REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrze zaplanowany magazyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak

REKLAMA

Niezależnie od rodzaju składowanego towaru należy starannie zadbać o wyposażenie magazynu. Nie tylko pozwala to na zbudowanie jednolitego, dobrze funkcjonującego systemu obsługi logistycznej, ale też na optymalizację jego kosztów.

Zespolenie budynku magazynu z urządzeniami do jego obsługi to dzisiaj zadanie nie tylko dla logistyka, ale także dla producentów regałów składowania, wózków widłowych oraz dostawców systemów informatycznych. Dobre zestawienie funkcji tych urządzeń optymalizuje koszty całej obsługi logistycznej. Najważniejsze jest wybranie grupy urządzeń, które zaspokoją potrzeby, ale też nie będą ani zbyt ubogie, ani zbyt rozbudowane np. pod względem technologicznym. Dobór odpowiednich regałów oraz środków transportu wewnętrznego nie tylko obniża koszty składowania, ale i i koszty pracy oraz daje oszczędność powierzchni magazynowej.

REKLAMA

 

Mobilność urządzeń

REKLAMA

Urządzenia do przemieszczania ładunków w magazynie służą jednocześnie do układania i pełnią rolę środków transportu magazynowego, a także mogą pełnić rolę nośnika i przekaźnika danych o produkcie. Przy planowaniu ich zakupu warto rozpatrywać je łącznie jako wzajemnie uzupełniające się wyposażenie.

- Wózek widłowy powoli przestaje być wyłącznie narzędziem do podnoszenia i transportu towarów. Wyposażony w komputer dający dostęp do systemu zarządzania magazynem staje się on narzędziem realizacji zaplanowanych, optymalizowanych i podlegających ścisłej kontroli procesów przepływu towarów. Pozwala to osiągnąć pozytywne rezultaty w zakresie poprawy sprawności funkcjonowania układu transportu wewnętrznego, które przekładają się na poprawę ogólnych wskaźników operacji logistycznych w magazynie, takich jak czas realizacji zamówień czy liczba załadunków pojazdów podczas zmiany - mówi Andrzej Podniesiński, logistic projects manager BT Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do grupy urządzeń mobilnych oprócz wózków widłowych zaliczyć należy także różnego rodzaju podnośniki (taśmowe, wałkowe, podwieszane itp.), a także układnice i suwnice magazynowe, dźwigi towarowe, wciągniki przejezdne.

Z półki na półkę

REKLAMA

Urządzenia do składowania towarów, bez względu na producenta, posiadają znormalizowane wymiary, chociaż w niektórych przypadkach ich konstrukcja musi być dostosowana do przechowywania towarów o specyficznych kształtach. Sposobem na ich uniwersalizację wydają sie być regały automatyczne, które oprócz funkcji składowania, układają (przy pomocy przenośników wałkowych i rolkowych) towar według wybranych parametrów (np. waga, wielkość). Dzięki temu regulują odstęp pomiędzy półkami w sposób automatyczny, tak aby nie tracić pustych przestrzeni pomiędzy nimi w przypadku różnych rozmiarów np. paczek.

- To znacznie oszczędza powierzchnię składowania, a więc redukuje koszty i często pozwala na rozwój bez dodatkowych inwestycji w nowe budynki. Jak widać, również w technologii regałów, szczególnie automatycznych, które są sterowane komputerowo, nastąpił znaczny postęp - wyjaśnia Łukasz Kańtoch z ISL.

Utrudniony wybór

Nadal jednak nie do zastąpienia wydają się być tradycyjne systemy składowania z wykorzystaniem regałów półkowych, regałów wspornikowych (do materiałów dłużycowych) czy najbardziej popularnych regałów paletowych. Efektywność tych urządzeń zależy jednak od dopasowania do zadań, które mają spełniać. Dlatego w przypadku ich zakupu nie należy ulegać ani modzie (np. na automatyzację), ani cenie. Chociaż ten drugi element nadal ostatecznie decyduje o wyborze urządzeń z całej tej palety rozmaitych możliwości magazynowania. Z pewnością wybór utrudnia brak raportów i ogólnie dostępnych danych rynkowych na temat systemów regałów. Ale coraz więcej producentów tych urządzeń oferuje cały zakres usług planowania i zagospodarowania przestrzeni magazynowej. Oczywiście to oznacza koszty. Z drugiej zaś strony, patrząc na dynamikę rynku zapotrzebowania na powierzchnię magazynową, raczej o zwrot dobrze zaplanowanej inwestycji w wyposażenie magazynu nie ma się co martwić, zwłaszcza że pozwoli to na obniżenie ogólnych kosztów logistycznych.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Od 2005 roku stale rośnie popyt na powierzchnię magazynową w Polsce (wzrost o ok. 20 proc. rocznie). W naszym kraju istnieje już ponad 2 mln mkw. powierzchni magazynowej i stale jej przybywa. Według analityków firmy Goodman najemcy i deweloperzy nieruchomości logistycznych rozszerzą działalność na rynki centralnej i wschodniej Europy, w szczególności na Rumunię i Bułgarię. Jednak według raportu to Polska ma najlepsze perspektywy w centralnej Europie na najbliższych pięć lat. Rynek logistyczny w Polsce będzie rozwijał się poza Warszawę wzdłuż nowych projektowanych autostrad w rejonach Łodzi, Piotrkowa Trybunalskiego, Poznania, Wrocławia oraz Trójmiasta.

JAKĄ POWIERZCHNIĘ MOŻNA ZAOSZCZĘDZIĆ

Automatyczny regał oszczędza powierzchnię składowania z 350 mkw. do 20 mkw. Procesy logistyczne dotyczą również powierzchni biurowych, np. składowanie i przepływy dokumentów. Dla tego obszaru logistyki istnieją rozwiązania do składowania, ale i wydawania dokumentów do rąk operatora, możliwie oszczędzając powierzchnię i czas.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wykorzystanie urządzeń transportu wewnętrznego

BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA