REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrze zaplanowany magazyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak

REKLAMA

Niezależnie od rodzaju składowanego towaru należy starannie zadbać o wyposażenie magazynu. Nie tylko pozwala to na zbudowanie jednolitego, dobrze funkcjonującego systemu obsługi logistycznej, ale też na optymalizację jego kosztów.

Zespolenie budynku magazynu z urządzeniami do jego obsługi to dzisiaj zadanie nie tylko dla logistyka, ale także dla producentów regałów składowania, wózków widłowych oraz dostawców systemów informatycznych. Dobre zestawienie funkcji tych urządzeń optymalizuje koszty całej obsługi logistycznej. Najważniejsze jest wybranie grupy urządzeń, które zaspokoją potrzeby, ale też nie będą ani zbyt ubogie, ani zbyt rozbudowane np. pod względem technologicznym. Dobór odpowiednich regałów oraz środków transportu wewnętrznego nie tylko obniża koszty składowania, ale i i koszty pracy oraz daje oszczędność powierzchni magazynowej.

REKLAMA

REKLAMA

 

Mobilność urządzeń

Urządzenia do przemieszczania ładunków w magazynie służą jednocześnie do układania i pełnią rolę środków transportu magazynowego, a także mogą pełnić rolę nośnika i przekaźnika danych o produkcie. Przy planowaniu ich zakupu warto rozpatrywać je łącznie jako wzajemnie uzupełniające się wyposażenie.

REKLAMA

- Wózek widłowy powoli przestaje być wyłącznie narzędziem do podnoszenia i transportu towarów. Wyposażony w komputer dający dostęp do systemu zarządzania magazynem staje się on narzędziem realizacji zaplanowanych, optymalizowanych i podlegających ścisłej kontroli procesów przepływu towarów. Pozwala to osiągnąć pozytywne rezultaty w zakresie poprawy sprawności funkcjonowania układu transportu wewnętrznego, które przekładają się na poprawę ogólnych wskaźników operacji logistycznych w magazynie, takich jak czas realizacji zamówień czy liczba załadunków pojazdów podczas zmiany - mówi Andrzej Podniesiński, logistic projects manager BT Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do grupy urządzeń mobilnych oprócz wózków widłowych zaliczyć należy także różnego rodzaju podnośniki (taśmowe, wałkowe, podwieszane itp.), a także układnice i suwnice magazynowe, dźwigi towarowe, wciągniki przejezdne.

Z półki na półkę

Urządzenia do składowania towarów, bez względu na producenta, posiadają znormalizowane wymiary, chociaż w niektórych przypadkach ich konstrukcja musi być dostosowana do przechowywania towarów o specyficznych kształtach. Sposobem na ich uniwersalizację wydają sie być regały automatyczne, które oprócz funkcji składowania, układają (przy pomocy przenośników wałkowych i rolkowych) towar według wybranych parametrów (np. waga, wielkość). Dzięki temu regulują odstęp pomiędzy półkami w sposób automatyczny, tak aby nie tracić pustych przestrzeni pomiędzy nimi w przypadku różnych rozmiarów np. paczek.

- To znacznie oszczędza powierzchnię składowania, a więc redukuje koszty i często pozwala na rozwój bez dodatkowych inwestycji w nowe budynki. Jak widać, również w technologii regałów, szczególnie automatycznych, które są sterowane komputerowo, nastąpił znaczny postęp - wyjaśnia Łukasz Kańtoch z ISL.

Utrudniony wybór

Nadal jednak nie do zastąpienia wydają się być tradycyjne systemy składowania z wykorzystaniem regałów półkowych, regałów wspornikowych (do materiałów dłużycowych) czy najbardziej popularnych regałów paletowych. Efektywność tych urządzeń zależy jednak od dopasowania do zadań, które mają spełniać. Dlatego w przypadku ich zakupu nie należy ulegać ani modzie (np. na automatyzację), ani cenie. Chociaż ten drugi element nadal ostatecznie decyduje o wyborze urządzeń z całej tej palety rozmaitych możliwości magazynowania. Z pewnością wybór utrudnia brak raportów i ogólnie dostępnych danych rynkowych na temat systemów regałów. Ale coraz więcej producentów tych urządzeń oferuje cały zakres usług planowania i zagospodarowania przestrzeni magazynowej. Oczywiście to oznacza koszty. Z drugiej zaś strony, patrząc na dynamikę rynku zapotrzebowania na powierzchnię magazynową, raczej o zwrot dobrze zaplanowanej inwestycji w wyposażenie magazynu nie ma się co martwić, zwłaszcza że pozwoli to na obniżenie ogólnych kosztów logistycznych.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Od 2005 roku stale rośnie popyt na powierzchnię magazynową w Polsce (wzrost o ok. 20 proc. rocznie). W naszym kraju istnieje już ponad 2 mln mkw. powierzchni magazynowej i stale jej przybywa. Według analityków firmy Goodman najemcy i deweloperzy nieruchomości logistycznych rozszerzą działalność na rynki centralnej i wschodniej Europy, w szczególności na Rumunię i Bułgarię. Jednak według raportu to Polska ma najlepsze perspektywy w centralnej Europie na najbliższych pięć lat. Rynek logistyczny w Polsce będzie rozwijał się poza Warszawę wzdłuż nowych projektowanych autostrad w rejonach Łodzi, Piotrkowa Trybunalskiego, Poznania, Wrocławia oraz Trójmiasta.

JAKĄ POWIERZCHNIĘ MOŻNA ZAOSZCZĘDZIĆ

Automatyczny regał oszczędza powierzchnię składowania z 350 mkw. do 20 mkw. Procesy logistyczne dotyczą również powierzchni biurowych, np. składowanie i przepływy dokumentów. Dla tego obszaru logistyki istnieją rozwiązania do składowania, ale i wydawania dokumentów do rąk operatora, możliwie oszczędzając powierzchnię i czas.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wykorzystanie urządzeń transportu wewnętrznego

BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA