REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od przyszłego roku podział nieruchomości będzie szybszy i łatwiejszy

Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

Na decyzję o podziale nieruchomości inwestor będzie czekał maksymalnie miesiąc. Wójt nie będzie mógł zawiesić postępowania podziałowego na okres 12 miesięcy.


Zmiana prawa

REKLAMA

REKLAMA

 


Jest szansa na to, że osoby, które w celach budowlanych muszą dokonać podziału nieruchomości, już od przysz- łego roku będą mogły zrobić to według uproszczonych i krótszych procedur. Ułatwienia znajdują się w rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym.

 

REKLAMA


- Przyjęcie ustawy jeszcze przed samorozwiązaniem Sejmu nie było możliwe, gdyż brakowało opinii środowisk samorządowych. Wystąpiłem już jednak o odpowiednie opinie i mam nadzieję, że ustawa ta będzie mogła być przyjęta podczas obrad Sejmu, na których mają być głosowane poprawki Senatu do ustaw przyjętych na ostatnim posiedzeniu Sejmu - mówi Janusz Kołodziej, poseł LPR i przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.


Decyzja najdłużej w miesiąc

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Na przyjęcie ustawy od wielu miesięcy oczekują przede wszystkim inwestorzy, których zdaniem zbyt przewlekłe procedury podziału nieruchomości znacznie utrudniają prowadzenie inwestycji.


- Procedura podziału nieruchomości jest bardzo zbiurokratyzowana i na decyzję o podziale trzeba czekać kilka, a często nawet kilkanaście miesięcy. Najgorzej jest w dużych miastach, gdzie buduje się najwięcej - mówi Tomasz Lebiedź, członek zarządu Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.


Po wprowadzeniu zmian ma to się zmienić, gdyż wójt, burmistrz albo prezydent miasta będzie miał jedynie miesiąc, licząc od dnia złożenia wniosku, na wydanie decyzji podziałowej. Jeżeli w terminie tym nie wyda decyzji zatwierdzającej podział lub odmawiającej dokonania podziału, to podział dokona się z mocy prawa. Wójt, burmistrz, prezydent miasta będzie zobligowany potwierdzić takie dokonanie podziału w ciągu siedmiu dni.


Ze zmian nie są jednak zadowoleni samorządowcy, którzy narzekają, że nowe terminy mogą okazać się za krótkie i gminy nie zdążą z rozpatrywaniem wniosków. Ich zdaniem, nie oznacza to jednak, że podziały nieruchomości będą odbywały się z mocy prawa.


- Teraz gminy większą uwagę będą przywiązywały do badania załączników do wniosków, co może sprawić, że wiele wniosków będzie pozostawionych bez rozpoznania - mówi Andrzej Karpierz, kierownik Wydziału Geodezji w Krakowie.


Wyjaśnia, że jeżeli wniosek będzie zawierał jakiekolwiek braki, to organ będzie wzywał do jego uzupełnienia w terminie siedmiu dni pod rygorem pozostawienia go bez rozpoznania.


- Jeżeli strona nie zdąży uzupełnić wniosku w terminie siedmiu dni, to wniosek nie będzie rozpoznany - mówi Andrzej Karpierz.


Koniec z zawieszaniem


Szybszy podział nieruchomości na cele budowlane będzie możliwy także w sytuacji, gdy nie będzie ona objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dziś w takiej sytuacji gmina ma obowiązek zawieszenia postępowania podziałowego na okres 12 miesięcy.


- Przedłużające się terminy uchwalania planów miejscowych nie powinny być przeszkodą do wypełniania woli właścicieli w zakresie dokonywania przez nich podziału nieruchomości, gdyż właściciele w żadnym stopniu nie są odpowiedzialni za opieszałość gmin - mówi Mirosław Barszcz, minister budownictwa.


Zgodnie z projektem, jeżeli dzielona nieruchomość położona jest na terenie nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i gmina nie ma obowiązku uchwalenia takiego planu dla tego obszaru, to podział nieruchomości będzie możliwy, jeżeli nie będzie sprzeczny z jakimikolwiek przepisami innych ustaw. Jednocześnie, jeżeli inwestor uzyskał już decyzję o warunkach zabudowy, to podział nieruchomości będzie możliwy, jeżeli nie będzie sprzeczny z tą decyzją. W żadnym wypadku nie będzie możliwe zawieszenie postępowania podziałowego.


Zdaniem samorządowców brak możliwości zawieszenia postępowania może być tylko pozornym przyspieszeniem procedur budowlanych.


- Jeżeli podział będzie sprzeczny z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, to inwestor, mimo że dokona sporych nakładów finansowych na podział nieruchomości, i tak nie otrzyma pozwolenia na budowę - mówi Andrzej Karpierz.


Zwiększą się koszty


Wprowadzenie nowych, uproszczonych procedur podziału nieruchomości może zwiększyć koszty całego postępowania. Dziś bowiem do złożenia wniosku wystarczy dołączenie wstępnego projektu podziału nieruchomości, który może być sporządzony nawet przez samego wnioskującego. Dopiero po zatwierdzeniu projektu konieczne jest przedstawienie mapy podziałowej. Po zmianach mapę podziału nieruchomości trzeba będzie dołączyć już przy składaniu wniosku.


- Jeżeli okaże się, że podział jest niezgodny z przepisami, i organ wyda decyzję odmowną, to za kolejną, zgodną z przepisami, mapę z podziałem strona będzie musiała zapłacić jeszcze raz - wyjaśnia Andrzej Karpierz.


Podział nieruchomości
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ARKADIUSZ JARASZEK

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA