REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatnicy składek będą musieli korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Za rok przedsiębiorcy zatrudniający ponad pięciu pracowników przekazując dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS będą musieli korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.


Do 21 lipca 2007 r. użytkownicy programu Płatnik w kontaktach z ZUS korzystali jedynie z podpisu elektronicznego, który otrzymywali bezpłatnie na dyskietce za pośrednictwem ZUS z centrum certyfikacji Certum Unizeto. Obecnie mogą posługiwać się dwoma rodzajami podpisów - dotychczasowym oraz bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem. Od 21 lipca przyszłego roku pierwszy z wymienionych podpisów nie będzie już mógł być stosowany.

REKLAMA

REKLAMA

 


Zmiana ta wynika z ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).


- Bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy użyciu kwalifikowanego certyfikatu powoduje takie same skutki prawne, jak podpis złożony własnoręcznie, którego autentyczność jest potwierdzana. Przyjmuje się, że złożyła go osoba posiadająca dany certyfikat - wyjaśnia Remigiusz Kaszubski, ekspert ze Związku Banków Polskich.

REKLAMA


Firma pragnąca korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego musi otrzymać specjalny klucz. Prawo do jego wydawania mają obecnie tylko trzy podmioty: Unizeto Technologies, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Krajowa Izba Rozliczeniowa. Funkcję głównego urzędu certyfikacji dla infrastruktury bezpiecznego podpisu elektronicznego w Polsce pełni Narodowe Centrum Certyfikacji (NCC) działające w Narodowym Banku Polskim. Wytwarza ono i wydaje zaświadczenia certyfikacyjne oraz publikuje listy wydawanych i unieważnionych zaświadczeń certyfikacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak wyjaśnia Przemysław Kuk, rzecznik prasowy Narodowego Banku Polskiego bezpieczny podpis elektroniczny wydawany jest tylko osobom fizycznym.


- Nie ma jeszcze elektronicznej pieczęci przedsiębiorcy. Powoduje to, że pracodawca musi wykupić certyfikaty dla wszystkich osób upoważnionych do kontaktów z ZUS. Osoby te będą wówczas posiadać karty kryptograficzne, uprawniające do korzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego. Jeśli któraś z nich odejdzie z pracy, pracodawca będzie musiał kupić nową kartę - mówi Remigiusz Kaszubski.


Według niego ustawodawca zupełnie niepotrzebnie wprowadził przymus stosowania wyłącznie bezpiecznego podpisu elektronicznego. Są bowiem różne formy zabezpieczenia dokumentów, wykorzystujące technikę kryptograficzną, które gwarantują bezpieczeństwo przesyłanej informacji.


Osoba, która będzie chciała korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego, będzie musiała kupić specjalny zestaw do składania podpisów elektronicznych. W jego skład wchodzą najczęściej: karta kryptograficzna, czytnik karty, oprogramowanie do zarządzania kartą, oprogramowanie do podpisywania i weryfikacji podpisu. Zakup certyfikatu wiąże się też z koniecznością potwierdzenia podpisu (tożsamości) albo w punkcie rejestracji, albo u notariusza. Korzystanie z bezpiecznego podpisu elektronicznego będzie więc związane z wydatkami.


- Koszt przygotowania jednego stanowiska dla osoby mającej prawo do korzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego wynosi około 500 zł - wyjaśnia Tomasz Kulisiewicz, ekspert Stowarzyszenia Komputer w Firmie.


Jak nas poinformowano w ZUS, są już prowadzone prace, których celem jest zapewnienie obsługi bezpiecznego podpisu elektronicznego w Kompleksowym Systemie Informatycznym. Jednak z racji tego, że podpis ten ma znacznie szersze zastosowanie i będzie wykorzystywany nie tylko w kontaktach z ZUS, Zakład nie będzie partycypował w finansowaniu zakupu certyfikatów dla płatników składek.


Osoby posiadające zestawy do bezpiecznego podpisu elektronicznego za jego pomocą będą mogły kontaktować się bowiem również z urzędami skarbowymi, bankami, Krajowym Rejestrem Skazanych czy jednostkami samorządowymi. Od 1 maja 2008 r. na podstawie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących działania publiczne instytucje te będą zobowiązane do uruchomienia tzw. elektronicznych skrzynek podawczych. W ZUS elektroniczny urząd podawczy funkcjonuje już od czerwca tego roku, dzięki niemu osoby dysponujące bezpiecznym podpisem elektronicznym mogą składać przez internet wnioski do ZUS.


Na razie zainteresowanie takim sposobem podpisywania dokumentów jest małe. Według Tomasz Kulisiewicza obecnie korzysta z niego około 10 tys. osób. Najczęściej wykorzystują go pracownicy banków w obrocie międzybankowym, biura maklerskie oraz duże instytucje publiczne, takie jak KRUS.


BoŻena Wiktorowska

bozena.wiktorowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA