REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrze zaplanowany magazyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak

REKLAMA

Niezależnie od rodzaju składowanego towaru należy starannie zadbać o wyposażenie magazynu. Nie tylko pozwala to na zbudowanie jednolitego, dobrze funkcjonującego systemu obsługi logistycznej, ale też na optymalizację jego kosztów.

Zespolenie budynku magazynu z urządzeniami do jego obsługi to dzisiaj zadanie nie tylko dla logistyka, ale także dla producentów regałów składowania, wózków widłowych oraz dostawców systemów informatycznych. Dobre zestawienie funkcji tych urządzeń optymalizuje koszty całej obsługi logistycznej. Najważniejsze jest wybranie grupy urządzeń, które zaspokoją potrzeby, ale też nie będą ani zbyt ubogie, ani zbyt rozbudowane np. pod względem technologicznym. Dobór odpowiednich regałów oraz środków transportu wewnętrznego nie tylko obniża koszty składowania, ale i i koszty pracy oraz daje oszczędność powierzchni magazynowej.

REKLAMA

 

Mobilność urządzeń

REKLAMA

Urządzenia do przemieszczania ładunków w magazynie służą jednocześnie do układania i pełnią rolę środków transportu magazynowego, a także mogą pełnić rolę nośnika i przekaźnika danych o produkcie. Przy planowaniu ich zakupu warto rozpatrywać je łącznie jako wzajemnie uzupełniające się wyposażenie.

- Wózek widłowy powoli przestaje być wyłącznie narzędziem do podnoszenia i transportu towarów. Wyposażony w komputer dający dostęp do systemu zarządzania magazynem staje się on narzędziem realizacji zaplanowanych, optymalizowanych i podlegających ścisłej kontroli procesów przepływu towarów. Pozwala to osiągnąć pozytywne rezultaty w zakresie poprawy sprawności funkcjonowania układu transportu wewnętrznego, które przekładają się na poprawę ogólnych wskaźników operacji logistycznych w magazynie, takich jak czas realizacji zamówień czy liczba załadunków pojazdów podczas zmiany - mówi Andrzej Podniesiński, logistic projects manager BT Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do grupy urządzeń mobilnych oprócz wózków widłowych zaliczyć należy także różnego rodzaju podnośniki (taśmowe, wałkowe, podwieszane itp.), a także układnice i suwnice magazynowe, dźwigi towarowe, wciągniki przejezdne.

Z półki na półkę

REKLAMA

Urządzenia do składowania towarów, bez względu na producenta, posiadają znormalizowane wymiary, chociaż w niektórych przypadkach ich konstrukcja musi być dostosowana do przechowywania towarów o specyficznych kształtach. Sposobem na ich uniwersalizację wydają sie być regały automatyczne, które oprócz funkcji składowania, układają (przy pomocy przenośników wałkowych i rolkowych) towar według wybranych parametrów (np. waga, wielkość). Dzięki temu regulują odstęp pomiędzy półkami w sposób automatyczny, tak aby nie tracić pustych przestrzeni pomiędzy nimi w przypadku różnych rozmiarów np. paczek.

- To znacznie oszczędza powierzchnię składowania, a więc redukuje koszty i często pozwala na rozwój bez dodatkowych inwestycji w nowe budynki. Jak widać, również w technologii regałów, szczególnie automatycznych, które są sterowane komputerowo, nastąpił znaczny postęp - wyjaśnia Łukasz Kańtoch z ISL.

Utrudniony wybór

Nadal jednak nie do zastąpienia wydają się być tradycyjne systemy składowania z wykorzystaniem regałów półkowych, regałów wspornikowych (do materiałów dłużycowych) czy najbardziej popularnych regałów paletowych. Efektywność tych urządzeń zależy jednak od dopasowania do zadań, które mają spełniać. Dlatego w przypadku ich zakupu nie należy ulegać ani modzie (np. na automatyzację), ani cenie. Chociaż ten drugi element nadal ostatecznie decyduje o wyborze urządzeń z całej tej palety rozmaitych możliwości magazynowania. Z pewnością wybór utrudnia brak raportów i ogólnie dostępnych danych rynkowych na temat systemów regałów. Ale coraz więcej producentów tych urządzeń oferuje cały zakres usług planowania i zagospodarowania przestrzeni magazynowej. Oczywiście to oznacza koszty. Z drugiej zaś strony, patrząc na dynamikę rynku zapotrzebowania na powierzchnię magazynową, raczej o zwrot dobrze zaplanowanej inwestycji w wyposażenie magazynu nie ma się co martwić, zwłaszcza że pozwoli to na obniżenie ogólnych kosztów logistycznych.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Od 2005 roku stale rośnie popyt na powierzchnię magazynową w Polsce (wzrost o ok. 20 proc. rocznie). W naszym kraju istnieje już ponad 2 mln mkw. powierzchni magazynowej i stale jej przybywa. Według analityków firmy Goodman najemcy i deweloperzy nieruchomości logistycznych rozszerzą działalność na rynki centralnej i wschodniej Europy, w szczególności na Rumunię i Bułgarię. Jednak według raportu to Polska ma najlepsze perspektywy w centralnej Europie na najbliższych pięć lat. Rynek logistyczny w Polsce będzie rozwijał się poza Warszawę wzdłuż nowych projektowanych autostrad w rejonach Łodzi, Piotrkowa Trybunalskiego, Poznania, Wrocławia oraz Trójmiasta.

JAKĄ POWIERZCHNIĘ MOŻNA ZAOSZCZĘDZIĆ

Automatyczny regał oszczędza powierzchnię składowania z 350 mkw. do 20 mkw. Procesy logistyczne dotyczą również powierzchni biurowych, np. składowanie i przepływy dokumentów. Dla tego obszaru logistyki istnieją rozwiązania do składowania, ale i wydawania dokumentów do rąk operatora, możliwie oszczędzając powierzchnię i czas.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wykorzystanie urządzeń transportu wewnętrznego

BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA