REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniejsze wymagania dla importerów i producentów aut

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Posłowie znowelizowali przepisy, które ułatwią stworzenie sieci demontażu pojazdów.


Zmiana prawa

 

REKLAMA


Zmniejszą się wymagania wobec przedsiębiorców, którzy wprowadzają do Polski więcej niż 1 tys. aut rocznie. Dziś muszą oni zapewnić sieć demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, tak aby punkty odbioru aut były dostępne w promieniu 50 km od każdego miejsca w kraju. Jeśli tego nie zrobią, muszą zapłacić 500 zł od każdego auta wprowadzonego do sprzedaży. Jednak za sprawą nowelizacji ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 202 z późn. zm.) w przypadku braku sieci pokrywającej terytorium kraju wystarczy sieć obejmująca 95 proc. Polski, aby uniknąć opłat.


Ułatwienie dla przedsiębiorców

REKLAMA


Jeżeli taki warunek zostanie spełniony, to producent samochodów lub importer nie będzie musiał płacić 500 zł od każdego pojazdu. W przypadku gdy sieć pokrywa mniej niż 95 proc., ale więcej niż 90 proc. terytorium kraju, firma zapłaci opłatę za brak sieci obniżoną o 75 proc., czyli tylko 125 zł od pojazdu. Jeżeli zapewni sieć na obszarze mniejszym niż 90 proc., ale większym niż 85 proc. terytorium, przedsiębiorca zapłaci 50 proc. opłaty. Firmy, które będą miały mniejszą sieć, zapłacą całość.


- Jednym z powodów zmiany przepisów jest brak zapotrzebowania na usługi punktów zbierania pojazdów wynikający z niskiego poziomu zaludnienia w różnych rejonach kraju - mówi Mirella Lehna, radca prawny w Kancelarii Wardyński i Wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmiana nie jest krzywdząca


- Mankamentem dotychczasowych rozwiązań jest to, że ustawa nie różnicowała wysokości opłaty w zależności od stopnia wypełnienia obowiązku przez firmę - mówi Krzysztof Kanton, radca prawny w Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak. Ten sam obowiązek uiszczenia opłaty dotyczył zarówno firmy, która zapewniła sieć w całości, jak i takiej, która nie podjęła działań, żeby zrealizować ustawowy obowiązek.


- Ta ustawa była najsurowsza w UE. Uznanie, że sieć jest zapewniona przy 95 proc. pokryciu terytorium kraju jest kompromisem pomiędzy oczekiwaniami producentów a firm recyklingowych - ocenia Krzysztof Kanton.


Z noweli zadowoleni są przede wszystkim producenci aut i importerzy.


- Obecne przepisy są krzywdzące dla producentów, gdyż płaci się całą karę, niezależnie od tego, jak dużą siecią się dysponuje - mówi Diana Poteralska-Łyżnik, rzecznik prasowy BMW.


Mniej pieniędzy na recykling


Jednak firmy zajmujące się recyklingiem nie są zadowolone. Zdaniem Wojciecha Kurdziela ze Stowarzyszenia Recyklerów Pojazdów, takie przepisy wstrzymają rozwój całego systemu recyklingu aut.


- Importerzy będą mieli spełnione ustawowe obowiązki, których obecnie nie zrealizowali. Do kasy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej trafi znacznie mniej pieniędzy z opłat recyklingowych - podkreśla Wojciech Kurdziel.


Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów, zaznacza, że producenci aut mają wliczone w cenę pojazdu koszty późniejszego recyklingu. Podkreśla, że z tych środków powinni tworzyć sieć demontażu aut lub uiszczać stosowne opłaty.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

REKLAMA

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

REKLAMA

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA