REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analizy projektów będą uproszczone

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Banki oraz instytucje kredytowe będą miały prawo przejąć projekt realizowany w ramach PPP od partnera prywatnego, jeśli nie daje on sobie rady z jego prowadzeniem.


Zmiana prawa


Wczoraj rząd przyjął projekt ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) opracowany przez resort gospodarki. Nowe przepisy mają ułatwić realizację wspólnych inwestycji samorządów i biznesu. Ministerstwo zakłada, że dzięki zaproponowanym zmianom rocznie będą zawierane kontrakty o wartości 5-6 mld zł. Na zmianę przepisów niecierpliwie oczekują miasta, które będą gospodarzami rozgrywek w ramach EURO 2012.


Uproszczenie analiz


Przede wszystkim poszerzony zostanie zakres stosowania ustawy. Oprócz zasad współpracy między podmiotem publicznym i partnerem prywatnym ustawa będzie regulować także tryb wyłaniania partnera prywatnego oraz zawieranie i zmiany umów o PPP.


Najważniejszą zmianą jest ograniczenie zakresu sporządzania uciążliwych przedwstępnych analiz przez partnera publicznego. W przypadku przedsięwzięć o wartości do 211 tys. euro, a w przypadku robót budowlanych do 5 278 tys. euro, analizy będą mieć charakter uproszczony, obejmujący najważniejsze rodzaje ryzyka związane z realizacją przedsięwzięcia.


- O ile sam pomysł uproszczenia analiz przy mniejszych projektach jest zasadny, to należy pamiętać, że mają one jednak kluczowe znaczenie i tak naprawdę ich przeprowadzenie leży w interesie gminy - uważa Bartosz Korbus z Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.


- Obawiam się, że podział analiz na uproszczone i pełne nie spełni celu, jaki zakłada ustawodawca, domyślam się, że chodzi o zmniejszenie kosztów przygotowań projektu i przyspieszenie procedury. Dla każdego przedsięwzięcia PPP konieczne jest przygotowanie rzetelnych, starannych analiz (analizy otoczenia rynkowego, prawnych, finansowych, organizacyjnych itd.) w postaci biznesplanów (studiów wykonalności). Jeśli podmioty publiczne przygotują się w okrojonym zakresie, ryzykują gorszą pozycję negocjacyjną w stosunku do inwestora prywatnego, który zawsze ma ze sobą sztab doradców i doskonale orientuje się w przedsięwzięciu, w którym ma partycypować - wskazuje Agata Kozłowska, dyrektor Investment Suport.


Tryby negocjacyjne


W projekcie wprowadzono wiele nowych definicji, m.in. zadań publicznych, usług publicznych i interesu publicznego. Zaproponowano również nową definicję partnerstwa publiczno-prywatnego, w której położono nacisk na podział ryzyk między podmiot publiczny a partnera prywatnego. Jasno podzielono, co zyskuje strona publiczna, a co partner prywatny. Podkreślono znaczenie prawa przedsiębiorcy do uzyskania wynagrodzenia.


Zupełnie zmieniono procedurę wyboru partnera prywatnego. Zamiast odpowiedniego stosowania prawa zamówień publicznych, proponuje się wykorzystanie dwóch trybów udzielania zamówień publicznych: negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego. Przewidziano też stosowanie jednego spośród środków ochrony prawnej, jakie przewiduje prawo zamówień publicznych - protestu.


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

REKLAMA

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

REKLAMA