REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz handlu w święta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Bednarek

REKLAMA

Na zakazie handlu w święta najwięcej stracą małe firmy handlowe.
TRZY PYTANIA DO... Andrzeja Falińskiego, sekretarza generalnego Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji

 

REKLAMA

 

Jaki wpływ na rynek handlowy będzie miała nowelizacja kodeksu pracy?


- Nowelizacja doświadczyła w sumie nie najgorszego losu. Stworzono problem, ale uniknięto katastrofy - planowano wstępnie zakaz pracy w około 70 dni w roku. W trakcie prac wzięto pod uwagę zarówno argumenty społeczno-ekonomiczne, jak i klauzulę równego traktowania. Następstwa nowelizacji ustawy są z naszego punktu widzenia do skompensowania dzięki zabiegom organizacyjnym. Duże organizacje handlowe typu Auchan, Piotr i Paweł, Biedronka czy Carrefour odczują negatywne skutki tych regulacji mniej boleśnie niż firmy małe. W przypadku dużych sieci zakaz handlu w 12 dni świątecznych wiązać się będzie w praktyce z wstrzymaniem handlu o kilka dodatkowych dni. W zależności od polityki firmy już teraz sieci są zamknięte w kilka dni świątecznych, o których mówi się w ustawie. Wywoła ona jednak negatywne skutki dla rynku pracy, w najmniejszym stopniu dotkną one jednak dużych sieci. Nowe regulacje ominą też firmy rodzinne - nie ma tam umów o pracę, więc nowelizowany kodeks pracy ominie je w tym miejscu.

A kto na tym straci?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- 80-100 tys. firm handlowych, zatrudniających kilka, kilkanaście osób. Dla takich firm spadek obrotów o kilka procent może być poważnym problemem. Na przykład, jeżeli ktoś zatrudnia trzy osoby i jest zmuszony ciąć koszty, zastanowi się, czy nie lepiej podnieść nieco pensje, nałożyć więcej obowiązków, ale ochronić swój biznes, zatrudniając dwie osoby. Trudno określić skalę zwolnień w takich firmach, ale bez wątpienia to zjawisko się pojawi. Nowelizacja uderzy w te firmy, które miała - w zamyśle autorów - chronić. Potwierdza się zasada: polityka restrykcyjna wobec rynku uderza zawsze w jego słabszych uczestników.


POHiD ma też zastrzeżenia do innej ustawy - o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych.


- Naszym zdaniem już sama klauzula wyróżnienia obiektów o powierzchni 400 mkw. jako szczególnego uczestnika rynku budzi zastrzeżenia fundamentalne. Jest to przepis z definicji dyskryminujący takie podmioty. Ustawa wprowadza wiele klauzul biurokratycznych, które tę dyskryminację czynią umocowaną w systemie prawnym. Chodzi m.in. o procedurę udzielania zezwoleń, czasu wydawania zezwoleń, brak instancji odwoławczej. Ustawa wprowadza też procedury opiniodawcze, w których biorą udział konkurenci inwestorów, co jest nie do zaakceptowania, także w świetle prawa europejskiego. Ponadto ustawa faktycznie nakłada restrykcje na istniejące sklepy, żądając ponownego wystąpienia o zezwolenie. Trzeba poinformować gminę o różnego rodzaju powierzchniach, choć, jak one są definiowane i jakie są warunki formalnej poprawności takiego raportu, tego nie wie nikt - nawet administracja. Za to sankcje za błędy są - i to bolesne.

 

Rozmawiał Maciej Bednarek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA