REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrze zaplanowany magazyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak

REKLAMA

Niezależnie od rodzaju składowanego towaru należy starannie zadbać o wyposażenie magazynu. Nie tylko pozwala to na zbudowanie jednolitego, dobrze funkcjonującego systemu obsługi logistycznej, ale też na optymalizację jego kosztów.

Zespolenie budynku magazynu z urządzeniami do jego obsługi to dzisiaj zadanie nie tylko dla logistyka, ale także dla producentów regałów składowania, wózków widłowych oraz dostawców systemów informatycznych. Dobre zestawienie funkcji tych urządzeń optymalizuje koszty całej obsługi logistycznej. Najważniejsze jest wybranie grupy urządzeń, które zaspokoją potrzeby, ale też nie będą ani zbyt ubogie, ani zbyt rozbudowane np. pod względem technologicznym. Dobór odpowiednich regałów oraz środków transportu wewnętrznego nie tylko obniża koszty składowania, ale i i koszty pracy oraz daje oszczędność powierzchni magazynowej.

REKLAMA

 

Mobilność urządzeń

REKLAMA

Urządzenia do przemieszczania ładunków w magazynie służą jednocześnie do układania i pełnią rolę środków transportu magazynowego, a także mogą pełnić rolę nośnika i przekaźnika danych o produkcie. Przy planowaniu ich zakupu warto rozpatrywać je łącznie jako wzajemnie uzupełniające się wyposażenie.

- Wózek widłowy powoli przestaje być wyłącznie narzędziem do podnoszenia i transportu towarów. Wyposażony w komputer dający dostęp do systemu zarządzania magazynem staje się on narzędziem realizacji zaplanowanych, optymalizowanych i podlegających ścisłej kontroli procesów przepływu towarów. Pozwala to osiągnąć pozytywne rezultaty w zakresie poprawy sprawności funkcjonowania układu transportu wewnętrznego, które przekładają się na poprawę ogólnych wskaźników operacji logistycznych w magazynie, takich jak czas realizacji zamówień czy liczba załadunków pojazdów podczas zmiany - mówi Andrzej Podniesiński, logistic projects manager BT Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do grupy urządzeń mobilnych oprócz wózków widłowych zaliczyć należy także różnego rodzaju podnośniki (taśmowe, wałkowe, podwieszane itp.), a także układnice i suwnice magazynowe, dźwigi towarowe, wciągniki przejezdne.

Z półki na półkę

REKLAMA

Urządzenia do składowania towarów, bez względu na producenta, posiadają znormalizowane wymiary, chociaż w niektórych przypadkach ich konstrukcja musi być dostosowana do przechowywania towarów o specyficznych kształtach. Sposobem na ich uniwersalizację wydają sie być regały automatyczne, które oprócz funkcji składowania, układają (przy pomocy przenośników wałkowych i rolkowych) towar według wybranych parametrów (np. waga, wielkość). Dzięki temu regulują odstęp pomiędzy półkami w sposób automatyczny, tak aby nie tracić pustych przestrzeni pomiędzy nimi w przypadku różnych rozmiarów np. paczek.

- To znacznie oszczędza powierzchnię składowania, a więc redukuje koszty i często pozwala na rozwój bez dodatkowych inwestycji w nowe budynki. Jak widać, również w technologii regałów, szczególnie automatycznych, które są sterowane komputerowo, nastąpił znaczny postęp - wyjaśnia Łukasz Kańtoch z ISL.

Utrudniony wybór

Nadal jednak nie do zastąpienia wydają się być tradycyjne systemy składowania z wykorzystaniem regałów półkowych, regałów wspornikowych (do materiałów dłużycowych) czy najbardziej popularnych regałów paletowych. Efektywność tych urządzeń zależy jednak od dopasowania do zadań, które mają spełniać. Dlatego w przypadku ich zakupu nie należy ulegać ani modzie (np. na automatyzację), ani cenie. Chociaż ten drugi element nadal ostatecznie decyduje o wyborze urządzeń z całej tej palety rozmaitych możliwości magazynowania. Z pewnością wybór utrudnia brak raportów i ogólnie dostępnych danych rynkowych na temat systemów regałów. Ale coraz więcej producentów tych urządzeń oferuje cały zakres usług planowania i zagospodarowania przestrzeni magazynowej. Oczywiście to oznacza koszty. Z drugiej zaś strony, patrząc na dynamikę rynku zapotrzebowania na powierzchnię magazynową, raczej o zwrot dobrze zaplanowanej inwestycji w wyposażenie magazynu nie ma się co martwić, zwłaszcza że pozwoli to na obniżenie ogólnych kosztów logistycznych.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Od 2005 roku stale rośnie popyt na powierzchnię magazynową w Polsce (wzrost o ok. 20 proc. rocznie). W naszym kraju istnieje już ponad 2 mln mkw. powierzchni magazynowej i stale jej przybywa. Według analityków firmy Goodman najemcy i deweloperzy nieruchomości logistycznych rozszerzą działalność na rynki centralnej i wschodniej Europy, w szczególności na Rumunię i Bułgarię. Jednak według raportu to Polska ma najlepsze perspektywy w centralnej Europie na najbliższych pięć lat. Rynek logistyczny w Polsce będzie rozwijał się poza Warszawę wzdłuż nowych projektowanych autostrad w rejonach Łodzi, Piotrkowa Trybunalskiego, Poznania, Wrocławia oraz Trójmiasta.

JAKĄ POWIERZCHNIĘ MOŻNA ZAOSZCZĘDZIĆ

Automatyczny regał oszczędza powierzchnię składowania z 350 mkw. do 20 mkw. Procesy logistyczne dotyczą również powierzchni biurowych, np. składowanie i przepływy dokumentów. Dla tego obszaru logistyki istnieją rozwiązania do składowania, ale i wydawania dokumentów do rąk operatora, możliwie oszczędzając powierzchnię i czas.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wykorzystanie urządzeń transportu wewnętrznego

BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA