REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PFRON dopłaci do miejsc pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zrefunduje pracodawcy koszt wyposażenia stanowisk pracy dla takich osób.


ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA


Starosta będzie mógł przyznać przedsiębiorcy, który zatrudni niepełnosprawnego bezrobotnego na co najmniej 36 miesięcy, zwrot kosztów wyposażenia jego stanowiska pracy - wynika z projektu rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowisk pracy osoby niepełnosprawnej. Refundacja ta stała się możliwa dzięki nowelizacji ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.), która weszła w życie 30 lipca 2007 r.


Aby otrzymać zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy niepełnosprawnego, pracodawca będzie musiał złożyć wniosek do starosty właściwego ze względu na miejsce tworzenia stanowiska pracy. Starosta, rozpatrując wniosek, sprawdzi m.in. kondycję finansową pracodawcy (która musi uprawdopodobnić możliwość zatrudnienia pracownika przez co najmniej trzy lata), jego wkład w wyposażenie tworzonych stanowisk pracy, okres, w jakim działa, oraz koszt wyposażenia stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych.


Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, pracodawca przystąpi do negocjacji warunków umowy o refundację, która musi być podpisana w ciągu siedmiu dni od zakończenia negocjacji. W umowie starosta zobowiąże się do przekazywania pracodawcy wynegocjowanej kwoty refundacji i kontroli sposobu jej wykorzystania, a pracodawca m.in. do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, której dotyczy refundacja, i poniesienia kosztów wyposażenia jej stanowiska pracy w ciągu trzech miesięcy od dnia zawarcia umowy.

REKLAMA


W ciągu siedmiu dni od poniesienia ostatnich takich kosztów wnioskodawca przedstawi staroście zestawienie wszystkich wydatków związanych z wyposażeniem miejsca pracy. Refundacja zostanie wpłacona na rachunek bankowy przedsiębiorcy nie wcześniej niż w terminie 14 dni od przedstawienia takiego rozliczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- To realna, finansowa zachęta, dlatego sądzę, że coraz więcej pracodawców będzie zatrudniać osoby niepełnosprawne. Problemem jest jednak znalezienie rencistów, którzy chcą podjąć pracę - uważa Piotr Nosal z krakowskiej firmy Alpena.


W urzędach pracy zarejestrowanych jest obecnie tylko 90 tys. bezrobotnych niepełnosprawnych z grona 3,3 mln osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, które nie mają pracy. Te osoby utrzymują się zazwyczaj wyłącznie z rent. Z danych GUS wynika, że aktywnych zawodowo jest tylko 15 proc. osób niepełnosprawnych, dla osób sprawnych wskaźnik ten wynosi 59 proc.


Pracodawcy muszą pamiętać, że zakup środków objętych refundacją należy dokumentować fakturą, rachunkiem lub dowodem zapłaty. Natomiast wytworzenie takich środków wymaga przedstawienia oceny technicznej rzeczoznawcy wraz z dokonaną przez niego wyceną.


Łukasz Guza

lukasz.guza@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA