REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dla specjalnych stref ekonomicznych nie będzie limitów terytorialnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trocha

REKLAMA

Specjalne strefy ekonomiczne będą działać bez ograniczeń terytorialnych i uzyskają prawo zarządzania gruntami Agencji Nieruchomości Rolnych.


ZMIANA PRAWA

REKLAMA

 


Specjalne strefy ekonomiczne nie będą mieć limitów terytorialnych i otrzymają prawo zarządzania gruntami Agencji Nieruchomości Rolnych położonymi w strefach - zakłada projekt nowelizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (SSE) przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki (Dz.U. z 2007 r. nr 42, poz. 274). MG ocenia, że zniesienie limitu wielkości obszarów SSE pozwoli na utrzymanie obecnego tempa napływu nowych inwestycji.

 


- Biorąc pod uwagę dotychczasowe tempo zagospodarowywania stref, zakłada się, że nie przekroczą one 20 tys. ha. Kompetencje do jego zwiększania posiada Rada Ministrów, zatem określenie limitu ich łącznego obszaru nie jest konieczne - uzasadnia Teresa Korycińska, dyrektor departamentu instrumentów wsparcia w ministerstwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Zniesienie limitu należy oceniać pozytywnie, gdyż wyeliminuje to szkodliwą praktykę wyrywania sobie gruntów przez poszczególne strefy - mówi Marek Cieślak, prezes Łódzkiej SSE.


Za małe strefy


W Polsce funkcjonuje 14 specjalnych stref ekonomicznych. Z uwagi na zwolnienie z podatku dochodowego uzyskanych w strefie dochodów, SSE cieszą się dużym zainteresowaniem inwestorów.

REKLAMA


- Tylko w 2006 roku na terenie stref zlokalizowano inwestycje o wartości 35,4 mld zł. Wzrost zainteresowania został spowodowany w dużej mierze zwiększeniem we wrześniu 2006 r. maksymalnego obszaru stref z 8 do 12 tysięcy hektarów - wyjaśnia Joanna Sztefko, menedżer w dziale ulg i dotacji inwestycyjnych Ernst & Young.


- Pomoc publiczna w formie zwolnień z podatku dochodowym w SSE jest korzystniejsza niż bezpośrednie dotacje z budżetu państwa. W interesie gospodarki leży maksymalne wykorzystanie tego instrumentu - mówi dyrektor Korycińska.


Pomoc dozwolona

REKLAMA


Główną zachętą dla dużych przedsiębiorstw do inwestycji w strefach jest pomoc publiczna - ulgi w podatku dochodowego i wsparcie w procedurach administracyjnych, co jest istotne dla inwestorów zagranicznych. Komisja Europejska dąży do ograniczenia pomocy w strefach. W marcu 1999 r. strona polska zobowiązała się nie zwiększać obszaru stref ponad wielkość według stanu na dzień 31 grudnia 2000 r., tj. 6325 ha. Zobowiązanie to Polska wykonała w ramach ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. (Dz.U. nr 117, poz. 1228). Jednak zdaniem ministerstwa Polska nie uzyskała oczekiwanych warunków. Okres przejściowy dla sektora MSP został znacznie skrócony, w przypadku dużych przedsiębiorców ustalono obowiązującą w krajach UE dopuszczalną intensywność pomocy.


- Należy podkreślić, iż z punktu Traktatu Akcesyjnego Polska nie jest zobowiązana do ograniczania sumarycznego obszaru stref i proponowane zniesienie limitu stref nie wymaga zgody Komisji - twierdzi dyrektor Korycińska.


Eksperci wskazują jednak, że polityka Komisji ograniczania pomocy publicznej w strefach zaostrza się. W wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007- -2013 Komisja zawęża definicję nowej inwestycji.


- Spowoduje to ograniczenie katalogu projektów kwalifikujących się do wsparcia, m.in. w formie zwolnień podatkowych w SSE - mówi Rafał Pulsakowski, starszy konsultant PricewaterhouseCoopers.


- Nie wydaje się jednak, żeby zniesienie limitów powierzchni stref było sprzeczne z prawem unijnym. Ograniczenia dotyczą tylko intensywności pomocy publicznej. Zresztą przy poprzednim zwiększeniu powierzchni w 2006 roku Komisja nie protestowała - mówi Adam Żołnowski, wicedyrektor działu usług doradczych w PricewaterhouseCoopers.


Grunty dla stref


Zgodnie z projektem - do obowiązków spółek zarządzających SSE należeć będzie także gospodarowanie, w imieniu Skarbu Państwa, nieruchomościami znajdującymi się w Zasobie Własności Rolnej Skarbu Państwa, położonymi w granicach stref. Od wpływów osiąganych ze sprzedaży oraz odpłatnego korzystania zarządzający otrzyma 25 proc.


- Rozwiązanie to jest słuszne, bo porządkuje zarządzanie gruntami w strefach. Szkoda jednak, że część z nich ma wady prawne i jest objęta roszczeniami osób trzecich - mówi prezes Cieślak.


Projekt określa też kryteria, które uzasadniają włączanie prywatnych terenów w obszar stref. Za ważne względy gospodarcze przyjmuje się tworzenie nowych miejsc pracy, ponoszenie nakładów inwestycyjnych, rozwój innowacyjnych technologii oraz rozwój sektora nowoczesnych usług. Szczegółowe kryteria określiłaby Rada Ministrów.


Boom trwa nadal


- Główne korzyści ze stref na poziomie regionalnym to nowe miejsca pracy, nowoczesne technologie, a także rozwój społeczny. Dlatego boom w strefach potrwa jeszcze co najmniej kilka lat - podkreśla Adam Żołnowski.


- Na podstawie naszych doświadczeń śmiało możemy stwierdzić, że idea utworzenia strefy na terenie naszego regionu sprawdziła się, a nawet przyniosła bardziej korzystne efekty niż zakładane - mówi Mirosław Greber, prezes Wałbrzyskiej SSE.


ZE STRONY BIZNESU

W Polsce działa 14 specjalnych stref ekonomicznych o łącznej powierzchni 12 tys. ha, w których wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych na koniec 2006 r. przekroczyła 35,4 mld zł. Dzięki wydaniu 924 ważnych zezwoleń powstało ponad 108 tys. nowych miejsc pracy. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 11 lat od firm działających w specjalnych strefach ekonomicznych wpłynie do budżetu ponad 79 mld zł, głównie z tytułu VAT. Jednocześnie powstanie ponad 100 tys. nowych miejsc pracy.

Nowe prawo dla stref ekonomicznych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PIOTR TROCHA

piotr.trocha@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA