REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniejsze wymagania dla importerów i producentów aut

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Posłowie znowelizowali przepisy, które ułatwią stworzenie sieci demontażu pojazdów.


Zmiana prawa

 

REKLAMA


Zmniejszą się wymagania wobec przedsiębiorców, którzy wprowadzają do Polski więcej niż 1 tys. aut rocznie. Dziś muszą oni zapewnić sieć demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, tak aby punkty odbioru aut były dostępne w promieniu 50 km od każdego miejsca w kraju. Jeśli tego nie zrobią, muszą zapłacić 500 zł od każdego auta wprowadzonego do sprzedaży. Jednak za sprawą nowelizacji ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 202 z późn. zm.) w przypadku braku sieci pokrywającej terytorium kraju wystarczy sieć obejmująca 95 proc. Polski, aby uniknąć opłat.


Ułatwienie dla przedsiębiorców

REKLAMA


Jeżeli taki warunek zostanie spełniony, to producent samochodów lub importer nie będzie musiał płacić 500 zł od każdego pojazdu. W przypadku gdy sieć pokrywa mniej niż 95 proc., ale więcej niż 90 proc. terytorium kraju, firma zapłaci opłatę za brak sieci obniżoną o 75 proc., czyli tylko 125 zł od pojazdu. Jeżeli zapewni sieć na obszarze mniejszym niż 90 proc., ale większym niż 85 proc. terytorium, przedsiębiorca zapłaci 50 proc. opłaty. Firmy, które będą miały mniejszą sieć, zapłacą całość.


- Jednym z powodów zmiany przepisów jest brak zapotrzebowania na usługi punktów zbierania pojazdów wynikający z niskiego poziomu zaludnienia w różnych rejonach kraju - mówi Mirella Lehna, radca prawny w Kancelarii Wardyński i Wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmiana nie jest krzywdząca


- Mankamentem dotychczasowych rozwiązań jest to, że ustawa nie różnicowała wysokości opłaty w zależności od stopnia wypełnienia obowiązku przez firmę - mówi Krzysztof Kanton, radca prawny w Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak. Ten sam obowiązek uiszczenia opłaty dotyczył zarówno firmy, która zapewniła sieć w całości, jak i takiej, która nie podjęła działań, żeby zrealizować ustawowy obowiązek.


- Ta ustawa była najsurowsza w UE. Uznanie, że sieć jest zapewniona przy 95 proc. pokryciu terytorium kraju jest kompromisem pomiędzy oczekiwaniami producentów a firm recyklingowych - ocenia Krzysztof Kanton.


Z noweli zadowoleni są przede wszystkim producenci aut i importerzy.


- Obecne przepisy są krzywdzące dla producentów, gdyż płaci się całą karę, niezależnie od tego, jak dużą siecią się dysponuje - mówi Diana Poteralska-Łyżnik, rzecznik prasowy BMW.


Mniej pieniędzy na recykling


Jednak firmy zajmujące się recyklingiem nie są zadowolone. Zdaniem Wojciecha Kurdziela ze Stowarzyszenia Recyklerów Pojazdów, takie przepisy wstrzymają rozwój całego systemu recyklingu aut.


- Importerzy będą mieli spełnione ustawowe obowiązki, których obecnie nie zrealizowali. Do kasy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej trafi znacznie mniej pieniędzy z opłat recyklingowych - podkreśla Wojciech Kurdziel.


Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów, zaznacza, że producenci aut mają wliczone w cenę pojazdu koszty późniejszego recyklingu. Podkreśla, że z tych środków powinni tworzyć sieć demontażu aut lub uiszczać stosowne opłaty.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA