REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrze zaplanowany magazyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak

REKLAMA

Niezależnie od rodzaju składowanego towaru należy starannie zadbać o wyposażenie magazynu. Nie tylko pozwala to na zbudowanie jednolitego, dobrze funkcjonującego systemu obsługi logistycznej, ale też na optymalizację jego kosztów.

Zespolenie budynku magazynu z urządzeniami do jego obsługi to dzisiaj zadanie nie tylko dla logistyka, ale także dla producentów regałów składowania, wózków widłowych oraz dostawców systemów informatycznych. Dobre zestawienie funkcji tych urządzeń optymalizuje koszty całej obsługi logistycznej. Najważniejsze jest wybranie grupy urządzeń, które zaspokoją potrzeby, ale też nie będą ani zbyt ubogie, ani zbyt rozbudowane np. pod względem technologicznym. Dobór odpowiednich regałów oraz środków transportu wewnętrznego nie tylko obniża koszty składowania, ale i i koszty pracy oraz daje oszczędność powierzchni magazynowej.

REKLAMA

REKLAMA

 

Mobilność urządzeń

Urządzenia do przemieszczania ładunków w magazynie służą jednocześnie do układania i pełnią rolę środków transportu magazynowego, a także mogą pełnić rolę nośnika i przekaźnika danych o produkcie. Przy planowaniu ich zakupu warto rozpatrywać je łącznie jako wzajemnie uzupełniające się wyposażenie.

REKLAMA

- Wózek widłowy powoli przestaje być wyłącznie narzędziem do podnoszenia i transportu towarów. Wyposażony w komputer dający dostęp do systemu zarządzania magazynem staje się on narzędziem realizacji zaplanowanych, optymalizowanych i podlegających ścisłej kontroli procesów przepływu towarów. Pozwala to osiągnąć pozytywne rezultaty w zakresie poprawy sprawności funkcjonowania układu transportu wewnętrznego, które przekładają się na poprawę ogólnych wskaźników operacji logistycznych w magazynie, takich jak czas realizacji zamówień czy liczba załadunków pojazdów podczas zmiany - mówi Andrzej Podniesiński, logistic projects manager BT Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do grupy urządzeń mobilnych oprócz wózków widłowych zaliczyć należy także różnego rodzaju podnośniki (taśmowe, wałkowe, podwieszane itp.), a także układnice i suwnice magazynowe, dźwigi towarowe, wciągniki przejezdne.

Z półki na półkę

Urządzenia do składowania towarów, bez względu na producenta, posiadają znormalizowane wymiary, chociaż w niektórych przypadkach ich konstrukcja musi być dostosowana do przechowywania towarów o specyficznych kształtach. Sposobem na ich uniwersalizację wydają sie być regały automatyczne, które oprócz funkcji składowania, układają (przy pomocy przenośników wałkowych i rolkowych) towar według wybranych parametrów (np. waga, wielkość). Dzięki temu regulują odstęp pomiędzy półkami w sposób automatyczny, tak aby nie tracić pustych przestrzeni pomiędzy nimi w przypadku różnych rozmiarów np. paczek.

- To znacznie oszczędza powierzchnię składowania, a więc redukuje koszty i często pozwala na rozwój bez dodatkowych inwestycji w nowe budynki. Jak widać, również w technologii regałów, szczególnie automatycznych, które są sterowane komputerowo, nastąpił znaczny postęp - wyjaśnia Łukasz Kańtoch z ISL.

Utrudniony wybór

Nadal jednak nie do zastąpienia wydają się być tradycyjne systemy składowania z wykorzystaniem regałów półkowych, regałów wspornikowych (do materiałów dłużycowych) czy najbardziej popularnych regałów paletowych. Efektywność tych urządzeń zależy jednak od dopasowania do zadań, które mają spełniać. Dlatego w przypadku ich zakupu nie należy ulegać ani modzie (np. na automatyzację), ani cenie. Chociaż ten drugi element nadal ostatecznie decyduje o wyborze urządzeń z całej tej palety rozmaitych możliwości magazynowania. Z pewnością wybór utrudnia brak raportów i ogólnie dostępnych danych rynkowych na temat systemów regałów. Ale coraz więcej producentów tych urządzeń oferuje cały zakres usług planowania i zagospodarowania przestrzeni magazynowej. Oczywiście to oznacza koszty. Z drugiej zaś strony, patrząc na dynamikę rynku zapotrzebowania na powierzchnię magazynową, raczej o zwrot dobrze zaplanowanej inwestycji w wyposażenie magazynu nie ma się co martwić, zwłaszcza że pozwoli to na obniżenie ogólnych kosztów logistycznych.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Od 2005 roku stale rośnie popyt na powierzchnię magazynową w Polsce (wzrost o ok. 20 proc. rocznie). W naszym kraju istnieje już ponad 2 mln mkw. powierzchni magazynowej i stale jej przybywa. Według analityków firmy Goodman najemcy i deweloperzy nieruchomości logistycznych rozszerzą działalność na rynki centralnej i wschodniej Europy, w szczególności na Rumunię i Bułgarię. Jednak według raportu to Polska ma najlepsze perspektywy w centralnej Europie na najbliższych pięć lat. Rynek logistyczny w Polsce będzie rozwijał się poza Warszawę wzdłuż nowych projektowanych autostrad w rejonach Łodzi, Piotrkowa Trybunalskiego, Poznania, Wrocławia oraz Trójmiasta.

JAKĄ POWIERZCHNIĘ MOŻNA ZAOSZCZĘDZIĆ

Automatyczny regał oszczędza powierzchnię składowania z 350 mkw. do 20 mkw. Procesy logistyczne dotyczą również powierzchni biurowych, np. składowanie i przepływy dokumentów. Dla tego obszaru logistyki istnieją rozwiązania do składowania, ale i wydawania dokumentów do rąk operatora, możliwie oszczędzając powierzchnię i czas.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wykorzystanie urządzeń transportu wewnętrznego

BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

REKLAMA

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

REKLAMA

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA