w razie wspólnego ubiegania się o zamówienie kilku podmiotów wymagania dotyczące potencjału technicznego, osobowego oraz finansowego niezbędnego do realizacji przedmiotu zamówienia należy oceniać łącznie w odniesieniu do całego konsorcjum.


Ważne!

Oddanie pisma procesowego w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu (art. 165 par. 2 k.p.c.)


Sąd Okręgowy w Rzeszowie, sygn. akt VI Ga 28/07


Ewa Grączewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA