REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kopię odwołania można przesłać pocztą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Dla skuteczności przekazania kopii odwołania nie jest konieczne, aby zamawiający mógł zapoznać się z jej treścią przed upływem terminu na wniesienie odwołania.


REKLAMA

Firma Comarch oprotestowała treść ogłoszenia w przetargu organizowanym przez Rzeszowski Zakład Energetyczny, zarzucając zamawiającemu przekroczenie uprawnień w zakresie żądania od wykonawców dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem przedsiębiorcy zamawiający bezpodstawnie żądał, aby każdy podmiot wchodzący w skład konsorcjum przedstawił kopię polisy OC. Ponadto zamawiający żądał polisy OC, ale jednocześnie wśród warunków udziału w postępowaniu nie wymagał posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Zamawiający nie uwzględnił większości zarzutów, więc firma odwołała się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.


Brak podstaw do odrzucenia

REKLAMA


Zespół arbitrów w pierwszej kolejności zajął się wnioskiem o odrzucenie odwołania z uwagi na to, że kopia odwołania nie została przekazana zamawiającemu zgodnie z art. 184 ust. 2 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - dalej p.z.p.). Arbitrzy stwierdzili, że wniosek był niezasadny, bo kopia odwołania została przesłana zamawiającemu pocztą w tym samym dniu, w którym odwołanie zostało wniesione do prezesa UZP. Złożenie kopii odwołania w placówce pocztowej operatora publicznego, z równoczesnym złożeniem odwołania kierowanego do prezesa Urzędu, powoduje skuteczność przekazania kopii odwołania zamawiającemu - stwierdzili arbitrzy. W zakresie merytorycznych zarzutów arbitrzy przyznali rację wykonawcy, więc zamawiający wniósł skargę do Sądu Okręgowego w Rzeszowie.


Sędziowie oddalili skargę, podtrzymując stanowisko arbitrów w kwestii skuteczności przekazania kopii odwołania. Skoro momentem przekazania odwołania prezesowi UZP jest chwila złożenia pisma na poczcie, to momentem skutecznego poinformowania zamawiającego będzie także złożenie kopii na poczcie - wskazał sąd. Artykuł 184 ust. 2 p.z.p. dla uznania skuteczności przekazania kopii odwołania nie wymaga, aby zamawiający mógł zapoznać się z jej treścią przed upływem terminu na wniesienie odwołania, jak to ma miejsce w przypadku wniesienia protestu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wystarczy nadać pocztą


Regulacja dotycząca wnoszenia protestu stanowi wyjątek od ogólnych zasad obowiązujących w kwestii doręczeń. Nie ma zatem żadnych podstaw do rozszerzania stosowania tego wyjątku do innych środków odwoławczych. W razie wątpliwości można jedynie zastosować generalną zasadę, że do postępowania odwoławczego stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu postępowania cywilnego, w tym również art. 165 par. 2 k.p.c.


Sąd uznał także, że wymaganie polisy OC jest w pełni zgodne z przepisami, pod warunkiem że zamawiający przewiduje taki warunek udziału w postępowaniu. Natomiast w razie wspólnego ubiegania się o zamówienie kilku podmiotów wymagania dotyczące potencjału technicznego, osobowego oraz finansowego niezbędnego do realizacji przedmiotu zamówienia należy oceniać łącznie w odniesieniu do całego konsorcjum.


Ważne!

Oddanie pisma procesowego w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu (art. 165 par. 2 k.p.c.)


Sąd Okręgowy w Rzeszowie, sygn. akt VI Ga 28/07


Ewa Grączewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

Nawet 150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

Biznes w formie spółki cywilnej

Spółka cywilna cieszy się wśród przedsiębiorców dużą popularnością z uwagi na niskie koszty prowadzenia oraz mniejsze, aniżeli w przypadku spółek handlowych formalności związane z prowadzeniem biznesu, co daje jej wspólnikom dużą elastyczność. Spółka cywilna to dobre rozwiązanie szczególnie dla przedsiębiorców nawiązujących współpracę projektową lub realizujących wspólne przedsięwzięcie w oderwaniu od już prowadzonych działalności gospodarczych.

REKLAMA

Dotacje dla firm z sektora cyberbezpieczeństwa – nawet 60 tys. euro dla MŚP

Małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora cyberbezpieczeństwa mogą otrzymać nawet 60 tys. euro na rozwój innowacyjnych usług i produktów. Nabór wniosków w ramach europejskiego projektu trwa od 1 sierpnia do 2 października 2025 r. To szansa na ekspansję technologiczną i międzynarodową współpracę.

Rząd szuka ekspertów do zespołu wspierającego sektor ICT – ruszył nabór

Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło nabór do Zespołu ds. Wsparcia Polskiego Sektora ICT. Celem nowej inicjatywy jest umocnienie pozycji rodzimych firm na globalnych rynkach i zwiększenie ich konkurencyjności w obszarze nowych technologii.

REKLAMA