REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatnicy składek będą musieli korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Za rok przedsiębiorcy zatrudniający ponad pięciu pracowników przekazując dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS będą musieli korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.


Do 21 lipca 2007 r. użytkownicy programu Płatnik w kontaktach z ZUS korzystali jedynie z podpisu elektronicznego, który otrzymywali bezpłatnie na dyskietce za pośrednictwem ZUS z centrum certyfikacji Certum Unizeto. Obecnie mogą posługiwać się dwoma rodzajami podpisów - dotychczasowym oraz bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem. Od 21 lipca przyszłego roku pierwszy z wymienionych podpisów nie będzie już mógł być stosowany.

REKLAMA

 


Zmiana ta wynika z ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

REKLAMA


- Bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy użyciu kwalifikowanego certyfikatu powoduje takie same skutki prawne, jak podpis złożony własnoręcznie, którego autentyczność jest potwierdzana. Przyjmuje się, że złożyła go osoba posiadająca dany certyfikat - wyjaśnia Remigiusz Kaszubski, ekspert ze Związku Banków Polskich.


Firma pragnąca korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego musi otrzymać specjalny klucz. Prawo do jego wydawania mają obecnie tylko trzy podmioty: Unizeto Technologies, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Krajowa Izba Rozliczeniowa. Funkcję głównego urzędu certyfikacji dla infrastruktury bezpiecznego podpisu elektronicznego w Polsce pełni Narodowe Centrum Certyfikacji (NCC) działające w Narodowym Banku Polskim. Wytwarza ono i wydaje zaświadczenia certyfikacyjne oraz publikuje listy wydawanych i unieważnionych zaświadczeń certyfikacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak wyjaśnia Przemysław Kuk, rzecznik prasowy Narodowego Banku Polskiego bezpieczny podpis elektroniczny wydawany jest tylko osobom fizycznym.


- Nie ma jeszcze elektronicznej pieczęci przedsiębiorcy. Powoduje to, że pracodawca musi wykupić certyfikaty dla wszystkich osób upoważnionych do kontaktów z ZUS. Osoby te będą wówczas posiadać karty kryptograficzne, uprawniające do korzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego. Jeśli któraś z nich odejdzie z pracy, pracodawca będzie musiał kupić nową kartę - mówi Remigiusz Kaszubski.

REKLAMA


Według niego ustawodawca zupełnie niepotrzebnie wprowadził przymus stosowania wyłącznie bezpiecznego podpisu elektronicznego. Są bowiem różne formy zabezpieczenia dokumentów, wykorzystujące technikę kryptograficzną, które gwarantują bezpieczeństwo przesyłanej informacji.


Osoba, która będzie chciała korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego, będzie musiała kupić specjalny zestaw do składania podpisów elektronicznych. W jego skład wchodzą najczęściej: karta kryptograficzna, czytnik karty, oprogramowanie do zarządzania kartą, oprogramowanie do podpisywania i weryfikacji podpisu. Zakup certyfikatu wiąże się też z koniecznością potwierdzenia podpisu (tożsamości) albo w punkcie rejestracji, albo u notariusza. Korzystanie z bezpiecznego podpisu elektronicznego będzie więc związane z wydatkami.


- Koszt przygotowania jednego stanowiska dla osoby mającej prawo do korzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego wynosi około 500 zł - wyjaśnia Tomasz Kulisiewicz, ekspert Stowarzyszenia Komputer w Firmie.


Jak nas poinformowano w ZUS, są już prowadzone prace, których celem jest zapewnienie obsługi bezpiecznego podpisu elektronicznego w Kompleksowym Systemie Informatycznym. Jednak z racji tego, że podpis ten ma znacznie szersze zastosowanie i będzie wykorzystywany nie tylko w kontaktach z ZUS, Zakład nie będzie partycypował w finansowaniu zakupu certyfikatów dla płatników składek.


Osoby posiadające zestawy do bezpiecznego podpisu elektronicznego za jego pomocą będą mogły kontaktować się bowiem również z urzędami skarbowymi, bankami, Krajowym Rejestrem Skazanych czy jednostkami samorządowymi. Od 1 maja 2008 r. na podstawie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących działania publiczne instytucje te będą zobowiązane do uruchomienia tzw. elektronicznych skrzynek podawczych. W ZUS elektroniczny urząd podawczy funkcjonuje już od czerwca tego roku, dzięki niemu osoby dysponujące bezpiecznym podpisem elektronicznym mogą składać przez internet wnioski do ZUS.


Na razie zainteresowanie takim sposobem podpisywania dokumentów jest małe. Według Tomasz Kulisiewicza obecnie korzysta z niego około 10 tys. osób. Najczęściej wykorzystują go pracownicy banków w obrocie międzybankowym, biura maklerskie oraz duże instytucje publiczne, takie jak KRUS.


BoŻena Wiktorowska

bozena.wiktorowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

REKLAMA

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

REKLAMA